10 hundar går bra.. men den 11e...

movi

Trådstartare
11 hundar på kursen, 10 av dom skiter han fullständigt i, eller jag kan fånga hans intresse till mig, dessa är inte så intressanta!

Men... den 11e, lögn i helvete att fånga hans uppmärksamhet, han hoppar/studsar/skäller/lever rövare och vill bara leka leka leka!

Ägaren till denna hund släpper gärna fram sin hund i tid och otid, verkar ha lite noll koll, och min hakar gärna på lite lattjo lajban :D

Jag känner att irritationen växer på mig över min hund som inte lyssnar, samtidigt som jag egentligen vill be ägaren ha lite mer koll och inte släppa fram.
För hjälps man åt så blir ju allt lättare.

Hur ser ni om ni var på kurs och såg en "kämpa" med sin hund med typ en leksak, skulle ni bli irriterade?
Jag har ingen lust att be den andra att flytta sig lite längre bort i teorisalen, känns lite som jag styr och ställer..

Vad skulle ni göra? Eller jag tar även tacksamt emot tips hur jag kan avleda min hund. För även min hund ska lära sig att bete sig trots att en annan hund far runt.

Om två timmar är det kurs...

Sv: 10 hundar går bra.. men den 11e...

Säg till ägaren av hunden att dom inte får hälsa och inte leka! Dom behöver inte flytta sig till andra sidan salen, men även i en liten sal kan man visa respekt nog att inte släppa fram sin hund i tid och otid :)

Svarar lite till er båda

Vi pratade förra gången precis i slutet av tiden att inte släppa fram, tror att det är flera som har haft lite problem, men det verkar vara min som gärna hänger på :D, svarta fåret i klassen...

Om det blir skillnad får jag se ikväll, om personen lyssnade.

Jag sitter ju redan nu, 2 timmar före kursen och funderar ut en plan, och det är ju inte riktigt rätt, för min jycke känner ju av om jag blir stressad/irriterad.. och det lyssnar han ju inte bättre på!

Inne blir det svårt att gå undan, då salen inte är så stor, men ute, så kan jag gå runt lite när personen närmar sig utan att min hund anar det.

Om det inte är bättre idag så skulle jag nog prata med kursledaren. Där jag brukar gå på kurs så är det fullständigt lekförbud på planen, ingen får släppa fram sin hund till någon annan, sen tränar vi med störning och i ettt sånt moment kan det ingå att jag leker med min hund brevid kurskamratens hund som har fått komandot ligg, men då är det ganska så väl plannerat.

Själv är jag född med en diplomatisk förmåga, motsvarande en bulldozer så jag hade inte dragit mig för att säga ifrån på skarpen. :angel:

Har haft en sådan där flummig hundägare i en av agilitykurserna jag gick på. Klart min hund är olydig och flamsar runt när han blir belönad med det bästa som finns, en hundpolare att röja med.

För vår del, störde sig samtliga kursdeltagare på det hela och det togs upp på en genomgång och sedan fick instruktören ta människan åt sidan och förklara en gång extra.

Vill man prompt att ens hund ska leka med andra hundar så finns det hur många andra ställen som helst, än hundkurser, att praktisera lek på. Vi har lekförbud på planen före och under träning. Däremot är det en del som låter sina hundar springa av sig ihop, efter träningarna och det säger jag inget om.

Jag hade först försökt hålla mig på andra sidan lokalen, även om den är liten. Samma sak ute då förstås. Om det ändå inte fungerar så hade jag frågat personen om denne inte kan hålla i sin hund under tiden vi tränar då min hund tycker det är så himla skoj att leka. Det hade jag sagt på ett inte provocerande sätt, och säger man att det är för att min hund gillar den andra hunden så mycket så brukar det ändå gå hem. Bättre än att trampa nån på tårna med att säga något spydigt (även om man har god lust :D ). Hade det inte fungerat hade jag pratat med instruktören och förklarat situationen. Denne kan ju uppmärksamma det och styra upp gruppen mer. Kan dock tycka att denne borde ha reagerat redan, om det inte alltid alltid händer bakom dennes rygg.

Så, måndagen är avklarad, och jag kollade in var hon satte sig, och sen satte jag mig i andra änden.
Det funkade :D

Sen blir vi delade i två grupper, för 11 st får inte rum i träningshallen, och suck, vi hamnade i samma grupp, men jag tänkte nu eller aldrig, här ska kämpas, jag ska få min hund att lyssna, och lyckades riktigt bra, bl a i inkallningen med störning (hund på varje sida), så kunde jag sätta min hund, gå därifrån och få en perfekt inkallning! Och han är bara 6 mån!

Så det går nog åt rätt håll, hoppas jag, för visst är det kul att få kämpa lite, men det finns ju gränser...

Instruktörerna nämnde även igår att hundarna inte ska leka/nosa på varandra under kurstiden, så dom märker nog vissa problemas!

Liknande trådar

Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
402
Övr. Katt Har lite beslutsångest gällande hur jag ska göra. Har en 14-årlig katt som sover hela dagarna, vilket inte är så konstigt med tanke på...
Svar
1
· Visningar
370
Senast: Sassy
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 637
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 477
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka