07:ornas tråd del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd del 9

Nu har vi en färdig plan! :banana:

Jag flyttar upp nu på fredag!

Jag klarade nyss min uppkörning :bow: men eftersom att jag missade på teorin med 4 fel ifrån Godkänt :mad: måste jag göra om den!
Ska boka ny tid nu och så fort den är klar åker jag och min sambo ner för att hämta en bil och samtidigt skickar vi också iväg Amazing på transport! :love:

Och eftersom att hon övernattar i Stockholm och vi åker på så kommer vi fram före och hinner fixa och så i stallet innan hon kommer!

Och efter det får hon vila en vecka och sen börjar jag tömköra så smått för att se vart konditionen och musklerna ligger någonstans nu efter den här hyffsat långa vilan, hon såg fin men luddig ut när jag hälsade på (som jag skrivit om) så allra först får det bli en klippning, det tar vi nästan med en gång tror jag! ;):D

Vad roligt! Spännande med ny stad och stall. Luleå är en liten trevlig stad:)

Men får man göra så med uppkörningen nuförtiden att göra den först och sen teorin. När jag tog körkort var man tvungen att ha klarat teorin innan man bokade uppkörningen. Nya grejer det där:p Eller så börjar jag bli gammal!

Idag har jag ridit:bump::bump::bump: En kompis skulle ut och gå med sin häst så jag skrittade med ut:) Underbart!

Ja, nu är reglerna sådana att man måste klara av båda momenten innom två månader och därför får du göra nästa prov om du missat det första.

(Men teorin ligger alltid före uppkörningen första omgången så att säga)

Så jag gjorde teorin och missade den, men klarade uppkörningen och nu får jag boka ny teori. Jag fick alltså inte boka om teorin innan jag gjort uppkörningen.

Skumma regler kanske, men men, nu är jag snart där! :bump:

*kl*
Nu kommer jag tillbaka efter ett par veckor med kraschad dator. Har hänt en hel del, Cero har ju som sagt flyttat, lagt på sig massor, växer som bara den (4-5cm högre bak än fram), blivit behandlad för erlichias (såg att någon pratade om fästingsjukdomar när jag skummade igenom, Cero hade det långsamma förloppet dvs stapplig, obalanserad, tappade bakdelen) och ET har varit ute ännu en gång, nu andra gången hittade hon ingenting!

Idag har vi skuttat lite, förutom lite räcken på 50-60cm så en kombination med ett galoppsprång på 60cm samt en trekombination med två galoppsprång mellan varje på 40-50cm (kryss). Jätteduktig pålle! Han är pigg och fin nu, tycker det är jättekul att rida och helst ska det gå fort ;) Han har fått en medryttare också som rider ut en gång i veckan! Med mig går han tre gånger, en körning, en ridning och en tömkörning alt. lite jobb på banan.

Vi hjälper även till vid inkörning av hans hagkompis som för tre år sen fått panik när de spände för. Hittills har vi varit ute och dragit däck (Cero har dragit däcket och kompisen har tömkörts framför, bakom och brevid däcket). Guldstjärna i kanten till Cero som sköter det galant och är jättestolt, visar gärna hur duktig han är! Lite småtrots i ridningen, ffa dragit med mig i galoppen ett par ggr, går inte fort men går inte heller att få stopp på honom. Och så lite småskutt åt sidan ibland och att han inte lyssnar på banan när det är fler än han där inne.

Fina bebisen på uteritt med medryttaren!
315585_2039678398064_1427411894_31729949_1499525737_n.jpg

Tömkörning, Cero med däck till vänster och Nisälla till höger!
298095_10150343444561589_711356588_8424341_634973680_n.jpg

Finingar! :D:D

Jag vill hälsa till alla här att jag lägger ner Buke ett tag, kanske kommer jag tillbaka eller kanske inte, har inte bestämt mig!
Kommer starta ett helt nytt liv och jag kommer inte att ha tid att sitta här!
Men vi får se, när jag har landat kanske jag kommer tillbaka! :laugh:

Så, nästa gång vi hörs hoppar jag och Amazing höga hinder i Luleå! :love::bow:

Jag är grymt imponerad Marvin! Ser ju ut som om ni inte gjort annat. Vi ligger enormt i lä där. ;) Vad kul!

Tack allihopa, vad gulliga ni är!

Fiorano: Vad kul att träningen gick så bra! Måste var skönt att få rida en häst som har det lätt för sig nu och slippa oroa sig över om pållen är ofräsch eller bara tjurig.

Klasselover: Jättefin bild på de två fjordisarna! :love:

Fiorano: Vad kul att träningen gick så bra! Måste var skönt att få rida en häst som har det lätt för sig nu och slippa oroa sig över om pållen är ofräsch eller bara tjurig.

Det är verkligen helt underbart! Hon är helt klart den enklaste trevligaste häst jag ridit ever tror jag. Det är så lätt och ibland när vi varit ute i skogen så glimrar det till en helt magisk känsla när hon sätter sig lite på baken och tar i lite-massor av power och jättelätt för samling:love:.

Jag vill hälsa till alla här att jag lägger ner Buke ett tag, kanske kommer jag tillbaka eller kanske inte, har inte bestämt mig!
Kommer starta ett helt nytt liv och jag kommer inte att ha tid att sitta här!
Men vi får se, när jag har landat kanske jag kommer tillbaka! :laugh:

Konstigt att detta sammanträffar med att du blir bannad.:angel:

Konstigt att detta sammanträffar med att du blir bannad.:angel:

Varför blev hon bannad? (kan ju inte säga att jag är helt förvånad)

Red ut med ponnyn i förmiddags i härlig sol med frost på marken. Kunde bara skritta ute för det var lite hårt i backen, så avslutade med att trava på banan. Hon var superfin och set var som att direkt ta vid där träningen slutade:).

Tror det var pga av en tråd som handlade om ett stall hon stått på tidigare. Det blev lite hätsk stämning där.

Kul att det går så bra för er:)

kl

Idag blev det tömkörning:laugh:
299575_10150432125035196_610595195_10861005_221250428_n.jpg

Först ut i skogen en sväng och det gick med raska kliv som synes. Sen in på banan så han fick arbeta lite och det tog nog emot lite efter hans 8 lata dagar men i slutet gjorde han några jättetrevliga galoppfattningar så matte vart nöjd ändå:)

Mysig bild!

Idag var det sadelkoll för Chatsi, hade sån tur att jag igår fick reda på att den sadelprovaren jag tänkt använda (och finns 8 mil bort) skulle komma ner idag, så ringde och fick en tid! Tur! :bump:

Dressyrsadeln låg bättre än hoppsadeln, men jag kan använda bägge med får under fram tills våren så kör vi en riktigt sadelutprovning då.

Sen red vi ut i en underbart vacker höstskog! Allt i guld, gult och rött! :love: Försökte få pållan lite mer taggad, det blev mycket "yyyiiihaaa" i skogen och till slut ville hon bara galoppera fort fort! :angel:

I morgon dressyrträning, tävlar LB2 på lördag, gahh...

Nej så var det inte alls, kände att jag var tvungen att svara nu!

Det är som jag skrev, kommer att ha fullt och mer därtill, därför kommer jag inte vara lika aktiv, inget annat! :D

Men är du tillbaka nu? ;) Jag förstå inte reglerna buke har ibland. Men jag tycker iaf att du ska fortsätta att uppdatera här om hur det går med din dam nu när du flyttar :)

Yes, i slutet av November kommer jag att kunna uppdatera om oss, tills dess går hon ju kvar hos sin uppfödare och skruttar runt som en vildhäst, dock med nyklippt man! ;):love:

Vi ska dit imorgon en sista gång innan flytten, så nästa gång jag ser henne ska hon också blir Lulebo! ;)

Senast ändrad:

Idag var pållan min en häxa. Hon stretar med allt hon har mot både hand och skänkel. Tränaren satt upp och försökte få igenom henne. Blev bättre men inte helt ok. Tränaren sa att hon ridit många tjuriga hästar, men det här var en av de tjurigaste... Charmigt Chatsi. :cool:

Jaha det var ju tråkigt. Jag förstår fortfarande inte reglerna för det där.

Marvin: jobbigt när dom är sådana, men det släpper nog snart igen :)

Mitt lilla monster till häst hade en bak sko på halv svaj så jag fick dra av den för att inte tåkappan skulle åka in i hoven. Som tur är så kommer hovis på fredag så han får klara sig tills dess! Men det blir inte mer än 6 veckor tills nästa gång nu var det 7 och det funkar inte nu när det är blött i marken!

Det kanske har blivit lite mycket för henne den senaste veckan så hon är lite trött i både kropp och knopp? Ni har ju trots allt varit på äventyr hela helgen och det blir nog lätt lite mycket intryck för dom, även om de är lugna:). Ge henne två lugna dagar att strosa i hagen innan tävlingen så tror jag att du sitter upp på en betydligt positivare häst!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har lagt upp ett träningsschema för mig och min häst och jag undrar om det verkar vettigt? Mån: Skrittrunda/promenad Tis...
Svar
9
· Visningar
1 995
Senast: Bluefish
·
G
Hästmänniskan Vill ha tips och råd av er bukefalister! Vad ska man träna för att få rätt muskler för ridning? Mitt veckoschema ser ut ungefär såhär... 2
Svar
33
· Visningar
3 522
Senast: Egonson
·
P
Träning För en vecka :d Vart rider ni och hur länge? Mitt brukar se ut såhär mån vila tis paddocken ca 1 timme ons skogsridning ca 1 timme... 2
Svar
21
· Visningar
2 618
Senast: Bubben91
·
Körning *hur ofta kör ni(gärna en veckoskiss) *hur mkt/lång tid varje körpass? *vad innehåller era körturer? *hur många dagar...
Svar
11
· Visningar
1 680

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka