07:ornas tråd del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd del 9

Tusen tack för tipset! Är det då bättre/lika bra/sämre att gå med henne över i snöre eller är det okej att "jobba" henne över uppsuttet? Är det bommar direkt på marken eller något upphöjda som är bäst? Intressant detta! :idea:

Det viktigaste verkade vara att det utfördes i skritt så hästen inte tar i genom att börja trava. Sen kunde man variera bommarna i all evighet:).

Idag har jag ridit på banan med ponnyn för typ fjärde eller femte gången. Blir bara ett pass i veckan på banan då vi har hittat ett rätt bra schema med longering på måndagar, sen rider jag ut tisdag och torsdag och sen dressyrpass på lördagen. Funkar riktigt bra och framstegen på banan är enorma! Första passet var hon rätt svårstyrd och hade nada egen bjudning. Nu går hon lätt för skänkeln framåt och vi börjar hitta formen rätt bra:). Galoppen är i synnerhet skithäftig för hon har mycket aktion!

År sååå galet nöjd med henne! Det enda som är lite svårt är uppsittningarna, hon blir rätt taggad och har lite svårt att stå still. Men det jobbas på.

Ja skritt cavaletti är jättebra. Det fick vi som övning för min gamla ponny av vet för att stärka henne.

Kul att det går så bra med din ponny:)

Jag försöker att ladda upp filmen från träningen i torsdags men det går segt. Jag bad min mamma att filma för att jag såg att jag satt som en kratta på bilderna från tävlingen så detta var för att jag ska se och kunna förbättra mig för min sits har blivit skit rent ut sagt. Jag fladdrar runt som jag vet inte vad. Så ge mig gärna tips på stärkande övningar för det är det jag behöver. Bålstabilitet!

Lite rolgt var att hans bockutspark kom med på filmen så det får ni också se.:p

Just det han blev så svettig på träningen så jag gick och köpte mig en klippmaskin igår och förväntade mig krig när jag skulle ge mig på att klippa. Men icke han stod riktigt snällt så nu är han klippt:love: Jag valde att klippa halva hästen med tanke på att vi har kallstall.

*knapplån*
Kom på här i snacket om cavaletti i skritt att jag fick ett tips av en hästsjukgymnast efter att Lotta blev betäckt av en stor valack ( = ont ) att lägga bommar längs med en linje och leda hästen över dem i slalom och serpentinbågar i skritt och på så sätt få henne att mjuka upp överlinjen. Det går säkert bra att rida/tömköra samma övning - Lotta var 1,5 år gammal när det hände...

Fin han är, och så stadig i formen!

Min skrutt var på äventyr idag, Pay and Jump.
Var rejält taggad när vi kom dit, framridning i en lerig hage, där det som mest gick att småtrava lite. Sen började en häst i hagen bredvid att springa och Chatsi blev helt toppad. Tränade på sin "passage" :grin: och började sen även resa sig, så vi fick gå därifrån.

Till slut fick vi komma in på framhoppningen på ridbanan (4 ekipage före start) och i galoppen bad jag om lite mer galopp och fick så jag teg när hon hoppade rakt upp, bockade och sen snärtade upp bakbenen... Första gången hon gör det under ryttare och det var nära att jag tuggade grus där... Framhoppningen blev inget bra, vi kom fel ofta och fick dåliga språng/rivningar.

Banan var full med svåra svängar i ett litet ridhus. Från 80 cm la de till titt-grejer som en solid mur och en illrosa uppblåst luftmadrass i ett hinder! Inga problem att gå in själv i ett främmande ridhus! :love: Hon hoppade spänt och vi fick lite omslag till fel galopp/korsgalopp men fan vad cool hon är! Tittar inte på nåt och bara rullar på!

Ett nedslag i 80 cm, vi kom för nära. I 90 cm la jag en volt efter att vi kommit fel på både 1:an och 2:an.

Toknöjd med min Älskling och kan inte fatta att jag har en så fin häst!

Filmen blev konstigt nog inge bra på youtube, trots filmat i HD och konverterat till .avi.

http://www.youtube.com/watch?v=QSmCYdPCong

*kl*

Igår var det galoppträning för Ariel igen. Vi red på rakbanan som finns ca 25 min skrittväg bort från oss. Galopperade 4x2 min med avbrott i trav vissa partier (nedför) och lite pusta i skritt också. Ariel skötte sig utmärkt, sista övergången från galopp till trav blev äntligen en mjuk, flytande övergång. Vi kan! :D

Det är fascinerande hur en liten detalj i ett ridpass antingen kan få en att vara deppig länge eller får en att dansa på rosa moln. Jag gör det sistnämnda nu, det är första gången någonsin som Ariel inte tvärnitat in i traven.

Idag blir det lågpulsträning, ihopsläpp med två nya hästar och fysioterapeutbesök. :D

Vad duktiga ni är! Ser så okomplicerat och enkelt ut. Tänk vad det trasslade i början och så har det blivit så bra! Kul! :laugh:

Tycker att du gör ett toppenjobb med din svarta skönhet! Hon har blivit väldigt fin och vuxen i kroppen och du är väldigt lugn och tydlig i din ridning:). Tycker hon hoppar och rör sig som en fälttävlanshäst:p.

Det känns verkligen okomplicerat och enkelt också! Jag har verkligen utvecklats inom hoppningen, tänk att man kan ha en 4-årig läromästare... :angel::love:

Tack!

Jag har också konstaterat att hon är som skapt för fälttävlan. Dessvärre är jag inte säker på om samma gäller mig. Å andra sidan vågade jag ju knappt hoppa ganska nyligen. :angel:

Men gud va duktiga ni är! Hon ser ju stencool ut :) jag tror att jag ska önska mig i julklapp att min ska bli så cool! Tack föresten:D

Har fått lilla sockerponnyn fotad idag:)

298713_2260990296149_1590181870_2116332_2106339379_n.jpg

298713_2260990456153_1590181870_2116335_530341008_n.jpg

Idag blir det lågpulsträning, ihopsläpp med två nya hästar och fysioterapeutbesök. :D

Ja, idag höll vi verkligen planen. :D I morse blev det lågpulsträning i en mil, med ganska mycket trav på asfalt. Sedan hade vi ett väldigt odramatiskt ihopsläpp med en kallblodstravare och en haflinger. Ariel blev förstås störtförälskad. :p

Fysioterapeuten var mycket nöjd med Ariels utveckling, hon har blivit mycket mjukare i bakdel och lår, samt fått rejält med magmuskler. :D Nu kör vi på lika intensivt som tidigare och så får vi hoppas att jag orkar åka ut fast jag får åka buss i vinter. ;)

I dag blev det en underbar skogstur, med hopp över vattenfyllda diken och mycket busbockande i galoppen, vem kan tro att hon kan vara som en åsna på ridbanan. Som ni förstår så har damen ett väldigt växlande humör just nu.

Jag och Lotta var också ute i skogen idag, men utan bock och galopp. :D Sällskapshästen tyckte sig se spöken lite här och var, men Lotta traskade friskt på ändå. :bow:

Här en bild från igår med helsystern, som ska bo hos oss ett tag. (Lotta längst fram, systern bakom.)
23470.jpg

Jag har inte skrivit i tråden på väldigt länge men följt er alla. Mycket har hänt sedan dess...

Vi har flyttat till en stor anläggning med härliga uterittsvägar, flera ridbanor och två ridhus för att få bättre träningsmöjligheter. Både jag och Ibeon trivs bättre än förväntat :)

Jag rider 3-4 dagar/vecka och av dessa är en dag hoppträning och resterande dagar varvas med 20 minuters pass på banan och uteritter. 1-2 gånger/månad så löshoppar jag honom.

Jag förundras så över min fantastiska unghäst som bara går från klarhet till klarhet! Han är en liten arbetsnarkoman som verkligen vill göra rätt. Varje gång jag sitter på honom vill jag aldrig hoppa av. Många gånger glömmer jag bort att det är en unghäst för allt är så okomplicerat med honom trots att han börjar kolla gränserna lite smått.

Här är
en liten film från löshoppningen igår

32759015.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har lagt upp ett träningsschema för mig och min häst och jag undrar om det verkar vettigt? Mån: Skrittrunda/promenad Tis...
Svar
9
· Visningar
1 995
Senast: Bluefish
·
G
Hästmänniskan Vill ha tips och råd av er bukefalister! Vad ska man träna för att få rätt muskler för ridning? Mitt veckoschema ser ut ungefär såhär... 2
Svar
33
· Visningar
3 522
Senast: Egonson
·
P
Träning För en vecka :d Vart rider ni och hur länge? Mitt brukar se ut såhär mån vila tis paddocken ca 1 timme ons skogsridning ca 1 timme... 2
Svar
21
· Visningar
2 618
Senast: Bubben91
·
Körning *hur ofta kör ni(gärna en veckoskiss) *hur mkt/lång tid varje körpass? *vad innehåller era körturer? *hur många dagar...
Svar
11
· Visningar
1 680

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka