07:ornas tråd version 5!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd version 5!

*kl*

Det var ett tag sedan ni hörde av mej...:o har vart så trött av att pulsa i all snö att jag inte orkat starta datorn...:p:D

Lanzelot har vart på löshoppning, film finns men är ej uppladdad ännu. Har även tolkat igen, går super!

Jag ger Lotten i sort sett fri tillgång på hösilage, ca:1l havrekross, 5dl blöt betfor, 1dl soja och drygt 1 dl mineral x 2ggr/dag. Han är i lagom hull, men det skadar inte om han går upp lite så att det finns nått att ta av när det är dags för träning.

Funderar på att avbryta vintervilan. Det kommer att bli riktigt skitunderlag när snön smälter och vem vet hur länge det kommer att vara så. Dessutom vill jag minnas att det är mjukt att trilla av i snö...:angel:

vi väntar med spänning på löshppningsfilmen!

Red ut Iberica idag igen, hon blir piggare och piggare för varje gång :) Idag var vi ute i dryga 20 min i skritt och en del trav. På hevägen bjöd hon fram men har inte balansen för mer trav så det blev några språng i galopp ist :laugh:. Jag sattsar på att rida henne ett par gånger i veckan nu medan snön ligger. När den försvinner kommer hennes hovar inte klara att jag rider på gruset om jag inte vill sko så jag tänker 1 mån uteridningen sen vila, longering, tömkörning, löshoppning och lite ridning blandat innan sommarbetet så slå jag på skor och kör igång på riktigt efter sommaren.

Ibban får 1kg edel topp, lite kli och foder jäst. Nästan fri tillgång på hösilage under dagarna och 3kg till natten, och ja, hon är lite tjock.

Oh vad roligt med galopp! :bump::banana: Jag längtar sååå tills jag får galoppera Ariel första gången, men det känns som vi åtminstone bör ha någon annan häst med oss första gången. :p

Provade faktiskt på skoj att ge röstkommandot för galopp en gång, men då blev hon bara ivrigare i traven. :rofl: Det kommer när det kommer är min filosofi. Tror hennes framåtbjudning i trav behöver bli mer "beständig" först och främst. :D

Jag körde på med galoppen när jag satt på min typ fjärde gången :angel: är ju bara att smacka på tills det inte kan trava fortare och då blir det nästa gångart.

I skogen (med draghjälp) fick jag honom att gå lite framåt men på banan fick mamma jaga med långpisken i början för att han skulle gå fram. Han ville mest galoppera superlångsamt och bocka lite halventusiastiskt nästan stillastående.

Nu har han dock växt till sig så förhoppningen är att galoppen är mer bärig så han orkar de 4 varv som krävs på 3-årstestet utan att sacka ihop efter hälften. Får väl ge honom mycket havre också så det blir lite krut i halvblodet :angel:

Melroose har fattat vad galoppkommandot betyder vid longering, hon fattar direkt och nu ska detta så småningom befästas från ryggen också.
Har för övrigt varit ute på ridtur med matte i dag en stund, hon skötte sig exemplariskt.

Mitt ursvenska halvblod med äkta flyingestam har snällt fått lära sig tyska longeringskommandon eftersom matte har kvar det sen tysklandstiden :D så han är tvåspråkig :p

Fyra varv? Hoppas det är två åt varje håll då och inte åtta totalt.

Tursamt nog insåg jag igår att min Qvintus, som inte är inriden och är tänkt gå treårstest, är den med bäst kondis. Fick hem min tioåring och han travade glatt runt i djupsnön i en kvart för att checka läget. Qvintus följde fint med medan Bionix, tjockisen, efter en stund mest stod och glodde.

Hälsning Maja

Japp han heter Ricco:)

Ja min har också växt lite nu. Det var ju en månad sedan jag red honom sist men han är otroligt snäll så det var inga problem:) Men det är bra att ta det lugnt, jag får se om jag visar på 3års, det beror helt på hur han är för dagen.

Men som sagt det är roligt att galoppera:D

Ja det var skoj:D

Plutten fick ännu bättre framåtbjudning i traven efter vi hade galopperat så det verkar som om han tyckte att det var roligt också:)

Fyra varv? Hoppas det är två åt varje håll då och inte åtta totalt.

Två åt varje håll ja :p

Du skall kunna visa hästen uppsutten i båda varven i alla tre gångarterna.
Skritt rids på lång tygel (alltså fri skritt), traven ska visas under lättridning och i galoppen ska man stå i lättsits (eller fältsits eller vad man nu kallar det). 2 varv per gångart och håll.

Du får ta hjälp när du ska sitta upp (även sett att någon använt pall tror jag) och det finns egentligen inga krav på hästen mer än att den ska klara av ovanstående. Vissa domare önskar mer form än andra osv men det är inget de kan kräva. Gör du det du ska så får du "godkänt".

Domaren säger åt en vad man ska göra och det är lite olika om man får visa hästen själv eller med andra hästar. Personligen vet jag inte om jag vill ha med andra hästar. När jag har ridit Quadrat på banan så har vi alltid varit själva. Bara i skogen som jag valt att ha med en följehäst.

Ariel kan galoppkommandot när vi longerar eller löshoppar, men jag upplever det som en alltför stor säkerhetsrisk att jag provar galoppen när jag är ute och rider själv. :p Känns som det blir någonting till sommaren när vi har ridsällskap. :laugh:

Sedan har jag ju inte pressen med ridprov på mig, om vi kommer iväg på treårstest så är det ju bara visning vid hand, lösgalopp och löshoppning som gäller.

Bionix faller gärna in i galopp när vi travar och jag hindrar honom inte utan låter honom galoppera en bit. Vill ju att han skall tycka det är kul. Att få hejd på är inga problem om man lagt grunderna.

Men det är ju säkert så olika från häst till häst. För Bionix är galoppen den gångart han föredrar i hagen med när han skall bara en kort bit och leker. Det är sällan han travar utan det är för honom bara en mellangångart. Tids nog bestämmer jag gångarten.

Har precis mailat min ridinstruktör som också rider in och frågat om hon har tid med Qvintus i några veckor. En inridning räcker när man är tant. Behöver ju inte riskera livhanken om man har råd att låta bli. Den lyxen kan man unna sig när man blir äldre.

Hälsning Maja

Låter bra. Då behöver jag inte oroa mig.

Hälsning Maja

Igår hade Diablo någon på ryggen för första gången. :laugh: Uppfödaren´s lilladotter på 14kg ;) Men man måste ju börja någonstans! :D

Han äter just nu så gott som fri tillgång på ensilage.
0,5kg lusern
0,5kg kraft
lite havre
Mineraler

Något som är viktigt att tänka på är att slappna av och tänka på att man faktiskt visar unghäst. (Har inte visat själv men pratat med domare) Finns inget värre än när 3:åringarna kommer in o biter sig i bringan bara för att dom är så trimmade till att gå i rätt form. Dom vill se en trevlig låg form som hästen naturligt söker som följd av ett korrekt bakbensarbete :)

O något att tänka på, aldrig sitta ner i galoppen, alltid minst lätt sits! :laugh:

Tack för tips. Lurar dock på att låta någon annan rida, då jag vet att jag kommer att bli skitnervös. Larvigt som bara den, men så är det.

Något bita i bringan tänker jag inte utsätta honom för någonsin. Men jag funderar på det här med bett. Jag har inte visat treåring förut. Haft mest araber. Jag brukar rida in bettlöst. Men det lär ju inte finnas så mycket tid att spela på inför treårstestet att inte rida med bett från början. Vill ju inte att han skall vara ovan med bett då och därmed krångla. För bettlöst får man väl inte rida dem förmodar jag?

Min andra treåring som inte skall visas, rider jag med hack. Har provat bett och sidepull med, men insett att han är en hackhäst. Trivs han bäst med.

Hälsning Maja

KL
Idag har jag ridit ut på Plutten alldeles själva i både skritt och trav:) Det gick jättebra så det ska vi göra om.

Ett ganska tjockt tredelat bett och en remont eller kandarnosgrimma funkar för det mesta. Inget krångel.

Min häst har ju knappast ett jämt stöd i handen eller tuggar helt förnöjsamt på bettet men det förväntar jag mig inte de första månaderna heller. Det är en vanesak, inget man ska börja byta bett och krångla för. Jag rider ändå med en mycket svag kontakt och mer ben i början så de går framåt för det första.

Kan man styra och bromsa med huvudlaget på en 3-åring (och de accepterar det hyfsat) så fyller det sin funktion :p

Tjockt för en pluttemun känns knappast lämpligt. Igår spände jag på inspänningstyglar mycket löst så att han fick känna på att det fanns något där som ramade in honom. Han fungerade jättefint och sansat, även om det givetvis inte var kul tyckte han.

Måste verkligen komma upp på honom snart om det skall hinnas.

Hälsning Maja

Min äter:
10-12 kg hö
1,5 kg Hestekraft
1 kg Hippo Alfa Grov
Mineraler
0,25 betfor blandat med 0,75 lusern

Min påller har nu varit i nya stallet 1 vecka och verkar trivas jättebra. Har fått en ny kompis, en 24 årig valack som hon verkar gilla mkt. Har blivit longerad och hängd på flera gånger förra veckan, och uppfört sig bra.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Träning Äsch, vad typiskt att tråden låstes precis när jag ställt en fundersam fråga. Men då kommer den här igen då! :D När vi nu ändå är...
49 50 51
Svar
1 008
· Visningar
90 146
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar