Sv: 10rna del 2
+ Fibusen
Tack!!! Jag tycker såklart att hon är finast i världen, men det är kul att även andra kan se det
Kul att se bilder på era sötnosar också, tänk att de är två-åringar nu! Det känns plötsligt inte helt avlägset med inridning och unghästbedömningar...
Ihhhhh,jag veeeeeeeeeeet!
Dock ingen unghästbedömning för mig,men inridning!
Kommer nog vänta ca ett år till,så jag kommer kanske vara en av dom sista som rider in här,men eftersom jag inte ska vara med i nått treårs-test eller liknande så har jag inge bråttom,sen kommer Orvar bli så pass stor så han kommer få lite extra tid att växa,däremot så vill jag börja hänga lite och kanske sitta upp till sensommar/hösten,men nån vidare ridning blir det inte,sen beror det ju på också om han blir färdig i kroppen snabbt,då kanske det blir några korta skrittvändor i skogen.
Mina planer 2012:
Januari-Februari:
Bara ta in och borsta och mysa,träna lite förflyttningar,lära sig att lyfta på fötterna ordentligt!
Mars-April:
Ta sig ut på ridbanan,träna förflyttning,röstkomandon,och "leka" lite löst,ev påbörja lite longering.
Maj-Juni:
Släppas på grönbete,börja promenera längre streckor i skog och mark regelbundet några dagar i veckan för att bygga upp bra med muskler,samt att vänja sig med naturen. Försöka med lite tömkörning!
Juli-Augusti:
Sadelvänjning,kunna longeras med sadel i skritt,trav,och galopp,och kunna ljudet för dessa gångarter. Ev börja hänga lite om han accepterar sadeln helt och hållet,även promenader med sadel på. Lastträning!
September-Oktober:
Ska stallas in för första gången i min ägo (nästan första gången nånsin för han,han gick även på lösdrift innan jag köpte han. Fortsätta/börja hänga och sitta upp.
November-December:
Kunna sitta upp ute på promenaderna och skritta sista biten hem.
Sen kör jag så fram till tidig vår 2013,kanske till Mars,då är det dags att skicka iväg på inridning (Mars/April),sen lite ridning hemma (Maj),sen blir det grönbete och vila ett tag (Juni,Juli),sen kör vi igång "för fullt"!
Hur långt kom jag under 2011:
Eftersom jag köpte han i juni,så hann vi bara med strax över ett halvår tillsammans under detta år,men vi har varit ute och gått ett par gånger med sällskap,har övat in lite förflyttningar,så nu kan jag relativt enkelt flytta han utan att han är som en gråsugga. Har även lärt in "stanna",och vart man går när man blir ledd,han har slutan ligga på som en ångvält! Har även gått från att bli hysterisk så fort man kom utanför hagen och kompisarna,till att kunna gå in i stallet och kunna vara där ensam utan hästkompis.
Jag är nöjd med mitt år,förutom att jag hade önskat att han hade kunnat acceptera gjorden,men jag lade ner det helt,och tar upp det igen till våren/sommaren ordentligt istället!
Fyll på!