07:ornas tråd del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd del 9

KL

Vad ni har kommit långt många av er !

Vi har fortfarande inte kommit till galoppfattning på ridbana/ridhus utan bara galopp ute. Hoppa uppsuttet har inte gjorts än.
Framåtbjudningen har blivit betydligt bättre och ute är hon riktigt pigg - även om hon inte vill spendera energin som ryttaren vill så går hon lätt och fint i stadig form om man ber henne, på lång tygel går hon snällt men tittar hon åt något håll så blir det vingligt som fasen och man måste verkligen styra för att inte hamna på sidan av stigen. Hon går dit hon tittar...

Ingen planerad vintervila, den kommer när jag märker att hon behöver vila.

Ulrika C, du undrade vad för bett vi har, hon rids på ett tredelat sprengerbett som "låser" så att det blir som ett rakt bett. Funkar ypperligt. Jag skulle absolut inte betsla upp en fyraåring, inte heller använda graman i så fall skulle jag se över andra saker först (ffa kraftfodergivan och utevistelsen) och endast ta till dessa hjälpmedel i nödfall. Jobba lydnad skulle jag göra jättemycket, både från mark och ridet.

Min pållas schema..

Måndag vila
Tisdag uteritt med mkt klättring och kliva runt i skog (om jag hinner innan det blir kolsvart) annars i ridhus ca 30 minuter
Onsdag vila
Torsdag ridhus 30 minuter
Fredag vila
Lördag tömkörning/longering
Söndag längre uteritt med mkt klättring / vissa söndagar löshoppning

Hur lång vintervila planerar ni att ge era hästar? :)

Eftersom Q fick vila 6 veckor i somras, en månad efter kvalitén och sedan nu i 3 veckor efter sträckningen så får han ingen mer direkt vila i vinter. Blir dock en vecka mellan jul och nyår när jag är bortrest. Innan dess fick han långa sammanhängande vilor både på sommaren och vintern som 3-åring.

Vad rider ni andra på för bett på 4-åringarna?

Jag har ett ihåligt tvådelat tränsbett och aachennosgrimma till Q. Han trivs fint på det och är mer reglerbar på ett ihåligt bett än på ett massivt.

Ett bett som jag har väldigt många positiva erfarenheter av är detta:
mylerbits3.jpg

Rider både äldre och yngre hästar med det, dels i hoppningen och terrängen när jag vill ha något aningens skarpare än ett vanligt tränsbett men inget jätteskarpt. Och dels på yngre hästar i skolningssyfte om de har en tendens att dra och rycka i tyglarna eller bli väldigt starka i munnen. Har inte haft det på någon häst som inte tyckt om det, alla accepterar det väldigt bra och tar ett lagomt stöd från ryttaren.

Senast ändrad:

Kl

Jag rider på ett sånt här bett
bett_Bild%2015.jpg

Sweet iron med kopparinslag. Testade lite olika i våras, eggbett, tredelat, tvådelat, löpande ringar mm men fastnade inte riktigt för något. Så köpte jag detta när jag var i USA och om det var att poletten trillade ner gällande stöd medan jag var borta eller om det var gillande av bett, det vet jag inte men det kändes så bra när jag kom hem att jag inte bytt.

*kl*

En mörk liten filmsnutt från träningen i söndags. Är supernöjd med henne, men vi har problem med galoppfattningarna åt höger.

http://www.youtube.com/watch?v=9rfbgsVccbw

Jag rider på ett rakt bett med fasta ringar. Varierar med ett vanligt tredelat, men det är inte så populärt. Under vintern tänkte jag köpa ett sprenger dynamic med fasta ringar och hålla en tumme att hon gillar det:).

Barbie kommer att vila typ halva december och januari. Hon var så lite riden när jag fick henne att jag tror en längre vila kan behövas för att smälta allt.

Ha ha, hon är iallafall hundsäker ! Fiffigt sätt att motionera vovven på.

vad säger tränaren om formen på hästen ?

Jag har fyra olika träns jag växlar mellan.

Sidepull - skrittpass
Hoppträns med pullarnosgrimma och rakt novabett - vid hoppning och galoppträning
Dressyrtränset med hannoveransk nosgrimma och tredelat eggbett - när vi tränar dressyr + att medryttaren rider ofta på det
Distanstränset utan nosgrimma och med tredelat med parerstänger - när vi distanstränar i trav.

Vad himla mysig hon ser ut! Och vovven hänger med också... :D Din vovve (nästan samma ras som min ser det ut som, jag har en parson russell) tycks dock förstå att man inte ska vara FRAMFÖR hästen, min tyckte det var så roligt att följa med ut i skogen att han sprang förbi en kompis häst och självklart blev trampad på, resultat: krossat ben och totalt blåslagen hund... :crazy: Behöver jag säga att han efter det är bannlyst från alla ridturer!? Han har nämligen inte lärt sig ett dugg... :grin:

Jag rider på ett tredelat med sötmalm och koppar vilket han funkar super på, jättefin i munnen jämfört med stark som en oxe på rostfritt.
images

Om jag mysrider ut dvs rider ut barbacka i lägre tempo typ skritt och trav, hackamore. Blir lätt stark om jag tar galopp på hacket.
När jag kör, waterfordbett med parerstänger (hittade dock ingen bild med parerstänger, väldigt ovanligt).
images

Får se hur det blir med vila. Cero vilade 5 veckor i somras och har dessutom vilat vid penicillinbehandlingen två veckor samt gått väldigt lugnt tre veckor efter det pga tappsko.

Jag skulle pröva ett tjockare bett. Att hon är stark och framåt beror antagligen på att hon springer ifrån något. Jobbet eller handen. Är det jobbet så är det lydnad som behöver tränas, inte för långa stunder och låt henne inte hänga sig på handen. Våga släpp. Hon kan inte springa hur fort som helst.
Är det handen hon springer ifrån så är bettet antagligen för skarpt och hon vågar inte ta en bra kontakt.
Skulle inte börja betsla upp en 4-åring.

Jag rider själv på det tjockaste tredelade som jag har hittat. Divan kunde också bli stark förrut eller så släppte hon bettet helt men sen jag bytte till detta supertjocka så är hon kanon i munnen hela tiden.
Det är ett vanligt Globus för typ 200 spänn.

Hänger på här. Vi har också ett tjockare bett, fick beställa från tyskland för i Sverige så fanns det inte ett få tag på. Det är ett 18 mm tjockt Sprenger KK Ultra. Min påller trivs klart bättre med lite tjockare bett. Typsikt då jag har en garderob full av smala hemma från förra hästen.

Angående vila så hade jag tänkt låta Elle vila en månad i typ Januari, men då vi har oplanerad ovillig vila nu så är det planerna ändrade.

Elle har det trist i sin sjukhade men håller sig lugn. Tyvärr lite trassel med magen och i måndags trodde jag att hon fått kolik, men det blev inget som tur va. Orkar inte med mera strul just nu.

Jag använder mig av ett 2-delat smalt bett:
7791.jpg

På min fungerar varken 3-delat eller tjockare bett tyvärr. Han är ganska liten i munnen så ponnyn som jag har en massa bett till har en storlek större.

Jag rider på ett tjockt tvådelat gummibett med D-ringar.

images

Damen är känslig och tar jag för mycket i bettet/fastnar med handen så reser hon sig, men med gummibettet går det bättre. Hon gillar inte tredelat, dressyrtränaren bytte till ett tredelat metallbett senaste träningen, INTE populärt.

Chatsi ska få en lite längre vila i vinter, men jag har inte bestämt hur lång ännu. Eller när. Helst vill man ju pricka in de där tradiga mörkaste veckorna med frusen barmark...

Ja, min knäppa lilla hund är lättmotionerad:p.

Tränaren är toppennöjd med formen där. Hon bär sig helt själv och jag kunde utan problem lagga fram handen helt utan att formen ändras. Det är ett ganska nytt system för mig att rida i, tränaren ar väldigt modern och holländsk i sitt system. Men jag gillar det och vi får se vart det tar oss:).

Söt hund! Och snäll häst som inte bryr sig om att den springer där i hälarna:D
Visst är det härligt när man har hittat en tränare man trivs med!

kl
Idag blev Plutten klippt för andra gången i år för pälsen har ju redan hunnit växa ut. Innan klippningen red jag ut en sväng, idag utan att longera innan men han skötte sig faktiskt dock så blev det bara skritt och trav eftersom vi hade med oss en häst som håller på att sättas igång.
Fick även hämta ett paket till Plutten ett fleecetäcke och ett ländtäcke i hans nya färg lila, eller ja dom var randiga med grått och svart också:)

oxo: Tack! Jag gillar honom jättemycket och han är skitkul att rida.

Fiorano: Jag passade också på att träna för honom när han var hemma och är väldigt nöjd med resultatet på mina 3. Hoppas han kommer tillbaka snart igen.

Fick även hämta ett paket till Plutten ett fleecetäcke och ett ländtäcke i hans nya färg lila, eller ja dom var randiga med grått och svart också:)

NU blev jag väldigt intresserad, har också vääldigt mycket lila till mig och min häst, men man kan alltid behöva mer... :d
Bilder!!

lytesout95: Jättetrevlig runda!

Ja man behöver alltid mer har jag upptäckt ;)
Ska försöka få med kameran ut när det är ljust så till helgen ska jag väl lyckas få några bilder :)

Typsikt då jag har en garderob full av smala hemma från förra hästen.

Jag med:D
Jag började med ett normal tjockt tre-delat till henne, bytte till ett tjockare 2-delat och nu har jag det supertjocka 3-delade :D
Blev otrolig stor skillnad på kontakten i handen. Bättre för varje bett jag bytte till.

Jag har oxå mycket lila, så upp med bilder på nya grejjerna! :laugh:
Det här med bett är ett litet gissel för mej. Inget bett fungerar direkt dåligt, men inget är heller helt bra... Det gapas väldigt mycket oavsett vilket bett jag har, har även lite problem att få det stöd jag vill ha. Alternerar just nu mellan rakt med fasta ringar, 2delat gummi bett och har även en drös 3delade i alla modeller som jag provat.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har lagt upp ett träningsschema för mig och min häst och jag undrar om det verkar vettigt? Mån: Skrittrunda/promenad Tis...
Svar
9
· Visningar
1 968
Senast: Bluefish
·
G
Hästmänniskan Vill ha tips och råd av er bukefalister! Vad ska man träna för att få rätt muskler för ridning? Mitt veckoschema ser ut ungefär såhär... 2
Svar
33
· Visningar
3 481
Senast: Egonson
·
P
Träning För en vecka :d Vart rider ni och hur länge? Mitt brukar se ut såhär mån vila tis paddocken ca 1 timme ons skogsridning ca 1 timme... 2
Svar
21
· Visningar
2 583
Senast: Bubben91
·
Körning *hur ofta kör ni(gärna en veckoskiss) *hur mkt/lång tid varje körpass? *vad innehåller era körturer? *hur många dagar...
Svar
11
· Visningar
1 660

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka