16 Dagar kvar!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare timmona
  • Startdatum Startdatum
T

timmona

Nu börjar man bli nervös, det är bara 16 dagar kvar. Men ska man tro på förra ägaren så har alla hans sto fått två veckor för tidigt så det är nervöst. Juvern har varit fylld nu i tre veckor och bäckenbanden runt svansen har släppt vid ungefär samma tid. Men igår upptäckte jag att övanför svansen så hade hon blivit jättemjuk och ca 1 dm övanför var det en jätte håla. Kan det snart vara dags??? Jag är nybörjare så snälla skriv om det är någon som vet.

ja dt kan dt nog vara.. :) mitt sto ska ha närsomhelst (typ om två dagar!) så för meii blir dt till o sova i stallet..=) har hon droppat mjölk?? många ston gör ju dt innan..

Nej inte droppat precis men det hänger droppar på spenarna men inte så det rinner. Man får inte lov att känna på henne, men det fick jag för en vecka sen men nu är hon väldigt irriterad när jag ska röra vid juvret så hon sparkar. Hon är rent mörkrosa i "musen" och lite blodaktig och så har hon varit i ett par dagar.

Min har 18 dagar kvar. Släppt bäckenbanden samt fyllt upp juvret till hälften. Hoppas din går tiden ut. Låt oss få veta vad det blev.

Ja det ska jag, jag kommer att skriva hela tiden för det är så nervöst. När ska man börja vaka?? Är det vanligt att det är blodigt i "musen"??

ja det tror jag, ser ut som blod, det är precis som en flytning som sitter där och är rött.

Nog tycker jag det verkar som att du får börja vaka f.o.m nu!!!

Bäckenbanden kan du läsa om här KLICK! (finns en teckning) också.

Den blodblandade flytningen är rester från slemproppen som har släppt, den kan släppa flera veckor innan, men på mina ston (inte alla, lätt att missa) har jag sett det under sista dygnen före fölning!

Börjar hon att rinna mkt mjölk som senare börjar se lite gulaktig ut (råmjölk) innan hon fölar.. så måste du försöka samla upp den och stoppa i frysen för att sen flaskmata ungen med, sök på detta forum om Råmjölk.. det står hur mkt som helst om hur du ska göra isf!

Tack nu förstår jag lite mer. Får börja vaka från och med nu. Känns väldigt pirrigt. Är det någon som vet hur man lägger in bild här??

I Lördags gick slemmproppen på mitt sto. Min son kom och undrade vad det var. Han tyckte att hon blödde sa han, men det var så klibbigt i hans ögon.

Gick och kollade henne och visst var det slemproppen. Håller tummarna nu på att det blir en fölis inatt. Vad är det för ras?

Det är ett russ. Hoppas att allt går bra, hon är rätt så grov av sig så jag hoppas att hon får en lätt förlossning.

ja vet inte heller...=) men ja har gjort så att ja har lagt in mina bilder på snyggast.se o sen har ja länkat dom härifrån.. :)

Ska försöka lägga in en bild så fort jag har klurat ut hur man gör:

Åh vad spännande! Jag vet hur det är att vaka...fick själv mitt föl för en vecka sen idag. Ska hålla tummarna att det blir snart för dig! :)

Själv missade jag slemproppsgrejen helt och hållet! Den måste åkt ur i hagen eller nåt. :o

Helt och fullt normalt att missa den, oftast så märker man inte då den går.. såvida man inte lyfter på svansen minst fem ggr/dag de sista veckorna innan, och vem gör så!? :D

Vi hade troligen missat den också om det inte varit för att vet sagt åt mig att tempa henne morgon och kväll, fram till fölning då dom börjat att tro hon skall ha tvillingar.

Nu är det sagt. Hade inte tänkt säga det men, vad sjutton har det för betydelse. Är ju inte direkt mina misstankar. Visst finns dom men det är mer vet här hemma samt vet i Helsingborg som tror det.

Men det kanske bara är en enorm fölunge efter Elcatero med sina 155 cm över backen. Vi får se.

Liknande trådar

Hästvård Hej. Jag var för en tid sedan medryttare på en häst som var hur snäll som helst. Varför jag valde att söka till denna annonsör var för...
Svar
9
· Visningar
3 285
Senast: Djurvän
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 543
Senast: sorbifolia
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 844
Senast: Exotizc
·
Avel Min syster köpte för 3 månader sedan en Islandshäst. Ett 16 årigt sto som tidigare fått 3 föl men som nu var i full kondition och såldes...
Svar
6
· Visningar
1 700
Senast: Michis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka