1177 för djur

BeastieBabe

Trådstartare
Finns det någon telefonrådgivning när det gäller djursjukvård egentligen? Många får ju ringa sin veterinär eller jourhavande när något händer men jag gissar att många smådjursägare inte vet på rak arm vilket nummer de ska ringa om t.ex katten blir ormbiten en lördag förmiddag..

Jag ringde 1177 i panik för några år sedan när hunden blev ormbiten men hon i telefon sa bara att hon inte visste nånting om ormbett på djur, inte kunde hänvisa utan bad mig ringa 118 118 och önskade mig lycka till..

Skulle det inte vara bra med ett nummer, typ 1188 där det sitter djurvårdare och svara på frågor och de snabbt letar upp nummer eller kopplar till närmaste jourhavande veterinär. Jag skulle lätt kunna betala för den tjänsten vid varje telefonsamtal..
 
Jag tycker det enklaste är att i ett lugnt läge kolla igenom vilka kliniker jag har i närheten som har jour och lägga in detta i telefonen.

Att ringa ett söknummer skulle nog bara stressa mig mer

Vilket även påminner om att jag borde lägga in kliniken, som hästen just nu står på, i telefonen.
 
Jag tycker det enklaste är att i ett lugnt läge kolla igenom vilka kliniker jag har i närheten som har jour och lägga in detta i telefonen.

Att ringa ett söknummer skulle nog bara stressa mig mer

Vilket även påminner om att jag borde lägga in kliniken, som hästen just nu står på, i telefonen.

Jag vill påstå att det är jätteviktigt att faktiskt ha kollat upp aktuella nummer före en olycka sker
och ser till att man har dem lättillgängligt.

När man väl står där går det inte att tänka klart och man vet många gånger knappt vad man söker..

Och med jämna mellanrum även kontrollera att de nummer man har gäller, så att de inte bytt nummer
eller att verksamheten lagt ner tex.
 
Har distriktsveterinären och nummer till blåsjärnan i telefonen och även uppskrivet på olika ställen.

Så nä ser ingen nytta av något mer nummer.
 
Finns det någon telefonrådgivning när det gäller djursjukvård egentligen? Många får ju ringa sin veterinär eller jourhavande när något händer men jag gissar att många smådjursägare inte vet på rak arm vilket nummer de ska ringa om t.ex katten blir ormbiten en lördag förmiddag..

Jag ringde 1177 i panik för några år sedan när hunden blev ormbiten men hon i telefon sa bara att hon inte visste nånting om ormbett på djur, inte kunde hänvisa utan bad mig ringa 118 118 och önskade mig lycka till..

Skulle det inte vara bra med ett nummer, typ 1188 där det sitter djurvårdare och svara på frågor och de snabbt letar upp nummer eller kopplar till närmaste jourhavande veterinär. Jag skulle lätt kunna betala för den tjänsten vid varje telefonsamtal..

Jag vet att man kan ringa Agria för rådgivning men det kostar 60 kr per samtal:crazy:

Fast dom kopplar tyvärr inte vidare...såg sen att det var själva poängen med tråden:p

Edit: Jag VET inte om dom kopplar vidare förresten...det kanske dom gör?
 
Jag har alltid ringt till en klinik om det är kris. Finns alltid nattöppna kliniker som svarar dygnet runt. Man får ju inte direkt prata med en veterinär men man brukar få bra råd ändå. Är ju dock väldigt dyrt att ringa dom på jourtid, tror dom tog 20 kr minuten men är det väldigt akut så får man ju ta det.
 
Jag ringer den egna kliniken, och på jourtid ringer jag naturligtvis jourhavande veterinär. Är det inte akut så frågar man andra kunniga djurmänniskor (eller Buke)medan man väntar på att den egna kliniken ska öppna.
 
Ni tror inte att en jourhavande veterinär som står och drar ut en halvdöd kalv ur en ko gärna skulle vilja att en telefonist med djurvårdsutbildning rådger en panikslagen djurägare vad denne ska göra med hunden som ätit en hel låda Aladdin?
Och tror ni att alla djurägare är lika ansvarsfulla som er? tänk på grannen som har en kanin till dottern, pensionären som bor mitt över gatan med katten, det äldre paret som bara är hundvakt några dagar varje månad..
 
Ni tror inte att en jourhavande veterinär som står och drar ut en halvdöd kalv ur en ko gärna skulle vilja att en telefonist med djurvårdsutbildning rådger en panikslagen djurägare vad denne ska göra med hunden som ätit en hel låda Aladdin?
Och tror ni att alla djurägare är lika ansvarsfulla som er? tänk på grannen som har en kanin till dottern, pensionären som bor mitt över gatan med katten, det äldre paret som bara är hundvakt några dagar varje månad..
Nej inte direkt faktiskt ... Står de och drar ut en kalv eller är mitt i ett ärende svarar de inte utan ringer upp .... Då får man ringa en nattöppen klinik där har de ju som sagt rådgivning i akutfall . Viktigt som flera påpekar att ha aktuella nummer i telefonen alltid, telefonlista i stallet osv .

Just i fallet hund som ätit en hel låda alladin så är djurägaren redan panikslagen dvs känner till det akuta i läget så vet de att de måste ta in hunden till veterinär snarast . Samma om den ätit vindruvor osv .
 
Nej inte direkt faktiskt ... Står de och drar ut en kalv eller är mitt i ett ärende svarar de inte utan ringer upp .... Då får man ringa en nattöppen klinik där har de ju som sagt rådgivning i akutfall . Viktigt som flera påpekar att ha aktuella nummer i telefonen alltid, telefonlista i stallet osv .

Just i fallet hund som ätit en hel låda alladin så är djurägaren redan panikslagen dvs känner till det akuta i läget så vet de att de måste ta in hunden till veterinär snarast . Samma om den ätit vindruvor osv .

Hur var det för människor innan 1177 kom till? Då fanns det ett behov för rådgivning och alla ringde jämt sin hälsocentral och sin husläkare och 90000/112 vilka var akutnummer.. Sjukvården tyckte att de ville avlasta läkarna med samtal och rådgivning när de skulle undersöka patienter och behovet möttes med 1177 som sambandscentral och rådgivning.. jag hoppas att det inom några år finns en djursjukvårdsrådgivning på ett nationellt nummer..
Jag tycker att det skulle vara en bra idé iallafall :) Även om jag får intrycket av er att det är en skitidé, men det är nog inte så ni menar, ni tycker nog bara att det funkar bra som det är idag och inte behöver ändra på det.. ;)
 
@BeastieBabe nej det är inte alls att jag anser dina tankar är en skitide. Däremot tänker jag utifrån det jag redovisat att det inte känns så behovsmässigt nödvändigt alls att det över huvud taget skulle prioriteras i fråga om resurser och kostnader för att införa en sån funktion i samhället eftersom resurserna faktiskt redan finns .

Medicinsk sjukvårdsupplysning för människor är ju en sak , och jättebra på många sätt fast faktiskt är det så att om ngn ringer och det är jätteakut i deras bedömning så blir du ändå skickad till akuten ;)
Veterinärerna i telefon inkl nattöppna kliniker erbjuder ju redan den tjänsten och är inte nedringda öht , snarare ringer ju djurägare bara just när det är akut på jour/nattetid och inte för allmänna råd då ....

För djur utöver det tror jag det kan bli en jättegrej precis samma som för människor om ngn allmän "jourlinje" skulle hänvisa till ngt annat än en riktig veterinär/läkare som ser djuret/dig IRL vid minsta tveksamhet , om rådet/bedömningen på telefon i akutfall skulle vara det minsta fel ... Det är därför man hänvisar till akuten/klinik/jourvet vid minsta anledning i minsta tveksamma fall .... Stor skillnad på människa där människan själv svarar på frågor och djur, där en människa svarar utifrån det den tror ang djuret ....
 
Senast ändrad:
Kanske vore det något. Jag menar, nu var mina kaniner så snälla som bråkade under telefontid när jag panikslaget ringde mamma och frågade vad jag skulle göra åt min ena kanins sönderslitna öron som inte slutade blöda. Mamma ringde veterinären och frågade eftersom hon hade tillgång till dator på jobbet, men annars vet jag inte vad jag skulle gjort.
 
Behovet kanske finns ändå, man ser ju hur många det är som skriver på forum och direkt för rådet att en veterinär måste kolla på det eller att de bör rådfråga en veterinär.. till och med här på hästvårdsforumet står det i beskrivningen att man ska kontakta veterinär och inte skriva en tråd om det verkar akut.. så behovet verkar finnas för anonym rådfrågning..
 
Kanske vore det något. Jag menar, nu var mina kaniner så snälla som bråkade under telefontid när jag panikslaget ringde mamma och frågade vad jag skulle göra åt min ena kanins sönderslitna öron som inte slutade blöda. Mamma ringde veterinären och frågade eftersom hon hade tillgång till dator på jobbet, men annars vet jag inte vad jag skulle gjort.

Ja det hade varit jättebra om du redan visste vilket numret var då det är samma nummer för alla djur och i hela landet, och att du fått all hjälp direkt i telefonen, tänk om din mamma hade jobbat på ett jobb utan tillgång till dator, då hade det varit omständigare..
 
Behovet kanske finns ändå, man ser ju hur många det är som skriver på forum och direkt för rådet att en veterinär måste kolla på det eller att de bör rådfråga en veterinär.. till och med här på hästvårdsforumet står det i beskrivningen att man ska kontakta veterinär och inte skriva en tråd om det verkar akut.. så behovet verkar finnas för anonym rådfrågning..

Fast jag ser inte postandes på sociala forum som motivering till att en allmän linje behövs för hästsjukvård . Alls. Skriver du på ett socialt forum om det handlar om en människa eller dig själv mitt i natten istället för att ringa eller åka till akuten ? Nej det gör du inte ;)

Jag förstår i princip hur du tänker och tanken är god, men nej jag tror inte det finns ett uttalat behov som motiverar resurser faktiskt . Det är ju faktiskt så att djurägaren måste ta ansvar för att ha telefon nummer etc och säkra akuta lägen , precis som att det är ens ansvar att besluta om huruvida det är vettigt att lägga in ICE nummer i din mobil förebyggande för att underlätta för läkare/ambulansförare och dina närstående osv om det skulle hända dig ngt allvarligt .
 
Hittar jag någon av våra hundar i full färd med att käka på Alain ask så sitter jag troligen redan i bilen när jag ringer blåsjärnan.

Jag ser det som en självklarhet att veta vad jag vill behandla eller om det blir avlivning.
Sedan tycker jag det är tryckt att veta vad jag ska göra när något händer, då kan jag behålla lugnet vilket är en stor fördel både för djuret och vet som lättare kan avgöra om det är akut och hur akut.

Sedan erkänner jag att hundarna och hästarna får mer påkostad vård än katten medans om hönsen och kaninerna blir dåliga blir det uteslutande avlivning.
 
Fast jag ser inte postandes på sociala forum som motivering till att en allmän linje behövs för hästsjukvård . Alls. Skriver du på ett socialt forum om det handlar om en människa eller dig själv mitt i natten istället för att ringa eller åka till akuten ? Nej det gör du inte ;)

Jag förstår i princip hur du tänker och tanken är god, men nej jag tror inte det finns ett uttalat behov som motiverar resurser faktiskt . Det är ju faktiskt så att djurägaren måste ta ansvar för att ha telefon nummer etc och säkra akuta lägen , precis som att det är ens ansvar att besluta om huruvida det är vettigt att lägga in ICE nummer i din mobil förebyggande för att underlätta för läkare/ambulansförare och dina närstående osv om det skulle hända dig ngt allvarligt .

fast ICE nummer har inget med min vård att göra.. om jag ligger avsvimmad på gatan eller blir påkörd så hopas jag att ingen idiot ringer till min mamma innan de ringer 112..

Nu tänker jag att 1177 för djur gäller ALLA djurslag. Alla hästägare har förmodligen en lista med aktuella nummer till veterinärer och hovslagare men jag tänker utanför stallet, och det finns inget riktigt forum för "alla djur" så jag förstår att det är svårt att tänka att detta inte bara är en fråga som gäller hästägare som även har andra djur utan folk som bara har ett annat djur..

@Boj En fråga till dig som moderator, passar denna tråd bättre på "hund", "katt" eller "andra djur" när det gäller vård till alla djurslag? då får du gärna flytta tråden dit tack :bow:
 
@BeastieBabe gäller frågan allmänt för alla djur så hör nog inte tråden hemma här nej ... Fast jag tänker nog ändå på resurs och ansvarsfrågan och att resurser redan finns som är mycket snabbare om det verkligen är akut än ngn andra linje .... Det blir mer en försening tror jag . Dagtid funkar det ju utmärkt med resurser som redan finns och nattetid är det ju superakut och då ringer man direkt till den som kan svara akut , inte generellt .

Läs gärna igen så ser du att ICE inte har ngt med det du tolkade det som att göra utan handlade om koll och vad man väljer att förebyggande lägga i sin telefon/möjliggöra att förenkla tillvaron i akut läge . Oavsett situation ...
 
Även om man har en uppsjö av olika djur så behöver bara ägaren två nummer ett till smådjur och ett till lantbruksdjur som har jour öppet och sedan påläst om vad som kan kollas innan samtal till vet så som temp, andning mm beroende på vad djurägaren tror det kan vara.

Sedan tycker jag det är bedrövligt med djurägare som inte är pålästa om dom vanligast sjukdomarna och tycker det är där krutet ska läggas och inte på ett nummer som i så fall troligen kommer gå på skattemedel, dom pengarna behöver gå till annat.
 
@BeastieBabe gäller frågan allmänt för alla djur så hör nog inte tråden hemma här nej ... Fast jag tänker nog ändå på resurs och ansvarsfrågan och att resurser redan finns som är mycket snabbare om det verkligen är akut än ngn andra linje .... Det blir mer en försening tror jag . Dagtid funkar det ju utmärkt med resurser som redan finns och nattetid är det ju superakut och då ringer man direkt till den som kan svara akut , inte generellt .

Läs gärna igen så ser du att ICE inte har ngt med det du tolkade det som att göra utan handlade om koll och vad man väljer att förebyggande lägga i sin telefon/möjliggöra att förenkla tillvaron i akut läge . Oavsett situation ...

Ja precis som 1177 är en försening för sjukvård för oss människor idag eftersom vi inte kan ringa direkt till jourhavande specialistläkare när vi faktiskt redan vet mycket specifikt att benet på mig själv är helt brutet.. Jag får heller inte bara åka till akuten utan att ringa 1177 före oavsett hur läget ser ut.. Dock så har 1177 underlättat mycket för vårdkarusellens resurser som inte är akut utan det bara behövs rådgivning..
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp