09:ornas tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:ornas tråd!

Knapplån

Älskade hästen fick stå fotomodell en snabbis idag. Tömkörde han igår och han var så himlans duktig!!!!! Fina fina killen.

64.jpg

47.jpg

*kl*

Igår var det löshoppning för plutten igen.

Han skötte sig utmärkt hela dagen med ALLT!
Tycker at det är så skönt att han är helt obekymrad över att tas in själv från hagen osv, så jobbigt när dom gapar och skriker och inte kan stå still i gången...
Lasta klarade vi av själva (detta är typ totalt 5 gången i sitt liv han åker transport) och det va en ny transport, 2 hästars, jag har en 1 hästars med fronturlastning som han e van att går ut ur. Så jag hade mina betänkligheter om hur jag skulle få ut honom ur transporten, han tycker att dt är läskigt att backa även i stallgången om det är ojämt... Men, det va absolut inga problem!
Hade dock hjälp som öppnade till mig där bak så jag kunde stå i transporten med honom.

In och löshoppa, lite studds och sen "som vanligt" och det funka bra :)

Lasta själv igen och sen hem och lastade av själv och sen in i duschen :banana:

Kul för er! Själv har jag varit tvungen att backa bandet lite. Min lillkille har slängt av mig två gånger (av 16 uppsittningar), så jag tror han får vila sig ett par veckor nu och smälta allt. Eller så är det jag som måste smälta allt, så jag kan fortsätta insittningen med glädje och förtroende igen. Puh.

I det stora hela är han dock snäll och trevlig och har uppfört sig fint när man suttit upp på honom direkt efter avkastningarna. Men det ska verkligen inte behöva bli rodeo om man rider in sin häst på rätt sätt. :o

Ajdå!
Jag tror det är klokt av dig att låta er båda smällta det som hänt. Det kan vara så att det bara eskalerar om du fortsätter och att han verkligen blir bra på det här med avkastningar...:cool:

Jag har för avsikt att löshoppa nu en gång i veckan, denna veckan blev det väldigt stressat eftersom det blev som det blev med transporten och att jag senare skulle på möte, men nästa gång tänkte jag att jag skulle ta honom sist och att jag ska ta med sadel och träns och KAAANSKE kunna hoppa upp/hänga på honom efter löshoppningen när han har fått busa av sig :)
Jag är bara så nöjd med hur han sköter sig när han är iväg, detta är bara 3e gången nu som han är i ett ridhus så han är ju inte så världsvan...
Men jag åker iväg med honom själv i grimma och grimskaft och jämnför med hur dom andras unghästar beter sig...:cool: så snäll är han iaf :love:

va kul med uppsuttna bilder! :)
Han ser ut att vara lika snäll som min grabb!

rebeckasff : Roligt att det gick så bra!!

Oh_really : Usch inte kul att åka av, låter klokt att vila och ta in allt. Kanske låta någon leda er någon gång så ni får en nystart som enbart är positiv för er båda?

nettizen : Välkommen till tråden :)

Hos oss går det sakta men säkert frammåt. Zenith är en riktig pärla och än så länge gillar han allt som vi utsätter honom för och om ett par veckor blir det löshoppning för tränare! Ska bli jättekul!

va kul med uppsuttna bilder! :)
Han ser ut att vara lika snäll som min grabb!

rebeckasff : Roligt att det gick så bra!!

Oh_really : Usch inte kul att åka av, låter klokt att vila och ta in allt. Kanske låta någon leda er någon gång så ni får en nystart som enbart är positiv för er båda?

nettizen : Välkommen till tråden :)

Hos oss går det sakta men säkert frammåt. Zenith är en riktig pärla och än så länge gillar han allt som vi utsätter honom för och om ett par veckor blir det löshoppning för tränare! Ska bli jättekul!

Tack!

Fina bilder =) hur får du in dem på sidan?

Nettizen

Ja vi har i princip alltid ledare. Under de båda avbockningarna hade han ledare och vi skrittade i ett tomt ridhus. Det har varit lite knäckande att han reagerat så här kraftigt, trots att han accepterat sadel sedan oktober. Lyckligtvis har jag många duktiga hästmänniskor omkring mig som kan ge mig råd. Däremot måste jag ta en paus och sturska upp mig lite. Han lär ju märka om jag blir rädd när jag sätter mig i sadeln... :(

ah oki jag trodde att du red honom utan ledare.
Hur funkar han om du jobbar honom en stund innan du sitter upp?
Har du tillgång till fler hästar som du kan rida undertiden, så att du får lite ridning som bara är helt positiv?
Enklare att vara helt avslappnad och positiv med lillkillen då.

Håller tummarna för att ni slipper rodeon när ni sätter igång igen. :)

Nettizen : Eftersom du har bilderna på pixbox så går du in på den bild du vill ha i inlägget och klicka på den gröna meny fliken och där på "tipsa/diskutera".
Där kan du klicka på "länka till denna bilden".
Scrolla ner under bilden där du kan välja mellan 1, 2 och 3 och kopiera det. (jag brukar välja nr 2)
Där efter går du in på buke och göra det inlägget du vill ha. I överkant av rutan där du skriver inlägget finns det olika symboler.
Det finns en symbol som ser ut som en ruta med sol och berg i.
Klicka på den och så kommer det upp en liten ruta där du tar bort det blåmarkerade och klistrar in det du valde på pixbox.
Sen klickar du på ok.
Ta da! Bild i inlägget!
;)

Nu när vintern förhoppningsvis släpp taget så börjar man komma ut med CC igen. Blev en kanonfin tur idagi eftermiddagssolen. Hoppade upp på gårdsplan och fick styrt in henne i paddocken för att rasta av lite energi en stund innan uteritten. Blev lite omväxlande skritt/trav/skritt och trav igen. Lyckades väl rida dit det var tänkt allt som oftast i alla fall. Vill ju inte förstöra "framåtbjudningen"... *s*

När sen de andra var klara att rida ut med sina hästar så hängde vi på. Oftast har jag träckat henne på den större och mer trafikerade vägen men denna gången red jag henne och (peppar, peppar) det gick jättefint. Hon brydde sig varken om bilar, mopeder eller joggare (på gott och ont?). I början gick hon i täten. Men sen tog väl bensinen slut och hon nöjde sig med en plats i kön. Fast i det stora hela är hon så lugn och självständig att hon inte alls bryr sig om vart de andra hästarna tar vägen eller vad de gör. Kan väl säga att jag inte rider en meter utan galopptygel och halsrem ifall hon skulle få för sig att dansa till... *ler*

Idag fick hon bli "stor häst" med. Det vill säga vi släppte henne ihop med de andra nio hästarna här på gården. Det blev lite fart i hagen till en början men sen lugnade det sig. Hon har ju gått tillsammans med hälften av hästarna tidigare och i hagen bredvid de andra så vi var inte speciellt oroliga. Sen får man väl säga det att det är bara två hästar som är större än hon (hon är nog runt 1.65, 1.70). Och jag tror ingen är snabbare! Men någon av hästarna hann ändå lugga henne på ett par ställen. Fast det verkar inte som hon brydde sig nämnvärt. För övrigt så fäller hon babypälsen som bara den för stunden. Man kan borsta henne i evighet!

Måste försöka få in en bild på henne jag med nu. Får hoppas på fortsatt fint väder i helgen...

Mvh. Bowman

Senast ändrad:

32895628.jpg

Här kommer en bild på min lilla 09, welsh mountainsto. Här rids hon av medryttare, mina barn är ganska små ännu.

KL

På lördag ska vi i väg till löshoppningen med Trisseman, jag är lite orolig med lastningen har inte kunnat träna så mycket på sista tiden. Det är is överallt så just nu känns det bara trist

Gesska: "Hur funkar han om du jobbar honom en stund innan du sitter upp?"

Det gör jag alltid för att kolla dagsformen.

"Har du tillgång till fler hästar som du kan rida undertiden, så att du får lite ridning som bara är helt positiv?"

Jag har tillgång till flera hästar och ska överväga att rida lite andra hästar också. Det är ju bara det att man har heltidsjobb och ansvar hemma så det finns inte så vansinnigt många kvällar över att även börja rida och sköta andras hästar. Lillkillen måste ju ändå få sin dos av rykt, hovlyft och annan "vett-och-ettickett"-hantering. Men som du säger så kan det vinna en känslomässig vinning trots att det blir lite opraktiskt, så jag ska fundera på det.

Bowman: Jag googlar på galopptygel, letar i galoppsidor men hittar inga bilder eller annan information än dina inlägg här på buke. Har du någon bild på vad du menar?! Jag har också säkerhetsrem men har varit riktigt dålig på att hålla i den, håller bara löst i den och när han går från lugn till bockandes, så hinner jag inte gripa fast mig. Hade ju varit lättare om han spelade apa en stund innan eller åtminstone vickade bak öronen...

sassiball. Jag tycker du ska sätta in den OTROLIGT fina körbilden på er som jag hittade i körforumet också. Vad härligt med en unghäst som både är insutten och inkörd! :bow:

*kl*
Kul att läsa om alla hästarna!!! :)

Längesedan jag skrev men jag har ju en 2009:a så... :D
Om ni glömt bort oss så heter hästen Florencia (Kallas Cia). Hon är e. Florencio I u. Vermonthrixa - Vermonth.
Hon kom till mig i Oktober förra året och innan det hade hon bara i hage och var mycket lite hanterad.

Det är dock världens finaste häst! Har aldrig stött på en så trygg och snäll. :laugh: Tänkte bjuda på en liten film från då vi red "första lektionen". Första gången i det ridhuset också. Har varit förkyld (däckad i flunsan) så jag tänkte att en treåring som har ryttare på ryggen för sjunde gången misstänkte jag skulle ha samma ork som jag med virus i kroppen. Men nu tror jag ändå att Cia var i bättre kondition än mig men roligt var det.

Har hunnit med att löshoppa med henne 2 ggr och nästa gång är på fredag. Får se om det blir någon liten film från det också :)
Kram på er!

Bowman: Jag googlar på galopptygel, letar i galoppsidor men hittar inga bilder eller annan information än dina inlägg här på buke. Har du någon bild på vad du menar?! Jag har också säkerhetsrem men har varit riktigt dålig på att hålla i den, håller bara löst i den och när han går från lugn till bockandes, så hinner jag inte gripa fast mig. Hade ju varit lättare om han spelade apa en stund innan eller åtminstone vickade bak öronen...

Hej! :)
Var kanske lite otydlig. Galoppfattning, dubbelfattning eller ringfattning är andra benämningar på "galopptygel".

Tänk dig tyglarna i en åtta där toppen av åttan utgörs av bettet i hästens mun. Du håller tyglarna i mitten på åttan där tyglarna ligger ihop med varandra. Den undre ringen på åttan utgörs av den lösa loopen med spännet. Blir loopen för lång kan man lägga en knut på tyglarna precis innan spännet.

Man låter alltså vänster tygel löpa igenom vänster hand, vidare genom höger hand och höger tygel genom höger hand vidare genom vänster hand. När man rider har man kontakt med manken på hästen och ca. 1 dm mellan händerna. I ena handen har man spöet och med den andra håller man om halsremmen med pek och lånfingret. Hur hård/lös halsremmen skall vara är en smaksak...

Har man då den sorts tyglar som oftast används i galoppen med gummi så griper nabbarna på gummit tag i varandra som kugghjul (gummit får alltså inte vara för mjukt). Man får därmed ett bra tygelgrepp och kan ta stöd från manken på hästen om den blir stark. Bockar hästen så får man även stöd med tyglarna genom den brygga av tyglarna som man har mellan händerna. Reser den sig så har man halsremmen och slipper ofrivilligt att dra hästen i munnen.

Man rider med lillfingrarna framåt och vrider händerna (och handlederna). Man kan då reglera nästan tjugo centimeter tygel utan att byta fattning. Men skulle man behöva korta upp finns ett sätt som man blixtsnabbt kan göra det på. Men det är lite svårare att beskriva...

Får kanske säga det att jag själv även föredrar att rida med galoppsadel (en träningssadel då). Bakdelen på den typen av sadel är ju inte så hög vilket gör att bockar hästen så ställer jag mig oftast upp och balancerar ut bocksprången. Med en vanlig sadel får man ju ofta en "kick" i baken av sadeln...

Mvh. Bowman

Senast ändrad:

Var ute på en "kvällsritt" i månskenet härom kvällen med CC. Hade sällskap av en av ponnysarna på gården. Sjutton år gammal så trodde man att han skulle vara den lugnare av de två men han galopperade mer eller mindre på stället. CC vred på huvudet och tittade på mig varpå jag svarade: -Nej, CC så gör man inte. Hon gick jättefint framåt och det var skönt att få trava ut lite mer ordentligt med henne. Blir spännande att få galoppera henne. Fast det skall nog vara dagsljus då... *ler*

[QUOTE

sassiball. Jag tycker du ska sätta in den OTROLIGT fina körbilden på er som jag hittade i körforumet också. Vad härligt med en unghäst som både är insutten och inkörd! :bow:[/QUOTE]

Åh tack! Ja det är jättekul att hon är inkörd också, körning är kul :)

Här kommer bilden på Dingla framför vagn.
32896442.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Klara sig utan bil
  • Nyårstråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka