07:ornas tråd del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd del 9

Jag och min tjej är oxå här i tysthet så roligt att läsa hur de går för alla!!

Här rullar de på dock en positiv häst som tappat bjudningen stundtals så just n jobbar vi på bjudning! :) sadelprovaren kommer på måndag så får vi se.... Dock vill hon inte ta gallopprn utan ökar då hellre traven i en lång och låg form.... Så fort sadeln är okej sla vi äntligen börja tränare för tränare!!

*kl*

Alltså hon är så fin mitt lilla hjärta. :love: Visst har vi våra issues (fattningarna just nu) men i det stora hela så käck. Nu måste jag bara börja jobba på mig själv, min egen ridning och mitt eget självförtroende och tillit i hoppningen. Det är många år med felridning och nedbrytande av hoppförtroende som den här lilla tjejen ska hjälpa till att bygga upp. (jag vet inte optimalt att lägga det på en fyraåring men klarar någon det så är det hon)

Här är vi från senaste hoppträningen.
http://www.youtube.com/watch?v=qZ5Zrjrtjvs

Vad duktiga ni är! Hon ser piggelin ut!

Jag längtar tills jag kan börja rida igen. Nu blir det mest lätt arbete från marken:)

Nu måste jag bara börja jobba på mig själv, min egen ridning och mitt eget självförtroende och tillit i hoppningen. Det är många år med felridning och nedbrytande av hoppförtroende som den här lilla tjejen ska hjälpa till att bygga upp. (jag vet inte optimalt att lägga det på en fyraåring men klarar någon det så är det hon)

Så häftigt! Jag är väl i ungefär samma situation. Nu laddar jag för terrängträning i Flyinge på lördag!! :bump:

Härligt med terrängträning!

Och Kirre, ser supertrevligt ut. Särskilt över oxrarna, där får hon riktigt rytmiska språng :)

---------------------

Q har aktiv vila med sin hagkompis som vanligt. Står med back on track-bandage på nätterna och har blivit mycket bättre. En minimal svullnad kvar precis vid intag på eftermiddagen men den lägger sig efter en stund i boxen med bandage. Ojämn i skritt men har inte ondare än att han kan röra sig lagomt mycket på eget bevåg. Så han får väl gå och skrota tills han är helt ren, känns skönt att det värsta släppte såpass snabbt.

Hm har inte tänkt på fästingsjukdomar och ingen veterinär har föreslagit det, dvs inga blodprov tagna.

Googlar för fullt nu på symptom. Jag har för mig att de brukar bli hängiga av fästingsjukdomar?
"En häst som smittats av erlichia får ofta hög feber, blir slö och får minskad aptit. Andnings- och hjärtfrekvensen höjs och hästen kan bli stapplig, få svullna ben och får inte sällan bleka eller gulaktiga slemhinnor."
Det enda jag kan säga stämmer är "stappligheten" men hon är mer "snubblig" dvs enstaka steg med väldigt olika intervall, stapplighet låter mer som en återkommande rörelseavvikelse.

Jag hade en liten teori om mask, hon har ju haft väldigt mycket mask i våras och har det fortfarande men det är lilla blodmasken - har troligen blivit återsmittad pga att vi har lite hagar vid stallet och att hon fått gå i hagar som varit använda tidigare.

Hovslagaren hittade en liten nästan utläkt böld i HF när han var i stallet och skodde om hennes framhovar i lördags. Jag pustade ut (lite för tidigt) och hoppades innerligt att senaste hältan berodde på den. Red och tömkörde i början av veckan och då kändes hon finare igen. vilade i onsdags och igår tömkörde jag henne. då var hon tydligt halt i skritten och ännu mer i traven igen :( Ska filma till helgen när det är ljust. Men då är väl hon inte halt igen *suckar djupt*

Hade även en annan teori om att hon oftare blir "halt" vid ridning än vid tömkörning ... men den bröts igår.

Nej är väldigt less på dethär nu :( Funderar även på att byta klinik denna gång ... för att få en ny vinkel. Även om jag har haft två olika veterinärer.

Sen kan jag tänka mig att hältorna faktiskt är av olika karaktär, dvs att hon kan ha hältor men av flera olika orsaker olika gånger, vilket gör att det inte heller blir lättare att hitta en "orsak". Men man skulle ju gärna vilja hitta en sak som löser alla problem.

Ps kommer inte klippa liltjejen iår heller, hon har ganska kort och tät päls, blir sällan svettig och så står hon i utebox. Men ska se till att täcka bättre iår.

Jag har haft medryttare på henne, vilket både har känts bra och mindre bra. Bra på sättet att hon har vant sig vid att hanteras av någon annan än mig. mindre bra då tjejen inte var så van vid unghästar = tonåring = dåligt tålamod :p Men hon har tagit "paus" nu så nu är det bara jag och lilltjejen och det kanske är lika bra med alla problem vi har för övrigt.

Usch vad tråkigt att hon inte blir bättre. Vilken klinik har du varit på? Vilka delar på hästen har dom röntgat igenom?

Jag har varit på Åby

Första gången var hältan så "ospecifik" fram så att jag fick en veterinär som även är utbildad kiropraktor som klämde igen om henne. - ingen hälta vid böjprov eller longering. De hittade inget. Fick just veta nu att eftersom hon "friskförklardes" så får jag ingen ersättning på det besöket, Där får man för att man är dåligt insatt och har haft friska hästar tidigare. hade jag bett veterinären att inte friskförklara hästen i papprena utan bett om att få det som en pågående hältutredning så hade saken varit en annan.

Andra gången så var hon inte halt heller, gjorde ridprov - inget syntes. Röntagde hals och nacke. Som sagt var veterinären tyckte inte det var någon idee att röntga något ben då hon inte viste var/vad hon skulle börja med att röntga.

Hela tiden har hon inte varit svullen/varm varken sig i ben eller i hovar.

Aha ok det är ju surt. Åby brukar vara bra tycker jag men vill du åka till något annat ställe är nog skara bäst vad det gäller såna utredningar.

Men det kanske ändå är en idé att röntga igenom benen och ryggen också för att vara på den säkra sidan. :)

Ja jag kan inte klaga på Åby, det är ju inte lätt för dem att leta fel när hon blir bra så fort jag ska åka in :p Som sagt var kanske ska stalla upp henne där ;) Synd att de gjort sig av med stallen.

ok, ja det gäller kanske att stå på sig mer när man är där och att hellre göra en undersökning för mycket. Blodprov + mer röntgen kan vara att tänka på till nästa gång.

Funderar oxå på att ta ut en osteopat/kiropraktor som kan klämma igenom och se om de hittar något. Jag och min tränare har klämt igenom men har inte kunnat se att hon är ovanligt öm i någon del. Lite stel i bogarna men har normal rörlighet åt sidorna med huvud/hals när man gör stretchövningar med morot.

Det är bara så motigt att hon kan kännas jättefin ett tag och sen blir hon åter igen halt :( och då får man börja på ruta noll igen. Tankarna har oxå gått lite att man kanske ska se om någon vill ta ett föl på henne och se om det går bättre om något år att sätta igång igen ...

Fast innan du tar något föl på henne så borde du nog göra en röntgen på henne så att det inte förvärras. Bättre då att låta henne vila nu i några månader och sätta igång henne sen. Blir hon då halt igen så kanske det tyvärr inte är en hållbar häst eller så har hon läkt ihop och blir bra i framtiden:)

Men är inte det just det akuta skedet av en fästingsjukdom att de får feber och blir hängiga? Känns som att det hade varit värt att ta blodprover på henne eftersom det unte verkar som om ni har några andra uppslag. Sen hade jag skickat röntgenbilderna på hals och nacke till annan veterinär också för att få en annan åsikt på dom. Det kan ju handla om en ytterst liten förträngning som påverkar väldigt mycket.

hm ja jag tänker kanske i fel banor och låter känslorna styra. Jag har ju själv ansett att andra som avlar på sina hästar som inte håller inte tänker helt rätt :p Men mina förhopningar är ju att det är något tillfälligt och som går att "bota". Men det kanske bara är en växtfas? något hon kan vila sig ur ...

ok - Det är ju alltid bra att utesluta så mycket som möjlight och ett blodprov kanske kan påvisa något annat.

Röntgenbilderna på hals & nacke visade veterinären upp för en till veterinär och jag fick svar dagen därpå att ingen av dem såg något.

hm ja jag tänker kanske i fel banor och låter känslorna styra. Jag har ju själv ansett att andra som avlar på sina hästar som inte håller inte tänker helt rätt :p Men mina förhopningar är ju att det är något tillfälligt och som går att "bota". Men det kanske bara är en växtfas? något hon kan vila sig ur ...

ok - Det är ju alltid bra att utesluta så mycket som möjlight och ett blodprov kanske kan påvisa något annat.

Röntgenbilderna på hals & nacke visade veterinären upp för en till veterinär och jag fick svar dagen därpå att ingen av dem såg något.

Tycker inte heller att du ska avla på ditt sto med denna historiken. Om ni kan påvisa att hältorna beror på yttre faktor är det en annan sak.

Ang. plåtarna så brukar veterinärer på samma klinik ha en förmåga att se "med samma ögon". Så att få utlåtande från någon annan handlar inte om att man misstror utan bara att nya fräscha ögon som kanske har viss specialkompetens kan se sådant som annars har missats:). (Fanns exempel på detta i somras när en tjej här på Buke fick beskedet att hennes föl aldrig skulle hålla pga hur skelettet såg ut på röntgen. Ungen skulle tas bort men på inrådan från Bukefolket skickades plåtarna till annan veterinär som gav en helt annan prognos. Fölet lever och är helt ohalt idag:)). Så visst kan det vara värt med ett andra utlåtande!

Blodprov känns ju också som en rätt enkel sak att göra för att åtminstone börja utesluta vad det kan vara som spökar.

Jaha, okej :)

Nu har jag en god vän som ska rida M en gång i veckan/en gång varannan. Var med när de red idag och det funkar så himla bra! Känns riktigt skönt.

Men så kommer ångesten.. Jag vet att det kommer gå bra, det är inte det. Utan det känns lite som när man släpper iväg sitt barn på första skoldagen. Var ju med när hon föddes och har inte missat något sen det.

Nästa gång hon ska rida M får jag se till att hålla mig sysselsatt hela dagen. Annars lär jag bli tokig :p

*kl*

I lördags hade jag lite krångel med att känna igen mitt sto. Hon var lite tjafsig i munnen (pga tandömsning?) och kunde inte riktigt bestämma sig för var hon ville placera huvudet. Ömsom högt, ömsom på tygeln, ömsom väldigt djupt (men ändå på tygeln). Taggad till tusen också, så det var lite svårt att få ordning på pållen. :p

I söndags blev det lite mer städad ridning på ridbanan och då gick det upp ett ljus för matte. :o Ariel har ridits ett par gånger av medryttaren nu och uppenbarligen rider medryttaren med mer fokus på form än vad jag gjort, så Ariel har helt enkelt fattat idén med att gå i form. Sedan att hon är ostadig ibland och höjer huvudet eller går för djupt, det spelar mindre roll.

Så Ariel var en stjärna igår och jag är så stolt över henne! Nu skall matte bara lära sig att rida sin fina häst också. :angel:

Härligt Habina!

Min häst har också varit en stjärna i helgen!

Dressyrträning i fredags där jag plötsligt lyckades ställa igenom henne till vänster och få in vänsterbogen resulterade i en häst som kändes 1 dm högre (manken kom upp) och rörde sig helt annorlunda. :eek: Sug i bägge tyglarna och jag svävade som på moln i några minuter. Sen tog vi skrittpaus och därefter var det som bortblåst och Chatsi tänkte minsann inte låta mig komma åt den bogen mer! :mad: Men nu vet jag att det går, jag ska bara lära mig att rida dit! :crazy:

Vi åkte sen 3 timmar och sov borta, inga konstigheter med det tycker Chatsi, hon står lugnt och kliver nyfiket ut och känner sig som hemma vart vi än hamnar.

Terrängträningen gick super, det var 4:e gången hon gick terräng, senast var i maj. Fick ett stopp på en röd låda vi hoppade fram på, därefter var det ingen som helst tvekan. :love:

Bråkar med filmredigeringen, men så länge finns ett litet klipp där Chatsi hoppar bank för allra första gången...
http://www.youtube.com/watch?v=ihvfKvhzNY0

Lite bilder från lördagen också:
DSC_0370kopiera.jpg

201110221121241.jpg

201110221121247.jpg

201110221121248.jpg

DSC_0360kopiera.jpg

Jättefina bilder och ni är ju jätteduktiga!!

*kl*

Jag och ponnyyn red vår första träning igår:). Sååå himla roligt! Red för en tränare som egentligen bor i Florida men som var hemma och hälsade på. Förhoppningsvis hinner jag rida för honom några gånger till innan han far tillbaka.

I vilket fall som så koncentrerades träningen på sitsen (han vill ha mycket tramp i stibygeln, noga med att tårna pekar rakt fram samt att det är okej att med överlivet leta efter den gyllene tyngdpunkten där hästen orkar bära sig och ryttaren). Andra viktpunkten var att hitta takt och balans i traven. Vi fick trava ganska långsam för att hitta en bra takt och sen rida framåt ett par steg när balansen infunnit sig. Noga med att använda skänkeln och sen släppa den direkt.

Ponnyn kändes helt super! Hon lär sig fort och är liksom bara underbar:love:. Tyvärr är jag helt skev i höften så jag ville inte galoppera eftersom jag inte är rak. Måste fixas innan nästa träning!

Åhh, de där såg ju helt underbart ut.

Vi har börjat tömköra nu. Hästen har varit riktigt avspänd och inte allt för laddad efter 2 veckors vila/skritt. På torsdag blir de ridning om vi får ihop de med henne som utbildat henne. Hoppas verkligen på att de inte blir någon rodeo då.

Vad skönt att det går framåt:)

Marvin: Men vad duktiga ni är det ser jätteroligt ut! Mycket fina bilder också:)

Fiorano: roligt att träna för tränare och att du är så nöjd med din lilla barbie!

Habina: Visst är det kul när man börja hitta formen!

Själv har jag inte ridit på en vecka och börjar känna mig rätt nedstämd! Vi som äntligen hade börjat komma någon vart! Men, men det är väl bara att ta nya tag när jag har slutat att ha ont. Är dock lite sugen på att skritta ut en sväng idag om jag lyckas sadla hästen utan att dö :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har lagt upp ett träningsschema för mig och min häst och jag undrar om det verkar vettigt? Mån: Skrittrunda/promenad Tis...
Svar
9
· Visningar
1 995
Senast: Bluefish
·
G
Hästmänniskan Vill ha tips och råd av er bukefalister! Vad ska man träna för att få rätt muskler för ridning? Mitt veckoschema ser ut ungefär såhär... 2
Svar
33
· Visningar
3 522
Senast: Egonson
·
P
Träning För en vecka :d Vart rider ni och hur länge? Mitt brukar se ut såhär mån vila tis paddocken ca 1 timme ons skogsridning ca 1 timme... 2
Svar
21
· Visningar
2 618
Senast: Bubben91
·
Körning *hur ofta kör ni(gärna en veckoskiss) *hur mkt/lång tid varje körpass? *vad innehåller era körturer? *hur många dagar...
Svar
11
· Visningar
1 680

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka