17årigt sto med föl...HJÄLP?!?!

Sv: 17årigt sto med föl...HJÄLP?!?!

.
Så berättade en veterinär på en föreläsning om avel att just hästdjuret är en av de enda djur som KAN (inte till 100% givetvis) klara en fölning med exempel ena föletsben bakåt, stonas bäcken är hjärtformad och just hästar är gjorda för att producera föl oavsett ålder eller när det får sitt första föl.......

Håller definitivt inte med.

Kommer det bara en fot och ett huvud så måste man peta in alltihop. Fiska fram det andra frambenet och sedan ut.

Däremot, utan att varit med så många gånger då det trasslar i en ladugård, så kanske att en ko klarar det bättre. Dom öppnar sig mycket mer.
Men är inte säker här..

(Sedan finns det något som heter atrofi. Vilket betyder att man får åldersförändringar i livmodern. Detta börjar någon gån efter 15 års ålder. Ibland tidigare. Därför är inte hästar "fölproducenter" oavsett ålder, som du skriver.)

AM

Jag äger båda hästarna och har kollat med vet och dom sa inte så mycket.
man ser inte än om hon är med föl än, men får väll se om några månader om hon börjar bli lite rundare.
Fick en annan syn på det hela när min avelskunniga granne berättade att hon har lika stor chans att föla som en unghäst.
Så länge hon har bra kondition !
Har läst en massa böcker och kollat runt och frågat uppfödare om information och sånt.
Och nu är det bara att vänta och se om det kommer en litet föl vid januari där omkring.
Tack så mkt för era svar !! :)

Det kan vara svårt att se utanpå ändra fram till det är dags. Med ultraljud kan man se om hästen är dräktig redan från ca 14:e dygnet efter betäckning och en veterinär kan känna rektalt, iallafall vid det här laget. Man kan även ta blodprov. Det har jag aldrig använt så jag vet inte mellan vilka dygn det fungerar.
JAG skulle iallafall se till att ta reda på hur det är ställt med stoet så man kan anpassa utfodring under senhösten.

17 år är inte för gammalt för att få föl.
Komplikationer kan alltid uppstå oavsett ålder.

Det DU (inte veterinären) ska ta ställning till är om du vill satsa på att behålla fölet eller spruta bort det.

man ser inte än om hon är med föl än, men får väll se om några månader om hon börjar bli lite rundare.

Var det veterinärens svar???

Det låter på dig som det inte var en olyckshändelse....:mad:

När man avlar kollar man dräktighet vid ca 16-18dagars dräktigthet med ultraljud, för att se om det är något eller ev. tvillingar!

Då kan man spruta bort om det är oönskat.

Fick en annan syn på det hela när min avelskunniga granne berättade att hon har lika stor chans att föla som en unghäst.
Så länge hon har bra kondition !
Har läst en massa böcker och kollat runt och frågat uppfödare om information och sånt.
Och nu är det bara att vänta och se om det kommer en litet föl vid januari där omkring.
Tack så mkt för era svar !! :)

Sa verkligen veterinären så? Det var en mycket oseriös veterinär måste jag säga, som andra sagt kolla upp med Ultra ljud om hon är dräktig, det är extremt viktigt att stoet får rätt mat under hela sin dräktighet för att fölet ska kunna växa till som det ska.
Är det så att du väntar föl i Januari, då är hon ju nästan 4 månader gånget och då kan man se om de är dräktiga. Så jag råder dig till att ta henne till en SEMINSTATION eller får ut en SEMIN veterinär som kan kolla henne. Om du nu är orolig för att hon blivit dräktig (vilket jag tokade ditt inlägg som att du är) Så låter det aningen sent att börja oroa sig NU när hon tydligen blev betäckt i februari. Men jag kan ju ha missuppfattat det du skrev. Men kolla genast upp din hästs dräktighet. Det är din skyldighet som hästägare.

Det blev inge föl så saken är ur världen, mitt sto är alldeles för gammal och infertil..Sen så hade det inte gjort så mycket om det skulle kommit ett litet föl !

hästen är det djur som anatomiskt är bäst anpassad till att föda, dels pga bäcknets storlek, och dels för att det "tippar" mer än hos andra djur så att fölet lättare ska kunna glida ut. Däremot är det ju mycket mer bråttom med en häst än tex. en ko, eftersom hästen har mycket starkare värkar, så alla djur har väl både för- och nackdelar.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
853
Senast: Freazer
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 646
Avel hejsan allihopa☺️ Jag är helt ny inom det här med avel och skulle vilja ha lite hjälp . Jag har ett jätte fint sto på 155 cm i mkh hon...
Svar
5
· Visningar
1 720
Senast: Görel
·
Avel Har länge funderat på att ta föl på mitt sto e, come back 2. Men är lite tveksam mot alla osäkerheter och risker med det. Och sen när...
Svar
5
· Visningar
1 113
Senast: Tingeling
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka