G

gossyrran91

hejsan hejsan, tar hand om ett 1 årigt arab/halvblodsto för ett förhoppningsvis senare köp. Hon är helt underbar när hon är med mig, följer mig vart jag än går i stort sätt:laugh: men så fort någon annan tar i henne så blir hon halv galen och stegrar och vill inte alls... vi är ute och går ofta och ca 3 dagar i veckan är hon lös i padocken och går över "läskiga" saker tex.. matta, sj pall osv... hon kan stå själv i sin box utan nån annan häst i stallet, kan stå uppbunden, lyfta hovar och ha täcke och lite sånt... inga problem att lasta heller nu efter att vi fick sitta och vänta ut henne i 4 timmar... 1 sak har jag lite problem med och det är att hon är rädd för sprayflaska med vatten, pälsglans osv antagligen pga att hon gick igenom eltråden och fick ett sår på knät som vi sprayade med plåster som nog sved lite... någon som vet vad jag ska göra för att få spruta på henne utan att hon kutar runt som en idiot??

hade även en fråga till: hur gammal bör hästen vara innan man börjar tömköra??

mvh gossyrran:laugh:
 
Sv: 1 åring

hejsan hejsan, tar hand om ett 1 årigt arab/halvblodsto för ett förhoppningsvis senare köp. Hon är helt underbar när hon är med mig, följer mig vart jag än går i stort sätt:laugh: men så fort någon annan tar i henne så blir hon halv galen och stegrar och vill inte alls... vi är ute och går ofta och ca 3 dagar i veckan är hon lös i padocken och går över "läskiga" saker tex.. matta, sj pall osv... hon kan stå själv i sin box utan nån annan häst i stallet, kan stå uppbunden, lyfta hovar och ha täcke och lite sånt... inga problem att lasta heller nu efter att vi fick sitta och vänta ut henne i 4 timmar... 1 sak har jag lite problem med och det är att hon är rädd för sprayflaska med vatten, pälsglans osv antagligen pga att hon gick igenom eltråden och fick ett sår på knät som vi sprayade med plåster som nog sved lite... någon som vet vad jag ska göra för att få spruta på henne utan att hon kutar runt som en idiot??

hade även en fråga till: hur gammal bör hästen vara innan man börjar tömköra??

mvh gossyrran:laugh:

Har samma problem med min när det gäller sprayflaskan, jag gör som så att jag sprutar lite framför honom så hon ser vattnet, sen sprutar jag på honom och står han still berömmer jag, kliar honom på ett ställe han gillar också, samtidigt som jag försiktigt sprayar. =)
Men tar gärna i mot fler tips :D

//Diana
 
Sv: 1 åring

Har samma problem med min när det gäller sprayflaskan, jag gör som så att jag sprutar lite framför honom så hon ser vattnet, sen sprutar jag på honom och står han still berömmer jag, kliar honom på ett ställe han gillar också, samtidigt som jag försiktigt sprayar. =)
Men tar gärna i mot fler tips :D

//Diana



monette reagerar även att man sprayar utanför boxen på golvet om hon står inne, då ställer hon sig i ett hörn och fjantar men sen går hon direkt till maten när jag slutar... en riktigt rädd häst skulle väll tveka att gå fram till maten igen?
 
Sv: 1 åring

funderar på om hon tänker lite "sprayljud = svider = smärta = dåligt!", alltså kopplar själva LJUDET från sprayandet med svidandet från plåstret? i så fall är det kanske inte så konsigt att hon kommer fram när sprayljudet upphör, det "farliga" försvinner.. *hmm* :idea:
 
Sv: 1 åring

funderar på om hon tänker lite "sprayljud = svider = smärta = dåligt!", alltså kopplar själva LJUDET från sprayandet med svidandet från plåstret? i så fall är det kanske inte så konsigt att hon kommer fram när sprayljudet upphör, det "farliga" försvinner.. *hmm* :idea:

låter klokt.... tips på hur man kan göra?
 
Sv: 1 åring

låter klokt.... tips på hur man kan göra?

Något du kan göra är att tex spraya vattnet/medlet du använder på en skumgummibit eller en tygbit och därav med redskapet dra lätt över hästen då slipper den ljudet.
 
Sv: 1 åring

låter klokt.... tips på hur man kan göra?

om du vill få henne att komma över rädslan för sprayljudet, är det långsam vänjning som gäller. börja med att ställa dig på andra sidan stallgången och spraya på t.ex. en svamp eller något. Ta t.ex. en "blomdusch" med vatten i. När hon slappnar av med det, kan du ställa dig utanför boxen och göra samma sak. Närmare och närmare hästen, men träng inte in henne i ett hörn.
Massor med beröm och lite godsaker är också viktigt :idea:

obs att jag aldrig provat detta i praktiken, det är bara en tanke/idé...
 
Sv: 1 åring

om du vill få henne att komma över rädslan för sprayljudet, är det långsam vänjning som gäller. börja med att ställa dig på andra sidan stallgången och spraya på t.ex. en svamp eller något. Ta t.ex. en "blomdusch" med vatten i. När hon slappnar av med det, kan du ställa dig utanför boxen och göra samma sak. Närmare och närmare hästen, men träng inte in henne i ett hörn.
Massor med beröm och lite godsaker är också viktigt :idea:

obs att jag aldrig provat detta i praktiken, det är bara en tanke/idé...

har redan provat det men det går sakta frammåt...
 
Sv: 1 åring

Tömkörning kan du börja med redan nu! :laugh:
Har en halvblodskorsning på 2 år som jag började att tömköra när han var ett. Är nu även inkörd med mycket lyckat resultat!
(Jag rådfrågade flera veterinärer innan, då jag var lite osäker på om jag gjorde rätt. De var enbart positiva till att börja tidigt.)
 
Sv: 1 åring

Jag har också haft en häst som var rädd för sprayflaskan. Jag gjorde som så att jag tog min gamla häst och ställd honom i stallgången utanför "räddhästens" box och pysslade med honom. Tillslut så kom fegisen fram till boxfronten och efter ytterligare någon gång så brydde han sig inte alls. Då tog jag med mig flaskan in i boxen och sprayade övanför hans rygg så att det regnade ner på honom. Detta fungerar nu utan problem men han tycker fortfarande inte om när man sprayar direkt på honom. Ljudet är alltså inte problemet numera. Lycka till!
 
Sv: 1 åring

Tycker att man ska börja med tömkörning efter att hästen är 1½ i alla fall. Låt henne vara lite häst nu och gör bara grunderna som med kanske vardagshantering + träns och bett osv ;) Tycker dessutom att aktivering 3 dagar i veckan är lite mycket, speciellt nu under betet! 1-2 ggr vecka räcker !
 
Sv: 1 åring

PÅ betet skulle jag inte göra ett dugg med hästen !

Jag tycker att det donas alldeles för mycket med åringarna...
Låt dem vara bebisar och gå i bra kuperade hagar med många kompisar.
 
Sv: 1 åring

Tömkörning kan du börja med redan nu! :laugh:
Har en halvblodskorsning på 2 år som jag började att tömköra när han var ett. Är nu även inkörd med mycket lyckat resultat!
(Jag rådfrågade flera veterinärer innan, då jag var lite osäker på om jag gjorde rätt. De var enbart positiva till att börja tidigt.)

det låter kanon:laugh: då blir det lite variation för både henne och mig istället för att bara gå ut i grimma och grimmskaft
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 555
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 031
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
2 002
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 089

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp