O

otrolig

Min lilla tös fyller 1 år, nu i maj! Vad gör man med en 1-åring? Hon är mkt hanterad, van vid att ledas, har provat träns på henne ett par gånger. Tänkte låta henne strosa på bete i lugn och ro under sommaren och börja "träna" henne till hösten! När brukar man köra in en häst? (hon är en helt vanlig ridhäst) Vore tacksam om jag kunde få lite tips på hur jag ska lägga upp ett SK "träningschema" åt min lilla häst! :bow:

Sv: 1 åring.

har också en ett åring. Hittills har vi gått på promenader, haft honom lös i ridhus (galopperat), traskat över lite bommar, klättrat i en liten backe. Sen kan han ju stå uppbunden och bli borstad och allt sånt.

Han ska på bete på lördag och vara borta hela sommaren. Ska åka och hälsa på en gång i veckan hade jag tänkt och klappa lite, ta på grimma osv...

Sen när han kommer hem i september så ska han fortsätta hösten med att klättra mer, lösgalopp i ridhus. Lasta i släp och åka iväg till skog (vi har inte så rolig terrräng där jag bor). Han ska vänja sig vid att ha bett i munnen och ha tömkörningsgjord runt magen. Sen får han nog vila ett tag kring november-december. Sen ska han börja tömköras, utöka klättring osv. Ska helt enkelt ägna sig åt att bli stark. Han ska också börja löshoppas. Och innan betessläppet i maj nästa år ska han vänja sig vid sadel.

Läs "Unghästar" av Charlie Lindberg. Jätte bra!

Min kan stå uppbunden och blir borstad på (hela hästen) kan kolla munen och öronen och göra rent på dom ädlare delarna, han värkas utan problem och kan vissa upp för hand i skritt och trav.

Om jag skulle/skall aktevera honom på nåt mer sätt hade det blivit lösgalopp men jag tycker att han och hans polare rör sig mer i trav och galopp en dom skrittar och äter.

Jag har inte brotom med honom utan komer att ta det lungt.
att ha sadel och träns på honom väntar jag med tills han blir tre år och in ridnigen kommer att ske på hösten som tre årig och hoppas in (ute efter ledar häst) på våren som fyra årig och på hösten börja träna mer dressyr/hopp övnigar och nån tränings tävlig för att sedan som femårig börja tävla och förhoppnigsvis komma till falsterbo.

Men det viktigaste är att ha en röd tråd att följa. lycka till med din unghäst

Svarade åt fel person!

Senast ändrad av en moderator:

Släppte min lillkille på bete idag! Jag har hanterat honom ganska mycket! Han har haft täcke på sig korta stunder, sele, träns och står uppbunden bra, går in i transporten utan att tveka! Men på hösten ska vi tömköra, våren vagn och sadel!

Jag har osså en åring.
Tömkörde honom för första gången idag, gick bra.
Tänkte tömköra honom ett par ggr till innan betet.
Han är van att gå i grimma. Haft träns på sig. Står uppbunden på stallgången, snäll att verka osv.

Om ca 3 veckor åker han på bete.
Tar hem honom i slutet av aug då jag ska visa honom på premiering.
Till hösten har jag tänkt fortsätta med tömkörning, gå promender och låta honom gå över bommar/löshoppa.

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
922
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 770
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 815
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 327
Senast: Castellini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama