1-åringar

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Bolibompa
  • Startdatum Startdatum
B

Bolibompa

Jag är en nybörjare inom unghästutbildning, så jag undrar hur ni aktiverar era 1 åringar?? Jag är ute och går med min, tränsar, knyter fast, har varit på banan och promenerat över bommar, försökt longera(går inte så bra i och för sig), Jag behöver tips på vad mer man kan göra och hur man tränar inför ev 1-års-visning...??? /tacksam för råd.... :idea:

Longering är inte speciellt bra, det sliter mkt på benen, Speciellt när dom är unga. Träna i skritt och trav, ställ upp henne och få henne att lyssna bra. :)

Ok, då ska jag lugna mig med det... men man kan väl börja tömköra i skogen nu snart??

Jag skulle inte gå så fort fram. Vid två tycker jag att man kan börja tömköra, innan också om hästen är mogen för det. :) Vilken ras?

Jag tycker att du gör helt rätt! Men som någon sa ska du ta det lugnt med longeringen.

Tänk på att koncentrationsnivån inte är så lång på en så ung häst. Aktivering korta stunder och inte så ofta är det som gäller!

Allra viktigast är stora kuperade hagar och kompisar att busa med! :)

Det den ska kunna till en ettårsvisning är att du ska kunna visa den för hand (den ska följa dig i skritt och trav). Den ska kunna stå stilla när du ber den så att domarna kan ge den en så rättvis bedömning som möjligt.
Det är också en fördel om den är ganska van att lastas och åka släp så slipper du krångel med det den dagen du ska iväg på visning. :)

Mina ettåringar aktiverar sig "bara" i hagen med kompisarna. De kan ledas, stå uppbundna och pysslas med (borstning, hovkratsning mm). De är också lastade ett par ggr hemma utan att jag åkt nånstans, bara in i släpet; få beröm och lite havre, sedan ut igen. :)

Liknande trådar

Hundträning Hej. Jag har en mittelspitz hane på 2år. Har ett problem att han är så misstänksam emot mig och nu har han börjat totalvägra att klippa...
Svar
15
· Visningar
1 070
Senast: Josefineeee
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
3 560
Senast: alicegard
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
14 049
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka