07:ornas tråd version 5!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd version 5!

Oow! Aldrig roligt med förrymda busar... :crazy: Vilken tur att allt gick bra! Och hästarna är säkert jättelyckliga! :D

Ang. shopping i Göteborg så lär det nog bli en hel del med tanke på att hon vuxit ur 1,45 täcken,de är liite korta i rumpan för henne:D

KL

Lanzelot har varit på löshoppning idag.
Bara att klicka vidare på de andra filmerna för att se alla 11 klippen.

*kl*

Lite uppdatering om min haflingerpojke Knappekullas Waradero, e: Eldfuxens Wacker, u:Calzone, ue: Nabucco. Just nu 147 cm, vi får se om han förblir D-ponny eller om han tänker bli en liten häst.

Idag har årets första uppsittning gått av stapeln. Vi promenerade till ridhuset (12 minuter), satt upp och skrittade några varv i bägge varv, satt av och promenerade hem igen. :) Allt gick lugnt och sansat till trots att det var tre andra hästar som travade runt och distraherade oss :laugh:.

Han blev "insutten" i höstas, men vintern har varit mycket lugn med lite tömkörning och longering. Nu ska vi sätta igång igen!

Bildbevis på ridhusbesöket.
Waraderoiridhuset.jpg

Bonusbild.
vinter1.jpg

KL

Mätte mina hästar idag och jippie, de har växt, båda två, två centimeter. Bionix är nu 157 cm - så kanske blir det slutligen 160 cm - och Qvintus är nu 161 cm. Han är defintivt inte färdig, utan ser rätt barnslig ut och behöver bredda sig.

Idag hade jag så mysigt med Qvintus. Longerade med inspänning och kapson för första gången, fladdrande stigbyglar och ingen som helst oro från hans sida. För dem av er som minns hur han första gången med sadel slet sig från mig.

Vi stod länge sedan ute och bara grejade. Böjde in huvudet, tyngde i stigbygeln, hoppad upp och ner. Hela tiden bara en Qvintus förnöjd att vara nära. Så jag är såååå glad.

Hälsning Maja

Härligt att det går så bra! :laugh:

Idag longerade vi damen för första gången! Provade även hennes nya träns i strl ponny (köpte en grimma i cob som var alldeles för stor!) och tänka sig att det passade! Nosgrimman var till och med lite stor, måste införskaffa mig en håltång och göra nånting åt saken.
Iaf så gick själva longeringen över förväntan! Hon förstod inte först, vilket ju är väldigt förståeligt. Men efter mycket upprepning så gjorde hon halt redan innan jag hann säga klart kommandot! :rofl: I andra varvet var det som att börja om från början igen, men när det gick som bäst så slutade vi.
Inne på stallgången stod hon helt stilla efteråt, innan gick hon runt lite, och man riktigt såg hur det gick runt i huvudet på henne! Blir mycket fundering för henne under natten. :grin:

Blev inga bilder idag heller! :( Men jag skall banne mig ta tag i det!!

Idag har vi gjort vår första galoppskänkelvikning! :D:D:D

Sen att det bara vart ett steg pga hon blev rädd för stallvärldens man som dök upp snabbt när vi skrittade runt behöver vi inte räkna med! :angel: ;)

Mamma höll oss i lina så hon lugnade sig snabbt och fortsatte som ingenting! :love: Älskar hästar som bara reagerar (som dom naturligtvis måste få göra) men sen litar så mycket på sin ryttare att dom bara fortsätter som ingenting! :love:

Jag kom på att mamma tagit en bild så jag lägger upp den och kör min lilla presentation på samma gång, tycker ändå att bilden blev ganska bra! :laugh:

Min vilda fuxtjej Amazing är St.Pr.H Syndikat - Ahorn - Nimmerdor

Fyller år 11 April och då blir det stort kalas! :D

Hon är nu 165cm fram och ca 167cm bak, gissar på att hon blir strax över 170cm. (Lagom för mig som är 175cm lång)

Vårt egentliga mål var att inridningen skulle varit avklarad i Dec 09 men eftersom att min resliga dam växer mycket i etapper (långa ben + mycket massa) och vi ändå inte skall gå 3:års så bestämde jag mig för att ta det lugnare för hennes skull så att hon blir en bra och hållbar tävlinghäst. Vi har tömkört väldigt mycket och även longerat, nu börjar alla kommandon sitta riktigt bra.
Just nu skrittar vi mest och har testat på lite trav. (I lina) Hon visar verkligen att hon gillar att bli riden och har varit lugn och fin hela tiden! Mogen för sin uppgift helt enkelt! :love:

Nästa delmål är att bli klar med skritt, trav och galopp där start och stopp (grundhjälperna) sitter där dom ska så att vi kan börja rida ut. (Formen kommer väldigt naturligt på henne, det är underbart!)

Vi ska även löshoppa en hel del nu framåt våren är tanken, hon har redan visat upp mycket mycket trevlig teknik! :d

Eftersom att hon inte kommer att gå 3:års kommer jag rida en del i sommar också, naturligtvis kommer hon att få ett underbart sommarlov men tänk er första galoppen en ljummen sommarkväll! :love:

Och vårt största mål längre fram är ju såklart inhoppning och förberedelser inför 4:års championatet, där jag kommer att ta in en riktigt rutinerad ryttare som får både kvala och rida själva Championatet. Blir en hel del extrautgifter men det är det absolut värt anser jag!

Jag hoppas och tror att Amazing kan bli en riktigt bra hopphäst på hög nivå! Annars får hon vara min Fantastiska hobby hopphäst! :D Hon är mitt hjärta och mitt allt oavsett!

44806_1266195907.jpg

Senast ändrad:

Var och tittade på lilltjejen i helgen. Nu longerades hon med gummisnodd och såg väldigt balanserad och lugn ut. Sen reds hon en stund i skritt med ledare.

Vad roligt med en bild på er! :D

Du ska inte ta och visa henne bara för hand och löshoppningen på 3-års? Hon ser ju fin ut och det borde inte vara några problem att hinna:) Man behöver ju faktiskt inte visa dom ridna. Men det är kul att komma ut och se hur dom sköter sig på olika platser:)

KL

När och var är treårstestet för ponny? Jag bor i Sthlm/norrtälje Vart hittar man propositioner? :)

En snart treårig arab som i dagsläget är 148 ungefär, förmodar att den blir övervuxen D ponny - får den gå med på treårs för ponny?

Ja det var ett tag sen vi fick uppdaterat med bilder minst sagt! :D:D

Jo det är absolut sant, men eftersom att vi ändå inte är berättigade att delta (Min lilla är reggad som Tyska pga pappan) och då får man ändå bara vara med utom tävlan i mån av plats.

Ska kolla upp detta lite faktiskt! ;)

Men du skall visa? :laugh:

Tysk stam är fina grejjer det ;) :D

(Min för närvarande bästa tävlinghäst har jag hämtat själv nere i Tyskland, finns många fina hästar där)

Ja min har ju också tysk pappa så vi går utom tävlan vi med:) Men jag hade tänkt att visa. Tycker att det är kul att få en bedömning på vad dom tycker om honom. Sen så hade han klarat ridprovet som det är idag ändå men om jag väljer att rida där eller inte har jag inte bestämt än:) Jag tycker mest det är kul att se hur han kommer att sköta sig på själva "tävlingsplatsen".

Att springa fram och tillbaka på visningen och att hoppa några skutt borde han klara:D

Ja bara jag hinner löshoppa Amazing ett par ggr här nu så borde hon också klara det iof! :D

Ja ridningen är ju ganska lugn, några varv i alla gångarter! :laugh:

Ska du till GHS?

Ja det hinner du allt:) Tidigare hästar jag har visat började vi med i feb och dom klarade fin fint av 3-års:)

Ja, jag kommer att stå i UUs monter på fredag och lördag:) Ska du åka dit?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Träning Äsch, vad typiskt att tråden låstes precis när jag ställt en fundersam fråga. Men då kommer den här igen då! :D När vi nu ändå är...
49 50 51
Svar
1 008
· Visningar
90 146
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar