-10 kg, 3 månader?

Vetenskapliga undersökningar säger väl oftast mer än några andras tankar ? Inte för att @Pudlan säkert har intressanta tankar att bidra med.
Var väl ganska självklart att det inte var en vetenskaplig undersökning som efterfrågades utan hur Pudlan tänkte..Så att du ens orkar googla fram en länk är för mig obegripligt.. :banghead:

Var väl ganska självklart att det inte var en vetenskaplig undersökning som efterfrågades utan hur Pudlan tänkte..Så att du ens orkar googla fram en länk är för mig obegripligt.. :banghead:

Det förstod jag också...
Men jag tror det är många som lever i uppfattningen att lightprodukter skulle vara så mkt bättre.

Jag tycker att man måste inse att ett snöre inte är 1 meter.
Jag har gått ner 10 kg på 10 veckor.
Jag har testat många gånger och självklart skärper jag kosten men utan träningen kan jag glömma samma resultat. Dels förbränner jag cirka 400-600 kalorier på ett pass vilket faktiskt innebär ett minus direkt men min övertygelse är att förbränningen är bättre timmar efter träning.
Sen lite OT men min kropp får ju även en finare form med träning.

Hur som, 10 kg på tre månader är fullt möjligt!

Hur tänker du att lightläsken påverkar diabetesen?

När jag arbetade med diabetes inställning fick patienten välja en läsk eller en frukt. Samma med light läsken.
Sötningsmedlet i läsken har enl studier läste dom när jag jobbade men går säkert att googla. Sötningsmedlet kan trigga i gång diabetes tror det var diabetes 2 som exempel, man blir hungrigare då kroppen förberder sig på sött men det kommer inget sött osv blir man hungrigare äter man oftast något.
Mins inte allt för det det var länge sen jag läste studien.

När jag arbetade med diabetes inställning fick patienten välja en läsk eller en frukt. Samma med light läsken.
Sötningsmedlet i läsken har enl studier läste dom när jag jobbade men går säkert att googla. Sötningsmedlet kan trigga i gång diabetes tror det var diabetes 2 som exempel, man blir hungrigare då kroppen förberder sig på sött men det kommer inget sött osv blir man hungrigare äter man oftast något.
Mins inte allt för det det var länge sen jag läste studien.

Låter märkligt att man jämställde en läsk med en frukt. Min erfarenhet är att en läsk (oavsett light eller vanlig) och en frukt påverkar blodsockret väldigt olika.

Men din teori är alltså att din bekants intag av lightläsk påverkar hens diabetes negativt eller att det till och med är den som kan ha bidragit till att hen fått diabetes? Vet du ens vilken typ av diabetes hen har?

Och du tror att det var diabetes typ 2 man trodde kunde triggas igång av sötningsmedel. Indirekt kanske ja, om lightläsken bidrar till ohälsosamma matvanor i övrigt. Men att sötningsmedel skulle kunna "trigga igång" typ 1-diabetes. Då vet du betydligt mer än vad forskarna gör. Har man inte riktigt koll på vad man skriver så kanske det är bättre att inte sprida massa fördomar.

Jag skulle behöva få bort ca 10 kg. Vintern har varit alldeles för lång och mycket snö och det är döden för mina knän så motionen har varit nästan noll vilket gjort att jag lagt på mig alldeles för mycket! :o

Kan man gå ner 10 kg hälsosamt på ca 3 månader? Är det ett omöjligt eller fullt reallistiskt mål? Det är promenader (Raska!!) som kommer bli först och främst, samt tänka på vad jag äter. Sen lite armhävning/situps/plankan/utfall osv hemma, men inget gym. Krävs det mer för att det ska vara möjligt? :D Har en planerad resa 4 juni, och vill vara i mål då.
Tycker det känns rimligt.
Jag har viktväktat sedan 1 jan och har gått ned 10kg nu.
Känns inte som jag gjort något extremt Aller att det på något sätt gått för fort.
Nu har jag 10kg kvar :)

Njae, med 16:8 är det strikt fasta som gäller under fastan, ingen fejk-fasta på 500 kalorier.

Poängen med fasta går liksom förlorad om du får äta en 100 grams Marabou. :cool:

Herregud, jag hade helt glömt bort det men jag körde faktiskt 16:8 under en period. Det var hur smidigt som helst! Eftersom jag inte är hungrig på morgonen utan brukar äta frukost på jobbet vid 9-10 så var det enkelt att helt enkelt hoppa över den och äta lunch sen i stället. Blev hungrig vid 11 men det var inga problem att överleva det en timme.

Jag rekommenderar det varmt för personer som vill gå ner i vikt, men flaggar för att det nog inte är så bra om man sen tidigare har en osund relation till mat eller ätstörning. Inte heller om man är en person som älskar frukost och vaknar hungrig, då känns det onödigt plågsamt :D

Jag har också ätit 16:8, främst för att jag ville bryta mina matvanor som innehöll för mycket socker och mjöl.

Det var väldigt intressant! Hela livet så har jag haft besvär med att när blodsockret sjunker så blir jag rejält otrevlig och får kort stubin. Så det var med spänning jag började. Mina systrar sa att de tyckte synd om de människor jag skulle möta innan lunch. :D

Resultatet blev att all den blodsockerrelaterade otrevligheten försvann och var borta i två år efter att jag började äta vanligt igen.

Laddade ner appen Fatsecret, så nu lägger jag in allt jag äter i den. Jag vet inte hur exakt den är, men jag får iallafall ett hum om hur många kalorier jag får i mig per dag. Ser att det definitivt är mina kvällsmackor som ställt till det! :o:D

Har lagt in det jag ska äta i dag och hamnar på ca 1100 kcal. La in en vanlig dag tidigare med alla dessa mackor bara för att jämföra, hamnade på 2700...O_o:nailbiting::crazy:

Så jag kör vidare, räknar mina kalorier, vet dock inte hur mycket jag bör äta varje dag för en sund nedgång. Vill inte bli ställd på svältläge heller.... Är det ok att ligga på 1100 kcal/dygn? Ger det en normal viktnedgång? Hur många kcal är det minsta och det mesta man ska äta för att gå ner?

Googlade fram att 7000 kcal back är ca 1 kg viktnedgång, men vad räknar man som back då? Allt under 2000?

Det finns många fördelar. En stor fördel är att man lär sig att man inte behöver småäta, man bryter dom dåliga vanorna som ofta är dom som gör att man går upp i vikt man äter inte bara för att det finns mat.

Det har varit ett stort problem för mig! Det här Småätandet! Enda sen jag slutade röka så är jag sugen på något allt som ofta, vilket har gjort det smidigt att göra några smörgåsar på kvällen. Har köpt hem lite frukt nu istället, det måste det väll vara ok att gå och småäta på, eller?

Och vad är poängen med fastan?
Jag har ingen som helst lust att övertyga någon om något eller argumentera för varför den ena metoden är bättre än den andra. Är du nöjd med ditt så kanon! Däremot tycker jag att det är synd om någon som läser tråden får uppfattningen om att det enda som någonsin kan lyckas är "ät mindre och spring mer". Och den som inte går ner i vikt då har inte försökt tillräckligt.

Allt passar inte alla.

Här finns lite att läsa om periodisk fasta för den som är intresserad. Det finns ju massor att hämta.

Det har varit ett stort problem för mig! Det här Småätandet! Enda sen jag slutade röka så är jag sugen på något allt som ofta, vilket har gjort det smidigt att göra några smörgåsar på kvällen. Har köpt hem lite frukt nu istället, det måste det väll vara ok att gå och småäta på, eller?
Frukt innehåller oftast en hel del socker...... Det enda jag skulle småäta på, isåfall, är grönsaker: morotsstavar, små buketter blomkål, gurkstavar. Jag har sån tur att jag tycker sånt är jättegott, så för mig vore det en bra ersättning för frukt. Man kan ha glas med grönsaksstavar/buketter i kylskåpet, lätt tillgängligt.

Laddade ner appen Fatsecret, så nu lägger jag in allt jag äter i den. Jag vet inte hur exakt den är, men jag får iallafall ett hum om hur många kalorier jag får i mig per dag. Ser att det definitivt är mina kvällsmackor som ställt till det! :o:D

Har lagt in det jag ska äta i dag och hamnar på ca 1100 kcal. La in en vanlig dag tidigare med alla dessa mackor bara för att jämföra, hamnade på 2700...O_o:nailbiting::crazy:

Så jag kör vidare, räknar mina kalorier, vet dock inte hur mycket jag bör äta varje dag för en sund nedgång. Vill inte bli ställd på svältläge heller.... Är det ok att ligga på 1100 kcal/dygn? Ger det en normal viktnedgång? Hur många kcal är det minsta och det mesta man ska äta för att gå ner?

Googlade fram att 7000 kcal back är ca 1 kg viktnedgång, men vad räknar man som back då? Allt under 2000?
Jag hade inte lagt mig så lågt som 1100 om du tidigare har legat på 2700. 2000 kcal är rimligare. Risken om du lägger dig så lågt som 1100 kcal är att du blir så hungrig att du vräkäter tillslut. Jag hade alltså börjat på 2000 kcal och sett vad det gav.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka