1 åring som det inte går att lyfta bakbenen på!! Finns det ngn med tips??

korneva

Trådstartare
Köpte 2 st 1 åringar för ca 2 månader sen och den ena är OMÖJLIG:devil: att lyfta bakfötterna på. Hon sparkar med full jäkla krafft när man ska lyfta nåt bakben och råkar man ha nåt ben i vägen så skulle hon med all säkerhet sparka av en benet.
Det är inte så att hon huttar lite försiktigt utan när jag säger med all krafft så menar jag verkligen det:mad: och jäklar vad fort det går...

Jag är inte kinkig men nu vill jag inte ens ta i bakbenen :eek: är rädd och få dom jäkla sparkarna på mig och det skulle sluta i katastrof, jag har 2 små barn och 7 hästar att ta hand om så jag vill inte få nåt ben avsparkat för då skulle jag inte fixa min vardag, så jag vet inte riktigt hur jag ska gå vidare med detta utan att riskera några benbrott.

Så snälla Finns det någon som har några tips:confused:?? För så här kan det inte fortsätta:mad:

Sv: 1 åring som det inte går att lyfta bakbenen på!! Finns det ngn med tips??

Låter som en ko vi har...Det gäller att ta det försiktigt, man kan ju inte bara rätt på ta benet o lyfta det. Tålamod tålamod, tyvärr. Hon måste känna sig säker oxå o sånt kan ta tid. Så ta det lugnt med denna lilla dam o ha tålamod så kommer det, är mitt tips.

Om du inte ens vill/kan vara vid hennes bakben, ta hjälp av en mjuk pinne (lång) och smek hennes ben med. Och så länge hon accepterar så låt henne veta vad duktig hon är o att det inte är farligt. Har du inte tid med det ska du nog göra dig av med henne, tycker jag.
Lycka till.

Tid har jag och jag går självklart inte in och bara försöker rycka upp benet, lite mer hästvett har jag än så;) och göra mig av med henne gör jag aldrig älskar denna lilla damen:love: förutom just då:p

Det enda som jag i dagsläget känner mig väldigt stressad över det är att jag vill verka henne bak är väldigt nojig och noga med deras hovar och vill inte att hon ska bli helt lång och få understuckna trakter pga utebliven verkning det är det enda som jag är stressad över annars så har jag inte bråtton.

Kanske kan ge lugnande så man kan verka henne i varje fall, eller det kanske blir en värre upplevelse för henne då.. Hmm..

Det där med pinnen va ju smart:idea: tack för tipset!

Senast ändrad:

Jag tycker du ska ta ut din hovslagare och be denne hjälpa dig med problemet. Dom brukar vara duktiga och vana vid bråkiga små unghästar:)

Det har jag redan gjort:) Jag har en mkt skicklig och duktig hovslagare som bla representerade det svenska laget i VM förra året.

Han försökte men det gick överhuvudtaget inte, han tyckte inte det va ngn idè. Och jag förstår honom, han ska ju inte behöva riskera sin säkerhet i en sån här situation. För dessa sparkar är inte och leka med.

Men det va en bra tanke:idea: tack:)

Jaha ne men då tycker jag faktiskt att ni ska droga ner henne och verka då.
När jag fick min ponny för en herrans massa år sen så gick det inte ens att ta på bakbenen, hon sparkade för kung och fosterland i panik, så vi fick droga henne i nåt år när hon skulle skos. Sen när vi skulle lyfta eller ta med handen på hovarna så mutade vi henne med havre och sakna men säkert så slutade hon sparka och man fick tillslut lyfta hovarna. Nu är hon en pärla som lyfter hovarna när man knäpper med fingrarna:) Men det tog tid att få henne till den hon är idag.

Gör hon så när du borstar också?

Nej hon sparkar inte när jag borstar benen.

Hur gick det när ni drogade henne? Gick det bra och lyfta då eller sparkade hon även lite då?? Har ju aldrig drogat ngn för detta ändamålet förut:grin:

Ja nej jag vet ju att detta kommer ta LÅNG tid men jag kan ju inte vänta med att verka henne under hela den här tiden så jag är nog tvungen att droga henne men är lite rädd att det ska bli en ännu sämre upplevelse för henne.

Men du upplevde inte att din häst fick en ännu dåligare erfarenhet efter att du drogat och skott henne??
Men som sagt jag har nog inget annat val för nu har det redan gått flera månader och jag börjar bli nervös över hovarna. Så jag får nog droga och verka henne så jag kan fortsätta i lugn och ro med dessa bakben:bump:

Då försvinner min noja och stress över hovarna ivarjefall:D

Jag upplevde det väldigt positivt för både hennes och min del. Hon drog åt sig benen nångång under skoningen, men inte mer. Eftersom allt alltid gick så lugnt till så blev hon bättre och bättre för varje gång. Sista gången vi tog ut vet för att spruta henne behövdes det inte utan vi hade honom där som en säkerthet ifall hon skulle bli nervös. Men det blev hon inte:love:

Vi hade aldrig klarat av att få henne så lugn vid skoning om vi inte hade börjat i den änden som vi gjorde. Visst det gick åt väldigt mkt havre vid alla skoningar efter att vi slutade med att spruta henne, men det var det värt.

Huvudsaken är att man tar det lugnt och inte stressar fram det. Och tänk både på eran och hästens säkerhet!

Köpte 2 st 1 åringar för ca 2 månader sen och den ena är OMÖJLIG:devil: att lyfta bakfötterna på. Hon sparkar med full jäkla krafft när man ska lyfta nåt bakben och råkar man ha nåt ben i vägen så skulle hon med all säkerhet sparka av en benet.
Det är inte så att hon huttar lite försiktigt utan när jag säger med all krafft så menar jag verkligen det:mad: och jäklar vad fort det går...

Jag är inte kinkig men nu vill jag inte ens ta i bakbenen :eek: är rädd och få dom jäkla sparkarna på mig och det skulle sluta i katastrof, jag har 2 små barn och 7 hästar att ta hand om så jag vill inte få nåt ben avsparkat för då skulle jag inte fixa min vardag, så jag vet inte riktigt hur jag ska gå vidare med detta utan att riskera några benbrott.

Så snälla Finns det någon som har några tips:confused:?? För så här kan det inte fortsätta:mad:

Mitt sto som är tre år idag (har fött upp henne själv) var jäkligt sparkig med bakbenen under uppväxten.... Jag tränar dom redan som föl med att jag lyfter ben och "pillar" överallt, men det här stoet var värst av alla föl jag haft på att sparkas... Men man får vara försiktig, börja glida med handen ända uppifrån korset och ner tills man får lyfta, (vänta tills hon är med på noterna) men var beredd på en kick! Så se till att du står bredvid...
Med mitt sto funkar det bra idag, hon blev skodd för första gången nu i höst, och det var inga problem! Hon stod snällt! Jag har aldrig gett henne lugnande i samband med hovvård, hon har alltid vetat vad man gör. Men visst får jag passa mig ännu, blir hon stressad och uppjagad kan hon kicka än idag när man ska lyfta bakhovarna... Ha tålamod och tänk på din egen säkerhet! :bow:

Ja men det låter ju bra =) prova dig fram så löser du nog det, testa drogen men ta det lugnt ändå å allt det. jag vet.. samma här ...man vill ju verka =). Vissa väldigt flyktbelägna djur kan knäppa på sin skärpa när man drogat så ha det i bakhuvet. Ha de gott, take care o kramis!

Ah tänk som Oxo skrivit , det lät ju jättebra. Såg inte det förrens nu =)

min hovslagare brukar tipsa om att ta en innerslang från ett moped eller cykeldäck placera så hästen sätter benet i salngen. sedan håller man på lagom avstånd/vinkel så hästen inte kommer åt en, bara så hårt/löst så det just ligger mot benet.

när hästen slår så blir det ett "fjädrande" mothåll. upprepa 5-10 min 1-2 ggr/dag tills hästen slutar slå vilket den brukar göra inom en vecka. tydligen en metod som ofta används på ohanterade unghästar inom både trav och galopp sporten.

en bekant hade en ohanterad sparkande, hoppande ardenner åring som med hjälp av denna metod blev "hanterbar" av hovar och ben.

Den åring jag håller på med för stunden kickade ordentligt i början när jag skulle försöka lyfta. Borsta gick bra.

Hon älskar massage och "tufft" kliande så jag skrubbade och buffade mig längre och längre bak och ner mot hasen (mindre på benet så klart). Kliade och strök ner mot benet och var nära med kroppen och lyfte bara kort och så fortsatte jag att klia uppåt igen. Nära och buffligt men skönt för hästen. Pratade rätt mycket också.

Kul att läsa alla andras tips också! Bra sådana! Man kan aldrig få för mycket idéer att testa, alla hästar är ju olika :)

Ja men det låter ju väldigt bra:laugh:

Hon måste ju verkas nu så jag får nog ta och ringa veterinären.

Tack så jättemkt för att du delar med dig av din erfarenhet:bow:

Ja det var så lite så :)

Bättre att både du och hästen får en bra erfarenhet av verkningen än att man ska behöva slåss, det blir ju ingen lyckligare av!

Lycka till och berätta gärna hur det gick för er senare! :)

Ja nu måste hon ju verkas så jag ska ringa veterinären och så provar vi och drogar och ser vad som händer. Håller tummarna för att vi kan verka henne då så kan vi öva på i lugn och ro sen:laugh:

Tack till dig oxå för att du delar med dig av dina erfarenheter:bow:

Ha det gott, take care och kramis tillbaka:D;)

Senast ändrad:

min hovslagare brukar tipsa om att ta en innerslang från ett moped eller cykeldäck placera så hästen sätter benet i salngen. sedan håller man på lagom avstånd/vinkel så hästen inte kommer åt en, bara så hårt/löst så det just ligger mot benet. .

Ursäkta att jag är helt trög:angel:

Hänger inte riktigt med på hur man går tillväga. Alltså ska en person försöka lyfta och den andra står på den andra sidan om hästen och håller i slangen eller?? Hmm hjärnsläpp:angel::D

Rox och skwaller: Tusen tack för att ni tar er tid och svarar:bow:, tack så jättemkt. Det är så nyttigt att läsa om andras erfarenheter alltid lär man sig nåt nytt tips. Det är ju som sagt olika individer vi har att göra med som alla svarar olika på olika metoder:)

Kul att läsa alla andras tips också! Bra sådana! Man kan aldrig få för mycket idéer att testa, alla hästar är ju olika :)

AMEN:laugh:

Ursäkta att jag är helt trög:angel:

Hänger inte riktigt med på hur man går tillväga. Alltså ska en person försöka lyfta och den andra står på den andra sidan om hästen och håller i slangen eller?? Hmm hjärnsläpp:angel::D

Om det är på samma sätt som jag använder en frottehandduk så gör du som en ögla och sen håller man i ;) skulle det gå åt skogen så skadar dom sig inte.

Jag tar ett badlakan inte megamodell ;) och rullar så jag få en lång rulle sen lägger jag den om karleden genom att börja med att lägga den mot "baksidan" korsa den på framsidan och sem lyfta i handduken. Det ger mig mer kraft och jag kan stå med rak rygg och bara hålla emot. Funkar utmärkt vid skoning oxå.

Eftersom handduken är så pass tjock så blir det aldrig skador på hästen. Skulle de slita sig så lägger man bara handuken runt igen och gör om samma sak.

ha ha, jag är inte den bästa på att förklara i skrift :angel:

man kan träna detta själv om hästen kan stå uppbunden, annars bör någon stå och hålla hästen. man lägger slangen runt bakbenet (någonstans mellan karled och has om det gäller bak) inte som en ögla utan som en "ring" runt benet. kan man inte lyfta benet så det hamnar mitt i slangen så får man lägga slangen och låta hästen "kliva i" sedan håller man i slangen (för höger bak så står man på höger sida osv.)och låter hästen sparka tills den tröttnar/slutar, det blir ju ett "motstånd" av slangen men inget som gör ont/skadar, bara jobbigt för hästen och människan kan då stå på tryggt avstånd. när hästen inte sparkar så ska slangen bara ligga löst ann mot benet och inte ge nämnvärt motstånd.

när hästen slutar sparka kan man använda sig av slangen för att ge lite motstånd och få hästen att lyfta upp benet, så som Mitra beskrev. hänger du med ?

Liknande trådar

Hästhantering Hej. Jag har en supertrevlig 2,5 åring hemma som jag haft i ca 2 veckor. Han kom direkt från bete när jag fick honom och har varit...
Svar
17
· Visningar
5 490
Senast: tara
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en snart 7 års gammal blandras tik som jag har haft olika problem med nästan hela hennes liv. Det började med att...
Svar
17
· Visningar
2 870
Senast: em-pirre
·
Hästhantering Eller jo, lyfter gör han men det går inte att hålla det uppe länge nog för att hinna kratsa, än mindre verka. Han rycker det åt sig och...
Svar
10
· Visningar
2 534
Senast: Luna10
·
Hundhälsa Vår lille dv.schnauzer har sista veckan haltat rejält på höger bak. Ska försöka dra hela historien kort. Ända sen han har varit lite...
Svar
17
· Visningar
4 691
Senast: Raderad medlem 19815
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama