Sv: 07
rnas tråd del 9
Hm har inte tänkt på fästingsjukdomar och ingen veterinär har föreslagit det, dvs inga blodprov tagna.
Googlar för fullt nu på symptom. Jag har för mig att de brukar bli hängiga av fästingsjukdomar?
"En häst som smittats av erlichia får ofta hög feber, blir slö och får minskad aptit. Andnings- och hjärtfrekvensen höjs och hästen kan bli stapplig, få svullna ben och får inte sällan bleka eller gulaktiga slemhinnor."
Det enda jag kan säga stämmer är "stappligheten" men hon är mer "snubblig" dvs enstaka steg med väldigt olika intervall, stapplighet låter mer som en återkommande rörelseavvikelse.
Jag hade en liten teori om mask, hon har ju haft väldigt mycket mask i våras och har det fortfarande men det är lilla blodmasken - har troligen blivit återsmittad pga att vi har lite hagar vid stallet och att hon fått gå i hagar som varit använda tidigare.
Hovslagaren hittade en liten nästan utläkt böld i HF när han var i stallet och skodde om hennes framhovar i lördags. Jag pustade ut (lite för tidigt) och hoppades innerligt att senaste hältan berodde på den. Red och tömkörde i början av veckan och då kändes hon finare igen. vilade i onsdags och igår tömkörde jag henne. då var hon tydligt halt i skritten och ännu mer i traven igen

Ska filma till helgen när det är ljust. Men då är väl hon inte halt igen *suckar djupt*
Hade även en annan teori om att hon oftare blir "halt" vid ridning än vid tömkörning ... men den bröts igår.
Nej är väldigt less på dethär nu

Funderar även på att byta klinik denna gång ... för att få en ny vinkel. Även om jag har haft två olika veterinärer.
Sen kan jag tänka mig att hältorna faktiskt är av olika karaktär, dvs att hon kan ha hältor men av flera olika orsaker olika gånger, vilket gör att det inte heller blir lättare att hitta en "orsak". Men man skulle ju gärna vilja hitta en sak som löser alla problem.
Ps kommer inte klippa liltjejen iår heller, hon har ganska kort och tät päls, blir sällan svettig och så står hon i utebox. Men ska se till att täcka bättre iår.
Jag har haft medryttare på henne, vilket både har känts bra och mindre bra. Bra på sättet att hon har vant sig vid att hanteras av någon annan än mig. mindre bra då tjejen inte var så van vid unghästar = tonåring = dåligt tålamod

Men hon har tagit "paus" nu så nu är det bara jag och lilltjejen och det kanske är lika bra med alla problem vi har för övrigt.