150 mil lång transport, hur? Skadligt?

Sv: 150 mil lång transport, hur? Skadligt?

Nej. De som har C slipper pga "hävdvunna" rättigheter som det finns. Så länge du ser till att behålla behörigheten behöve du inte göra om, bara uppdatera ;)

Det är praktiskt omöjligt att utbilda alla som redan har C och D. Sverige skulle stanna. Europa för den delen eftersom det är ett gemensamt avtal.

Hej!

Med transport lär det nog ta längre tid än 15 tim att köra de 150 milen. Du kanske kunde hitta ngnstans uppåt tyskland där du skulle kunna övernatta med hästen?

Om du kör som privatperson tror jag inte att du behöver färdplan etc, emn är ej säker på detta.

Om hästen lämnar Schweiz för EU i max ett år behöver du inte ha ett friskhetsintyg från distriktsveterinären för att återinföra hästen i Schweiz (som annars är nödvändigt vid import). Vad som behövs för införsel i Sverige vet jag dock inte...

För ut- och återinförsel i Schweiz behöver du 'Zollveranlagung zur vorübergehenden Verwendung' (endast giltig för CH, vad som krävs för Sverige måste du fixa separat) eller Carnet ATA (internationallet, gäller både för CH och SE).

Om du tänker köra själv tycker jag att du ska ta kontakt med veterinäramt resp. tullen för att få veta exakt vad som gäller. Ett alternativ kunde kanske vara att köra själv men ta hjälp av ett speditionsföretag för pappersarbetet.

Här är lite info från schweiziska tullen: http://www.ezv.admin.ch/zollinfo_privat/pflanzen_tiere/00359/index.html?lang=de

Och från veterinäramt: http://www.bvet.admin.ch/themen/index.html?lang=de (einfuhr/ausfuhr)

Om det blir för struligt/känns för långt att åka kanske det är bättre att skicka hästen till Jura under sommaren...

Nej. De som har C slipper pga "hävdvunna" rättigheter som det finns. Så länge du ser till att behålla behörigheten behöve du inte göra om, bara uppdatera ;)

Det är praktiskt omöjligt att utbilda alla som redan har C och D. Sverige skulle stanna. Europa för den delen eftersom det är ett gemensamt avtal.

Om jag har förstått det rätt så SKA ALLA UTBILDAS. Skillnaden är att de som redan har D behörighet får respit. de ska gå (tror jag) en 35 timmars utbildning under 7 år som deras arbetsgivare står för. och sedan ska man med jämna mellanrum genomgå utbildning för att behålla sin yrkeskbehörighet... HEJA EU:bump::bow::bump::bow:

Jo de 35h vart femte år har vi tagit upp ;) Men den måste vi också gå för att få behålla YKBn, precis som med den gamla.

Sen är det eg ingenting som säger att arbetsgivaren måste betala men det blir ju så i slutändan eftersom annars får folk inte jobba :D

7år gäller bara i Sverige, i somliga andra länder är det inom 3 år. Knasigt att vi ska ha massa undantag hela tiden. Som provet, det är inte alla länder som valde provet utan nöjde sig med att utbildningen är obligatorisk.

Hejsan,
Vi transporterar hästar som yrke och kan säga att en 150mil lång resa är inte skadlig men kräver planering. Du kan inte sträckköra! Du får dessutom räkna med en lägre hastighet . ca 80km /tim max. Lägg in stopp med jämna mellanrum, ca varannan timme speciellt om du inte har övervakningskamera. Var noga med att vattna hästen, elektrolyter före och under resan kan hjälpa till att få hästen törstig tidigare. Fodra hästen regelbundet. Jag vet att några inte förespråkar hö under färd men jag ser det som ett måste - dock skall det vara av mycket god kvalitet och inte dammigt. Dammigt hö kan leda till luftvägsproblem. Lägg in en övernattning halvvägs så att hästen får komma av transporten och ligga med. Lycka till. Stina på Youridewdrive.

Ooh, här var det många som svarat. Tack så väldans!

När jag skrev att "det tar 15 timmar om man sträckkör" så menade jag inte att vi SKULLE sträckköra, utan jag sa bara så för att informera om hur lång tid det tog med bil ungefär. Så sträckkörning är inte ett alternativ.

Efter att ha funderat lite och läst allas svar så har vi kommit fram till att det är nog bäst att sätta hästen på en stor hästtransport i så fall, verkar som det är bäst. Ni som har gjort det, hur fungerade det och hur mycket kostade det för er?

Mvh Maja

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 499
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 111
Senast: Jadzia
·
Hästhantering Hur skulle ni öva in det på häst som gärna blir lite spänd och otålig i transporten? Vi pratar inte om att resa över halva Sverige, men...
2
Svar
21
· Visningar
2 521
Senast: mackan
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 514
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar