18 år och fickpengar?

movi

Trådstartare
Ja,som rubriken lyder!

Vad bör en 18åring ha/få?
Mycket hänger ju på familjens ekonomi och vad pengarna ska gå till!

Vill få lite kött på benen om detta med fickpengar,inte för att dottern och jag är oense,utan pga av andra orsaker..

Som läget är idag,så får hon både studiebidrag och underhåll,men då står hon för det mesta till sig själv(maten står jag för)!
Men kläder,smink,krog,dator,mobil,mc donalds,bio,godis mm står hon för!

Så jag tar tacksamt emot hur ni gör! Allt är välkommet!

Sv: 18 år och fickpengar?

Jag har ingen dotter, men kan däremot berätta hur pappa och jag gjorde eftersom jag också fick en typ av "underhåll" (barnpension) samt hela studiebidraget. Nu vet inte jag vilka summa som ni rör er med men jag fick runt 2500 kr med underhåll samt studiebidraget och utöver det jobbade jag extra allt jag kunde brevid skolan.
Jag betalade allt, inte mat dock - då såg pappa min rött ;) Men jag kunde tanka bilen om jag använt den mycket och så, och visst, ibland handlade ju jag också. Pappa fick, och får knappt nu heller bjuda mig på saker.. Jag vill och kan klara mig själv :)

Jag fick boende och mat och allt sånt betalt. Fick studiebidraget i handen och för det köpte jag kläder och annat, samt betalade lite på hästen. Mamma betalade i princip allt på hästarna.

Mina ungar hade studiebidraget rätt och slätt. De bodde hemma så de hade tillgång till allt där, mat, tele, mm

Mina sladdsyskon 18 och 19 år får sitt studiebidrag och ingenting annat. Det ska räcka till kläder, nöjen, m.m. Vid behov brukar min mamma sticka till lite extra pengar, men oftast så räcker pengarna till det som de behöver. Sportaktiviteter och liknande tror jag inte att de behöver betala själva.

När jag och min andra syster var i den åldern gjorde våra föräldrar likadant.

Lite OT, men jag insåg just att mina föräldrar har haft barn boende hos sig i 35 års tid. :crazy: Stackars människor.

när jag var 18 år hade jag jobbat extra utöver gymnasiet i 2 år redan.
extrajobbet gav allt mellan 500 och 3000 extra i månaden, beroende på hur mycket jag hann jobba.
(först jobbade jag i butik, sen hade jag lektioner på ridskolan)
utöver det fick jag hela studiebidraget också, om jag minns rätt hade jag fått det också sen jag var 16.

för de pengarna betalade jag i princip allt själv:
kläder, smink, ridlektioner och hoppträningar, utrustning och annat till min egen häst (pappa betalade dock stallhyran och försäkringen), all bensin när jag lånade föräldrarnas bil, bio, mobiltelefonen, mat om jag var ute, etc.

det jag inte behövde betala var maten hemma (och såklart inte heller för el, internet, tv etc), plus att mamma och pappa kunde sticka till extra pengar ifall jag skulle åka bort någonstans.

Jag fick studiebidraget och skulle stå för alla kostnader själv.
Jobbade extra på helgerna.

Sen när jag började plugga en betalutbildning så betalade jag den själv men fick bo hemma gratis + mat å "sånt".

Stora saker som dyrare skor/jackor osv brukade mamma och pappa sponsra med eller vävas in i födelsedag/jul/skolavslutning osv.
Ridning (2ggr/vecka) betalade mina föräldrar för, men ville jag tävla fick jag betala det själv.

Jag tycker gott att man kan jobba lite extra när man är 16år och uppåt, man får faktiskt göra lite val, fritid utan pengar eller offra lite fritid för att kunna unna sig saker. Jag blev så himla irriterad på kompisar som klagade på att de var panka, men inte orkade jobba, de var ju "faktiskt lediga på helger"...

Mina hade 100 kr mer än studiebidraget (det blev så, när en höjning av studiebidraget frös inne för ett antal år sedan). På det har de fått klara kläder, nöjen etc på det. Vi har stått för uppehålle, körlektioner, bensin, träningskort och sånt. Om de har tyckt att de hr haft ont om pengar har de alltid haft valfrihet att skaffa sig ett jobb. Inget konstigt med det, vi föräldrar har ju också fått jobba för att dra in de pengar vi behöver.

ett litet tillägg till mitt svar ovan:

"större" saker gjorde vi ofta så att jag betalade hälften och mamma/pappa den andra hälften.
t.ex. så betalade jag halva min egen häst (även om jag fick låna pengar av pappa och storebror till den halvan för att sen betala tillbaka efter hand), körkortet betalade jag hälften och mamma den andra hälften, när jag gick ridledarutbildningen efter studenten (19 år gammal) betalade pappa drygt hälften ("mellanskillnaden" var enf ödelesedagspresent) och jag resten, och så vidare.

Studiebidraget är väl rätt rimligt? Det hade jag innan jag flyttade hemifrån. Får hon både underhåll+studiebidrag så är det rätt mycket pengar enbart till kläder och nöjen, då kan det bli en smärre chock att flytta hemifrån.

Hon får 1050kr+1200kr,så 2250kr varje månad! Dom 1200 kommer från pappan direkt,vi har inte FK inkopplat!

Har inget jobb stadigt,kan bli nån gång i stallet,men inte varje månad!
Dock jobbas det på somrarna,nu till sommaren tar hon studenten!

Kan ju tillägga att jag står för hästen och dess kostnader,el tidning,ja de vanliga hemmautgifterna,och så maten!

Varför jag vill veta,är för att jag sitter med lite uträkningar om saker och ting,och vill kunna ha svar på tal..om vad en 18åring ungefär brukar få i pengar!
Och det har ju som sagt inget med att dottern protesterar mot något!

Var inne på sparbankens sida lite snabbt,där stog det 1020kr till en 18åring,men sen läste jag ej vad det skulle räcka till!

ja jo det är ju mkt vad allt ska räcka till.. 1000kr kommer man ju faktiskt inte så långt på om man ska stå för busskort och kläder, nöjen, hygien osv, men om det är till ENBART nöjen så är det ju rätt mycket att bara "få".

Viktigast är väl att man som 18åring vet "pengars värde". Att man kan huskålla, spara, planera osv. en budget helt enkelt.

Kräks lite halvt på alla som bara ska ha och ha... att som vissa, bara få en väska för 3-4000kr... Men de fattar inte att om de själva skulle jobba ihop en väska för 4000 så är det 5500 innan skatt, och det motsvarar ca 50h jobb på ett vanligt "ungdomsjobb"....
Mest tragiskt för dem sen när det är dax att klara sig själva :)

Ja,jag är också lite anti mot barn som bara vill ha och ha!

Tack och lov så har ingen av mina barn varit så,för jag har varit ensamstående ett tag,så dom har fått lära sig att pengar räcker inte till allt..

Och sånt kan jag märka nu,om nån av dom ville köpa nåt,och jag sagt att det betalar jag..så säger dom bara "näää,jag tar det!",jag har flera exempel,men jag drar inte alla!

Så,där är mina ungar super! Dom kan till och med bjuda mig på fika/pizza/mc donalds om vi går på stan "för det ska ju inte alltid jag betala"

Hon får 1050kr+1200kr,så 2250kr varje månad! Dom 1200 kommer från pappan direkt,vi har inte FK inkopplat!

Det tycker jag låter som väldigt mycket om det bara är tänkt till att användas till nöjen och kläder. Underhållet är ju tänkt att gå till boende och mat. Om man vänjer sig vid att göra av med så mycket pengar varje månad, hur ska man då få någon känsla för pengars värde?

Hon sparar en summa också varje månad till körkort,det glömde jag skriva!

Det tycker jag låter som väldigt mycket om det bara är tänkt till att användas till nöjen och kläder. Underhållet är ju tänkt att gå till boende och mat. Om man vänjer sig vid att göra av med så mycket pengar varje månad, hur ska man då få någon känsla för pengars värde?

Ja, jag misstänker att det är sådana ungdomar som hamnar i skuldfällan är de flyttar hemifrån. De tror att de kan få samma standard som de lämnade.

MIna döttrar är också 18. De får studiebidrag och underhåll.

De betalar i princip allt som rör dem personligen själva. (mobil, busskort, nöjen, kläder etc).
Vi har telefonräkningen specad så de betalar sin del.

Ibland handlar de mat (inga veckohandlingar, men om vi behöver ngt).

Den ena har körkort som hon betalat ungefär hälften själv.
Hon har tillgång till bil som hon sköter om och betalar alla kostnader på.

Bägge har extrajobb som ger nån tusenlapp i månaden.

Jag håller med - men förklara det för en 18-åring !

Det är ju så att efter 18-årsdagen så går inte underhållet till boendeföräldern längre utan till den myndiga personen. Den tycker ju självklart att dt är ett välkommet tillskott i kassan, medan boendeföräldern har samma kostnader. Om man inte löser det så enkelt som att de får betala 1200 spänn för att bo hemma....
Diskussionen som kommer då är att eftersom de betalar så skall ALLT ingå...
Då har jag det hellre så att de själva kan styra över utgifter

movi, det känns som att din linje är super och din dotter verkar ju ha fattat galoppen så att säga :D :bow:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka