11-orna version 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11-orna version 2.0

nej men vad otur! Nu får det vara slut på skador för er del kan man ju tycka:(

KL.
Idag introducerade vi tömkörning ( inget bett bara grimma) för våra ligister! Vi har en superduktig tjej i stallet som hjälper oss:) Idag var det väldigt basic och vi ledde dom i skritt några varv endast medans tjejen gick bakom. Helt kravlöst men jätteroligt!
Blev lite bilder som jag vill dela med mig av:D stolt matte!

389370_10150884535426344_363231834_n.jpg

532753_10150884177906344_2135688213_n.jpg

283650_10150884137581344_1179306664_n.jpg

603166_10150884179081344_88329318_n.jpg

600814_10150884537401344_659225378_n.jpg

..kedjan fick vara på under träningspasset men normalt sett är han duktig att leda nu.

Det är så kul att se era 1åringar och dess framsteg :) Själv har vi en rejäl paus då Reine ska bli storebror förhoppningsvis ;) Är så trött.. fölvak kan verkligen ta knäcken på en tillsammans med en 1 årig son som har full rulle hela dagarna! Tur att det är lika roligt att leka med havre i en hink som att vara i sandlådan!!!!

HAHA! :rofl: Coolingen! :D Såg för himla roligt ut!

KL
Koronn bättre i benet idag, det var ju skönt. ^^ Imorrn får de gå över i ny hage igen, hoppas dom inte springer ihjäl sig...

Nej men vad DUKTIG han är! :laugh: Det där ska vi börja med i höst, blir verkligen full rulle för mig i höst! :D Då får jag igen för alla lata år hittills. :D En ska ridas in/löshoppas och förberedas för treårstest, en ska tömköras och promeneras och den tredje ska ridas och köras. :D

Va kul det är att se när alla börjar sätta igång med sina små! :) Det går ju så fort, inte alls längesen de var små gulliga fölisar ju... ;)

Idag hälsade jag på Walleman på hingstbetet, han har hunnit fylla 11 månader medans han varit borta. Allt var lugnt, man kunde nästan tro att det var elva gamla valacker i hagen... :grin: Och att gå fram till två tjoande puckon verkade inte ett dugg intressant ;) Så det fick bli en koll på håll..

Walle har lyckats få sig en liten kalaskula, han såg ut att ha det riktigt bra med andra ord.

Hela gänget samlade på bild
33121566.jpg

Kuperad hage!
33121569.jpg

Gräs är gott :d
33121570.jpg

Och där tröttnade de på oss och gömde sig i skogen istället... Hej då!
33121572.jpg

Vilken underbar hage!!!!!

maja_kandi tack! :) Jag blev väldigt impad av Zolero som tog det hela med en klackspark! Erkänner att jag hade förväntat mig en annan reaktion:o

Båda grabbarna var jätteduktiga!

Ja du kommer få fullt upp snart med dina när det ska börjas med koronn också, är så kul att följa kaptenens framsteg i 10:0rnas tråd:love:

*kl*
Skulle få hem min lilla Rebel nästa vecka men du dröjer det nog till Augusti innan han anländer. Uppfödaren frågade igår om jag vill få honom visad på utställningen i Danmark (han e Dansk) för då kan hon träna honom och köra ner honom dit så tar jag bara med honom hem där efter :) Vi kan nog inte få en bättre start än att han blir proffs tränad och ställd utav någon som vet vad de håller på med och samtidigt få något utställningsresultat tidigt att hänga i granen. Nu måste jag bara hitta någon som vill köra ner till Danmark och stanna där i 3 dagar med :angel:

Vad roligt att få se bilderna från tömkörningen! Vad duktig han är!!! Är det en ponnygjord ni använder? När jag tömkört Imbra så har jag inte haft någon riktig gjord hon har ju varit så liten, började ju redan i vintras. Jag tog bara en täckesgjord och la tömmarna emellan tyglagren. Nu ska jag se om jag kan kapa ned en syntetgjord med ringar eller om det går att korta lädertömkörningsgjorden jag har till mitt sto. Jag har inte tömkört på väldigt länge.
Jag provade att longera Imbra för allra första gången i förra veckan. Jag var själv och tänkte att jag slutar direkt om hon hon inte förstår och testar med medhjälpare en annan dag. MEN det var så häftigt för hon förstod och gick hjälpligt i skritt och trav på en 15 meters volt. Jag tycker det var så enormt roligt att vi uppenbarligen har en kommunikation som hon förstår:)

Vad roligt att få se bilderna från tömkörningen! Vad duktig han är!!! Är det en ponnygjord ni använder? När jag tömkört Imbra så har jag inte haft någon riktig gjord hon har ju varit så liten, började ju redan i vintras. Jag tog bara en täckesgjord och la tömmarna emellan tyglagren. Nu ska jag se om jag kan kapa ned en syntetgjord med ringar eller om det går att korta lädertömkörningsgjorden jag har till mitt sto. Jag har inte tömkört på väldigt länge.
Jag provade att longera Imbra för allra första gången i förra veckan. Jag var själv och tänkte att jag slutar direkt om hon hon inte förstår och testar med medhjälpare en annan dag. MEN det var så häftigt för hon förstod och gick hjälpligt i skritt och trav på en 15 meters volt. Jag tycker det var så enormt roligt att vi uppenbarligen har en kommunikation som hon förstår:)

tack!:laugh:

Det är ingen ponnygjord utan en syntet med ringar normal size ( tror jag?) som vi använder. Våra pojkar är så pass stora så den funkade:angel:

Härligt när kommunikationen fungerar så bra!

På torsdag ska vi testa igen med samma procedur, man får passa på nu när dom är beteströtta!:angel:

Betestrött är bra. :D

KL
Idag blir min lille Koronn ett helt år gammal! Tänk att han varit så liten... :love:

Koronn141.jpg

Men fyyyy vad det gör ont att titta på gamla kort, jag saknar mamma hästen så det gör ONT! :cry:

Tog in killen en sväng ikväll också. Han var JÄTTEDUKTIG med grimman och stod heeelt stilla! :banana: Segerkänsla! Han gick sedan supersnällt förbi alla prylar på gården och in i stallet. Där mätte jag honom till 143 cm i manken, EXAKT lika stor som sina båda bröder var på sina ettårsdagar! :D Himla kul att dom följer samma mönster så precis! :D

Blev två bilder såklart!

011-1.jpg

014-1.jpg

Skulle bara visa honom cementringen men han tog värsta tuggan av jorden också! :cool: Hoppas han inte åt upp mina fröer bara. :p

Som synes lite tunn, men det blir stadigt bättre! :laugh:

Kul se att min inte är ensam i 140 klubben ;) Hon mätte jag till 142 på grusunderlag i går. Hon blev ett år i förrgår.

+ Charlottee: Kul att ni också tycker det! :love: Kan baaara hålla med! :D Det allra bästa är hans helt fantastiska temperament! Sen att han ju ärvde mammas hals och uttryck gör faktiskt inget alls. :angel:

Yttik: Hihi, 140-klubben. :D Är inte ett dugg orolig för storleken på mina, brorsan är ju 165 som fyraåring och även tvååringen följer exakt samma mönster som han gjorde, så alla tre verkar gå efter samma mall. ;)

KL
Idag flyttade syrrans ponny hit, hon får gå med herr nordis i min lilla skogshage så fick grabbarna grus fortsätta gå nere på riktiga betet. Koronn var även idag SUPERDUKTIG med grimman, poletten har äntligen trillat ner tror jag! :laugh: Koronn var inte ett dugg brydd för att gå över gården bort till deras hage, men storebror såg spöken och hade överskottsenergi deluxe så han hoppade upp i knät på mig när han såg en jättehemsk presenning. :cool: Väl nere i hagen upptäckte dom att nordisen inte var med så då blev det opera och galopprace. :p
Nu när ponnyn är på plats springer Kaptenen runt och skriker och vill diiiiit, men Koronn lunkar bara efter och äter, haha! Hoppas han inte upptäcker sina juveler bara, då kan det bli intressants två veckor! :D

Senast ändrad:

Ja jag hoppas min kommer på att växa ;) Mamma är 157 och flera led ston bakåt är 156-158 :( så lite orolig men pappa Bellagio är 171 så man tycker han borde bidra där ;) *hoppas*

Min tjej är också nätt, tror jag mätte henne till 143 på 11 månader, sedan när jag skulle mäta vid 12 månader fick jag det till 141 suck. Idag ställde jag en lite böjd plaststolppinne mot henne, pinnen är 150 cm och hon var högre än pinnen , nu är hon 13, 5 månader. Betet har gjort susen:) Mamma häst växte någon cm efter sin kvalitetsstävlan som 4 åring och är ungefär 163 cm. Hon och Imbra har med en ganska oprecis mätning lika långa skenben idag.

Bete gör verkligen susen på många unghästar! En av 11orna här har nästan vuxit 10 cm sen hon fick gå ut på bete.
Hon har varit pytteliten hela vintern trots bra mat och så vidare, men nu är hon stor och fin!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu vet jag inte om tråden hamnat helt fel, då den till störst del involverar en skada. Jag är 15 år, och har min första sommarhäst, kan...
2
Svar
26
· Visningar
3 419
Senast: Krillan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar