1,5 kg lusern till 6mån föl?

C

camhag

Är det för mycket tycker ni? Det är vad foderstaten kräver när jag försöker räkna ihop det. Det är iofs räknat på 7-12mån, men ändå....känns som rätt mycket mat, men vi har så dåligt protein i höet så det behövs. Hon får det uppdelat i frukost och kvällsmat.

Sen tillkommer ett helfoder och ett proteinfoder oxå, samt mineraler.

Vad tror ni?

Sv: 1,5 kg lusern till 6mån föl?

Skönt! Då behöver jag inte oroa mig. Det tar ju lite tid för henne att äta allt, så frukosten kan bli lite långdragen, men det gör inget. :)

Nej det är inte mycket. Jag gav min fölunge mer i den åldern plus ett bra hö.

Det är inte för mycket, däremot är lusern kanske inte det mest ideala fodret för ett såpass ungt föl. Tarmfloran är ännu inte färdigutvecklad så fölet kommer inte kunna tillgodogöra sig det som behövs för att täcka näringsbehovet.

Jag skulle rekommendera att du ger tillskott av ett fölfoder 1-2 månader till - sök efter fölpellets eller mjölkpellets med sökfunktionen här på forumet så hittar du mer info.

Jag hade också en tråd uppe för någon vecka sen angående fölfoder, men där fick jag rådet att efter 6 mån skulle tarmfloran klara av foder utan mjölkprotein i?

Jag har precis fått hem mitt lilla föl (6 mån) , och hon är både liten o tunn och behöver verkligen allt hon kan få i sig. Hon äter inte kraftfoder eller pellets av något slag men lucernhack äter hon i alla fall 1-2 kg per dag och sen får hon fri tillgång till hö med bra värden (enligt producenten har inte sett analysen ännu).

Vad är det bästa att göra i min sits? Hon går själv nu med kompisar bredvid såklart bara för att hon ska ha både fri tillgång till hö och lucernhack. Hon äter hela tiden, mest hö, lite lucern då och då.

Jag vet inte vilken tråd det var, men om det nu är ett föl som är liten och tunn så undrar jag varför du inte hellre låter den äta fölpellets, som den faktiskt har betydligt lättare för att tillgodogöra sig näringen i.
Ett friskt föl i gott hull kanske klarar sig på enbart luserntillskott, men varför chansa?

Mina egna föl - runda och goa shettisföl - ska lämna sina mammor vid 6 månaders ålder och de kommer få fölpellets i MINST en månad efter detta...

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 798
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 540
Senast: Irival
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 584
Senast: mackan
·
Foder & Strö Har en 28 åring här som nu har börjat tappa vikt, och jag är väldigt villrådig vilket foder jag ska köpa. Upptäckte det för bara någon...
2
Svar
23
· Visningar
2 095
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar