-10 kg, 3 månader?

Jag har också ätit 16:8, främst för att jag ville bryta mina matvanor som innehöll för mycket socker och mjöl.
Jag upptäckte för ett tag sedan att om jag undviker bröd, pasta och ris så blir sockersuget mycket lättare att hantera för mig! (Jag är en godisgris deluxe). Så nu äter jag lchf-ish, kan man väl säga. Jag äter bröd när vi har personalfika, men köper inte hem själv, och baserar matlådorna på annat än pasta och ris som jag gjorde tidigare osv.

Det finns många fördelar. En stor fördel är att man lär sig att man inte behöver småäta, man bryter dom dåliga vanorna som ofta är dom som gör att man går upp i vikt man äter inte bara för att det finns mat.
Jag har ingen som helst lust att övertyga någon om något eller argumentera för varför den ena metoden är bättre än den andra. Är du nöjd med ditt så kanon! Däremot tycker jag att det är synd om någon som läser tråden får uppfattningen om att det enda som någonsin kan lyckas är "ät mindre och spring mer". Och den som inte går ner i vikt då har inte försökt tillräckligt.

Allt passar inte alla.

Här finns lite att läsa om periodisk fasta för den som är intresserad. Det finns ju massor att hämta.
Poängen var i kontexten att lägga till ett äpple under fastan för att klara sig.

Jag äter själv i princip 16:8 eller något liknande och det fungerar väldigt bra för mig men det jag tycker blir fel är när det bli att man måste göra precis enligt hur man "ska" göra annars gör man "fel" och då kan man inte använda "metoden". Måste man äta ett äpple under fasteperioden för att klara sig och äter ett äpple mindre under resten av tiden så blir effekten i princip samma. Den huvudsakliga effekten av 16:8 är att det blir svårare att överäta, fastandet har en viss hungersdämpande funktion efter att man vant sig vid det och att man får äta sig mätt när man väl äter (och har fler alternativ eftersom du har större mängd kalorier att spela med för varje måltid).

Allting handlar om att hitta en helhet man fungerar med och det kan vara 16:8 enligt boken eller 16:8 med ett äpple under fastan.

Laddade ner appen Fatsecret, så nu lägger jag in allt jag äter i den. Jag vet inte hur exakt den är, men jag får iallafall ett hum om hur många kalorier jag får i mig per dag. Ser att det definitivt är mina kvällsmackor som ställt till det! :o:D

Har lagt in det jag ska äta i dag och hamnar på ca 1100 kcal. La in en vanlig dag tidigare med alla dessa mackor bara för att jämföra, hamnade på 2700...O_o:nailbiting::crazy:

Så jag kör vidare, räknar mina kalorier, vet dock inte hur mycket jag bör äta varje dag för en sund nedgång. Vill inte bli ställd på svältläge heller.... Är det ok att ligga på 1100 kcal/dygn? Ger det en normal viktnedgång? Hur många kcal är det minsta och det mesta man ska äta för att gå ner?

Googlade fram att 7000 kcal back är ca 1 kg viktnedgång, men vad räknar man som back då? Allt under 2000?

Räkna ut ditt basala energibehov först, det är från det du sen utgår hur många kalorier du behöver/vill ligga back. För 0.5 kg viktnedgång/vecka så rekommenderas det att ligga 500 kalorier back per dag.

Svältläge är en myt, men på grund av andra anledningar är det såklart inte bra att äta för lite. Jag äter ungefär 1300 kalorier per dag och går ner runt 2 kg/vecka.

Laddade ner appen Fatsecret, så nu lägger jag in allt jag äter i den. Jag vet inte hur exakt den är, men jag får iallafall ett hum om hur många kalorier jag får i mig per dag. Ser att det definitivt är mina kvällsmackor som ställt till det! :o:D

Har lagt in det jag ska äta i dag och hamnar på ca 1100 kcal. La in en vanlig dag tidigare med alla dessa mackor bara för att jämföra, hamnade på 2700...O_o:nailbiting::crazy:

Så jag kör vidare, räknar mina kalorier, vet dock inte hur mycket jag bör äta varje dag för en sund nedgång. Vill inte bli ställd på svältläge heller.... Är det ok att ligga på 1100 kcal/dygn? Ger det en normal viktnedgång? Hur många kcal är det minsta och det mesta man ska äta för att gå ner?

Googlade fram att 7000 kcal back är ca 1 kg viktnedgång, men vad räknar man som back då? Allt under 2000?
1100 är lite. Viktväktarnas lägstanivå som de inte vill att någon går under motsvarar 1300 kcal. Tror att viktklubb har samma gräns.

1100 är lite. Viktväktarnas lägstanivå som de inte vill att någon går under motsvarar 1300 kcal. Tror att viktklubb har samma gräns.

Ja, det är ju min planerade mat då. Sen kanske det blir en banan, ett glas mjölk, ett kokt ägg i kväll om jag blir hungrig osv. Känns skönt att kunna lägga på nått extra utöver dom fasta måltiderna. Vara hungrig är det värsta jag vet och har gärna lite plats på kaloriintaget för att ta en hårdmacka eller ett kokt ägg då tex.

Räkna ut ditt basala energibehov först, det är från det du sen utgår hur många kalorier du behöver/vill ligga back. För 0.5 kg viktnedgång/vecka så rekommenderas det att ligga 500 kalorier back per dag.

Svältläge är en myt, men på grund av andra anledningar är det såklart inte bra att äta för lite. Jag äter ungefär 1300 kalorier per dag och går ner runt 2 kg/vecka.

Oj, två kilo i veckan lät mycket! Hur mycket ska du gå ner?

Ja, det är ju min planerade mat då. Sen kanske det blir en banan, ett glas mjölk, ett kokt ägg i kväll om jag blir hungrig osv. Känns skönt att kunna lägga på nått extra utöver dom fasta måltiderna. Vara hungrig är det värsta jag vet och har gärna lite plats på kaloriintaget för att ta en hårdmacka eller ett kokt ägg då tex.

Aha. Fast du skrev Är det ok att ligga på 1100 kcal/dygn? så det var nog mest det jag svarade på. :)

Poängen var i kontexten att lägga till ett äpple under fastan för att klara sig.

Jag äter själv i princip 16:8 eller något liknande och det fungerar väldigt bra för mig men det jag tycker blir fel är när det bli att man måste göra precis enligt hur man "ska" göra annars gör man "fel" och då kan man inte använda "metoden". Måste man äta ett äpple under fasteperioden för att klara sig och äter ett äpple mindre under resten av tiden så blir effekten i princip samma. Den huvudsakliga effekten av 16:8 är att det blir svårare att överäta, fastandet har en viss hungersdämpande funktion efter att man vant sig vid det och att man får äta sig mätt när man väl äter (och har fler alternativ eftersom du har större mängd kalorier att spela med för varje måltid).

Allting handlar om att hitta en helhet man fungerar med och det kan vara 16:8 enligt boken eller 16:8 med ett äpple under fastan.
Men alla dieter och metoder som man "ska" följa handlar ju ofta om att det är lättare när man bara ska följa någonting helt enkelt. Får man instruktioner om hur och när man ska äta är det ofta lättare att följa än att man får lägga upp det som man vill.

Sen kan man mycket väl överäta under dom timmarna, det är många timmar att äta på men det är inte vad syftet är riktigt med den metoden heller.

Övervikt handlar ju väldigt sällan om att man är hungrig, det handlar om dåliga vanor och då är en viss tids fasta på dygnet bra. Klarar man att låta bli mat under fastan så minskar behovet av att småäta mer och mer och risken att man sedan äter bara för att minskar väldigt.

Men alla dieter och metoder som man "ska" följa handlar ju ofta om att det är lättare när man bara ska följa någonting helt enkelt. Får man instruktioner om hur och när man ska äta är det ofta lättare att följa än att man får lägga upp det som man vill.

Sen kan man mycket väl överäta under dom timmarna, det är många timmar att äta på. Dock så blir det ju lättare och lättare att låta bli småätandet om man känner att man klarar av alla timmar utan att småäta.
Det är det jag vill komma till att allting handlar i slutändan om olika mallar för att nå målet. Istället för att folk ska leta mallar så är det bättre om folk lär sig vad som får mallarna att fungera så att man istället för att följa en mall kan göra sin egen diet som är bara för dig och som passar med ditt liv. Man känner i slutändan sig själv bäst och istället för att hitta mallen som passar dig så är det bättre att utgå från en själv och bygga något som fungerar för en själv.

Det är det jag vill komma till att allting handlar i slutändan om olika mallar för att nå målet. Istället för att folk ska leta mallar så är det bättre om folk lär sig vad som får mallarna att fungera så att man istället för att följa en mall kan göra sin egen diet som är bara för dig och som passar med ditt liv. Man känner i slutändan sig själv bäst och istället för att hitta mallen som passar dig så är det bättre att utgå från en själv och bygga något som fungerar för en själv.
Men det är ju det som är svårt om inte omöjligt för en hel del, att lägga upp någonting själv. Hade det fungerat hade metoder hit och dit inte behövts alls. Men det är ju jättebra om man har den diciplinen att kunna lägga upp något själv och sen hålla sig till det. Dock väldigt få tror jag som klarar av det eller har ork att engagera sig såpass, mycket lättare att välja en metod och hålla sig till den. Sen lär det visa sig ändå om det är rätt eller fel metod.

Mycket lättare att gå efter någonting som faktiskt fungerar för många och som är en hyfsat beprövad metod ändå och sen följa den bara.

Jag tror dom flesta mer eller mindre vet deras anledning till småätande och dåliga vanor, ofta är det inte så komplicerat. Jag tycker det är mycket lättare att inte köpa chokladbiten om jag följer en viss metod än ifall det hade varit valfritt för mig, då hade jag köpt den. Istället kan jag påminna mig om att nej, får inte köpa för det ingår inte i metoden.

Detta med matdagbok där man ser antal kalorier in och ut var en ögonöppnare för mig! Om jag nu skulle bli sugen på att klämma i mig 3 varma mackor så lägger jag in det i appen, och genast så ser jag att jag hamnar över 2000 kcal om jag skulle äta dom, vilket gör att jag då inte väljer att äta dom där mackorna. Jag funderar på om jag ens är hungrig, är svaret nej, ja då tar jag ingenting. Är svaret ja så provar jag att lägga in en lingongrova i stället och jag ligger då fortfarande på grönt i dag. (Blir röd ruta när man överstigit dagliga kcal för att gå ner den vikt man vill gå ner, jag ska enligt appen äta 1800 kcal, då har jag lagt in min längd, min nuvarande vikt och min målvikt)

Att få se det så svart på vitt framför en får iallafall mig att vilja avstå helt, alt att välja ett bättre alternativ.

Men det är ju det som är svårt om inte omöjligt för en hel del, att lägga upp någonting själv. Hade det fungerat hade metoder hit och dit inte behövts alls. Men det är ju jättebra om man har den diciplinen att kunna lägga upp något själv och sen hålla sig till det. Dock väldigt få tror jag som klarar av det eller har ork att engagera sig såpass, mycket lättare att välja en metod och hålla sig till den. Sen lär det visa sig ändå om det är rätt eller fel metod.

Mycket lättare att gå efter någonting som faktiskt fungerar för många och som är en hyfsat beprövad metod ändå och sen följa den bara.

Jag tror dom flesta mer eller mindre vet deras anledning till småätande och dåliga vanor, ofta är det inte så komplicerat. Jag tycker det är mycket lättare att inte köpa chokladbiten om jag följer en viss metod än ifall det hade varit valfritt för mig, då hade jag köpt den. Istället kan jag påminna mig om att nej, får inte köpa för det ingår inte i metoden.
Men det handlar om att folk aldrig tar sig tiden att sätta in i hur kroppen fungerar och varför utan istället hoppar mellan olika mallar och paket. Det är rätt synd tycker jag att vi 2018 inte lär oss att ta hand om den enda kroppen vi har. Vi kan läsa sida upp och ner om mello, tv-serier, vadsomhelst men när det kommer till att hand om vår kropp och hälsa så nöjer vi oss med att inte veta och bara använda paket och mallar.

Men det handlar om att folk aldrig tar sig tiden att sätta in i hur kroppen fungerar och varför utan istället hoppar mellan olika mallar och paket. Det är rätt synd tycker jag att vi 2018 inte lär oss att ta hand om den enda kroppen vi har. Vi kan läsa sida upp och ner om mello, tv-serier, vadsomhelst men när det kommer till att hand om vår kropp och hälsa så förlitar vi oss på att inte veta och bara använda paket och mallar.
Handlar inte om att ta hand om eller inte, det handlar för dom flesta att bli lite bättre i form. Alla har inte tiden eller orken att sätta sig in i det där.

Huvudsaken är att man hittar något som fungerar för en och metoderna som finns hjälper en att hitta rätt. Är ju underbart att det finns metoder som gör det lättare att komma dit man vill.

Och jag tror mycket väl dom flesta vet om hur man bör ta hand om sin kropp på ett bra sätt, folk är ju inte dumma liksom. Dock handlar det om psykiskt klara av att hålla småätande borta och att hålla igång, det är inte alltid det lättaste och om metoder finns som hjälper en att kunna säga nej till småätande så är det ju bara att välkomna dom som ett stöd i vardagen.

Oj, två kilo i veckan lät mycket! Hur mycket ska du gå ner?

Jag ska gå ner ungefär 20 kilo till. Ju mer en går ner desto lägre blir det basala energibehovet, så jag kommer inte gå ner 2 kg/vecka ända fram till målet.
Mina två första månader gick jag ner 22 kilo.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka