1 åring som har fått vinterkräsjukan

jea78

Trådstartare
vad ska jag ge henne?

är det bara vätske ersättning som gäller?
kan man blanda den med välling??

vad ska man tänka på.. alla tips välkommna:bow:
 
Sv: 1 åring som har fått vinterkräsjukan

Jag och sambon låg förra veckan.

Blåbärssoppa
Rostbröd (alltså bara rostad macka, inget pålägg)
Banan
Lite vatten men ofta


Vätskeersättning kan jag inte svara på, ring 1177 (tror jag de är till sjukvårdsrådgivningen)
 
Sv: 1 åring som har fått vinterkräsjukan

Vätska upp med 5 ml vätskeersättning var 5:e minut under någon timmes tid. Ge inte välling, den innehåller (oftast) mjölkprodukter som gör det svårade för magen att återhämta sig. När hon slutat kräkas kan du ge tex proviva nyponsoppa för energi och rätt magbakterier. När hon kan äta mer riktigt är det bra att börja med tex kokt ris, banan och vitt bröd.
 
Sv: 1 åring som har fått vinterkräsjukan

Olika fruktsoppor och kräm är mat som är lättsmält med mycket energi i.

Sedan vatten, ofta.
 
Sv: 1 åring som har fått vinterkräsjukan

Jag fick rådet att enbart ge vätskeersättning till kräkningarna upphört och sedan börja ge annat lite smått. Men jag brukar alltid ringa sjukvårdsupplysningen om jag är osäker.
 
Sv: 1 åring som har fått vinterkräsjukan

Hej alla... tack för era svar:bow:

jag har ringt sjukvårds upplysningen och dom säger samma som ni:D

hon har inte kräkt sen kl 05 jag hoppas att det är ett gott täcken
 
Sv: 1 åring som har fått vinterkräsjukan

Istället för Proviva (som kan vara ganska sött och starkt för känsliga små magar) kan du ge Sempers magdroppar, finns nu på Apoteket. Kostar en del för en liten flaska men det är suveränt, vi ger våra barn i förebyggande syfte och de är i stort sett aldrig sjuka. Det är alltså samma typ av probiotika som i Proviva och liknande produkter, mjölksyrebakterier alltså, men i ren form. Jättebra för att få magen i balans när de varit sjuka.

Du kan behöva fråga efter den på Apoteket, den står i kylen.
 
Sv: 1 åring som har fått vinterkräsjukan

ok tack... kan ju vara bra att köpa med sej till utomlands resan med.. :bow::D
 

Liknande trådar

Övr. Barn Ja som rubriken säger, vad kan man hitta på med en 10-åring? Det bör vara enkelt att ta sig med kollektivtrafiken, jag är inte så van...
Svar
8
· Visningar
861
Senast: Kratus
·
Småbarn Hjälp, pysselsakerna tar över vårt hem! 😅 vi har en snart 4-åring som älskar att pyssla och det får hon så gärna göra men alla grejer är...
Svar
7
· Visningar
1 058
Senast: Badger
·
Juridik & Ekonomi Tja, de fortsätter i samma ton. Jag försöker få ersättning för utläggen de orsakade när de inte dök upp enligt avtal. Trots skriftligt...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 316
Senast: Migo
·
IT & mobiler På nyhetsmorgon i morse var det ett inslag om vett och etikett i gruppchattar. Nu var det rätt humoristiskt, men det fick mig att tänka...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 512
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp