12:orna del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 12:orna del 4

ja hon jobbar på så lugnt och harmoniskt och är lyhörd! Jag är helt förvånad med tanke på hennes bror och mammas temperament :D

haha det kommer nog en tid även för din lilla gummiboll också!

Mettan jag säger ju det, ett jätte föl! :D
Din ser mer klar ut men ändå tycker jag att våra påminner om varandra, har jag tyckt sedan föl ;) hur stor är din nu?

Jag har hört båda delar och lite till.. men jag är inne på samma spår som du, att den unga hästen mår bra av en viss belastning under uppväxt, därmed inte sagt att man ska överbelasta och träna kontinuerligt.

Vi har tömkört Hollie ett fåtal ggr i grimman såhär, ibland går jag promenader, ibland har hon sadel och träns på i stallgången, men oftast spenderar hon sina dagar med sin flock i en hyffsat stor och något kuperad hage :)

Vill gärna komma iväg och löshoppa i vår också.

Jag tror också att man ska börja belasta lagom mycket i unga år så att leder, skelett och muskler utvecklas på ett bra sätt. Det finns ju en anledning till att man vill ha unghästar ute mycket i flock. Så att dom får röra på sig ordentligt!

Idag kollade vet i munnen på Storm, två stora vargtänder! Blir till att ta bort dom innan man kan göra något med träns och bett!

hoppsan! Vi ska ha ut en tandläkare till oss inom kort, ska haka på och kolla Hollies mun.

Sitter dom djupt lr kan ni ta bort dom på hemmaplan?

Silhouette är fortfarande högre bak än fram, så hon lär väl växa lite till. Jag har inte mätt henne nu och jag tycker att hon har stått stilla i växten ett tag, men skulle tippa på ca 162 i manken. Jag håller med om att våra tjejer påminner om varandra:).

Hon aktiveras max två gånger i veckan. Promenader med sadel och träns (Men håller i grimman) Tömkörning (Bara några gånger) Jag vill gärna komma iväg på ett par löshoppningar innan sommarbetet. Hon går på lösdrift tillsammans med två andra hästar, tyvärr ganska platt vinterhage, men sommarbetet är kuperat och hon kommer att vara helt ledig i minst fyra månader. Till hösten tömkörning och mer löshoppning ev om hon är hyfsat klar i kroppen kan hon bli hängd och sutten på. Inridningen väntar vi nog med till efter jul. Så känns det nu iallafall.;)

Såhär ser hon ut nu.

Åhh,Storm! :love:

Jag är så nyfiken på henne! :D Hur stor är hon nu,vad tror du hon slutar på? Kommer du kunna rida henne i framtiden,ska hon köras in? Vad är era framtidsplaner? :D

Tack för era snälla ord :)
Har mätt henne med tumstock två gånger, ena gången var hon 138 och andra 142. Mätnoggrannheten är väl sådär...
Hur mycket mer växer en tvååring? Det hade varit roligt om hon förblev ponny men jag är orolig att hon skjuter iväg på höjden nu när hon får ordentligt med mat.

Min storhäst växte ungefär en dm mellan 2 och 3 år (Mätt 1 Januari bägge gånger! ;) ),från 151-160,nu när han är fyra ligger han på 164-165 cm.

men du hon är ju döläcker :love: vilken trevlig sida!

Hollie har jättefin hals till och från... men nu tycker jag bara den ser ut som en kamelhals :meh:

Har ni kört in/tänkt köra in era tvååringar? Jag har en liten tanke på att kanske göra det. Här kommer bilder som är tagna dagarna efter jag köpte pållen, och nu en månad senare. Gissa vilka som är vilka:)
Ps. Hon blundar alltid på kort:p

IMG_0552_zpsda406cb7.png
IMG_3863_zpsdf4d6a8c.png

IMG_5531_zps8e5d5237.jpg

IMG_6782_zpsdea0caa3.png

Tack vad kul att du tycker det:)

Ang hals så har Sillan för tillfället en ok hals, men periodvis är den tunn och spenslig. De breddar väl sig under sommaren tror jag. Det ska bli så spännande att se hur våra pållar ser ut till hösten efter betet. då kan de väl knappast se ut som gängliga föl längre;)

ja jättespännande! det brukar hända massor under sommarperioden :)

Hollie har en del nacke, men det går i perioder hur välvd den är, just nu tycker jag att den är sådär som sagt hehe

Gården är fortfarande till salu, så jag har just nu ingen aning om var vi hamnar i höst O_o Tittar runt lite smått och även på eget mindre stall. Jag har nu även en äldre halvbror till min, som jag lånar av min stallägare, att hitta lämplig stallplats till.
Finns bilder och video i dressyrtrådarna på honom. en grön femåring men jättetrevlig.

Det gick bra det här med att minska hästantalet... :o

Jag har börjat tömköra min åtminstone så får vi se hur långt vi kommer. Jag har en loksele, draglinor och även ett däck med svängel färdigt ifall vi kommer så långt. Åtminstone draglinor skulle jag vilja dra, han gillar inte för mycket trassel runt benen så det vore bra träning :)

Vi får se hur stor hon blir, hon känns väldigt liten när man står bredvid henne. Om hon inte växer och blir 142-144 så tror jag inte att jag kommer se proportionerlig ut på henne. Men man får se som sagt! Annars får man väl banta och rida i alla fall, med rollerblades på fötterna.

Hade tänkt köra in henne men jag har ingen motivation till det alls, jag är nog ingen körmänniska. :p

Planen är väl att hon ska ställas ut och ev tävla i lite western klasser i sommar. Blir nog ingen inridning i år, tycker inte hon känns tillräckligt stor och stadig för det. Men det kan ju ändras om hon bestämmer sig för att växa, men jag tror faktiskt inte att hon växer så jättemycket mer. Men jag håller såklart tummarna för det!

Vi var och löshoppade idag, Hon skötte sig hur bra som helst. :) Fick beröm för att hon var duktig.

Här är några bilder från när hon snurra runt på parkeringen, fick lite filmat också så jag får se om jag lyckas med en filmsnutt också!

st78888888888_by_erehsidne-d7d431q.jpg

808078978979789_by_erehsidne-d7d438d.jpg

ututuitir67868686868_by_erehsidne-d7d43cc.jpg

Såhär skönt var det att få komma ut i hagen och rulla sig igen. :p

st3iiiiiiiiiiiii_by_erehsidne-d7d42vx.jpg

st2fghfgh_by_erehsidne-d7d42bx.jpg

stftyutyutyu_by_erehsidne-d7d422h.jpg

Kul att se! Och skönt att det inte bara är vi som är lite vingliga på tömmen, det är ju såå svårt att gå rakt fram ;)
3 gånger har vi hunnit med varav en gång själva. Dock gick det sådär kan man säga, eller själva tömkörningen gick bra. Jag har tidigare lärt in longering så jag tänkte avsluta med ett varv i trav på volten, sätter innertömmen direkt i grimman som en longerlina och hade sedan yttertömmen kvar som vanligt genom gjorden. Bara det att han har lite sadeltvång herrn, så han sköt rygg och kröp ihop, jag smackade på lite och jävlar vad högt han kunde sparka... så högt att yttertömmen snurrade in i bakbenet :banghead: sen bar det iväg över planen men allt slutade väl och det gick fint sedan efter det. Som sagt var det inte själva tömkörningens fel utan gjorden han reagerade på.

För övrigt äter han rekordlite hö nu, 5-7 kg / dygn :( Växer gör han inte heller, 1 cm sedan i november. Men han är rätt fin i hull nu ändå tack vare många kg foder i krubban, var en dyr häst jag hittade :meh:

nej min vinglar också fram som synes :D tjejen som tömkör är dock erfaren och väldigt duktig, skulle nog vara en helt annan syn om det var jag bakom tömmen :o

Visst var din efter Bellagio? Vi har en 3åring hos oss efter samma pappa som är lite knepig att få hull på, han äter helt enkelt inte upp grovfodret. Han äter sitt kraftfoder samt lucern bra dock. Nu säger jag inte att det beror på det.

tack mettan!

haha ja en oplanerad skänkelvikning blev det :D

KL.
Vi är några som skriver här, men är det bara jag som tycker denna tråd är lite trist för tillfället? dåligt med respons?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka