18 år och fickpengar?

Sv: 18 år och fickpengar?

Kanske ska tillägga att jag inte menar att detta är så som alla ska göra. Jag bara sa hur jag och min syster fick och varför.

Jag fick inget mer än studiebidraget. Boende och mat stod ju pappa för.

Men nöjen, kläder, skor, påfyllning mobilen etc. etc fick jag betala sj med mina 950 eller 1050. Fick inga pengar utöver det.

Kanske ska tillägga att jag inte menar att detta är så som alla ska göra. Jag bara sa hur jag och min syster fick och varför.

Men om både du å din syster har "klarat av det" så känns det som att ni redan INNAN de där 10 000kr hade lärt er spara, planera och uppskatta! :bow:
Det är ju skillnad att få 10' på "nöjeskontot" och på "vi vill inte att du tar lån"-kontot!

Har en kompis vars morfar, farfar och pappa dog inom 2år, hon fick RÄTT mycket pengar i arv (flera 100 000kr...), de festades upp, shoppades upp, restes upp... DET är så j*a oansvarligt...

Jag sitter och skummar igenom svaren och blir verkligen förvånad...
Hur har ni haft råd ni som säger att ni stått för allt och det på studiebidraget?

Var inte det på typ 700:- 96-99? (Då jag gick gymnasiet).
Hur räckte det till ridlektioner, kläder, smink, bio mm?

Jag menar itne att jag itne tror er, jag är förvånad över att ni haft råd!

I min värld kostar en tröjja minst 3-500:- En ridlektion (privat) kostar mellan 150-300:- Smink vet jag ietn ens men sist jag köpte handlade jag för 400:-, och då använder jag aldrig smink...

Bli min ekonom!

Kan säga att jag endast fick 700:- men då stod mina föräldrar för boende och mat. Allt annat fick jag köpa iom att jag bodde på annan ort (skola).

(lite ot)

Sonen (17) får hela studiebidraget + ca 5-700:- för jobb hemma/månad. Han brukar även jobba åt sin farfar emellanåt och tjäna in några 100:- på det/månad.

Han betalar för alla sina kostnader i fråga om tfn.kort, bio, bensin till moppen, diverse shopping av datorgrejor etc.

kl

I den åldern fick jag studiebidrag + 1000kr varje månad för mat (flyttade hemifrån nämligen) så länge jag fortfarande gick på gymnasiet. När jag tog studenten började jag jobba och då fick jag inte längre några "matbidrag".

Jag har haft häst sen jag var 14 och alltid lagt undan en stor del av studiebidraget för att klara av att ha den (mamma o pappa betalade ungefär hälften). Jag har jobbat varje sommar sen jag var 15 och dessutom haft helgjobb under gymnasietiden. Jag har redan från tidig ålder lärt mig att spara pengar och att nöjen kostar. Började på ridskola när jag var fem år och fick då lägga undan min veckopeng på ca fem kronor i en "ridburk", en symbolisk handling för att jag skulle lära mig att det kostade =) Tycker att det var jättebra!

Angående ridlektioner och sådant så jobbade jag ihop det mesta genom att tex vara tidningsbud på helgerna =) Ibland bidrog mormor och mamma med lite om de kunde.

//Julia

Jag sitter och skummar igenom svaren och blir verkligen förvånad...
Hur har ni haft råd ni som säger att ni stått för allt och det på studiebidraget?

Var inte det på typ 700:- 96-99? (Då jag gick gymnasiet).
Hur räckte det till ridlektioner, kläder, smink, bio mm?

Jag menar itne att jag itne tror er, jag är förvånad över att ni haft råd!

I min värld kostar en tröjja minst 3-500:- En ridlektion (privat) kostar mellan 150-300:- Smink vet jag ietn ens men sist jag köpte handlade jag för 400:-, och då använder jag aldrig smink...

Bli min ekonom!

Kan säga att jag endast fick 700:- men då stod mina föräldrar för boende och mat. Allt annat fick jag köpa iom att jag bodde på annan ort (skola).

(lite ot)
Jag vet inte. Men det gick.
Ridlektioner betalade jag inte men ett tag betalade jag medryttarponny a 500 kr. Min syster påstår visserligen att hon säkerligen än idag skulle hitta några av sina klädesplagg från högstadiet i min garderob om hon bara letade noga nog..:o
Köpte sällan kläder och smink helt enkelt. Köpte jag kläder så köpte jag på rea. Har än idag en klädbudget på max 1000kr år, gällande smink så kanske 200kr?

Men när folk säger "allt" så menar de nog allt utom just boende och mat, och det har du ju med klarat?

Studiebidraget på 1050:- hade jag att spendera/spara i månaden, det skulle räcka till mindre nöjen så som: bio, krogen osv..

Större utgifter ( ex kläder, skor m.m) stod mina föräldrar för.

Underhållet från den ena föräldern gick till att bekosta endel av den egna hästen ( som mina föräldrar tillsammans stod för ).

Jobbade extra då och då och jobbade några veckor varje sommar från det att jag var 14 :)

Senast ändrad:

Det beror på hur man ser det.

Jag hade inte råd med mycket mer än medryttarhästen som var i samma summa som dig 500:-

Sedan var det inte så mkt mer, men då levde jag rätt sparsamt också.

Det beror på hur man ser det.

Jag hade inte råd med mycket mer än medryttarhästen som var i samma summa som dig 500:-

Sedan var det inte så mkt mer, men då levde jag rätt sparsamt också.

Men är det ett problem? Det lär ju en att prioritera? Vill man ha medryttarhäst så får man försaka smink och nya tröjor varje månad. Det är ett val man gör.

Sa aldrig att det var ett problem?

Jag undrade hur de som sa att de stod för allt (utom hyra och mat) hade råd på studiepengen.

Jag fick studiebidraget i den åldern.

Mina föräldrar (ja, eller mamma eftersom pappa inte levde då) ville inte att jag skulle jobba, studierna var det viktiga och därför betalade mamma också kläder och så gav hon mig lite extra pengar om jag skulle till stan då och då.

Så man kan väl säga att hon betalade det mesta om det inte var något som var direkt slöseri.

Ja och jag bodde ju hemma också, så mat och boende fick jag också.

Senast ändrad av en moderator:

Jag fick mitt studiebidrag a 1050, mina föräldrar betalade boende och mat samt abonemang till telefonen, fick vid jul och födelsedagar dyrare kläder så som jackor/skor. I övrigt köpte jag alla kläder själv samt betalade alla mina nöjden (förutom häst som föräldrarna stod för 100%). Jag jobbade en dag varje helg under gymnasiet, varje sommar sedan åk 8, under senare delen av gymn jobbade jag även en del nätter inom vården. Skötte även ensam häst (ej intresserade föräldrar) och hade ett rikt socialt liv (jobb och häst gick inte ut över det). Tycker personligen att det var ett bra upplägg och tycker att jag har ett gott ekonomiskt sinne idagsläget, samt att jag aldrig saknade något under min uppväxt (även om man ibland blev lite bitter över att ens vänner fick flera 1000tals kr att shoppa kläder för,:p)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka