18 år och fickpengar?

Sv: 18 år och fickpengar?

kl

Oops! Vi är nog ganska snåla med ungarna tror jag ...
När de börjat sjuan har de fått 400:-/mån på sitt bankkort det har de fått klara nöjesbiten och godisbiten med. Har det varit något speciellt arrangemang tex vinterfestival/konsert har de fått inträdet till dessa.
Pengarna de jobbar ihop får de hushålla med själva.
När de fyllt/fyller arton har de fått hela studiebidraget men då betala fasta kostnader tex mat på gymnasieorten eller lite kläder.

När jag var arton fick jag studiebidraget och behövde inte betala hemma. Ville jag ha häst fick jag själv stå för det, vilket jag fixade genom att jobba extra. Hade det krisat vet jag att mina föräldrar varit beredda ställa upp (och hade möjligheten att göra det) ekonomiskt och jag vet att jag hade kunnat be dem om pengar, men drog mig i det längsta för det.

Jag har alltid tyckt att jag var lyckligt lottad och att mina föräldrar var givmilda, men när jag läser här börjar jag fundera. Vad jag kommer fram till är att jag är tacksam mot mina föräldrar, de har lärt mig hantera pengar.

Idag pluggar jag och har, till skillnad från de flesta av mina studiekompisar, inga som helst problem med att få studiemedlet att räcka. Jag kan till och med lägga undan pengar och hoppa över lånet vissa terminer, utan att jobba extra.

I mina öron låter det som mycket pengar att få utan ansträngning varje månad, särskilt som du står för hästeriet utöver fickpengarna. Därmed inte sagt att din dotter inte vet pengars värde eller kommer få svårt att klara sig på "bara" studiemedel i framtiden, alla är olika.

kl

När jag sitter och läser allas inlägg,så slår det mig olika saker..
Att egentligen så köper nog dottern mer saker för sina pengar,jag behöver aldrig tänka på att lägga ut pengar för vinterjackor eller vinterskor eller skor(ja dyrare saker alltså,inte bara en top/tröja),allt det betalar hon helt själv!

Hon köper oftast alla sina hygiengrejor själv,för jag behöver sällan handla det åt henne!

Hon kan köpa grejor till sitt rum,lampor,gardiner,överkast(inte varje månad,men om hon springer på något)

Hon betalade sina skolkort,trots att jag sa att jag skulle göra det! Likadnat gjorde hon nu när alla studentgrejor skulle beställas/bet,jag erbjöd mig,hon betalade!

Sina bussresor till storasyster har jag sagt att dom kan jag betala,men icke,hon gör det!

När vi åkte till Bulgarien/andra sem-resor,så inte en krona extra i pengar behöver jag ge(resan bet jag)!

Grejor till hästen(bådas) köper hon,jag står för övr kostnader!

Så egentligen tycker jag inte att hon slösar bort sina pengar på bara nöjen,jag vet inte sist jag henne extrapengar!

Har hon inte en 20a ute och behöver en,så ska hon alltid betala tillbaks den!

Och så sparar hon en slant till körkort!

Ps
Vi har precis varit på willys och storhandlat,när vi åkte hem så sa hon "vi köper pizza,jag betalar"

Min dotter, snart 18, får studiebidraget. Jag står för mat etc här hemma förstås, extrautgifter som skolresa, matbidrag (ej gratis mat på gymnasiet), skolfoton, glasögon... Hon jobbar och tjänar ganska bra med pengar och köper kläder och allt annat själv. I höstas, när hon inte tjänade så mycket, hjälpte jag till med skor. Hade hon inte jobbat hade jag hjälpt till med vinterjacka.

När jag var 18 år hade jag flyttat hemifrån, men eftersom jag pluggade stod min mamma för alla boendekostnader och mat. Mina "fickpengar" var studiebidraget och underhållsbidraget. Allt utöver boendekostnader och mat fick jag betala med studiebidraget och underhållsbidraget.

kl

När jag var 18 år fick jag hela studiebidraget, det skulle räcka till kläder, nöjen, billigare saker till hästen, smink mm.

Mina föräldrar hjälpte till med ungefär halva kostnaden till vinterjacka. Allt till hästen betalade dom (stallhyra, hovslagare, försäkring, foder och dyrare utrustning). Dom betalade också hygeinsaker som köptes till hela familjen (ville jag ha ngt speciellt fick jag köpa det själv) Busskort fick jag via skolan.

Jag upplevde aldrig att det var några problem att få pengarna att räcka.
Jag hade inte haft tid att jobba då, hästen och skolan tog för mycket tid.

knapplån

Jag är 18. Jag får hela mitt studiebidrag och med dessa pengar betalar jag det allra mesta själv, tex kläder, krog, fika osv, samt hästen skoning (700 kr/varannan månad).

Jag jobbar när jag kan.. Städar på ett äldreboende på lov och dylikt. Delar även ut reklam vissa helger.

Nu är min dotter bara 3 år men jag var 18 år själv för 10 år sedan. Jag fick 500 kr och fick betala allt utom mat och boende själv.

Jag tycker väl en 1000-lapp är rimligt, 1050 får man väl som 18-åring i studiebidrag så det låter bra. Tycker INTE att underhållet ska gå direkt till barnet, däremot kan man ju spara det på sparkonto inför "flytta hemifrån".... Jag tycker det är viktigare att barnet har ett bra sparkapital efter gymnasietiden... mitt mål är tex att dottern aldrig ska behöva ta CSN-lån. Dvs, vi har det vi gör när vi ska spara ihop några hundratusen. Men hellre lägga motsvarande underhåll 1273 kr eller vad det nu ligger på, varje månad på ett konto, det ger mkt pengar i slutändan :)

Min 18 åring får studiebidraget och det ska räcka till allt han vill ha/behöver, även bensin utom till skolan för den betalar jag (det finns inga bussar så tidigare körde jag dem till skolan). Jag betalar också försäkringen på bilen som är hans egen, köpt för egna pengar. Han betalar saker till bilen själv såsom reperationer och dylikt.
Jag står för boende och allt som hör till med mat och telefon.
Han jobbar på somrarna och tjänar på de tre månaderna lika mycket som jag får ut på 6 månader. Lönen sparar han och har över året.

Min dotters pojkvän (också 18 år) får studiebidraget och barnpension, han slösar allt vad han orkar:crazy: och jag är rädd att han kommer ha svårt för att klara ekonomin den dagen han flyttar hemifrån eftersom han har så mycket pengar att röra sig med nu att det kommer bli en chock för honom att inte ha så mycket pengar att slösa bort.

Jag har alltid sparat till mina barn och gör det fortfarande fram till studenten. Jag tycker att det är bättre att få en grundplåt att stå på än att få pengar i handen som lätt slösas bort på totalt onödiga saker. De pengarna är låsta fram till de är 20+ för att de inte ska försvinna av bara farten innan de har eget boende och har ordnat sin ekonomi. Vi har gemensamt bestämt att de sparade pengarna inte får slösas bort utan vill de köpa något dyrare måste de spara till minst hälften och kan använda de andra pengarna till resten.

Kan svara för mig - jag fick 800 i månaden som 14 åring, det var nog hela barnbidraget tror jag? Sen när jag var 18 så bodde jag på skolan, då fick jag 1050 kr i studiebidrag, pappas underhåll gick till mig istället för mamma så jag kunde betala min dåvarande foderhäst. Sen betalade min mamma för mitt boende i skolan. De 1050 kr jag fick fick jag använda till mat och sånt jag behövde. De pengarna mamma fick för mig gick till mitt boende på skolan. Billigare blev det några månader senare för då flyttade jag till en lägenhet och det blev 2500 kr billigare i månaden!
Med andra ord hade jag BARA studiebidraget om ens det att röra mig med. Och då gick de till det viktigaste - mat till mig. Jag köpte knappt kläder och sånt. "Se men inte röra" var det. Jag bad aldrig mamma om extra pengar, jag har två små syskon hon också ska ta hand om.

Jag skulle gärna se att döttrarnas underhåll sattes in ¨på ett sparkonto, men jag kan inte styra över det. De är myndiga och från 18-årsdagen så går pengarna till dem. Vad de väljer att göra med dem är deras sak.

Visst är det så, var så även för mig men jag gav min mamma allt över 500 kr ändå :) men å andra sidan behövde min mamma verkligen de pengarna för att ha råd med mat på bordet. Det går ju alltid att säga att okej ni får pengarna men då får ni räkna med att betala körkort själv, möbler vid flytt hemifrån osv och prata om sparande varför det är så viktigt att tänka långsiktigt även som 18-åring.... 1273 kr på ett år är ju ändå drygt 15.000 det är ju ett körkort nästan i alla fall! Men så länge dom är kloka och sparsamma och kan hantera de där 2000+ kronorna är det nog ingen fara :)

Ja, jag tycker att det är massor av pengar !

Inte minst hålet i min plånbok.

Jag hoppas att de är kloka och kan förvalta pengarna. Ooch den ena har ju redan körkort. Och andra dottern är definitivt den sparsamma typen. Så det går nog bra.

Jag vet de som fått mkt pengar och de som fått lite och det har aldrig hängt i mängden pengar det finns sparsamma med mkt pengar och slösaktiga med lite pengar... har mkt att göra med sunt förnuft. Jag vet en som fick väldigt mkt pengar på sin 18-årsdag, den personen är nu 20 och har nästan inga pengar kvar (närmare en miljon borta *poff*). Hur som, hur man än är lär man sig förr eller senare pengarns värde... men det är ju trist om man ska stå där som 20+åring och undra hur man kunde vara så korkad. :rofl:

Jag fick ju tex jobba på helger men även dela ut reklam ibland osv för att hjälpa till ekonomiskt. Behövs inte det kan man ju vara extra noga med att dom förtjänar sitt uppehälle med praktiska saker som skotta snö, städa, diska, tvätta, laga mat osv... det brukar också få fason på folk :) hehe

Har du tex förklarat vad underhållet eg är? Bara för att dom är 18 och ev underhåll går via andra föräldern direkt eller via FK (genom förlängt underhåll) så ska det väl främst gå till kost och logi?

Jadå, jag har förklarat vad underhållet är.

Det är bara de som inte håller med. Eller i princip gör de väl det, men de tycker att de gott kan få pengarna till sina pälsar och juveler. :-)

De betalar allt själva som rör dem utom maten. Men som sagt de handlar om jag ber dem. Så det är rätt okej ändå.

Jag fick studiebidraget till allt "onödigt" som mamma och pappa sa. Sen kunde de betala vissa kläder som jag verkligen behövde, vilket enligt min åsikt då inte var så ofta:D En busskort kunde jag få ibland oxå så de slapp köra.

Jag bodde hemma. Jag fick studiebidraget, sedan jobbade jag extra och tjänade mer pengar på så sätt. Betalade allt som inte rörde boende/mat själv dvs kläder, mobil, bensin, nöjen etc.
Brorsan bodde på annan ort pga gymnasiestudier så han fick boende, mat, hemresor och studiebidraget.

När jag var 18 jobbade jag. betalade 1000 kr hemma och tycker att det är helt rätt då min mamma var ensamstående och vi delade på en 5:a så jag hade 2 rum när brorsan flyttade.
Min dotter är 15, snart 16 och får idag halva barnbidraget + 500 kr för att hon hjälper till med hästarna. Då köper vi godis och fyller på mobilen + att hon får 50 kr i veckan om hon hjälper till med tvätt och passar småsyskon. Huvuddelen av kläderna står vi för, men ibland köper hon jeans och skor för sina pengar för att hon vill.
Nästa år kommer hon att få studiebidraget + 500 för hästhjälpen. Då kommer hon få stå för lite mer själv, som tanka på mobilen och kläder.
Bor hon hemma när hon är 18 och får underhåll kommer jag nog vilja ha en 1000-lapp av henne mer för sakens skull för att visa att det kostar med mat och boende. men vi bor i bushen så hon kommer nog vilja bo i studentrum då :)

Jag fick studiebidraget+ jobbade extra när jag var 18. Fick väl knappt 2000 kr/månad vanligtvis totalt.

Stod för allt (utom mat och "hyra"), dvs kläder, mobil, festande, och dessutom 8-9 kaniner.

Edit: Busskort och ridning (ridskola 1ggr/v) betalade mina föräldrar.
Fick en summa av mormor när jag fyllde 18 som gick till körlektioner.

Senast ändrad:

Nu får nog många spunk när de hör vad jag fick när jag var 18 år.

Jag fick 10 000/månad av mina föräldrar. Dock bodde jag inte hemma så betalade för de pengarna Hyran, el, mat, kläder, skolböcker, nöjen, hunden samt häst osv.

Detta för att dem inte ville att jag skulle ta några lån och de hade den ekonomiska möjligheten att se till att jag slapp det.

Jag har på inget sätt missat pengars värde eller satt mig själv i några som helst skulder. Jag gick klart mina år på universitetet, kom ut med en bra utbildning, inga lån men fortfarande viljan att verkligen kämpa. Jag är garanterat inte latare än någon annan som jobbar hårt för sina mål.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka