150 mil lång transport, hur? Skadligt?

Sv: 150 mil lång transport, hur? Skadligt?

Ok jag visste inte exakt hur det var för lastbilschaffisar.:p
 
Sv: 150 mil lång transport, hur? Skadligt?

Just det, det är skillnad på att köra bil i jobbet och köra tungtrafik yrkesmässigt Om man "bara" kör en vanlig bil i sitt arbete så lyder man under de vanliga arbetstidsbestämmelserna som säger hur länge man får jobba under ett dygn + hur lång vila man ska ha till nästa arbetspass.
Om man istället kör tungtrafik yrkesmässigt så förutom arbetstidsbestämmelserna så lyder man också under bestämmelserna för kör- och vilotider för tungtrafik som gäller inom hela EU. D v s alla lastbilschaufförer måste följa dessa reglerna och det är ofta dryga böter på brott mot dem. Så kör man en djurtransport med hästar yrkesmässigt och det är tungtrafik så måste man köra efter reglerna för arbetstidsbestämmelserna, kör- och vilotider och djurskyddslagstiftningen. Där den lag som ger kortast tid är den som gäller. Så det är inte helt lätt och det kan variera från gång till gång på grund av att någon annan lag tar över vid det tillfället.
 
Sv: 150 mil lång transport, hur? Skadligt?

Jag känner till ett par rastplatser med boxar och dessa används, men inte så mycket som man tror.

Det transportföretag (eller snarare de, eftersom de är två som samarbetar) som kör mellan Östersund och södra Sverige, mellanlandar och övernattar i Stockholmstrakten.
Min ena häst åkte från Östersund måndag förmiddag och kom till Skåne tisdag kväll, vid 19-tiden. Hon var pigg och fräsch när hon lastades ur.
 
Sv: 150 mil lång transport, hur? Skadligt?

Din Pripps stannade också i sthlm trots att han bara åkte från Västerås men dom andra hästarn hade åkt mkt längre. Han åkte ner till Göteborg när vi sålde honom o enligt köparen var han i fin form när han landade. Han åkte med "Håkanssons hästtransporter" om jag inte minns helt fel.:p
 
Sv: 150 mil lång transport, hur? Skadligt?

10h två ggr/vecka och det behöver inte kompenseras. Men den sista timmen är helt puck eftersom man måste ha 45min rast innan.

Men är man två så fixar man en sådan resa, hästar får åka rätt länge på rätt lastbil :crazy:
 
Sv: 150 mil lång transport, hur? Skadligt?

Din Pripps stannade också i sthlm trots att han bara åkte från Västerås men dom andra hästarn hade åkt mkt längre. Han åkte ner till Göteborg när vi sålde honom o enligt köparen var han i fin form när han landade. Han åkte med "Håkanssons hästtransporter" om jag inte minns helt fel.:p

Du menar nog Håkans Hästtransporter. Vad jag förstått har de egna stall. Ett i stockholm och ett i Skåne. Sedan hyr de boxar på Newmarket, har jag hört.

Det är dock lite skillnad vad gäller utländska transporter. Jag har skickat ut och tagit hem ochjag vet att inte någon av dessa stod hästen på box någonstans i utlandet.
 
Sv: 150 mil lång transport, hur? Skadligt?

10h två ggr/vecka och det behöver inte kompenseras. Men den sista timmen är helt puck eftersom man måste ha 45min rast innan.

Men är man två så fixar man en sådan resa, hästar får åka rätt länge på rätt lastbil :crazy:

Ja är man två som kör så är det ju lugnt. Gjort mycket dubbelkörningar i mitt liv.

Ps. tack för denna tråden. Har länge planerat att tanka hem vad som gäller. Tror det har ändrats en massa ggr sedan jag tog behörigheten och har inte riktigt hängt med.
 
Senast ändrad:
Sv: 150 mil lång transport, hur? Skadligt?

ja dom hette såkert så. Jag sålde honom -04 så det är ett tag sedan. Tyvärr är det som du säger annorlunda med utländska.
 
Sv: 150 mil lång transport, hur? Skadligt?

Jo kör- och vilotidsrelgerna ändras ju hela tiden. Vi ska skriva nya låååååååånga YKBn på måndag så just de tiderna är ganska uppdaterade i huvudet på mig :D Men de har redan hunnit ändra färdskrivarbladsreglerna sedan vi började kursen i september :eek:
 
Sv: 150 mil lång transport, hur? Skadligt?

Jo kör- och vilotidsrelgerna ändras ju hela tiden. Vi ska skriva nya låååååååånga YKBn på måndag så just de tiderna är ganska uppdaterade i huvudet på mig :D Men de har redan hunnit ändra färdskrivarbladsreglerna sedan vi började kursen i september :eek:

Ja snart kommer vanliga färdskrivare fasas ut och det hela ligga på ett chip på ett kort så är man över sin tid kan man inte starta bilen, har jag hört.

Har inte kört yrkesmässigt på länge så hänger inte med. Borde ju göra det.
 
Sv: 150 mil lång transport, hur? Skadligt?

Haha nä däremot så varnar den digitala färdskrivaren när du kört för länge men mer än så händer det inte. I dagsläget iaf. Jag har mitt förarkort på G tror jag. Finfint i plånboken sen, förarkort, YKBkort, körkort och så jobbets IDkort :D

Man behöver inte anteckna ledighet längre på baksidan av färdskrivarbladet. Det var ngt mer men jag lade det inte på minnet, är undantagen från färdskrivare iom att jag kör linjetrafik i stadsmiljö under 50km som det så fint heter :)
 
Sv: 150 mil lång transport, hur? Skadligt?

*kl*

Jag var med i lastbilen när min häst transporterades från Sverige till södra Tyskland.

Det blev högst sannolikt billigare än om vi skulle ha kört själva. Betalade 7500 och då ingick även min färjebiljett.

Hästarna vilade i stall två gånger under resan, dock inga 8-10 timmar. Den första pausen fick min häst i Skåne, då hade hon åkt ca 8 timmar. Ungefär 6-8 timmar senare lastade vi på igen och körde till färjan. Färjetiden räknas visst också som vila för hästarna. Vår lastbil stod längst fram, nästan ute på däcket och vi öppnade upp lite för att ge hästarna frisk luft.

Väl framme i Tyskland körde vi ca fyra timmar innan vi var framme vid gäststallet. Där vilade de i box ca 5-6 timmar tror jag.

Körde sedan ca 4-5 timmar, mötte upp en annan lastbil på en travbana, lastade om och körde ytterligare ca 4 timamr innan vi var framme.

Detta var ett av de större transportbolagen i Sverige och jag var mycket nöjd. Det var en mycket duktig man som körde, han var bra med hästarna och trevlig i övrigt. De hade AC och videoövervakning i bilen. Hästarna hade vatten och hö att äta (fast hö är visst inte alltid så bra pga dammet).

Jag skulle definitivt anlita ett erkänt transportföretag igen och inte köra själv.
 
Sv: 150 mil lång transport, hur? Skadligt?

Vad är YKB? Ett uttryck jag inte hört tidigare.

Yrkeskompetensbevis...

Krav för alla förare av yrkesmässiga persontransporter, dvs bussförare från okt -08
From okt -09 kommer kravet även att gälla alla förare av yrkesmässiga godstransporter.
 
Sv: 150 mil lång transport, hur? Skadligt?

Yrkeskompetensbevis...

Krav för alla förare av yrkesmässiga persontransporter, dvs bussförare från okt -08

Aha! Gäller inte mig då...

From okt -09 kommer kravet även att gälla alla förare av yrkesmässiga godstransporter.
:eek::eek:
Verdammt! :devil::devil:

Ok. så jag kör inte yrkesmässigt idag men kan ju hända att jag kommr göra ibland så det är väl bara att bita i det sura äpplet.
 
Sv: 150 mil lång transport, hur? Skadligt?

Aha! Gäller inte mig då...


:eek::eek:
Verdammt! :devil::devil:

Ok. så jag kör inte yrkesmässigt idag men kan ju hända att jag kommr göra ibland så det är väl bara att bita i det sura äpplet.

Inte nog med att du skall genomgå en grundutbildning för YKB. Du skall sedan uppdatera den vart 5:e år.... Lite som ADR inyget alltså..

Till TS..
Sorry för trådkapningen...
Till en sådan lång resa hade jag använt mig av en transportör med gott renomé.. En transportör som regelmässigt och ofta kommer fram med hästar som "trillar" ur tranporten av utmattning blir inte långvarig i branchen.. Avarter finns själklart... men de som sköter sig och sätter hästar och lagar i första rummet är nog betydligt vanligare...
 
Sv: 150 mil lång transport, hur? Skadligt?

Har du redan lappen behöver du inte gå grunden, däremot uppdateringen, 35h vart femte år men vi har ju övergångsregler så det är inom sju år första vändan, dvs du med C måste ha gått de 35h senast 2016 om jag inte räknar tokigt. Ingen panik ;) Och exakt datum är 10sept i år för D och 10 sept för C nästa år.

Bökigt och dyrt. Obligatorisk kurs + prov (why?).
 
Sv: 150 mil lång transport, hur? Skadligt?

Ja merparten av de större bolagen som hållt på i ett gäng år skulle inte jag tveka att använda. Transporterna kan ibland bli längre än vad man kanske önskar men hästarna står bra på lastbilarna, många har vattenkopp osv.
 
Sv: 150 mil lång transport, hur? Skadligt?

Håller med... Jag har tagit hem totalt 6 st hästar med transportör... Alla hade de varit på resande fot i två dagar.. dvs en övernattning...
Alla har de kommit fram i gott skick, pigga och raska.. Två av de sex var dessutom åringar som "reste själva" för första gången.. Hitills har jag inget att anmärka på.
 
Sv: 150 mil lång transport, hur? Skadligt?

Har du redan lappen behöver du inte gå grunden, däremot uppdateringen, 35h vart femte år men vi har ju övergångsregler så det är inom sju år första vändan, dvs du med C måste ha gått de 35h senast 2016 om jag inte räknar tokigt. Ingen panik ;) Och exakt datum är 10sept i år för D och 10 sept för C nästa år.

Bökigt och dyrt. Obligatorisk kurs + prov (why?).

Frågan är om de kommer kräva det när jag ändå måste göra hälsokollen 2010 för att behålla C. *suck*
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 499
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 111
Senast: Jadzia
·
Hästhantering Hur skulle ni öva in det på häst som gärna blir lite spänd och otålig i transporten? Vi pratar inte om att resa över halva Sverige, men...
2
Svar
21
· Visningar
2 521
Senast: mackan
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 514
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp