16månaders har utbrott??

P

Poppis

Har ett stort problem... Min 16månaders son har ständiga utbrott om det mesta. Sitta och äta, leka på rätt sätt, klä på sig, klä av sig mm. Någon annan som har erfarenhet av detta?? Jag är rådlös!!
 
Sv: 16månaders har utbrott??

*puttar* ingen som kan hjälpa mig??
 
Sv: 16månaders har utbrott??

Min 16-månaders har ett väldigt humör och älskar att säga "Nej", men jag har blivit expert på att inte ställa frågor han kan svara "Nej" på. Än så länge är det trots allt jag som vuxen som bestämmer att det blir promenad och då måste overallen på. Jag säger oftast "Nu ska vi gå ut, det ska bli så härligt" eller något annat med rejäl entusiasm, sedan klär jag på honom och berättar för honom vad vi gör. "Nu tar vi på oss kängorna, åh vad skönt det blev för de kalla fötterna med varma skor!". Protester i form av "Neeej mamma" besvaras med "Nu blev foten SÅ glad i den varma, sköna skon" och ett mycket övertygande leende. I övrigt "hyssjar" jag inte eller försöker få honom att vara tyst.

Utbrotten i sig är ju inte någonting fel, de har ju all rätt att reagera, men oavsett det kan man i fem minusgrader inte vara klädd i blöja och t-shirt. Det som jag anser Vikke kan välja själv vad gäller kläder är tex vantar. Det blir kallt utan vantar, så jag frågar "Vill du ha vantarna?", vill han inte det brukar han rätt fort upptäcka att dt blir för kallt och be om dem till slut. Det är ju svårt för en ettåring att visualisera att det kommer att vara svinkallt när man går utanför dörren när det är 20 grader inomhus.

Det bästa tror jag är att så långt som möjligt inte reagera på själva utbrotten med "Tyst nu", "Schyyyyy!" eller liknande. Det är som sagt inget fel på reaktionen, man måste få visa att man tycker någonting är fel. Däremot är det jag som förälder som måste avgöra vissa saker, som att man inte tar mjölkpaket och häller mjölk i håret. När ha reagerar för att jag tar bort mjölken bekfräftar jag reaktionen "Det är okej att reagera, men jag tar bort mjölken ändå".
 
Sv: 16månaders har utbrott??

Min snart 14 mån gamla sån har börjat få utbrott av ilska/besvikenhet nu. Dom visar sig i gallskrik rakt ut, och sen kastar han sig för det mesta på golvet, eller kastar iväg som sakerna han har, för att sen sitta och slå på golvet eller stampa med foten.

Detta kommer främst om jag måste ta någonting ifrån honom som han vill ha, och då inte ger bort frivilligt. Sen även när han ska kläs på ibland, eller vid enstaka tillfällen när han är jättetrött.

Jag gör inte någon stor sak av det för det mesta, utan låter honom bli sur, och inse att man inte alltid kan få som man vill, men överlever ändå. Han brukar se lite chockad ut efteråt, och fortsätter sen att leka.
Jag tror att det helt enkelt är en period som går över så småningom, hur länge beror säkert på individen.
 
Sv: 16månaders har utbrott??

Men om han te x blir arg för att han inte vill sitta i sin stol och äta mat, hur länge ska man låta honom vara arg/ledsen innan man gör något?? Ska man vänta ut honom? Han kan ju grina hur länge som helst... :confused:
 
Sv: 16månaders har utbrott??

Vikke klättrar ur stolen om han inte vill äta. Så länge jag och maken sitter kvar vid bordet får han komma tillbaka och äta när han vill, men sen är måltiden över och då blev han helt enkelt utan mat/fick lite mat. Då brukar vi tidigarelägga nästa mål så att han inte behöver gå hungrig länge. Sen vet jag att många föräldrar aldrig skulle låtit sina barn "gå ifrån bordet", men för oss har det varit enklast så. Allting beror ju på vad man själv orkar med också.

Jag har tex ibland på mig höselkåpor vid matbordet för att slippa bli hörselskadad och irriterad i onödan.
 
Sv: 16månaders har utbrott??

Jag gör ungefär likadant, men Sebastian kan inte klättra ur själv (Utan att ramla ner i stengolvet, och det vill man ju inte) så jag bär ner honom om han inte vill äta.

Äter jag/vi så finns hans mat kvar lika länge som vi äter, men vill han inte ha får han vara utan.
Jag brukar ge honom lite frukt eller så, senare då, och sen mat/vad det nu är, vid nästa mål igen.
Just nu äter han superdåligt hemma av mat, men vräker i sig på dagis, så jag är inte orolig än i alla fall. Ett stort mål lagad mat om dagen överlever dom på, tack och lov. Här hemma äter han mest frukost, kvällsmat och något enstaka mellanmål. I övrigt är det bara att spotta ut och skrika som gäller vid matbordet..
 
Sv: 16månaders har utbrott??

Skönt att höra att fler har samma problem! Kände mig ensam förut, inte nu längre! Tack för era svar, det är bara att kämpa på alltså... fast det känns hopplöst ibland! Förresten, varför äter dom alltid bättre på dagis? Mer underhållning runt omkring? Eller är det så att när fröken säger: "han har ätit så bra" innebär en halv potatis och en köttbulle....:confused:
 
Sv: 16månaders har utbrott??

Sebastians "har ätit så bra" är ofta 2 stora portioner mat :D Ibland bara en hel barntallrik också, då har han ätit rätt så bra säger dom ;)

Dom såg helt chockade ut i början av hur mycket han åt. Så mycket har han alltid ätit hemma tidigare, bortsett från jobbiga tandperioder eller sjukdom. Han kan äta portioner som är större än mina ibland!
Men han äter också mer sällan än vad dom flesta andra barn för i hans ålder, enligt BVC. Större portioner, och inte lika ofta. Så har han ätit sen ca 6 v ålder ungefär, då började han att äta max 5 ggr/dygn, men åt mycket istället.
 
Sv: 16månaders har utbrott??

Förresten, varför äter dom alltid bättre på dagis?


Kan ta mig som ett litet ex..

Jag vägrade äta korv hemma, jag verkligen vägrade ( somnade tom vi bordet en gång när mamma skulle försöka sätta hårt mot hårt ;) )

Så tillslut frågade mamma dagispersonalen vad jag fick när dom andra åt korv.

Dagisfröken såg förvånat på mamma och svarade

- Men hon äter korv som alla andra ( tydligen med stor aptit )

Jaha svarade mamma, men vad äter ni för korv då?

-Vanlig hedlig falukorv, svarade dagisfröken då .

Den korv som jag verkligen vägrade äta hemma ;) :D

Så mamma lurade sedan i mig korv, jag åt med god aptit av vad jag trodde var Finlands Skinka ( vilket givetvis egentligen var vanlig falukorv )

Haha :D
 
Sv: 16månaders har utbrott??

Bra exempel! Men varför är det så att det verkar som att allt går bättre på dagis? Är det lättare att gnälla hemma hos mamma och pappa?? Det verkar som att dom sköter sig nästan exemplariskt på dagis och ballar ur hemma...
 
Sv: 16månaders har utbrott??

att barnen sköter sig bättre på förskolan är väl inte direkt orimligt.
Pedagogerna har (ofta) många års fler erfarenhet än föräldrarna, de hanterar mängder med barn som alla är olika.
Sen "törs" de nog vara bestämda på ett annat sätt en vad man ofta gör som förälder.

Mycket kan nog oxå ha att göra med att de "räknar med" att barnen kan. Man har inte tid att passa upp på alla så barnen får göra mer själva, Förskolepedagogerna är [nog] inte lika pjoskiga som föräldrar.

Jag går lärarlinjen på högskolan och har varit ute på några veckors VFU på en förskola. EN avdelning med 1-3-åringar och det är ju helt makalöst vad de kan. De kan ju göra allt själva, ta mat, skicka vidare, duka av, klä på sig... Nu har ju jag inga egna barn så jag har inget att jämföra med, men mina förutfattade meningar om vad barn klarar av har helt klart dementerats efter ett tag på förskolan.
 
Sv: 16månaders har utbrott??

Har ett stort problem... Min 16månaders son har ständiga utbrott om det mesta. Sitta och äta, leka på rätt sätt, klä på sig, klä av sig mm. Någon annan som har erfarenhet av detta?? Jag är rådlös!!

Känner igen det där .
Var konsekvent o minns att barnet växer snart upp *S*
Jag fick tippset om att inte ge vitt bröd o vitt socker då barnen blir värre av sånt .
Jag ignorerade beteendet .
tyvärr kan jag medela att min grabb är snart 15år nu o får fortfarande utbrott och har svårt med sånna saker.
han blir bättre nu men det har varit jobbiga år ....
 
Sv: 16månaders har utbrott??

Ja, dom lär sig otroligt fort hur man gör saker.

Min son är 14 mån gammal strax, började på förskola för några veckor sedan. På denna korta tid så har han lärt sig att gå mycket bättre, försöka prata lite mer, hjälper till att få på skorna etc. Men han kan inte äta själv, duka av, tvätta sig själv, ta på overall och annat liknande. Det säger personalen på hans avdelning att det brukar komma först runt 18 mån och efter som dom blir så pass duktiga. Självklart är det individuellt också.

Sebastian är helt annorlunda på förskolan, för han tycker att det är så himla kul. Det finns alltid roliga saker att göra, och där får man leka med i princip allt ju. Han äter som en häst (Gör han överallt förutom hemma just nu), leker självständigt och är positiv till allt. Han är raka motsatsen hemma, sen ca 1½ mån tillbaka, innan starten alltså.
 
Sv: 16månaders har utbrott??

Jo, de yngsta barnen kunde ju inte skicka maten och klä på sig och allt sådant, men det händer mycket från 1½ till tre års ålder!!
Treåringarna fixar det mesta och hjälper de yngre.

Det är nog väldigt nyttigt för barnen att vara med äldre barn, typ som på förskolan, de lär ju mycket genom härmandet. :)
 
Sv: 16månaders har utbrott??

Konsekvent ja... och en massa tålamod som man inte har i alla lägen! Det är svårt att vara småbarnsförälder...:confused:
 
Sv: 16månaders har utbrott??

Konsekvent ja... och en massa tålamod som man inte har i alla lägen! Det är svårt att vara småbarnsförälder...:confused:

japp det är skitsvårt jag vet ,,jag fick 3 barn på 6 år :s
Men i mitt fall så tog jag helt enkelt bort ungen från tex matbordet när vrålen kom o dyl..
Många ggr har jag bara lyft ut ungen ur affärer o dyl.
Vissa barn Är svårare än andra så är det bara ...¨
jag har inte heller tålamod så denna metod funkade för mej.
jag satte stenhårt emot ,,det var på mitt sätt eller inte alls.
 
Sv: 16månaders har utbrott??

Det är bara det att jag klandrar mig själv för att jag inte har tålamod alla gånger.... och mår jättedåligt av detta...
 
Sv: 16månaders har utbrott??

Det är bara det att jag klandrar mig själv för att jag inte har tålamod alla gånger.... och mår jättedåligt av detta...

Men vännen, så är det att vara småbarnsförälder. Jag tror väldigt många känner att de inte räcker till och att de skulle vara mer tålmodiga, man vet hur man ska vara och göra med barnen men tillvaron är inte så himla enkel. Man är inte mer än människa, och det är absolut inte fel att tappa tålamodet. Det är hur du gör det som spelar roll.


Och du är absolut inte ensam. :)
 
Sv: 16månaders har utbrott??

Ja gud vilket dåligt samvete man kan få. Men ibland GÅR det ju bara inte att vara den där perfekta föräldern, inte i närheten ens.

Jag kan inte för mitt liv förstå hur någon förälder kan orka att vara glad, tålmodig, kreativ och förstående efter 10 timmars konstant gnäll, bärande, gråt, tandagnisslan, matvägring och diverse annat skoj. För sisådär 65:e dagen i rad dessutom.
Så jag tappar tålamodet. Och får ännu mer dåligt samvete, och så håller det på så.

Men visst, jag behöver väl kanske inte ha det. Jag skulle aldrig slå honom, lämna honom eller något sådant. Och det är ju det man borde ha dåligt samvete över bara. Inte om man bara suckar djupt, eller skriker tillbaka någon gång, eller mutar ungen som ser ut såhär :devil: till att vara tyst en stund med lite kex, glass eller annat.
 

Liknande trådar

Småbarn Sonen äter inte så mycket mat. Vid frukost, lunch och middag sitter vi till bords och han får smaka på allting som vi har på tallriken...
2
Svar
20
· Visningar
1 432
Senast: amsway
·
Övr. Barn Jag är lite kluven i frågan hurvida man som förälder bör lägga sig i sitt barns vänskapsrelationer och i vilken grad man ska försöka...
Svar
6
· Visningar
2 058
Senast: Mois
·
Det här. Jag hade en kollega inom autismspektrat en gång. Han fungerade i de allra flesta fall som "alla andra" så det var inget man...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
4 932
Senast: Grazing
·
Samhälle Barnen har skolresor till Stockholm nu i slutet av terminen, 16 åringen har rätt mycket fri tid där de går runt själva och är såklart...
2
Svar
22
· Visningar
2 711
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp