12:orna del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Försökte träna på inbakad/ardennerfläta idag inför just treårs då han har för lång man för knoppar och jag inte kommer kapa den heller. Men den är ju så sjukt tjock så man får kramp i fingrarna efter max 1 minut! :eek: Sen håller den ungefär tills han skakar på huvudet dessutom, får nog träna mer..

2014-11-24122341_zps1f34b895.jpg
Sitter på mobilen så ser inte så bra. Är den in- eller utbakad? Utbakad ligger hela flätan utanpå och de brukar hålla bäst. Flätat tinker med supertjock 70 cm man så och gick väldigt bra men jobbigt, man lär sig. Fläta ofta. För spretet är spray eller lite hårgelé bra, skippa glansspray.

Sen lär den flätas tight intill mankammen för att bli snygg. Är nog det som brukar vara svårast om man är ovan att fläta.

Blir fläta på min med om vi kommer iväg. D har också mycket och lång man.

Spännande @Charlottee ! :)

Ni som planerar att visa på treårs, hur lägger ni upp löshoppningen? Har ni börjat träna eller när gör ni det, och hur mycket? :)

Jag har hittills bara löshoppat en gång på bebishöjd... och kommer försöka komma iväg i vinter lr tidig vår, inte optimalt men vad ska man göra. Huvudsaken är att hon fattar poängen och har byggt upp ett självförtroende för att klara den höjden som krävs innan treårstestet.

Jag åker till kunnigt folk som anordnar löshoppning för unghästar när det blir dags, dom vet vad dom gör och anpassar sig till individen.

:)

Hej winni har varit hos en beridare i ca 2 månader och dom har löshoppning varje fredag.där dom får lära sig från grunden kommandon mm och sen fortsätter det i vår då hon ska trimmas inför 3 årstestet,jag hade brosan där inför hans test och jag är såå nöjd:p

Spännande @Charlottee ! :)

Ni som planerar att visa på treårs, hur lägger ni upp löshoppningen? Har ni börjat träna eller när gör ni det, och hur mycket? :)

Diva blev ju löshoppad under de fem veckor hon var på inridning. I vinter kommer jag dels åka till min tränare för löshoppning, men eftersom min tränare gärna vill att hon ska vänja sig vid lite nytt så kommer jag att åka iväg till duktigt folk som anordnar unghästlöshoppning så att det blir rätt inlärt tills treårs. Sen kommer ju Diva stå hos min tränare ca 6 veckor innan treårs så det blir ju lite till där.

Storm fick hoppa sockerbitar idag, totalt kravlöst bara för att hon ska tycka att det är kul. Andra gången hon hoppar något högre än ett kryss.

Jag tror att hon fått som mors hoppförmåga. :)

D0B194AD-F10C-4801-8B82-58D5BCF74D7A_zpscsagwjtk.jpg

DCB11822-9BD6-48D4-B373-8A2034B7C1DF_zpsycd3glwl.png

Daym, Stormen (och Stella!) har en riktigt fin hoppförmåga. Klart hon ärvt det från mamsen sin!

Min lille skrutt var på löshoppningsträning igår. Tränaren var nöjd med Jacks insats, han flöt på fint och var totalt obrydd. Jag var lite dålig med drivningen inför hinder stundtals, så ett tretal språng blev något flacka. Jack fick till några fina språng på 70 cm, så stolt över lilleman. Tränaren tror benhårt på att ponnyskrutt blir en hopphäst och skrattade åt mattes dressyrdrömmar :eek:

Sitter på mobilen så ser inte så bra. Är den in- eller utbakad? Utbakad ligger hela flätan utanpå och de brukar hålla bäst. Flätat tinker med supertjock 70 cm man så och gick väldigt bra men jobbigt, man lär sig. Fläta ofta. För spretet är spray eller lite hårgelé bra, skippa glansspray.

Sen lär den flätas tight intill mankammen för att bli snygg. Är nog det som brukar vara svårast om man är ovan att fläta.

Blir fläta på min med om vi kommer iväg. D har också mycket och lång man.

Ehm..utåtbakad tror jag? Får nog träna mer och kanske ta ännu mindre hår/omtag?

Ehm..utåtbakad tror jag? Får nog träna mer och kanske ta ännu mindre hår/omtag?

Att fläta den så nära mankammen som möjligt brukar vara tricket och att testarna med man går rakt ner i flätan så de inte dras framåt eller bakåt, om du förstår vad jag menar? Vet inte hur jag ska förklara riktigt :crazy:

Åå jag är så glad för min gråa:love: han är inne i växtperiod och ser ut som jag vet inte vad. Så vi har tagit det ganska lugnt. Senaste månaderna har vi hunnit med en löshoppning och det gick superbra, han förstod precis vad som skulle göras och tar sig över riktigt fint. Har även tömkört för första gången ute i skogen, inga problem att gå fram och tar tygeltagen så fint. Ridningen tar jag det väldigt lugnt med då han är så ofärdig i kroppen och växer men sitter upp någon gång ibland, tar några steg framåt och sitter av igen bara för att göra momenten :)
Idag var vi iväg på våran första tur till ridhuset!:bump: Inga som helst problem! Lastningen gick super, var hur cool som helst trots ny miljö och stora hästar som travade runt samtidigt som oss i ridhuset. Jobbade honom igenting utan ledde bara omkring honom och miljötränade:) Är så stolt över honom! Allt är så bekymmerslöst och enkelt. Får hoppas att det är sån här han kommer vara för han är verkligen min dröm:love:

Bild från idag
ZimbaRidhus_zpsf2585198.jpg

Försökte träna på inbakad/ardennerfläta idag inför just treårs då han har för lång man för knoppar och jag inte kommer kapa den heller. Men den är ju så sjukt tjock så man får kramp i fingrarna efter max 1 minut! :eek: Sen håller den ungefär tills han skakar på huvudet dessutom, får nog träna mer..

2014-11-24122341_zps1f34b895.jpg

Ett tips är att du gör flätan från motsatt sida! Ställ dig på en pall om du inte kommer åt ordentligt. I och med att du flätar från andra sidan lägger sig flätan fint på mankammen. Du kan alltid förankra med lite tråd på vissa ställen om den inte känns helt stabil. Viktigt är att fläta hårt.

Åå jag är så glad för min gråa:love: han är inne i växtperiod och ser ut som jag vet inte vad. Så vi har tagit det ganska lugnt. Senaste månaderna har vi hunnit med en löshoppning och det gick superbra, han förstod precis vad som skulle göras och tar sig över riktigt fint. Har även tömkört för första gången ute i skogen, inga problem att gå fram och tar tygeltagen så fint. Ridningen tar jag det väldigt lugnt med då han är så ofärdig i kroppen och växer men sitter upp någon gång ibland, tar några steg framåt och sitter av igen bara för att göra momenten :)
Idag var vi iväg på våran första tur till ridhuset!:bump: Inga som helst problem! Lastningen gick super, var hur cool som helst trots ny miljö och stora hästar som travade runt samtidigt som oss i ridhuset. Jobbade honom igenting utan ledde bara omkring honom och miljötränade:) Är så stolt över honom! Allt är så bekymmerslöst och enkelt. Får hoppas att det är sån här han kommer vara för han är verkligen min dröm:love:

Bild från idag
ZimbaRidhus_zpsf2585198.jpg

Jättesöt!! :love:

Idag så har min lillkille galopperat i bägge varven när jag longerade, med stigbyglarna nere för första gången! Han skötte sig galant! Hängde även en stund på honom medans jag lät honom gå runt lite i ridhuset! Stolt matte!:love:
På fredag ska vi få lite hjälp så då ska jag hänga lite mer. Har gjort allt själv än så länge, men måste ju ha lite hjälp när d e dax för uppsittningen snart. :)

Datumen för 2015 är väl inte ute än? Jag bara hoppas att dom flyttar det från Svenljunga, vägrar att visa där, under all kritik, men är inte så kul att åka 2 timmar till ett annat ställe... dom hade i Sätila för många år sedan, kan hoppas det är där igen ;)

Har händer inte mkt, planerar och packar inför flytten som sker runt årsskiftet, inser att det finns en del hästsaker att sortera... :crazy:

pusspricken :love:

10422223_10152523410791344_4278593234547676360_n.jpg

Vad fin hon är och sån söt liten snopp hon har, inte sett den tidigare.

Jag har just rensat bland mina grejer, massa saker som D inte kan ha efter min förra häst som dog i våras. Himla skönt att bli av med saker som bara ligger.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka