11-orna version 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11-orna version 2.0

*kl*

Eventuellt blir min valack i morgon.
Det känns lite nervöst men jag hoppas allt ska gå bra :crazy:
Ringde veterinären idag, han tyckte att jag skulle vänta till hösten men jag fick bestämma. Han är snäll att hantera fortfarande men jag ser att han blir tuffare och kaxigare mot min gamla valack.
Lika bra att få det gjort även det inte tar bort allt unghästbus så känns det ändå som att man undviker mycket trassel om man kastrerar i god tid.

Klokt beslut och kommer vara skönt för både dig och din åring att slippa de hormonerna i kroppen. Kommer säkert gå utan problem, rättså rutinmässig genomgång de flesta unghingstar får erfara ;).

Precis :D
Ringde veterinären nu på morgonen, han hade fullt upp med en massa kalvar.
Eventuellt kommer han i eftermiddag eller på lördag! Lätt att planera? Nää :p
Fast egentligen ville han vänta till hösten, han tyckte det var tidigt att skära nu :confused:
Jag som trodde det var vanligast att man kasterar runt 1 års ålder.

kl
Min grabb har blivit riktigt fin nu! Och grå!
(dålig mobilbild)
7138239333_cedd6a33eb_z.jpg

Jag ska se om jag få någon snyggbild nästa gång jag träffar honom :D

Jag har också beställt tid för kastrering nu och veterinären ska komma ut imorgon. Eftersom bägge kulorna nu trillat ner (lite bete gjorde susen). Men det var inga problem enligt vet utan lättare ju mindre kulorna är. Jag kastrerade min andra runt två år och då var de rejält stora.

Min är också lugn och snäll men jag har ju inget sällskap som han kan gå med som hingst så därför gör jag det nu.

Det låter inte som vi har samma veterinär.
Har jag tur så är han kastrerad innan veckan är slut.

Camaro har fått feber 5 dagar efter kastrationen och nu får han pencillin han var inte äverförtjust i att bli sprutad med det:(
Själv kom jag hem vit prickig då han tjaffsade så sprutan åkte ut :(
så nu är det bara att vänta på att pencillinen ska verka

Oj då hoppas att det går bra för er :(

Här har det gått undan, ringde vetrinären i går på morgon för konsultation ang kastreringen, kl 13 var grabben kastrerad.

Kastrationen gick bra och grabben fick stå inne under natten ( startade webbkameran för att ha koll på att han va lugn). Tempade på morgon och släppte ut honom vid 09 tiden oj så glad han blev när han fick träffa sin kompis igen.

Även om det var med dubbla känslor som jag beslutade att kastrerade honom, så i efterhans känns det faktiskt jätte bra.

Vad träligt när det blir så efter en kastration.. Hoppas att det går bra att spruta honom nu, så att snabbt blir frisk!

Quimero: Vilken duktig kille! Och vad lugn han verkar vara :)

Vad många det är som kastrerar nu. Jag tänker vänta tills efter hingstbetet, men Walle är ju inte så gammal heller (född 12 juli). Det finns så många fördelar med att vänta och inte vänta att man blir lite rådvill tycker jag. Men nu är hingstbetet bokat och jag tror det kommer vara bra för min lilleman som tyvärr inte har haft jämnårigt sällskap förut.. :crazy: :)

Min kastrerades också idag :D
I väntan på veterinären stände jag in Walle och shettisen på logen.
Men jag fick ganska snabbt dela på dom för Walle busade aningens för vilt med den lille.

Allt gick kanonbra. Veterinären sa att han var lite tjock!! Det kom ut fett ur snittet :o Då har jag i alla fall inte gett honom för lite mat ;)

Allt gick kanonbra. Veterinären sa att han var lite tjock!! ;)

Lyxos, själv är min åring "mager" jag har avmaskat honom och han gå på fri tillgång till hö ( bra kvalitet) han får ca 3/4 kg groov. Rådfrågade vetrinären när han va här och kastrerade honom, om jag skulle öka kraftfodret? men eftersom han är så högbent och växer så fort/mycket så tyckte han inte att jag skulle öka fodret :confused: utan vänta tills betet, och se om han inte lägger på sig då.

Hur mkt kraft ger ni era åringar? min kille är strax över 150 ( har ingen riktig måttstock) jag vill inte ge för mkt kraftfoder så att lederna växer för fort... men just nu ser han inge fin ut ( då man ser revbenen :( ) Har ni nått bättre tips än groov till en åring? hur mkt osv? vi är minst en månad bort innan hästarna ska släppas på bete, och jag skulle vilja få mer hull på grabben.

Min äter ingen kraft alls. Bara fri tillgång på hösilage med bra värden och är lagom rund :)

Min är också lite för tunn, eller ja, jag skulle gärna lägga på ganska mycket mer än vad han har. Men jag har hellre en lite tunn ettåring än att trycka i honom för mycket så att han växer för fort, för växer, det gör han! Heeela tiden... :grin:

KL
Koronn har släppt ganska mycket vinterpäls nu, och vet ni? Han blir ännu mörkare där under! :love: Matte glaaad! :D

Min är också lite för tunn, eller ja, jag skulle gärna lägga på ganska mycket mer än vad han har. Men jag har hellre en lite tunn ettåring än att trycka i honom för mycket så att han växer för fort, för växer, det gör han! Heeela tiden... :grin:

KL
Koronn har släppt ganska mycket vinterpäls nu, och vet ni? Han blir ännu mörkare där under! :love: Matte glaaad! :D

Då kanske jag avvakta ett tag till, precis som du skriver vill inte jag heller att han växer för fort. Och veterinären tyckte inte att det var någon "fara"... så han kanske få stå kvar på sin fodergiva ;)

Våra ser du hälsosamt revbenen på och dom är precis så rangliga som åringar ska vara;) De ska inte vara tjocka.

De äter bra med hösilage samt går i storhage där det kommit en del gräs. Havre/lucern+mineraler morgon/insläpp. De har nu börjat gå ute till 21 och kommer snart att slussas ut på heltid när gräset tar fart på riktigt och då enbart äta gräs i våra beteshagar. Båda pojkar är relativt jämna och fina i kroppen i dagsläget.

:)

Maja_Kandi
underbart att koronn är ännu mörkare i sin sommarklädsel! Så himla fint med riktigt mörkbruna hästar:d

Zolero fäller fortfarande medans han kompis fällt klart. Men han ser också ut att bli ännu mörkare under.. leverfux?

546720_10150756573041344_563156343_9550565_1809982503_n.jpg

Min ser inte tjock ut på utsidan :D
Han har lite mage men man känner revbenen.
Jag har gett honom ett kilo Krafft Föl fram tills han var 10 månader, sen bytte jag till HippoGrow Alfa. Båda är ju foder framtagna till föl och unghästar så det borde inte få leder eller annat att växa onormalt fort.
Ja och så har han natruligtvis fri tillgång på hösilage.

min är också tunn och han har fri tillgång på ett bra hösilage och han får under dagen 1kg pelliterad lucern (uppblöt) och ca 1/2kg avel vill inte heler ge förmycket kraft...hoppas att han lägger på sig mer vid betet men inte är han snygg nu heller långbent och skranglig:(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu vet jag inte om tråden hamnat helt fel, då den till störst del involverar en skada. Jag är 15 år, och har min första sommarhäst, kan...
2
Svar
26
· Visningar
3 419
Senast: Krillan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18