07:ornas tråd version 5!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd version 5!

Jag börjar bli så trött på all snö nu och jag som altid brukar sakna den.

Nä, mer snö! Massor av snö! :bump: Jag är så himla glad över all snö, så hästarna slipper stå i lerig och tråkig hage... Sedan får man så mycket träning gratis, när de pulsar omkring i hagen. Speciellt skönt när man har en platt uppländsk hage. :p

Själv har jag legat däckad sedan i tisdags (magsjuk) så Ariel får klara sig utan mig ända till söndag. Men jag längtar... Hon är dock ledig nu några veckor framöver, så hon hinner smälta alla nya intryck och lärdomar.

*kl*

Här kommer lite dagsfärska bilder från oss!

Lite longering innan uppsittning

Bock & Bus AB

Glad matte!!

Syns det att matte är glad och nöjd?

Fina tjejen, kul att det går bra:p

Habina: Håller med dig, mer snö behövs nog inte här då det redan är ca 60-70 cm, men ska det ändå vara vinter är det skönt med snö, och jag längtar verkligen inte efter leriga hagar och risk för hovproblem. Förstå hur det kommer bli när alla denna snö smälter :( Blääk

Föresten, vad äter allas hästar nu? :D

Amazing äter: (ngt tunn nu när hon växer IGEN! ;):D)

Fritt hö (fri tillgång till bal ute i hagen, 5kg när hon kommer in som räcker under hela natten)
2kg Krafft Groov 125
0,25 kg Betfor (½ krafft mått)
1 pump (30 ml ) B-vitamin
2 pump (60ml) Linfröolja
Morötter! :d

Tokosel 1 ggn vecka
Saltsten i boxen (hon kan välja mellan himalaya sten och vanlig sten)

Har idag ridit min lilla 07:a med bett för första gången, gick super, fastän hon var väldigt upphetsad sen gårdagen. Då kastade hon av mig ggr två ggr och avslutade med att dra hem med sin kompis, matte fick pulsa genom skogen svärandes..

:rofl: Och avsittning nr 2 var ju enbart tack vare min häst som såg till att jag fick äta snö, stack sin kos och drog med sig din.

Billiga araber till salu! Nån?? ;)

:rofl: Och avsittning nr 2 var ju enbart tack vare min häst som såg till att jag fick äta snö, stack sin kos och drog med sig din.

Billiga araber till salu! Nån?? ;)

:rofl: Med fördel säljs dom till någon utan stora hagar och fritt hö, heller inga roliga kompisar och helst där de får en bestämd matte/husse som lär de veta hut! De där rackarna är för bortskämda :p

Fri tillgång till ensilage och saltsten både ute och inne.

Qvintus:
1 kg kornkross
0,5 kg mustangpellets orginal
200 g sojamjöl
250 g betfor
1/2 dl mineral (nu när jag ersatt pellets med kornkross
1 msk salt

Bionix:
0,5 kg kornkross
0,5 kg mustang
250 g betfor
1/2 dl mineral
1 msk salt
Bionix är för tjock nu. Men jag kan inte dra ner mer på hans kraftfoder, tycker han får så lite ändå.

I mustangpellets är det selen, så jag har inte brytt mig om det. Ingen b-vit än.

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Ronny äter nu:
1kg mustang orginal (pellets)
i princip fri tillgång på hösilage

kommer ge b-vitaminer sen när det börjar bli fällningsdags

Föresten, vad äter allas hästar nu? :D

Ariel äter 4 kg hö + fri tillgång på halm. Flyttar henne i maj till ett ställe med fri tillgång på både hösilage och kraftfoder (eh, alltså, vi ägare får ge hur mycket vi vill till hästarna av kraftfodret), det skall bli härligt! :banana:

Hullmässigt är hon ok, även om jag tycker att hon tappat liiiite ryggmuskler. Fast en del kom tillbaka när jag red henne mer regelbundet... :)

Pix får:
Fri tillgång på hö i hagen
4-5 kg hö i boxen på nätterna
1 kg lusernpellets
0,5 kg hippo grow alfa
saltsten i boxen

Min har jag ju inte hemma men de får fri tillgång på hö i hagen på dagarna plus några kilo i boxen på kvällen. Sedan äter han havre, betfor och mineraler. Inga mängder eftersom han bara går i hagen och skrotar.

När jag tar hem honom så kommer han att få havre/kornkross och mineraler så han känns lagomt pigg att rida. Mindre hö också så han inte har för stor mage på 3-årstestet (det är gränsfall nu :angel: ).

Men i stort sett samma mat som andra halvblodet får (hon får betfor för magproblem). Sedan har jag ju fullblodspojkarna också med betydligt mer avancerade fodermedel, där fungerar inte havre och betfor inte :p

KL

Idag har jag galopperat för första gången:D Plutten var jätteduktig och galopperade på som han aldrig hade gjort nåt annat i båda varven! Vi hade även lite miljöträning då det var fullt med folk i stallet och barn som lekte med pulkor och pappor som grävde snögrottor.
Får hoppas att jag får bilderna snart som kompisen tog på oss:) Stolt matte idag!

Han äter:
1,5 kg havre
0,5kg betfor
1 pump chevinal
ca 15 kg hösilage
saltsten

*fortsätter foderinläggen*

Lottas mat:
torrt silage (ts 77%) 2+2+2kg
blött silage (tsw ca 60%) 4+4+6
0,5 kg lusern hack (Dangroents Green Power Alfalfa)

Tokosel 1 gng i veckan
saltsten i boxen

Hon står på halm, så skulle hon få för sig att äta mer än vanligt så kan hon äta av halmen...fast oftast lämnar hon av det torra silaget över natten, så jag tror att hon är nöjd...
Kommer inte ge b-vitamin, för det finns inget behov för det.

Vad roligt det är att läsa om allas treåringar! Längtar verkligen tills lilltösen kommen hem på måndag! Än så länge vet jag inte ens om skjutsen är helt färdigställd, så jag hoppas att allt ordnat till sig tills dess. Som tur är är det inte speciellt långt att åka!

Ang foder så kommer lilla Queenie att stå på fri tillgång till hösilage, vilket kommer räcka mer än väl! Hon var redan så "hötjock" så det behövs nog inget mer! ;) Men hon kommer dock få betfor och mineraler ändå när min 08:a får foder på kvällen. :)

Ja det var riktigt kul och det gick ganska fort :D Men jag ser hellre att det går lite för fort än att han börjar busa. Efter han hade fattat att det var galopp jag ville ha så blev han riktigt pigg och tyckte att det var jättekul och ville springa mer:)

Hur långt har du kommit med din flicka nu?

Glömde skriva att Lotta blev "lasttränad" idag. :D
En annan häst i stallet lasttränades idag och jag råkade nämna att Lotta är så enkel vid lastning och alltid varit det, så jag kände att jag var tvungen att testa.

Hämtade Lotta i hagen, gick rakt på släpet och Lotta spände sig lite, men saktade bara ner på farten lite, tog några försiktiga steg på lämmen och gick sen in till mig. Fick belöningen (hö) och stå en stund och tugga på den medans jag berömde och sen backade vi försiktigt ut. För en gångs skull backade Lotta ut rakt bakåt :bow: så jag är jättenöjd. :D

Sen blev det direkt ut i hagen och lunchning. Imorn ska jag försöka hinna tömköra henne.

Ja Rico (så hette han väl?) är sååå fin!! :love:

Vi ska snart börja trava! :laugh: Eftersom att hon växt så otroligt mycket och varit galet pigg så har vi tagit det lite lungt och jag känner ingen bråska nu när vi ändå inte skall starta 3:års utan satsar på 4:års hoppningen istället! :laugh:

Men gud vad sugen man är på galopp ändå! :p:p

Duktig Lotta! :D:D

Amazing har alltid varit som en klocka vid transport, av och på utan problem, det enda är att hon stressar lite över att vara ensam i själva transporten. Men nu har jag fått en kamera av pappa att ha i så vi kan se vad hon har för sig och om det är något man skall ändra på så att hon blir helt lugn vilket naturligtvis är målet :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Träning Äsch, vad typiskt att tråden låstes precis när jag ställt en fundersam fråga. Men då kommer den här igen då! :D När vi nu ändå är...
49 50 51
Svar
1 008
· Visningar
90 146
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar