07:ornas tråd del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd del 9

KL

Min -07:a har varit otroligt trött den senaste perioden. Kan det bero på att värmen kommit tillbaka ?
I övrigt så ligger vi lååååångt efter alla er andra. Vi kan skritta och trava i hyffsad form, och flytta lite sidvärtes. Men just nu känns det som om vi måste hitta motorn igen.

Kan trösta dig med att vi är ännu längre efter er i utbildningen:p. Ponnyn är knappt styrtam (i synnerhet inte om det är andra hästar på banan samtidigt), formen kommer några sekunder här och var och hon orkar knappt galoppera för galoppen är helt enorm. Nu är äntligen min favoritrunda ridbar igen (dom har avverkat en massa där), så nu har vi kunnat börja galoppa i skogen på perfekt underlag. Dessutom lutar hela stigen svagt uppåt så den är verkligen helt perfekt!

Sötponnyn:
314976_2230322209466_1590181870_2092836_1424004609_n.jpg

Och VI ligger ännu längre bak till i utbildningen :p skynda långsamt är bäst, allt kommer så småningom! :)

Har inget speciellt att uppdatera om med Lux, är bara så otroligt nöjd med min vackring! :love:
32741625.jpg

Samma här, Cero har också varit skadad och vilat mycket och haft svårt för sig! Och konstigt är väl inte det, vi har under året lyckats hitta pålagring h.f. (eller något liknande, mot överben, antagligen av en smäll i hagen), kotledsinflammation (behandlad och bra nu), låsningar i länd, nacke och h.b. höft (ET kollad 1 gång, gång nr 2 bokad) och nu: Provsvaren kom idag, Cero har erlichios (eller anaplasma som det heter nu). Kanske lösningen på allt, jag hoppas! Penicillinbehandling 5 dagar nu och vila.

Snyggt pannband! Passade henne jättebra:)

Idag har vi laddat upp inför morgondagens lilla tävling med att rida ut och klättra lite:) Hel härlig tur och Plutten kändes jättefin så vi får hoppas att det håller sig i morgon också:)

kl
Nu har jag börjat rida igen :) och oj vad dyyyr han är nu :love:
Longerade onsdag och torsdag, joggade på banan igår och han var kanonfin i alla gångarter och väldigt mjuk och fin o mun och kropp. Och framför allt gick han fram.
Red ut i det fantastiska höstvädret idag och han låg t o m på lite i galoppen.
Släppte sen ut honom med de andra kompisarna som han inte har gått med på en dryg vecka.
Han har stått i tre veckor. Tanken var det från början men så fick han ju hovbölden och efter klinikbesöket fick han gå i i en ganska liten hage. Så han har ju knappt rört sig på en dryg vecka.
Det kanske är det som är tricket, att ha honom i liten hage :angel: då kanske jag får honom lite vild :devil:

Kl

Det gick riktigt bra på tävlingen. Galoppen satt i båda varven:) det slutade med 64% och en andra plats. Jag är iaf jätte nöjd!

Grattis vad roligt!

Amazing lever fortfarande vildhästlivet på lösdrift ;)
Det började med att hon snodde ett föl :o och en mamma häst som var riktigt arg på A för det! :devil: (såklart :angel:)
Men nu har mammahästen fått tillbaka sitt föl och A har blivit moster till en ettåring istället, bra det! :D:D

Hon går i en kanontrevlig stoflock med blandade åldrar! :d

Under nästa vecka och under Oktober nu så kommer allt att bli klart, så det lutar åt att jag och Amazing flyttar upp till Luleå i början på November! :love::bow:

Innan dess har jag förmodligen satt igång henne så att vi kan börja träna ordentigt så fort A har bott in sig lite! :bump:

Jag tycker du gör helt rätt. Det ska vara kul i stallet.

Om du nu skulle hamna i bråk så lös det hur du vill bara du får några steg i den trav, galopp, rörelse eller vad det nu var du krävde från början och avsluta sen.

Försök att berömma henne lite mindre också så att du endast använder beröm när det verkligen är bra, då blir det effektivare när ni har hamnat i konflikt och hon sen gör som du säger. Då kommer hon ju verkligen fatta att det är bra också.

Har haft ett flertal hästar som det inte varit några fysiska fel på som ibland härjat på töm så jag vet hur det är. Du ska inte bli nere mentalt pga det. Hon blir starkare och starkare nu för att du rider mer och hon kommer ifrågasätta mer och mer men det klarar du! *pepp*

Så mycket tid, ork och pengar som jag lägger ner på min häst varje dag, året runt...det kräver att det är kul och värt det. Jag sliter i stallet även de dagar jag egentligen inte ska bära nånting alls.

Precis som du skriver tänker jag; "ok, det blev en krock, men kom bara över kanten så slutar vi sen". Jag vill alltid avsluta med en positiv känsla, superviktigt.

Vanligtvis berömmer jag inte för varje steg hon tar, men den gången jag gjorde så i veckan kände jag att jag behövde göra det, både för hennes och min skull. Fylla på med positiva vibbar och tankar och sen jobba vidare från det. Vilket gav effekt. Dagen efter var vi lite närmare vårat normalläge. Hon är underbart tydlig i det - är det rätt, så är allt enkelt. :love:

Tack för peppet. :bow: Det gör massor!

Jag tänker som du också, det ska vara roligt i stallet och med hästen. För mig finns inte heller något "ska kunna". Självklart ska man utvecklas men man måste känna av när det är dags att göra den utvecklingen, både hos sig själv och hos hästen och i vilken omfattning.

Min galopperar inte heller på volt vid tömkörning, jag är nöjd att hon jobbar rätt i skritt och trav och lyssnar. Men så använder jag inte tömkörningen heller som något annat än motion mer än skritt i snöre, men utan mig på ryggen. Tycker själv det är skittråkigt, om jag ska vara ärlig, med tömkörning.

*Halvt kl*

Givetvis ska det vara roligt i stallet, annars är det ingenting värt för hästen märker ju genast av ditt humör, oavsett om du försöker dölja det eller inte!

Jag började väldigt lätt med A utan krav när jag skulle tömköra och eftersom att hon har så otroligt lätt för sig avancerade vi rätt snabbt från början (men jag har som jag redan skrivit många ggr tagit det lungt just pga detta och pga att hon har växt mycket och ofta) och nu går hon sen länge i stadig form i alla 3 gångarter, både på rakt spår och på volt, oavsett hur liten eller stor jag gör! :love:

Innan vilan jobbade vi väldigt mycket med olika tempon, allt ifrån ökningar där traven blir så jäkla härlig och maffig till kort kort trav där hon verkligen kommer uppåt och trampar till! :d:d:d

I galoppen har jag ännu minst krav, sålänge hon bär sig fint i en trevlig form rider/tömkör jag gärna på lite extra i en ganska fri form, onödigt att korta för mycket där ännu tycker jag när hon visar på att hon kan gå lungt och samlat i en kort galopp när jag sitter/samlar ändå!)

Jag är också helt inne på linjen att det ska vara roligt att vara i stallet och att jobba med sin häst. Men ibland kommer man till punkter som måste tas igenom i synnerhet med en unghast. Så jag är faktiskt inne pa Fashionistans linje och att du måste våga ta fighten med henne. Annars sker ingen utveckling.

Vilket var anledningen till att jag skrev att jag behöver få tag på en tränare som inte bor flera timmar ifrån mig. :)

*kl*
Cero har blivit sprutad två av fem gånger nu. Igår ville han absolut inte stå stilla och det var rent utav svinjobbigt. Cero är ju alltid väluppfostad, men han förstod väl inte vad som hände.. Idag fick han stå med huvudet på min axel för att stå stilla och det gick bättre, han ska få i två hela sprutor med penicillin, stackars bebishästen! Men han fick beröm av veterinären efteråt + äpple så han verkar förstå att han måste stå ut.

En suddig mobilbild från en promenad förra veckan! Vi har helt underbara vägar att promenera/rida/köra på.
293670_1973582545709_1427411894_31680594_998051584_n.jpg

Vilket var anledningen till att jag skrev att jag behöver få tag på en tränare som inte bor flera timmar ifrån mig. :)

Fast jag tror att du klarar mycket mer än du själv inser. I detta fallet med att hon exploderar på töm så behöver du egentligen inte vara superskicklig för att ta igenom det. Bara våga att stå kvar, var stadig i yttertömmen och var konsekvent med att du kräver att hon ska gå framåt utan att hoppa och fara. En fördel med unghästar är att dom blir trötta fort och då är det lättare att ta igenom den typen av problem. När hon sen uppför sig är det bara till att berömma. Men VÅGA sätta hårt mot hårt! Jag är verkligen helt säker på att du fixar det:)!! Även om en tränare hjälper dig så måste du ändå ta fighten förr eller senare.

En dressyrtränare jag har haft sa till mig en gång "att dressyr är inte alltid vackert", precis samma sak med unghästuppfostran/utbildning. Det FÅR lov att vara dåligt-annars kan det inte bli bättre:).

Det är precis det jag också menar, man behöver inte slita och dra eller slå för att sätta hårt mot hårt!
Det gäller bara att bestämma sig för vad man ska göra och sen genomför man det, oavsett om hästen bockar 2 gånger eller 2 timmar tills man får som man vill! :laugh:

Det går inte att vara mesig eller försöka undkomma problemen, om du har problem i paddocken med att hon inte litar på dig/lyder dig, hur tror du då att det skall gå när du rider på en asfaltsväg med 2 bilar som vill möta dig från varje håll? :idea:
(Inte menat direkt till dig Fiorano, mer till malumbub!!!)

Jag är helt med dig i hur du menar. Men jag upplever ändå att jag behöver stödet av en tränare som kan se på min häst med andra ögon och stötta mig i träningen. Jag har tömkört 3 gånger den här veckan och den tredje gången flöt allt jättebra. Och den känslan var vad jag ville hitta med mitt överdrivna berömmande. Dagen efter tömkörde jag igen, "som vanligt" och allt var precis som det skulle. Jag är mentalt på rätt väg, men vill ha det mentala stödet av att ta hjälp av en tränare.

Jag har jobbat med bockningarna länge. Även därför jag hade iväg Lotta på inridning, eftersom jag kände att jag inte klarade av alla delar.

Det går inte att vara mesig eller försöka undkomma problemen
Jag försöker inte undvika problemen. Jag försöker lösa dem.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har lagt upp ett träningsschema för mig och min häst och jag undrar om det verkar vettigt? Mån: Skrittrunda/promenad Tis...
Svar
9
· Visningar
1 995
Senast: Bluefish
·
G
Hästmänniskan Vill ha tips och råd av er bukefalister! Vad ska man träna för att få rätt muskler för ridning? Mitt veckoschema ser ut ungefär såhär... 2
Svar
33
· Visningar
3 522
Senast: Egonson
·
P
Träning För en vecka :d Vart rider ni och hur länge? Mitt brukar se ut såhär mån vila tis paddocken ca 1 timme ons skogsridning ca 1 timme... 2
Svar
21
· Visningar
2 618
Senast: Bubben91
·
Körning *hur ofta kör ni(gärna en veckoskiss) *hur mkt/lång tid varje körpass? *vad innehåller era körturer? *hur många dagar...
Svar
11
· Visningar
1 680

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka