Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Du kanske borde ta hjälp av någon som inte blir nervös när hästen bockar? A kan som sagt bocka massor i perioder, både när jag sitter på och när jag tömkör henne.
Jag ser bara till att ha långa tömmar och driva fram henne, helt enkelt ignorera hennes busande och ta tillbaka när hon "är klar" det går inte att vara nervös bland unghästar, oavsett om du tömkör eller rider!
Vissa kanske vill vara strängare och avbryta mitt i bocken men jag ser inget fel med att hon utagerar sina känslor sålänge jag har kontroll och låter henne göra det! Jag vet ju att om jag skulle ta hårdare så hade hon stannat med en gång, så det handlar mycket om känslighet och reaktion från min sida, jag måste vara steget före hela hela tiden!
Jag blir inte nervös i tömkörningen. Jag blir ledsen efteråt.
Jag bryter eftersom jag blivit "tillsagd" att göra så. Förut lät jag henne hålla på och lugnt bara drev på, men det blev helt fel för henne. Genom att jag bryter får jag Lotta att byta tanke och "glömma bort" vad hon höll på med, vilket är det som funkar bäst. Då kan hon arbeta vidare istället för att helt stänga av.
Idag tömkörde jag och (jag skojar inte) berömde i varje steg. Ställde inga högre krav, bara att hon skulle gå dit jag ville i skritt och sen bad jag om två varv i trav. Lotta skötte sig finfint och arbetade lika fint hela tiden. Så här vill jag ha henne. Då jobbar hon genom hela kroppen, visar sina fina gångarter och vi är på samma frekvens.
Men varför så ohyggligt låga krav på henne? Sådär höll jag på med A under första veckan vi tömkörde när hon var runt 2....
Jag tror allt att Lotta är lite lat och märker att hon kan köra med dig, var lite tuffare och kräv mer, så ska du se att det blir bättre!
Det här är nåt jag börjat med precis, idag, eftersom jag vill vara glad i stallet. Så jag backar till där det funkar och går framåt därifrån.
Ja, lat, det är hon. Och envis. Det är när jag har ställt krav som vi tappat kommunikationen, så jag backar för att få med mig henne dit jag vill utan att hon släpper fokus totalt. Som tränaren (inridning) sa i somras; man får skicka in 52 ansökningar när man vill jobba...
Okej, men vad händer om du driver igenom dina krav utan att backa? Jag vill inte låta som en besserwisser men om hon inte har ont, får nog med mat och dessutom kan grunderna inom tömkörning sen innan så ska en häst född 2007 kunna gå trevligt på en volt i alla gångarter utan problem, i alla fall om man ger rätt stöd och kan sina saker.
Vågar du inte kräva mer av henne för att du är rädd att hon ska bråka med dig? Då hade jag bett någon ta det ur henne!
(Inte på något sätt slå henne igenom det, gud nej, mer sätta ner foten och berätta för henne att nu går vi framåt, du ska trava och nu vill jag ha galopp osv osv...
Min donna är själv väldigt känslig och hatar när man ska bestämma över henne , men därimot gillar hon när jag berättar tydligt vad jag kräver av henne och sen jobbar vi tillsammans för att nå dit, då vet hon vad hon ska göra och känner sig trygg och väldigt duktig när hon klarar målet och mer därtill med en gång! )
Jag är rädd att min häst börjar komma in i nån trotsålder, han har börjat sparka med frambenen när han står uppbunden, och så blir han lätt irriterad och stampar med fötterna. Det kan vara för att han haft lite semester under slutet av sommaren så förhoppningsvis försvinner det nu när han blir mer regelbundet riden, för efter ridturerna är han supergullig.
Han är nog väldigt osäker, ofta när man rider vänder han bak nosen till stigbygeln och verkar vilja ha bekräftelse, och att rida förbi okända hästar i hagar är inte problemfritt, iallafall inte om vi rider ensamma.
En fråga (vet inte om det stått något om det tidigare i tråden,) har era hästar fått vargtänder än?
Min pålle håller på att få, han har haft små bulor i över en månad men de har inte brutit igenom än. Hur lång tid tar det egentligen? Det går inte så bra att ha bett i munnen och hackamore funkar heller inte så bra.
Hon kan jobba jättefint, i perioder. Då är hon helt underbar. Hon exploderar inte varje gång, men när hon exploderar så slås jag ut mentalt efteråt. Just därför, för att jag inte ser varför hon studsar, som jag skrev tidigare att jag ska ta hjälp av en tränare. Hade min tränare bott här eller om jag hade bott där hon har träningar, så hade jag inte haft det här problemet idag, det är jag helt säker på. Förhoppningsvis kan min tilltänkta framtida dressyrtränare ge mig det jag behöver. (Har tagit upp problemet med henne.)
Med backa menar jag att jag backar i kravnivå redan innan jag tar ut hästen från stallet. Jag backar några steg i nivån på krav för att vi ska kunna ha kul och jobba ihop, så att vi båda är med på vad nästa nivå innebär. Hästen är egentligen på en högre nivå än det jag krävde idag, men jag vill ha med henne på det också. Vet inte om jag kan förklara på nåt bättre sätt.
Min -07:a har varit otroligt trött den senaste perioden. Kan det bero på att värmen kommit tillbaka ?
I övrigt så ligger vi lååååångt efter alla er andra. Vi kan skritta och trava i hyffsad form, och flytta lite sidvärtes. Men just nu känns det som om vi måste hitta motorn igen.
I så fall ställer jag också väldigt låga krav på min häst. Kräver inte galopp på volt, det gör ingen nytta eftersom han inte orkar och det blir flängigt. Kräver form i skritt, och att han ska kunna trava på volt och behålla volten. Ingen form än, för det orkar han inte.
Ja, men precis; man får anpassa kraven efter individen. Min häst är långt ifrån stöpt i den form som andra, mer tävlingsinriktade, 07or inom hennes ras följt. Lotta har t ex inte vuxit i samma takt som några andra 07or jag har haft koll på. Hon har dessutom varit skadad och jag har varit skadad. Och eftersom hon inte är köpt som tävlingshäst ser jag ingen mening med att stressa.
Jag tycker du gör helt rätt. Det ska vara kul i stallet.
Om du nu skulle hamna i bråk så lös det hur du vill bara du får några steg i den trav, galopp, rörelse eller vad det nu var du krävde från början och avsluta sen.
Försök att berömma henne lite mindre också så att du endast använder beröm när det verkligen är bra, då blir det effektivare när ni har hamnat i konflikt och hon sen gör som du säger. Då kommer hon ju verkligen fatta att det är bra också.
Har haft ett flertal hästar som det inte varit några fysiska fel på som ibland härjat på töm så jag vet hur det är. Du ska inte bli nere mentalt pga det. Hon blir starkare och starkare nu för att du rider mer och hon kommer ifrågasätta mer och mer men det klarar du! *pepp*
Hästnyheter Vad jag menar är, att man ofta förefaller underlåta att polisanmäla brott, därför att man har en intern rättskipning. Nu syftar jag inte...
Trädgård & Växter Plast mår inte bra att vara utomhus, önskar att vi hade haft möjlighet att bygga ett riktigt växthus. Får hoppas nya plasten funkar...