Det verkar gå bra för många av här inne nu! Härlig läsning!
Empa kom in halt för två veckor sedan, jag panikar och ringde veterinären på en gång. Skulle det vara kotlederna igen ville jag inte chansa. In på kliniken samma dag. Med tanke på historiken så bedövas kotled bort, fortfarande halt. Hovled bedövas bort, fortfarande halt. Hovböld? Nej, fortfarande halt efter att hoven bedövas bort. Kotsenskida fram bedövas bort, samt carpus, fortfarande halt. Slår i alla fall lite plåtar på fram för att se så det inte är något i skelettet. Inget där heller, hon är felfri på plåtarna. Något öm i musklerna, kan det vara en sträckning kanske?
Skickas hem igen med smärtstillande och vila i två veckor i alla fall då det inte gick att bedöva bort mer vid detta tillfälle och vidare utredning inte längre skulle bli "trovärdig".
När jag senare samma dag kör till jobbet kommer jag ju på att vi snubblade till rätt rejält dagen innan (helt borta i mitt paniktillstånd). Kan det verkligen vara så enkelt att det är en sträckning/fläkning? Hon har fått gå i hage i två veckor. Har knappt kollat om hon blivit ren, sprang med henne en gång efter att smärtstillande kuren var slut, ohalt.
I dag var vi på återbesök/vidare utredning. Inte ett uns av hältan hon visade fanns kvar. Hon rör sig superfint både rakt fram och på volt (både mjukt och på asfalt). Veterinären hittar absolut noll och inget och landar helt enkelt i att det måste varit något muskulärt. En led/sena/ligament/whatever läker inte ut på två veckor. Så, det är inga fel på min häst
. Fick i övrigt beröm för att hon är en fin häst som ser väl omhändertagen ut, det värmde.
Nu ska vi rida igång lite försiktigt igen och hålla oss från den något knöliga stigen på gärdet.
Har av flera personer fått höra att jag måste ha lite "is-i-magen" när hon visar något jag inte känner igen. Att jag inte borde kasta mig i väg till veterinären på en gång. Men, jag vägrar ta minsta lilla symptom på allvar. Hon är värd alldeles för mycket för mig
, jag kan inte chansa. Hon är ju min bästa vän och det absolut finaste jag har.
Oj, nu blev det en hel novell här. Bjuder i alla fall på en bild också.