1 åring som betäcker

Blåser liv i en gammal tråd, min 9 månaders Welsh cob har gått i flock och har nu visat intresse för stona, han visade intresse för ca två dagar sen och tydligen försökt klättra på ett sto. Nu är de skiljda åt, kan kan ha hunnit betäcka henne?? Ledarhästen har inte brytt sig alls, han som varit så beskyddande innan..

Korta versionen. Ja
 
Blåser liv i en gammal tråd, min 9 månaders Welsh cob har gått i flock och har nu visat intresse för stona, han visade intresse för ca två dagar sen och tydligen försökt klättra på ett sto. Nu är de skiljda åt, kan kan ha hunnit betäcka henne?? Ledarhästen har inte brytt sig alls, han som varit så beskyddande innan..

Japp, definitivt läge för veterinärkontroll.
 
Jag känner inga kulor på pojken, spelar det någon roll?? Vet kan ju inte kastrera då ju.. Kan han betäcka med resultat innan kulorna trillat ner?
 
Jag vet att det alltid blir reaktioner när jag kommer med detta, men jag har fött upp hästar i 25 år och aldrig varit med om att så unga hingstar har kunnat åstadkomma något föl. Visst, intresset vaknar ibland redan på våren när de fyller ett, men har inte kulorna trillat ner borde det vara omöjligt. En klapphingst är ju inte fertil eftersom testikeln ligger i bukhålan och blir för varm.

Vad är det för raser på dessa hingstföl som blir hormongalna redan innan de fyllt året? Och hur många bevisade föl finns det efter hingstar som är under året? Nu menar jag inte "i mitt förra stall fanns det en hästägare vars kusin hade ett sto som...." utan hur många kan visa fram ett sådan föl som bevisligen har en så ung pappa? Vore kul att veta....

Här går mitt niomånaders hingstföl tillsammans med sina jämnåriga systrar och ett par andra ston. Om en månad ska ha flytta ihop med ett hingstföl i samma ålder, och en treårig valack, i en lösdrift. De ska gå tillsammans hela sommarhalvåret, är det tänkt.

Vi har alltid gjort så och aldrig varit med om att hingstfölen ens har försökt betäcka.
 
Detta är som sagt en Welsh cob, han har klättrat på ett av stona, men inte snablat ut riktigt... Eftersom det inte är mina hästar han går med kan jag inte säga så mkt om det, han får gå i hage med en valack. Jag har heller aldrig sett eller träffat någon häst som lyckats så tidigt :/ Nu kan jag ju inte heller kastrera eftersom kulorna inte finns där heller.
 
Kan bero på vilken ras man har, förstås, därför jag frågar om raser på så tidigt hormonstinna föl.
Jag har araber, och där är dels hingstfölen förhållandevis sent mogna, och de vuxna hingstarna är ofta mycket lätthanterliga, jämfört med andra raser som jag kommit i kontakt med.
Bara en tanke. Man kanske medvetet har avlat på tidig och stark könsdrift på vissa raser?
 
Kan bero på vilken ras man har, förstås, därför jag frågar om raser på så tidigt hormonstinna föl.
Jag har araber, och där är dels hingstfölen förhållandevis sent mogna, och de vuxna hingstarna är ofta mycket lätthanterliga, jämfört med andra raser som jag kommit i kontakt med.
Bara en tanke. Man kanske medvetet har avlat på tidig och stark könsdrift på vissa raser?
Minns jag rätt (och jag gör inte alltid det, jag har taskigt minne) så visar forskning (australisk stuide om jag minns rätt) på att ädla raser blir könsmogna tidigare än tex ponnyer. Tror jag skrivit om det i 2014-tråden när jag läste på om avvänjning och hur länge jag skulle våga ha mitt hingstföl ihop med ston.
 
Ett problem med att bevisa att det finns åringar som lyckats göra ston dräktiga är att avkomman inte registreras med stam. Jag kände en valack som fick några avkommor innan han skars. En av dessa fick själv avkomma som ung, denne hingstungen lyckades betäcka sin egen mamma. De finns registrerade hos SH med okänd stam så jag kan inte bevisa någonting.
 
Tja, araber är ju den allra ädlaste hästrasen, och den blir alltså könsmogen relativt sent....
Jag gissar (verkligen!) att det som åsyftas i studien @Vingra hänvisar till egentligen inte är ädla utan förädlade. Araben är en ras som man definitivt tänker på som ädel, men den är ju inte förädlad genom tillförande av annat blod utan har varit som den är i århundradena. Vilket också gäller många ponnyraser i hög grad.
 
Arabiskt fullblod, engelskt fullblod och angloarabiskt fullblod är de tre fullblodsraserna, som anses som de ädlaste hästraserna. Av de tre ligger araben bakom två av dem, så den är verkligen ursprunget till de förädlade hästraserna.
Och som sagt, mognar sent. Undrar hur det är med engelska och angloaraber?

Och Görel, jag tror fortfarande att det är ytterst liten risk att ett hingstföl under året verkligen kan bli pappa. Jag känner som sagt ingen, efter alla mina år i hästvärlden. Men jag vet att snacket alltid går om detta så här års. Så det finns säkert en och annan.

Det vore också intressant att spinna vidare på tanken om det avlas på tidig könsmognad och stark könsdrift? Vet att vissa hundraser har problem med att det har blivit så. Samma inom hästeriet kanske?
 
Jag tänker att så länge det finns en risk är det dumdristigt att låta hingstföl gå för länge med ston. Jag skulle aldrig utsätta mina eller andras hästar för det. En av mina började visa intresse för mammas kompisar som niomånaders, han fick flytta till hingstflock direkt.
 
Minns jag rätt (och jag gör inte alltid det, jag har taskigt minne) så visar forskning (australisk stuide om jag minns rätt) på att ädla raser blir könsmogna tidigare än tex ponnyer. Tror jag skrivit om det i 2014-tråden när jag läste på om avvänjning och hur länge jag skulle våga ha mitt hingstföl ihop med ston.
Såna där studier utgår ifrån statistik. Men statistik är inte verklighet och det finns alltid undantag från statistiken i de verkliga fallen. Frågan är ju varför det är så viktigt att chansa på att inget händer, när det är så enkelt att förebygga?
 
Det finns ju också risken att stona tröttnar på den brådmogne lille slyngeln och ger honom en omgång. Det kan bli svåra skador på unghingsten om en spark träffar illa.

Ja, det är en sak att ta med i beräkningen! Ett faktum som jag hade varit mer orolig för än att en som är under året skulle kunna producera ett föl.
 
@Görel Angående om oäktingar reggas med eller utan stam verkar det bero på huruvida det finns DNA-testning gjort eller inte. En uppfödarvän fick en oäkting för några år sen vilket upptäcktes när den skulle DNA-typas. Eftersom pappan fanns på gården och var DNA-typad kunnde faderskapet fastställas och den är reggad på blup med full stam.
http://www.blup.se/sv-SE/horses/244088-one-way-ticket-klt

I fallet jag beskrev är hästen jag kände född 1993, hans oäkta son i SH med okänd stam, så de följande har också fått det. Antar att det kostar mycket mer än det smakar att dna-testa ibland.
 
@Görel Angående om oäktingar reggas med eller utan stam verkar det bero på huruvida det finns DNA-testning gjort eller inte. En uppfödarvän fick en oäkting för några år sen vilket upptäcktes när den skulle DNA-typas. Eftersom pappan fanns på gården och var DNA-typad kunnde faderskapet fastställas och den är reggad på blup med full stam.
http://www.blup.se/sv-SE/horses/244088-one-way-ticket-klt

Min gammelvalack gick i flock som yngling och betäckte ett gäng ston, ingen av de resulterande avkommonra reggades med stam. En av ägarna till avkommorna fick fatt på mig (via buke ;) ) och jag skickade in DNA på min och hon på sin och sen så reggades hennes med stam. Alla andra avkommor är reggade hos SH med okänd stam eller möjligen i ASVH med okänd stam (jag tror att det gick att göra på den tiden).
 

Liknande trådar

Avel Har en snart 9-månaders unghingst som ska iväg på bete senare i vår. Många menar att det är positivt med en äldre valack i flocken för...
Svar
18
· Visningar
2 056
Senast: Wonderwoman
·
Hästvård Jaha då var det dags för nästa häst att bli dålig. Jag kanske inte ska ha häst :( Nu är jag gnällig och deppig men hoppas att jag kan...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 833
Avel Har börjat fundera på detta nu när vi haft hingst här hemma och betäckt naturligt. Haft mycket hjälp och diskuterat mycket med sveriges...
Svar
12
· Visningar
3 900
Senast: token
·
Avel Ni som har hingstar som betäcker naturligt...vad anser ni enklast/bäst. Håller både sto + hingst båda hästarna fritt i hagen håller...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
11 287
Senast: token
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp