15 år för gammalt?

Lady_D

Trådstartare
Jag är på g att köpa ny häst och skulle behöva ventilera en fråga med er.
Vad tror/tycker ni, är 15 år en för hög ålder att börja med fälttävlan om hästen aldrig har gjort det förr?
Hästen i fråga är en ponnykorsning och väldigt fin för sin ålder. Går som hopphäst idag upp till 120. Tanken är att rida tom 100 klass.
Vad tycker ni?

Jag är på g att köpa ny häst och skulle behöva ventilera en fråga med er.
Vad tror/tycker ni, är 15 år en för hög ålder att börja med fälttävlan om hästen aldrig har gjort det förr?
Hästen i fråga är en ponnykorsning och väldigt fin för sin ålder. Går som hopphäst idag upp till 120. Tanken är att rida tom 100 klass.
Vad tycker ni?
Beror ju helt och hållet på vad man har för mål.
Vill man bara rida lätta klasser 90/100 så visst, jag hade inte sett det som något stort problem. Kan vara bra att provrida hästen ute och se att den inte är allt för rädd för vatten om man har möjlighet.

grannen debuterade sin 18åring i år, de har iofs gått teamchasing och jakter innan men aldrig ft, eller ens banhoppning eller dressyr tävling :p.
så är hästen i kondition för det och har bra inställning till fasta hinder, varför inte?

Jag vet en häst som debuterade FT/började träna FT när den var 20-21 år :)
Verkade inte vara något problem där inte! Så om hästen är i kondition så bör 15 år absolut inte vara något problem! :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 489
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
1 492
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 735
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 284

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Offentliga verksamheter
  • Kall lägenhet
  • Vad gör vi? Del CCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat