176 cm häst - för stort för hoppning

H

hästig

Jag letar efter en unghäst och tanken är att den ska gå högre klasser i hoppning i framtiden men jag har aldrig gillat hästar över 170cm för de flesta jag sett är klumpiga monster. Såklart har jag hittat en jättefin och faktiskt lätt i modellen som antagligen blir ca 175-176 cm när den är färdigvuxen. Många större hästar tar så otroligt lång tid för att blir färdiga i kroppen och är därför lite skeptisk mot en så stor häst.

Ni som har positiva erfarenheter av större hästar kan väl stilla min skeptiskhet mot stora hästar. Har alltid gillat hästar som är ca 165-168 cm. Men så är det väl alltid när man ska köpa häst, det blir inte den häst man hade tänkt från början.

Sv: 176 cm häst - för stort för hoppning

Jag har en sjuåring som är 178 cm. Och jag kan tycka att det både är positivt och negativt. Hindrena blir ju så oerhört mycket mindre och bredden blir ju aldrig några svårigheter. Däremot så har min "otroligt storgalopperande" häst haft en del problem när det kommer till relaterade avstånd. Men även det börjar ta sig nu.
Det tar ju betydligt mycket längre tid att muskla upp en så stor häst, och ridbarheten måste kanske vara snäppet bättre. Men efter allt jobb man lagt ner, kan jag ju lugnt säga att det var värt det..

Jag skulle säga att har du tiden och det är en bra häst så!!

Min 5 åring är nu ca 178 cm. Vi har fått tagit det väldigt lugnt pga av hans storlek, men nu senaste månaderna har han blivit mer färdig och vi har debuterat 1.10 med sikte på att hoppa 1.20 i höst, så visst han ligger efter utbildningsmässigt, men vad gör det?
Han hoppar med enorm kapacitet och smidighet och är värd att vänta på! Han är storgalopperande men kvick i benen och dessutom är ju kvickheten något man kan/får jobba på med varje häst.
Varför ska man ha så bråttom om man vill ha en häst att rida i större klasser som vuxen? Är det inte bättre att låta den bli färdig som ung istället för att "gå sönder" som äldre?
Här är en bild på min underbara kille :love:
F-2003 E. Lasandos-Cantus-Calypso III

http://www.pixbox.se/pic_show_id9883483.html

Min andra häst var 177 cm som 3 åring och han gick Falsterbo som 6 åring.

Senast ändrad av en moderator:

Jo, jag har tid att ta det lugnt och din häst på 178 cm såg inte så otroligt stor ut. Jag får väl tänka om. Den jag har tittat på har ett enormt hopp och otroligt bra bakbensteknik. Det får väl helt enkelt ta den tiden det tar och sen ha en fin häst för framtiden. Så länge det är en lätt modell gör kanske mankhöjden inte så mycket.

Jag har ett 6 årigt sto som ligger runt 175.
Personligen tycker jag att hon är en av de mest "lättridna" hästarna jag har här hemmma nu och någonsin har haft, alltså inte tungriden, stark eller något i den stilen.
Själv är jag liten (46 kg) och har absolut inget problem att rida henne.

Hon har som 5 åring gått 125 cm med mycket bra resultat och var som föl och 3 åring mycket högt placerad på mönstring, premiering och årgångs-visningar.
Tror även att hon var i final som 5 åring. (hon är import).

Här är hela stammen om du är intresserad:
http://www.allbreedpedigree.com/index.php?query_type=horse&horse=VENUS&g=5&cellpadding=0&small_font=1&l=

Oj vad lik sin far din häst är!

Och väldigt lik en annan Lasandosavkomma som har har sett. (180 cm/mkh)

Ts: Min erfarenhet av stora hästar är precis som de som svarat innan. De tar tid på sig att växa klart, blir storgalopperade och kräver mkt mat! I gengäld brukar de bli fantastiskt fina när de är klara.

(Red Robin Ingvarssons 150 häst lite som 4-åring, den var 184 i mkh redan då men se så fin den har blivit:laugh:)

Ridit två unghästar som varit så jäte stor, den ena var inga problem eftersom den var så mjuk och lätt i kroppen, som att rida en häst på 160 :)
Den andra var stor och tung, orkade inte lyfta frambenen.

Det med att galoppen blir stor på banan, försvårar det hela lite, tex vid en kombination! men det är sånt som lätt gå att ändra på! och träna att den ska "sätta sig på rumpan" för att få plats osv :P

(Red Robin Ingvarssons 150 häst lite som 4-åring, den var 184 i mkh redan då men se så fin den har blivit:laugh:)

Ja, tänkte just säga att Coco är ett lysande exempel på hur bra det kan gå för stora hästar.

Ett av de svåra problemen är väl helt enkelt att orka rida så stora hästar (jag klarade då inte av honom...):crazy:

I "mitt stall" i Belgien hade vi en 180 häst e Galoubet. Den var hopplös tills den blev 7 år sådär, hade dock alltid ett stort hjärta.....men den blev till slut riktigt försiktig. Den lär nu ha gått 130 i Lummen med en ganska grön ryttare. Jag tror att i fall man har is i magen och kan vänta ut dem och inte bli hysterisk över de fel de gör, så blir det bra hästar som har viss fördel av sin strl

Hellre en stor häst än en på 155 iaf.
Bara man orkar vänta på dem, har ett perfekt exempel på hur det kan gå annars i stallet (inte min häst).
Den stressades som unghäst och vill inte hoppa alls nu. Enstaka hinder går bra men inga banor.
Iofs beror det mycket på dens ryttare med.

Det finns en del nackdelar:

*De växer långsamt
*större risk för förslitning tidigt då de har rejäla ledgångar- lösa benbitar är inte ovanligt
* svårare att rida i balans då de har ett stort rörelsemönster- som liten tjej är det inte alltid lätt!
*har oftast problem att få plats i ridhusen som unghästar- bör verkligen inte vara i ridhuset alls pga punkt två..
* de kräver otroligt mkt mat för att hålla vikten

Sen är det ju så beroende på modell också. Hur de är att rida menar jag. En häst jag rider nu är 170 men inte särskilt svår att rida i balans medan ponnyn på 143 är som ett slagskepp:eek:

Jag har en 7-åring som är 178 hög. Jag ser inga problem alls med henne. Hon är lätt i typen (bara väldigt, väldigt långa ben), lätt att hålla ihop och vändbar. Det enda som är speciellt med henne är att hon har så otroligt stor galopp, säkert 4,5 m som normalgalopp när jag håller henne kort. Därför rider jag på ett mindre på alla relaterade avstånd, och det fungerar perfekt. Det är inte så att jag måste "jaga" iväg henne då, utan det stämmer lika bra som det normala fungerar på min andra häst. Hon hade lite svårt i kombinationerna när hon kom och inte var så stark, men dom har hon fått kläm på och gör dom nu riktigt, riktigt bra.

Jag själv är 157, så jag är inte direkt lång med massa ben. Men som sagt, det behövs inte på henne.

Enda nackdelarna med henne jag kan komma på är att det är svårt att komma upp (hon är extremt speciell att sitta uypp på, och det är ju en bit upp..) samt att det var jättesvårt att tränsa och sätta på grimman i början innan hon förstod att hon måste sänke huvudet. :p

en stor häst med bra kropp, då ser jag ingen nackdel med de stora. har själv hemma juust ni en på 180 +, (låter bättre än 185, för de är den bittra sanningen)

12 åring som kan hoppas hus :)

dock en väldigt "seg" häst i sprången men med kvicka ben, men han liksom seglar över. så ingen riktig omhoppninghäst men med bra galopp plockar han sekunder. Kan dock bli tajt på vissa avstånd men de kompenserar han med att vara kvick i benen.

har man bara tiden att låta de växa i fred och hålla koll på dem så varför inte? förutsatt att de ser bra ut i kroppen. men hittilks har de flesta bamse hästarna jag stött på varit trevliga i kroppen.

Jag har en på 173 cm. Enda nackdelen i ridningen är väl att jag har svårt att rida ihop honom när vi hoppar, ibland blir han för ivrig och då kan det bli jobbigt ibland. (jag är 159) men det har blivit bättre ju mer vi tränar och ju mer muskler han fått osv, och allt annat är ju positivt så det jämnar ut sig.

Annars ser jag inget negativt alls med att han är över 170.
Dock är han väldigt sent tagen och blev inriden som 11(?) åring. :p

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 829
Senast: mamman
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
L
Gnägg Hej! Jag vill bara fråga vad andra skulle tipsa om men säger INTE att vi ska köpa nån häst eller ponny NU så ingen miss förstår. Utan...
2
Svar
22
· Visningar
2 639
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Jag skulle vilja ha lite input av er på buke, på vad för häst ni hade skaffat i den här situationen då jag kommer ta bort i veckan min...
Svar
11
· Visningar
2 089
Senast: yennork
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka