-10 kg, 3 månader?

Räkna ut ditt basala energibehov först, det är från det du sen utgår hur många kalorier du behöver/vill ligga back. För 0.5 kg viktnedgång/vecka så rekommenderas det att ligga 500 kalorier back per dag.

Svältläge är en myt, men på grund av andra anledningar är det såklart inte bra att äta för lite. Jag äter ungefär 1300 kalorier per dag och går ner runt 2 kg/vecka.

2 kg per vecka låter extremt! Det är ett kaloriunderskott på cirka 14 000 kcal....... Tappar du kanske mycket vätska också? Tränar extremt mycket? Är du väldigt lång/väger mycket?

2 kg per vecka låter extremt! Det är ett kaloriunderskott på cirka 14 000 kcal....... Tappar du kanske mycket vätska också? Tränar extremt mycket? Är du väldigt lång/väger mycket?

Ja det är mycket, men det finns/har funnits att ta av. Såklart var det mycket vätska i början men nu är det nog mestadels fett. Tränar ingenting.

Jag skulle säga att 10 kg på 3 månader kan gå, men att det kräver noggrann bantning för att komma på kaloriunderskott, t ex med VV som du valt.
Precis.
Tycker dock det fungerat bra.
Jag tror utmaningen blir att plana ut sedan när jag börjar närma mig min målvikt...
Och att bromsa eventuell uppgång väldigt tidigt i framtiden.
Har gått ned mycket förut. Men gick tyvärr upp mycket under långtidssjukskrivning :/

Ja, att dra i bromsen i tid är just haken ...
När jag nått min målvikt minns jag att exakt detta var något jag aldrig förberett mig för. Att "Nu är jag här! Nu är jag nöjd!"
Vad gör man då?
När SÅ många, otroligt många, år av ens liv handlat om en evig bantning. Plötsligt står man där, vid målet, och allt ska vara precis så perfekt som man tänkt sig. Vad gör man då?

I mitt fall var målvikten 60 kg. Men jag fixade inte att stoppa där, jag KUNDE inte börja äta normalt, börja se mig själv som "färdig" eftersom resan betytt så mycket, kanske lika mycket som målet? Så jag fortsatte, omedvetet, och slutade på 56 kg innan jag kunde bromsa.

Det är så komplicerat; i mitt fall var SÅ många år av mitt liv en kamp mot ett drömmål. DÅ skulle allt liksom bli bra, alla problem skulle vara borta med vinden och jag skulle bli lycklig. När jag sen stod där, vid målvikten och mindre, tog det lång tid för mig att acceptera att livet egentligen var detsamma, JAG var densamma - mycket var enormt mycket bättre efter att de där tunga kilona försvunnit, men JAG var densamma. Och det är inte det lättaste...

Ni som tränar mycket, hur mycket gör det för förbränningen att bära tungt på promenader? Tungt som ca 15-20 kg när man väger 60. Bär ofta barnet på ryggen på hundpromenaderna och sist jag vägde honom vägde han drygt 18 kg med ytterkläder... Hur mycket bör man förbränna på en säg 5 km promenad i normalt tempo?

Ni som tränar mycket, hur mycket gör det för förbränningen att bära tungt på promenader? Tungt som ca 15-20 kg när man väger 60. Bär ofta barnet på ryggen på hundpromenaderna och sist jag vägde honom vägde han drygt 18 kg med ytterkläder... Hur mycket bör man förbränna på en säg 5 km promenad i normalt tempo?
Bara för vikten i sig så kanske det blir +70kcal eller så men sen är det såklart mycket mer svårdefinierat med extraarbete. Men om du bara bär i sele på ryggen så blir det nog kanske 75-100kcal extra kanske.

Låter märkligt att man jämställde en läsk med en frukt. Min erfarenhet är att en läsk (oavsett light eller vanlig) och en frukt påverkar blodsockret väldigt olika.

Men din teori är alltså att din bekants intag av lightläsk påverkar hens diabetes negativt eller att det till och med är den som kan ha bidragit till att hen fått diabetes? Vet du ens vilken typ av diabetes hen har?

Och du tror att det var diabetes typ 2 man trodde kunde triggas igång av sötningsmedel. Indirekt kanske ja, om lightläsken bidrar till ohälsosamma matvanor i övrigt. Men att sötningsmedel skulle kunna "trigga igång" typ 1-diabetes. Då vet du betydligt mer än vad forskarna gör. Har man inte riktigt koll på vad man skriver så kanske det är bättre att inte sprida massa fördomar.

Det är väll bara attgoogla om man är intreserad. Skulle tro att se kommer upp något. På står inte att jag vet mer än vetensksoen. Går att va lite trevlig! Fortsätter inte denna diskussion med dig!

Jag har läst nån studie när jag jag jobbade på sjukhus på medicin avd med "diabetes inställning" dvs att man får ställt in rätt insulin mängd till behov osv

Min bekant hade redan tablett behandlad diabetes som miss skötts på alla vis och behöver nu insulin i spruta. Bekanta dricker ernorma mängder light läsk.

Det är väll bara attgoogla om man är intreserad. Skulle tro att se kommer upp något. På står inte att jag vet mer än vetensksoen. Går att va lite trevlig! Fortsätter inte denna diskussion med dig!

Jag har läst nån studie när jag jag jobbade på sjukhus på medicin avd med "diabetes inställning" dvs att man får ställt in rätt insulin mängd till behov osv

Min bekant hade redan tablett behandlad diabetes som miss skötts på alla vis och behöver nu insulin i spruta. Bekanta dricker ernorma mängder light läsk.

Men hur menar du att lightläsken har med din bekants diabetes att göra?

Du ser inte alls att du sprider fördomar om typ 1-diabetes när du skriver att din bekant missköter sin diabetes genom att dricka enorma mängder lightläsk?

Och att det skulle finnas ett sånt direkt och klarlagt samband mellan lightläsk och dåligt blodsocker för en typ 2-diabetiker (jag förutsätter att det är det din bekant har utifrån din beskrivning?) att det skulle "rättfärdiga" att du sitter och skuldbelägger din bekant pga dennes lightläskintag känns bara (förlåt) unket.

Du ser inte alls att du sprider fördomar om typ 1-diabetes när du skriver att din bekant missköter sin diabetes genom att dricka enorma mängder lightläsk?

Och att det skulle finnas ett sånt direkt och klarlagt samband mellan lightläsk och dåligt blodsocker för en typ 2-diabetiker (jag förutsätter att det är det din bekant har utifrån din beskrivning?) att det skulle "rättfärdiga" att du sitter och skuldbelägger din bekant pga dennes lightläskintag känns bara (förlåt) unket.
Såvitt jag sett är lightläskens inverkan (inte just på diabetes utan överhuvudtaget) så omstridd att det finns studier åt olika håll. Därför verkar det lurigt att förlita sig på en enda studie som man läst nån gång (det låter som att det är rätt längesedan).

Vad tror ni om effekten av ingefärsvatten om man vill gå ner i vikt?
Tja. Mättar man sig med vatten så kan det funka.

Mina svärföräldrar drack ett par glas vatten innan maten under ett tag. De åt mindre eftersom de blev mätta fortare så det funkade ett tag. ;)

Fast jojo-vikt verkar ju så vanligt ?

Ej problematiskt för mig. Men problematiskt för dom som drabbas.

Jag tror att du som tränande man anser att balans är att äta ungefär det man behöver varje dag, plus minus några hundra kilokalorier kanske.
Jag som medellång kvinna med stillasittande arbete får i mig mer än mitt dagliga kaloribehov på en normalstor pizza. Tom en sallad på restaurang innehåller fler kilokalorier än jag egentligen behöver till varken lunch eller middag. Sen ska vi inte ens tala om att gå ut och dricka några öl.
Jag spräcker liksom min budget så fort jag unnar mig något, trots att jag inte frossar. Antingen får jag bara äta halva portionen och dricka vatten eller hoppa maten och ta några öl för att inte spräcka budgeten, eller så kan jag få både maten och ölen och kompensera för det genom att äta för lite före/efter. Då blir det ju att man jojobantar några kilo upp och ner. Jag tror att det är det som de andra menar när de pratar om jojobantning och njutning. (@Hyacinth ?)

När jag nått min målvikt minns jag att exakt detta var något jag aldrig förberett mig för. Att "Nu är jag här! Nu är jag nöjd!"
Vad gör man då?
När SÅ många, otroligt många, år av ens liv handlat om en evig bantning. Plötsligt står man där, vid målet, och allt ska vara precis så perfekt som man tänkt sig. Vad gör man då?

I mitt fall var målvikten 60 kg. Men jag fixade inte att stoppa där, jag KUNDE inte börja äta normalt, börja se mig själv som "färdig" eftersom resan betytt så mycket, kanske lika mycket som målet? Så jag fortsatte, omedvetet, och slutade på 56 kg innan jag kunde bromsa.

Det är så komplicerat; i mitt fall var SÅ många år av mitt liv en kamp mot ett drömmål. DÅ skulle allt liksom bli bra, alla problem skulle vara borta med vinden och jag skulle bli lycklig. När jag sen stod där, vid målvikten och mindre, tog det lång tid för mig att acceptera att livet egentligen var detsamma, JAG var densamma - mycket var enormt mycket bättre efter att de där tunga kilona försvunnit, men JAG var densamma. Och det är inte det lättaste...
Oj. Hade ingen aning om att du behövt banta så.
Men jag har en vikt som jag haft tidigare som jag känner mig okej med. Ligger på en mindre övervikt i alla fall då. Så tar jag några kilo förbi är det ingen fara alls :)

Off topic så såg jag en bild som du ritat med fjordingar för länge sedan åt Mälardalens fjordhästförening. Du ritar inga fjordingar fortfarande? Skulle så hemskt gärna vilja ha någon liknande bild att tryckt på en tröja..Men jag tillhör en annan klubb ;)

Jag tror att du som tränande man anser att balans är att äta ungefär det man behöver varje dag, plus minus några hundra kilokalorier kanske.
Jag som medellång kvinna med stillasittande arbete får i mig mer än mitt dagliga kaloribehov på en normalstor pizza. Tom en sallad på restaurang innehåller fler kilokalorier än jag egentligen behöver till varken lunch eller middag. Sen ska vi inte ens tala om att gå ut och dricka några öl.
Jag spräcker liksom min budget så fort jag unnar mig något, trots att jag inte frossar. Antingen får jag bara äta halva portionen och dricka vatten eller hoppa maten och ta några öl för att inte spräcka budgeten, eller så kan jag få både maten och ölen och kompensera för det genom att äta för lite före/efter. Då blir det ju att man jojobantar några kilo upp och ner. Jag tror att det är det som de andra menar när de pratar om jojobantning och njutning. (@Hyacinth ?)

Det var inte de jag syftade på ....
Om man går ut och äter pizza en kväll och en öl en andra kväll. Gör ju inte att du går upp 10 kg om du går på diet övriga dagar ? Eller har jag missat nåt ?

Med jojobantning är väl mer att antingen så äter man hur mkt och vad man vill när man vill. Eller så kör man stenhårt på en diet. Då kommer ju vikten fluktuera mkt mer än för mig som tränar kontinuerligt och äter ungefär samma som jag alltid gjort.

För mig är jojobantade att man går ner tex 10 kg, går upp 20 kg, går ner 30, går upp 10, går ner 20, går upp 40, går ner 30 osv hela tiden men jämna och/eller ojämna intervaller :)

I går slutade jag på 1291 kcal, idag 1410. Har inte gått och varit hungrig alls så känns helt ok att ligga på detta. Hoppas det är tillräckligt bara för viktminskning....

I morgon ska jag hjälpa en kompis att flytta så då blir det "tyvärr" pizza till hela sällskapet...:o Får äta 1/4 och sen skippa allt vad lördagsmys och lördagsgodis heter! :meh: Borde inte dra iväg allt för mycket med tanke på vad som kommer göras av med. Gå i trappor med tunga kartonger hela dagen borde ta lite iallafall hoppas jag! :up:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka