07:ornas tråd version 5!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd version 5!

Jag ger mig också in i den här tråden!

Jag har en grabb efter Corlensky G - Baffin xx - Tammerfors xx. Jag har ridit ut med honom 5 gånger i skogen i skritt och i trav, han sköter sig jättebra och känns väldigt stadig att sitta på!

Planen är att han skall visas på 3-årstestet i vår.

Här finns en kort film på honom som föl
http://www.youtube.com/watch?v=L0o9SVYfeXw

Och här från löshoppning för några veckor sedan, och ja, han är nååågot tjock och go om magen just nu :angel:
http://www.youtube.com/watch?v=VUOy0_cPyMQ&feature=channel

Snygg häst, underbar färg.

Hälsning Maja

Hoppar oxå in i denna tråden. Kul o läsa om alla andras inridningar! Ja började lite lätt att hänga på vårt sto efter carmargue lite varstans! Hon stod helt blickstill o har blivit en riktig kelgris. Gjorde en exportröntgen som visa två lösabenbitar. Valde att operera bort dessa innan intidningen skulle bli allvarlig! Nu har har hon vila 1 vecka till i Box sen får vi börja jobba med henne! Ska bli kul o få börja seriöst o se hur hon kommer ta allt;)

Jag och min bästevän! :) ..Underbar är han
ca 10,e gången ja sitter upp.
http://s281.photobucket.com/albums/kk224/SofaijaHhh/?action=view&current=MOV00210_4.jpg&newest=1

Från att varit felhanterad och vanvårdad till den trogne prins han är idag! Får mig tårögd varje gång ja tänker på de! :love:
(Käkrämmen saknas, medvetet då de är för litet.. ett full-träns som sitter fint annars och på de innersta hålen vid sidostyckena.. Dessutom är nosgrimman på yttersta hålet! >.< Knasigt hästhuvud måste jag verkligen säga!) Ska köpa mig ett änuustörre träns och spara sidostycken från gamla tränset kanske? Eller skulle de ens göra någon skillnad? :P

Hursom underbar häst som jag rider AR på och de går fantastiskt bra so far, ett bussprång men annars trogen och följer mig vartjag än går. Ska ja tilllägga att han är hingst? och usch! vad ansvarslös jag är som låter honom stå lös på stallplan och leder honom utan något?

30094155.jpg

Där är bilden (dåligt format bild tagen från film*)

Vad fin han har blivit :)

Idag har Plutten fått springa lös i paddocken i snön! Underbart kul att se honom galoppera runt:)

*kl*

Dagens löshoppning har blivit inställd för vår del pga dåligt väglag. Men jag har fått en ny tid den 17:e januari. Samma dag som min chaufför är beräknad att klämma ut en unge... Ny chaufför sökes nu.

Just nu är jag väldigt besviken och ganska så grinig. Hade verkligen sett fram imot löshoppningen plus att jag ägnade gårdagen med att gräva fram transporten ur snön och fixa till uppfarten. :mad: J-vla plusgrader. På vintern ska det vara kallt!

Va trist att ni inte kom iväg!

Hemma hos oss har vi haft tolkning på schemat. Plutten fick dessvärre inte vara med men han fick springa omkring i paddocken efteråt och det var riktigt latjo:) Idag har äver farbror hovis varit hos oss men behövde inte ta något på Pluttas alls.

30114209.jpg

30114185.jpg

30114162.jpg

Det var lite mörkt och dimmigt ute :)

KL
Hur går tandfällningen för era 07or?
Här är det lite problem med att tappa de undre framtänderna.
// Linda

*knapplån*

Lotta har fått en ny grimma :D
30115307.jpg

30115308.jpg

...och det händer, sakta men säkert, mer i munnen på henne - nu knastrar båda framtänderna...
30115315.jpg

Lotta har inte tappat några än, men det knastrar i munnen på henne och de två övre är lösa, men inte helt loss, så vi fortsätter att avvakta. Veterinären har sagt att hon vill vänta två veckor till, så länge som Lotta äter och inte ser illa ut i tandköttet. :)

Hur länge håller ni på i början när ni rider på era? Är så rädd att man kräver för mycket av dem.

Jag ökade successivt med 1-2 minuters ökning tills jag var uppe i 10 minuter. Det tycker jag känns lagom nu, men man bör ju ha i bakhuvudet att om man skall göra treårstest så krävs ganska bra kondition av hästen.

Tycker det är jättesvårt att veta vad jag skall kräva nu under vårterminen, får ju inte bli för mycket för fort men inte heller tråka ut hästen. :crazy:

Min 07 har tagit de lugnt ett tag nu. Longerade en dag under jul och i morogn är det löshoppning inplanerad. I går tog vi en promenad i sommarhagen och passade på att fota lite.

// Linda

Ariel har definitivt inte börjat tappa sina tänder än. Jag håller lite koll, men eftersom hon inte blir 2 ½ år förrän 14 januari så är det ju inget konstigt att det dröjer.

KL
// Linda

Gandalf fäller sina för fullt, har haft en del problem med att tugga, fick foderinpacknignar stackarn!

Gick inte att länka direkt till bilden, men i galleriet finns bilder under vinter 2009 på när han gäspar, där ser man hur ena framtanden fattas :D

Gandalf mm

Min har tappat och inte haft några problem direkt och det känns skönt.

Idag har jag ridit lite barbacka på Plutten. Fyra varv i paddocken blev det och han var riktigt duktig:D Håller snön i sig så hade jag tänkt att rida en liten sväng på ängen om jag får med mig någon nån dag:)

Underbart vackert väder idag! Dock ganska kallt, runt -13 har vi här och Plutten får skrota i hagen idag:)

Försökte ta några kort med mobilen och dom håller inte högsta kvalitet tyvärr, önskar att jag hade haft med mig den riktiga kameran!
30126603.jpg

Lätt närgången häst :p
30126605.jpg

Hulliganisten biter i sitt eget täcke också:devil:
30126646.jpg

Hoppas att alla har haft en lika bra dag som jag:D

kl.
Min pojke har inte tappat några tänder ännu... Borde vara dags snart.

Däremot har han fått sitt första egna vintertäcke inhandlat på mellandagsrean (har bara fått låna täcken innan). Köpte ett 155 och tänkte att han kunde växa i det, men det satt perfekt:crazy: Så det lär väl inte funka nästa vinter...?

Köpte dessutom hans första egna grimma sedan fölstadiet(X-full), då min andra hästs full-grimmor sitter som klistrade på honom.
Gubben i affären:
"Du vet att det där är en VÄLDIGT stor grimma va?"
Jag:
"Jo...."
Den passade perfekt.

Min lilla bebbe har blivit stor:rofl:

Ett smäckert litet halvblod bara:)
Nej han är inte så enorm (170 kanske), men när jag jämför med min andra lilla pålle känns han väääldigt stor. Jobbig att klättra upp på är han oxå;)
Angående grimman - jo, han har ett väldans stort huvud.

Haha ok:) Trodde nästan att du hade en shire där ett tag ;)
Min lille på 160 har bara 135 och cob på grimman. Lätt att kravla sig upp på änsålänge men jag hoppas att han behagar växa lite till:D

Då har han samma mått som min andra pålle:)
Perfekt storlek på häst enligt mej.
För min del hade gärna unghästen fått sluta växa för 5 cm sedan.

Fast han är go som han är;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Träning Äsch, vad typiskt att tråden låstes precis när jag ställt en fundersam fråga. Men då kommer den här igen då! :D När vi nu ändå är... 49 50 51
Svar
1 008
· Visningar
92 026
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tandproblem på båda katterna
  • Oseriös avel 2023
  • Guldfasanerna