1 åring som betäcker

token

Trådstartare
har en kille som fyllde ett år den 12 april. Har köpt ett nytt sto som han gillat och gått bredvid i hagen, jättebundisar direkt. Har liksom inte tänkt tanken att den lilla ska göra nåt... han är väldigt tillbakadragen och har föltuggat åt dom andra så fort dom kommer nära, o så även åt detta stoet.

Idag fick han som han ibland brukar, gå lös in bedvid mamma....det andra stoet stod i stallgången. Han blev som förbytt, helt jävla crazy och vrålade och skrek och pang på. Jag hann inte med.

blev faktiskt lite chockad, från ena dan till andra liksom.

Jag hade även hans pappa, en fullblodshingst. Den var VÄLDIGT hingstig och gick ej ha i samma stall ens som stona. Var väldigt cool med dom ute och även vid ridning men stallet var bara att glömma.....hoppas inte det är sådan far, sådan son.....

Är det normalt att dom blir hingstiga och betäcker så här tidigt????
då är det ju bara att dela hagar bums. Synd bara att ha honom ensam...Han ska på hingstbete i sommar och tänkte dela dom efter det....
 
Sv: 1 åring som betäcker

Ja det är ganska vanligt att de betäcker redan vid 1 års ålder om tillfälle ges.
 
Sv: 1 åring som betäcker

Går han med sin mamma fortfarande som ettåring?

Jag hoppas du är medveten om risken för föl.
Efter denna händelse skulle jag definitivt sära på dom.
 
Sv: 1 åring som betäcker

Tidigt ??
Ingen hingstunge äldre än 7 månader skall gå med odräktiga ston om man inte vill ha föl. Har han gått med icke dräktiga ston inkl mamman så gäller det nog att dräktighetskolla dem alla om du inte vill ha överaskningsföl.
 
Sv: 1 åring som betäcker

Tidigt ??
Ingen hingstunge äldre än 7 månader skall gå med odräktiga ston om man inte vill ha föl. Har han gått med icke dräktiga ston inkl mamman så gäller det nog att dräktighetskolla dem alla om du inte vill ha överaskningsföl.

jag har varit hemma (sjukskriven) sedan december och sett dom i hagen dagligen, aldrig sett minsta tendens till detta....men ja nu blir det ju till att få egen hage för herrn från o med i morrn. Frågan är vad han tycker om det...
har försökt ha honom med min valack men det har inte funkat tyvärr, han springer igenom trots el.

Har alla i samma hage och därför är han ju även med mamman. Hon ska få flytta härifrån snart däremot....Egen box har han ju haft sedan han var 6 månader...
 
Sv: 1 åring som betäcker

Oh ja det är vanligt! Du bör nog dela dom så fort som bara möjligt. Inte så kul att få en avkomma mer samma mamma som farmor..

Tycker det är lite konstigt hur folk missar detta gång på gång.
 
Sv: 1 åring som betäcker

Oh ja det är vanligt! Du bör nog dela dom så fort som bara möjligt. Inte så kul att få en avkomma mer samma mamma som farmor..

Tycker det är lite konstigt hur folk missar detta gång på gång.

jag har haft koll i hagen och aldrig sett en tendens innan..han har diat ute i hagen då han o mamma ses, inte haft en enda tendens till nån hingstighet.

Var väl nya stoet som satte igång allt antagligen.
 
Sv: 1 åring som betäcker

jag har haft koll i hagen och aldrig sett en tendens innan..han har diat ute i hagen då han o mamma ses, inte haft en enda tendens till nån hingstighet.

Var väl nya stoet som satte igång allt antagligen.
grejen är att man inte kan se dem varje minut av dygnet och ja, de kan betäcka även om de inte är "hingstiga" och även om de fortfarade diar...

det finns en hel del dräktigheter orsakade av hingstföl från ca 8 månaders ålder
 
Sv: 1 åring som betäcker

grejen är att man inte kan se dem varje minut av dygnet och ja, de kan betäcka även om de inte är "hingstiga" och även om de fortfarade diar...

det finns en hel del dräktigheter orsakade av hingstföl från ca 8 månaders ålder

Precis och det räcker ju med att stoet kommer in i brunst och då kan ju hon trigga och "be" hingsten om att betäcka henne. Trotts att han inte förstår först så kommer hans instingt säga honom vad han ska göra. Det kan gå snabbt.
 
Sv: 1 åring som betäcker

Nog är det vanligt. Har bara fött upp en hingst själv, den hoppade över (höga och strömstarka) stängsel som 10 månaders för att komma åt stona. Och jag kan säga att det var verkligen ingen hopptalang, så han fick verkligen jobba för att komma över staketen, men det gjorde han!
Kan tillägga att han blev valack i väldigt ung ålder...
 
Sv: 1 åring som betäcker

En tanke bara... har för mig att jag sett något program på Tv för länge sedan där det menades på att om hingstfölet går kvar i samma flock som när den föddes så blir det automatiskt en slags rangordning och så länge man inte flyttar ut något sto för att sedan ta in i flocken igen, så skulle inte hingstfölet/åringen och kanske ännu äldre, gå på stona?
Något du känner igen?

En väninna har haft sina hingstföl gåendes med sina mammor tillsammans där det ena stoet även var mor till det andra, och det har fungerat jättebra.
En nu tvåårig hingst går i hop med sin 6 åriga syster, och det fungerar jättebra.

Som sagt bara en liten fundering
 
Sv: 1 åring som betäcker

Min 7,5månaders hingstunge gick på och var på väg upp för att betäcka sin mamma när hon gick igång i vårbrunst, det var bara pang på rödbetan han tvekade inte en sekund om hur han skulle göra, lika snabbt var han definitivt avvand och förpassad till lösdriften några minuter senare ;) så nej det är inget jag känner igen att de inte betäcker för att de gått tillsammans hela tiden. Kommer aldrig att låta någon hingstunge gå kvar efter 7 mån med odräktiga ston i fortsättningen.

Man hör dessutom rätt ofta att hingstungar har gjort sina mammor dräktiga det är tyvärr inget ovanligt fenomen.
 
Sv: 1 åring som betäcker

Det där är som bäddat för problem.
En hingst och ett sto i samma hage kommer tids nog ge ett föl.
Om allt är som det ska med båda vill säga.

Hade aldrig chansat så.
 
Sv: 1 åring som betäcker

Absolut, och han ska kastreras nu, dock är det andra omgång hingstunge som fått gå med sto, och det har gått bra, men jag är helt inne på, precis som ni andra att det är dumt att chansa.
 
Sv: 1 åring som betäcker

En tanke bara... har för mig att jag sett något program på Tv för länge sedan där det menades på att om hingstfölet går kvar i samma flock som när den föddes så blir det automatiskt en slags rangordning och så länge man inte flyttar ut något sto för att sedan ta in i flocken igen, så skulle inte hingstfölet/åringen och kanske ännu äldre, gå på stona?
Något du känner igen?
Om programmet handlade om hästar som lever fritt i naturliga flockar så kan det fungera. Men det beror inte på att hingsfölet är fött i flocken utan på att det finns en äldre hingst som är flockledare. Vilket innebär att den unga hingsten bara får stanna i flocken så länge han inte visar intresse för stona alternativt kan köra bort den gamle och vinna stoflocken själv.
Normalt i en sådan flock är att ledarhingsten kört bort alla unghingstar som visar intresse för hans ston. Vilket i sin tur gör att ute i det vilda lever ofta unga hingstar i egna flockar med jämnåriga (ungefär som våra hingstbeten) tills dom är så stora och starka att dom kan skaffa en egen stoflock.

Men ofta så har ju folk idag inte någon annan hingst än sina egna hingstföl och då är det fölet helt naturligt också den "största" hingsten på stället. Vilket då innebär att han är den som "ska" betäcka stona.
 
Sv: 1 åring som betäcker

Det har du helt rätt i, men det programmet jag far efter var kanske något mer åt dokumentärhållet, jag ser travhästar inför mitt inre öga;)
Men nog om det jag är helt inne på era n linje, bara att det gnager lite....:)
 
Sv: 1 åring som betäcker

Tror inte du har helt rätt. Stona har en hel del att säga till om. Här har de mycket starka åsikter om sådant, aldrig att de skulle släppa på en liten, knappt avvand spoling!
Nu är ju araberna ganska sena i sin könsmognad, men jag har under alla år aldrig sett en ettårig unghingst ens försöka betäcka på våren. Under sommaren blir det hingstbete och på hösten kan man definitivt inte släppa ihop dem.
Här får de gå i en liten flock med ett mycket bestämt äldre ledarsto tills det är dags för sommarbete. Har haft det så i tjugo år och aldrig ens sett tendenser. De är spolingar som inte är torra bakom öronen i stonas ögon och hålls definitivt på plats.
 
Sv: 1 åring som betäcker

Tror inte du har helt rätt. Stona har en hel del att säga till om. Här har de mycket starka åsikter om sådant, aldrig att de skulle släppa på en liten, knappt avvand spoling!
Nu är ju araberna ganska sena i sin könsmognad, men jag har under alla år aldrig sett en ettårig unghingst ens försöka betäcka på våren. Under sommaren blir det hingstbete och på hösten kan man definitivt inte släppa ihop dem.
Här får de gå i en liten flock med ett mycket bestämt äldre ledarsto tills det är dags för sommarbete. Har haft det så i tjugo år och aldrig ens sett tendenser. De är spolingar som inte är torra bakom öronen i stonas ögon och hålls definitivt på plats.
Tyvärr är det du som har fel, visst finns det ston som inte tycker att en så ung hingst verkligen är hingst och det går bra att ha dom ihopa. Men ofta är det på ställen det finns andra äldre pojkar (OBS! Det behöver inte vara hingstar utan det kan räcka med "rätt" valack för att det ska fungera). Hästar räknar nödvändigtvis inte den grupp vi människor väljer att släppa ihop i en haga som flocken utan de kan mycket väl räkna alla hästar som finns på stället i den. Det finns också ston av stora raser som inte anser att en vuxen shettis är en hingst men det finns också de ston som inte gillar en stor hingst heller alla gånger.
Men tyvärr så finns det otaliga exempel på ston som blivit betäckta med både sina egna föl och med andra stons hingstföl utan att ägarna vet om det, innan det är försent. Så facit är att om man har ston ihop med hingstar som är 8 månader eller äldre så får man räkna med att det kan bli dräktigheter.
 
Senast ändrad:
Blåser liv i en gammal tråd, min 9 månaders Welsh cob har gått i flock och har nu visat intresse för stona, han visade intresse för ca två dagar sen och tydligen försökt klättra på ett sto. Nu är de skiljda åt, kan kan ha hunnit betäcka henne?? Ledarhästen har inte brytt sig alls, han som varit så beskyddande innan..
 

Liknande trådar

Avel Har en snart 9-månaders unghingst som ska iväg på bete senare i vår. Många menar att det är positivt med en äldre valack i flocken för...
Svar
18
· Visningar
2 056
Senast: Wonderwoman
·
Hästvård Jaha då var det dags för nästa häst att bli dålig. Jag kanske inte ska ha häst :( Nu är jag gnällig och deppig men hoppas att jag kan...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 833
Avel Har börjat fundera på detta nu när vi haft hingst här hemma och betäckt naturligt. Haft mycket hjälp och diskuterat mycket med sveriges...
Svar
12
· Visningar
3 900
Senast: token
·
Avel Ni som har hingstar som betäcker naturligt...vad anser ni enklast/bäst. Håller både sto + hingst båda hästarna fritt i hagen håller...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
11 287
Senast: token
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp