R

rotum

Någon som vet EXAKT varför ponnyer under 120 cm inte ska få deltaga i svår klass/SM?
Det kan ju inte vara maratonmomentet iallafall. Det var ju inte så länge sedan de ändrade SM från 5 sträckor på 22 km till 3 sträckor på 17 km.
Det är ju alltså snällare nu. Skrittsträckan är ju dessutom rena semestern för de flesta ponnyer medans den för storhästarna är svår att klara.
Så om någon vet så får den personen/erna gärna förklara.

Sv: 120 cm

Någon som vet EXAKT varför ponnyer under 120 cm inte ska få deltaga i svår klass/SM?
Det kan ju inte vara maratonmomentet iallafall. Det var ju inte så länge sedan de ändrade SM från 5 sträckor på 22 km till 3 sträckor på 17 km.
Det är ju alltså snällare nu. Skrittsträckan är ju dessutom rena semestern för de flesta ponnyer medans den för storhästarna är svår att klara.
Så om någon vet så får den personen/erna gärna förklara.

Jag läste att det var för att de anser artt de mindre ponnyerna inte klarar av marathonbanan helt enkelt, om de ska hålla den maxtid som är utsatt så är det för påfrestande.

själv har jag ingen åsikt, vet inte alls hur vida de klarar det eller inte,

Handlar det då om att vätränade små ponnyer inte klarar av tiderna skulle det väl vara rimligare att lätta på tiderna lite för att få det jämna med hästtiderna i förhållande till storlek. Handlar det om att de små ponnyer som körs är otränade tycker jag att dessa bör få en tillsägelse istället. Eller så får man inse att körsporten inte vill ha små ponnyer i de högre klasserna.

min ponny på 118-119cm sägs ha tävlat i SM i marathon par.. fast det var nog för minst 10år sedan... reglerna har nog ändrats.. :S

För mig har man förklarat att det är för att följa de internationella reglerna samt att man endå inte tänker skicka några små utomlands för det är ATT SKÄMMA UT SVERIGE!!! Oavsett om någon av de små ponnyerna är är bäst i sverige så skickar man dom inte! Detta för att bla Tyska ridponnyer och sånt tävlar internationellt och då har dessa små inte en chans. Om detta får man tycka vad man vill men så är inställningen hos vissa höjdare.......

Liknande trådar

Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
37 429
Senast: Habina
·
L
Gnägg Hej! Jag vill bara fråga vad andra skulle tipsa om men säger INTE att vi ska köpa nån häst eller ponny NU så ingen miss förstår. Utan...
2
Svar
22
· Visningar
2 641
Senast: LiviaFilippa
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 219

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024