1 åring som betäcker

@Görel och @cirkus men då har det alltså helt klart att göra med DNA-typning ifall de reggas med stam eller inte. I fallet jag visade var det ju enket eftersom pappan fanns i registret och var enda alternativet:).
 
@Görel och @cirkus men då har det alltså helt klart att göra med DNA-typning ifall de reggas med stam eller inte. I fallet jag visade var det ju enket eftersom pappan fanns i registret och var enda alternativet:).

Alltså, nja. Det sker inte per automatik. Så klart att det måste finnas DNA som kan verifiera vem som är pappan. Men hade jag till exempel inte velat bekosta det så hade avkomman fått vara stamlös. Det var såpass länge sedan att licens inte heller behöver lösas, men numera så måste man lösa nån form av licens för hingsten, även om den inte är godkänd och jag tror inte att folk är intresserade av att lägga dom pengarna om de ändå buskavlar.
 
Jag vet ett arabföl där pappan var åring. Pappan DNA-verifierades som just pappan...

Ang unga föl och hingstighet. Min herre är i princip på dagen 9 månader. Han är en snäll skit härhemma, och alla försök att hitta några nedtrillade kulor har misslyckats. Det bor inga ston härhemma.

Idag har vi varit på klinik. Det fanns brudar där. Jättesnygga brudar. Unge herrn blev helt borta av allt testosteron som sprutade ur öronen på honom. Han har mullrat, vrålat, krökt på nacken, hummat och piafferat. Med full fjong på utrustningen. Jag tvivlar inte en sekund på att han skulle betäckt om han haft chansen.

Sen om det blivit nåt av det eller ej - det är inte det relevanta för mig. Men sederad trillade två kulor ner i alla fall, så beroende på hur ofta han har dem nere till vardags kan han ju mycket väl vara fertil.
 
Jag vet ett arabföl där pappan var åring. Pappan DNA-verifierades som just pappan...

Ang unga föl och hingstighet. Min herre är i princip på dagen 9 månader. Han är en snäll skit härhemma, och alla försök att hitta några nedtrillade kulor har misslyckats. Det bor inga ston härhemma.

Idag har vi varit på klinik. Det fanns brudar där. Jättesnygga brudar. Unge herrn blev helt borta av allt testosteron som sprutade ur öronen på honom. Han har mullrat, vrålat, krökt på nacken, hummat och piafferat. Med full fjong på utrustningen. Jag tvivlar inte en sekund på att han skulle betäckt om han haft chansen.

Sen om det blivit nåt av det eller ej - det är inte det relevanta för mig. Men sederad trillade två kulor ner i alla fall, så beroende på hur ofta han har dem nere till vardags kan han ju mycket väl vara fertil.

Ännu ett bevis på att rätt som det är så löper hormonerna amok.
 
Ännu ett bevis på att rätt som det är så löper hormonerna amok.

Japp. Det är ju det där som är grejen med hingstar, att de kan vara hur rara som helst - och sen är de plötsligt inte det riktigt ;) Och en hingst kan vara ett lamm på hemmaplan (även med ston), men en annan på bortaplan. Etc.
Sen finns det hingstar som alltid är lamm, och aldrig fattar. Min andra var hingst tills han var tre år. Nemas problemas, han kunde prata lite med damerna när han var 2 - 3 år. Innan dess var de bara hästar för honom. (Däremot är han mer för att impa på brudar som valack, inte alls så han blir ostyrig men han är pratig i högre grad. Vissa ston blir han totalt kollrig av dock).

Sen just på unga så det där att det pang poff går upp ett ljus för dem ang att de är hingstar, det är nog inte så ovanligt. Jag har sett det förr, inklusive ganska små knattar som på utställning med mamma t ex plötsligt inser att de ju egentligen är skitcoola ;P

Du vet liksom aldrig riktigt med hingstar. Men jag tycker att det är enormt viktigt att man kommer ihåg att "plötsligt händer det" är ett reellt alternativ när en hingst som är äldre än cirka halvåret går med ston. Den kan vara hur ointresserad som helst idag, för att imorgon insett att "vänta nu, det är brudar här".

Min har planen hela tiden varit att kastrera nu i vår. Helt enkelt för han visade hingsttendenser redan innan avvänjningen. Det är helt enkelt mycket hingstighet/hormoner i herrn - även om han är ett lamm bland folk och sådär. Och det finns ingen som helst anledning att låta honom odla den sidan. Så idag bara bekräftade mitt beslut, och som bonus gick det efter sedering inför rtg att palpera två kulor (han har inte haft dem nere när jag känt) så nu är jag säker på att det går utmärkt skära honom nu med.

(Och för att förtydliga - jag har inget emot hingstar eller ha småttingar som hingstar, min förra var som sagt hingst tills han var tre och kastrerades by no fault of his own. Men då ska de ha sina hormoner under kontroll även i skarpa lägen. Och de ska inte gå med ston, även om de bara är små söta, avkönade åringar som aldrig skulle...)
 
@Alexandra_W: Jag vet flera (varav en med arabunghingst) som ringt veterinären för kastrering efter utställning/premiering :meh: Deras gossar kom helt enkelt på att de var MÄN på några sekunder och var sedan odrägliga (och ingen av dem var tänkt som hingstämne).
 
En klapphingst är ju inte fertil eftersom testikeln ligger i bukhålan och blir för varm.

En klapphingst är absolut fertil!
Sen fattar jag inte att den här diskussionen om betäckande unghingstar kommer upp VARJE år. Hur kan man missa så basic kunskap som att hingstfölen inte ska gå ihop med sina mammor (eller andra ston) längre än 7 mån?

Vet själv om tre avkommor som blivit till så, surprise för ägaren, vi andra undrar mest hur fan hon är funtad som släppt 10-månadershingsten med stoflocken på bete...
 
Enligt veterinär är det osannolikt att en klapphingst är fertil. Man kan inte vara helt säker, men det är osannolikt. Däremot får de ett stort hormonpåslag, så de är mycket hingstigare än "vanliga" hingstar.

Släpper man ett 10- månaders hingstföl med stoflock på bete så är den närmre ett och ett halvt innan hösten, så då är det självklart att den kan hinna bli fertil under sommaren. Skulle jag heller aldrig göra.

Om jag fattade det rätt så handlar diskussionen om hingstföl som går med t ex mamma under våren innan de är ett år. Har ännu inte fått bevisat för mig att en sådan har kunnat frambringa ett föl...
 
Enligt veterinär är det osannolikt att en klapphingst är fertil. Man kan inte vara helt säker, men det är osannolikt. Däremot får de ett stort hormonpåslag, så de är mycket hingstigare än "vanliga" hingstar.

Släpper man ett 10- månaders hingstföl med stoflock på bete så är den närmre ett och ett halvt innan hösten, så då är det självklart att den kan hinna bli fertil under sommaren. Skulle jag heller aldrig göra.

Om jag fattade det rätt så handlar diskussionen om hingstföl som går med t ex mamma under våren innan de är ett år. Har ännu inte fått bevisat för mig att en sådan har kunnat frambringa ett föl...

Denna unghingst har betäckt stona direkt vid betessläpp för samtliga har fölat i månadsskiftet april/mars.

Du (och veterinären so du refererar till) får läsa på ang klapphingst för de är absolut fertila, jag har själv tre avkommor efter klapphingst (planerade, ingen hoppsanbetäckning). Beteendet som du beskriver med hormonpåslag som gör att de är mkt hingstigare än vanliga hingstar kan du också läsa på om. Vissa blir så, andra inte, mina två klapphingstar är verkligen inte speciellt hingstiga men jag har träffat klapphingstar som är rejält hingstiga också.
 
Enligt veterinär är det osannolikt att en klapphingst är fertil. Man kan inte vara helt säker, men det är osannolikt. Däremot får de ett stort hormonpåslag, så de är mycket hingstigare än "vanliga" hingstar.

Släpper man ett 10- månaders hingstföl med stoflock på bete så är den närmre ett och ett halvt innan hösten, så då är det självklart att den kan hinna bli fertil under sommaren. Skulle jag heller aldrig göra.

Om jag fattade det rätt så handlar diskussionen om hingstföl som går med t ex mamma under våren innan de är ett år. Har ännu inte fått bevisat för mig att en sådan har kunnat frambringa ett föl...

Och jag vet som sagt minst ett sådant föl. Bevisat med DNA. Sen några fler där man inte DNA typat men det är rätt klent med andra misstänkta.
 
Klapphingstar kan absoluta. Betäcka och. Och fixa dräktigheter.
Dumt av en veterinär att ens ta upp till diskussion att det är ovanligt. Det är sådana uttalande som gör att folk chansar, ston tjuvbetäcks och oönskade föl föds.
 

Liknande trådar

Avel Har en snart 9-månaders unghingst som ska iväg på bete senare i vår. Många menar att det är positivt med en äldre valack i flocken för...
Svar
18
· Visningar
2 056
Senast: Wonderwoman
·
Hästvård Jaha då var det dags för nästa häst att bli dålig. Jag kanske inte ska ha häst :( Nu är jag gnällig och deppig men hoppas att jag kan...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 833
Avel Har börjat fundera på detta nu när vi haft hingst här hemma och betäckt naturligt. Haft mycket hjälp och diskuterat mycket med sveriges...
Svar
12
· Visningar
3 900
Senast: token
·
Avel Ni som har hingstar som betäcker naturligt...vad anser ni enklast/bäst. Håller både sto + hingst båda hästarna fritt i hagen håller...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
11 287
Senast: token
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp