07:ornas tråd version 5!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd version 5!

Visst är det bra med all snö, men här ligger det ca 70 cm överallt. Svårt att ta sig fram och det är jätte höga vallar när man ska in på skogsvägar och rida.
Tycker det blir svårt att rida Nova för det blir ju så tungt.
Jag är ju bortskämd med väldigt kuperade hagar så de blir ju inte så blöta och leriga.
När vi byggde stallet så lade vi även ner dränering vid ingångarna vid hagarna och lade dit grus. Mockar man och håller efter blir det inga problem med lera.

Förra helgen red min son med mig ut på Nova och jag på Dimman. När vi kom upp i hagen började hon bralla så sonen flög av. Nova bara stannade och undrade vad han gjorde på backen. Inga problem att sitta upp igen.
Första gången hon fick gå i alla gångarter och hon fattade galopp när vi sade "galopp". Skönt att hon kan kommandon från marken. Känns som det blir lättare då.
Mina hästar har fri tillgång på grovfoder.
5dl kraft, 1/2 dl mineraler och 2dl betfor.

Min lilla går på ett rakt tränsbett, eneklt och simpelt.

Skulle aldrig få för mig att stoppa in ett tjockt bett i munnen på en ungis. Jag gillar raka bett för de är stilla och stabila i munnen, dessutom är det var min veterinär (utbildad av TL) rekommenderar så jag går på hennes linje! De hästar som inte vill ha raka får gå med ett smalt tredelat eller i nödfall smalt tvådelat.

Men Enya rider jag in på sidepull än så länge och så tränar vi att ha bett vid sidan av!

Min lilla räka äter just nu;

fri tillgång på hö, äter runt 10-12kg samt fr tillgång på halm att plocka med.
3dl soja
0.75kg krafft blåa müsli
2dl kwikbeet
2dl krafft miner grön pellets
+morötter och äpplen

Det håller hon sig fin på, nästan lite tjock men med denna snön så vill jag inte dra in på den fria tillgången på hö. Jag räkande på 8kg hö+ fritt med halm..

Kul att du skaffat dig en arab igen, men synd att den inte är frisk. Har du övergett distansen helt eller på tillfällig semester? :)

Kul att du skaffat dig en arab igen, men synd att den inte är frisk. Har du övergett distansen helt eller på tillfällig semester? :)

Jag har inte skaffat arab, har ägt honom i fyra år. Men haft honom utlånad två ggr. Först till en distansryttare då jag själv inte ville träna distans och tyckte det var synd, då han hade goda förutsättningar både stammässigt och exteriört. Sedan blev det nog lite bra och lite för snabbt fram. Så han fick spatt, fast det är ju troligen medfött och hade dykt upp förr eller senare ändå. Men ibland funderar jag klart på hur det gått om jag låtit honom vara hos mig och tävla lite distans på låg nivå. Men annars ja, har jag tröttnat på distans sedan många år tillbaka.

Sedan lånade jag ut honom till promenad, då jag själv inte roades av att rida honom och spatthästar mår bäst av att hållas igång. Men nu tror jag inte denna plutt gör det. Han får bli pensionär vid 10 års ålder endast. Tråkigt.

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Min lilla går på ett rakt tränsbett, eneklt och simpelt.

Skulle aldrig få för mig att stoppa in ett tjockt bett i munnen på en ungis. Jag gillar raka bett för de är stilla och stabila i munnen, dessutom är det var min veterinär (utbildad av TL) rekommenderar så jag går på hennes linje! De hästar som inte vill ha raka får gå med ett smalt tredelat eller i nödfall smalt tvådelat.

Men Enya rider jag in på sidepull än så länge och så tränar vi att ha bett vid sidan av!

Min lilla räka äter just nu;

fri tillgång på hö, äter runt 10-12kg samt fr tillgång på halm att plocka med.
3dl soja
0.75kg krafft blåa müsli
2dl kwikbeet
2dl krafft miner grön pellets
+morötter och äpplen

Det håller hon sig fin på, nästan lite tjock men med denna snön så vill jag inte dra in på den fria tillgången på hö. Jag räkande på 8kg hö+ fritt med halm..

Jag tänker ungefär som du gör, men det verkar enligt reglementet som att det är bäst att jag rider in honom med bett.

Hälsning Maja

Nu har min plutta kommit hem också! :bump:

Klev raka vägen in i transporten och stod som ett ljus hela vägen hem! Så himla skönt! Hemma släppte vi ihop dem ganska direkt, hon fick gå runt och kika på omgivningen först. :) Inne i hagen blev det full rulle! Stora nordisen och D-ponnyvallacken blev dunderkära i henne och släppte henne inte för fem öre! Nordisen hade dessutom hela ute... :angel: Därför misstänker jag att hon kanske är brunstig.. :grin:
Tjocka tanten (dräktig) tyckte däremot inte om konkurrensen och försökte köra iväg henne, men tji fick hon när Queen visade prov på att vara kaxig, så hon fick sig en smäll.. :D Lilla tvååringen var bara allmänt överlycklig och sprang omkring och busade.. :D Hon fick äta direkt och verkar helt tillfreds så det känns kanonbra! :bump:

Idag satt jag på min häst för första gången! Vilken känsla! Blev även ledd två varv på stallplan.. :)

Åh vad underbart det lät! Längtar verkligen tills det är dags här också! Här kommer lite bilder på lilla Queenie från hopsläppet idag!

Här är hon precis insläppt och hälsar på min 08:a och D-ponnyn.
30414458.jpg

På språng genom hagen! Hon visade prov på en helt underbar trav! :love: Tyvärr lyckades jag inte fånga den helt rättvist på bild...
30414463.jpg

Här en bild från ikväll när vi tog in och borstade henne lite. Klippte den alldeles från långa svansen och pussade lite på henne. Hon skötte sig kanon!
30414464.jpg

Än så länge går allting superbt! Imorrn kanske det blir lite bättre kort. :)

Hur ofta rider ni era 07: or?

Alldeles för sällan. :p Nä, jag har väl bara lite ridabstinens nu när vi kommit igång och så skall hon plötsligt vila... :angel: Men jag brukar rida 1-2 gånger i veckan (dvs när jag åker ut) och jag misstänker att jag framöver kommer att åka ut oftare och därmed kanske rida 2-3 gånger i veckan istället.

När vi flyttat till nya stället så kommer jag att rida tre gånger i veckan, en dressyr och två uteritt. Men då börjar hon ju bli mer "vuxen" ridhäst också. ;)

Åh vad kul! Vad är det för nån du har? :laugh: Jag har inte riktigt fått ordning på alla era hästar än, försöker bäst det går och får väl försöka hänga med! ;)

Idag var jag upp och pysslade med alla små pållarna, och lilla Queen skötte sig jättebra! Hon är faktiskt lite rädd för täcken, hon har inte haft det på sig så många gånger, så när jag drog av det inför borstningen kröp hon ihop som om det skulle äta upp henne när det gled av.. :p Hon fick gå ut utan sen, pälsen är så tjock så den räcker!
Jag passade på att klippa bort lite man i öronstaden och tog även bort hennes jättestora tussar som stack ut ur öronen, och hon (till skillnad från 08:an) brydde sig ingenting! Tittade lite på saxen men inget mer, super! Hovarna är inget jätteproblem, men hon vill gärna sätta ner dem mycket tidigare än vad jag vill. :p Träningssak. Till helgen blir det kanske lite mer träning och försöka oss på träns och lite sånt. Hon har haft det förut med tydligen för länge sen.

Jag har inte heller fått ordning på andras hästar.. ;) Jag har en liten valack efter Lambourgini.

Hur ofta rider ni era 07: or?

Jag har "ridit" min i snitt ca 1-2 ggr i månaden under senhösten/vintern.
Nu i helgen red jag honom både lördag och söndag efter ett uppehåll på en månad. Under våren kommer jag att försöka rida ca 2-3ggr i veckan. Men jag får passa på nu meddans snön ligger och det är mjukt för hovarna så idag funderar jag på att ta en liten tur igen:)

Oooh vilken bra idé! :bump: Det kör vi på! In med bilder och skriv lite som tex stam, hur långt ni hunnit, kortsiktiga mål och långsiktiga mål! Vad roligt att läsa! :laugh:

Jätte bra ide, man tappar fort kollen på alla pållarna!

Här kommer Iberica-P, e Alferez (PRE) ue Bernstein (Halvblod)

uppstlld2_69831755.jpg

Just nu rider jag Iberica 2 gånger i veckan. Vi rider då ut i ca 20 min i skritt och trav. Kortsiktigt har jag faktiskt inga större mål, hon sköter sig otroligt bra och är positiv till allt. Tänkte fortsätta så här en månad till sen får hon vila ett tag och sen kör jag ett ryck till innan ett långt sommarbete. Långsiktigt är Iberica tänkt som alround mot dressyr häst.

Fortsätter här då :)

Min heter Ricco aka Plutten. SWB
e: Flaneur-Kaliber-Lansiär
Fn. ca. 160 i mkh
Fyller år den 19 maj.

29767484.jpg

Plutten har under hösten suttits in och varit på löshoppning. Nu har jag ridit i alla gångarter och ridit ut själv och det kommer jag fortsätta med ca 2 dagar i veckan. Löshoppningen kommer även börja snart igen om vi vågar oss ut på vägarna.

Målet med Plutten är att han ska bli min framtida allroundhäst med inriktning på dressyren:)

Uppdaterar jag med då.. :idea:

Diablo
e: Lambourgini 1028
Ca 155cm just nu.

30396186.jpg

Varit hos mig i en månad. Innan han kom till mig så hade han gått på lösdrift & var i princip ohanterad. Nu har han haft sadel & träns, igår satt jag på honom för första gången. :laugh:

Tänkt som min blivande tävlingshäst i hoppning.

Okej då kör vi. :laugh:

Det här är Ariel (och jag) för någon månad sedan. Ariel är fjordsto (förstås!) e. Hugo - Knast Halsnaes - Sindarve Tulling. Född 14 juli och för tillfället maxad c-ponny.

30179955.jpg

Ariel köpte jag som sexmånaders fölunge och hon bor fortfarande i lösdrift. Jag hoppas kunna ha henne hela livet i lösdrift. Vi håller på med insittningen kombinerat med lite löshoppningsövningar. Det närmast hägrande målet är treårstest (om allt klaffar) och treårspremiering (ett måste!).

Lägger in en lite mindre hårig bild också. :p

29112156.jpg

Det övergripande målet med Ariel är att hon skall bli min bästis de närmaste trettio åren, med tävling främst i distansritt och fälttävlan. Kanske blir det lite avel också. :angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Träning Äsch, vad typiskt att tråden låstes precis när jag ställt en fundersam fråga. Men då kommer den här igen då! :D När vi nu ändå är...
49 50 51
Svar
1 008
· Visningar
90 146
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar