07:ornas tråd del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd del 9

Tack! Jag har köpt det som ett helt träns, det är bara pannbandet och tyglarna som är utbytt:) har för mig att det är köpt på mässan i gbg. Kieffer tror jag att det är :)
Jag tycker att det är ganska fint :)

Jag har ett likadant, japp kieffer modellen heter Ulla salzberg.

Min häst är för tillfället lätt galen och totalt oridbar. Beror nog på massage och 4 dagars vila. Ska rida igenom henne ordentligt i morrn och hoppas hon tänker bli normal efter det! Massagen var tydligen grymt bra, den måste ha tagit bort en massa spänningar och det är väl bra men hästen jag satt på igår vill jag inte gärna rida igen....

kl

Idag har vi haft städdag i vårat stall. Känner mig väldigt trött nu eftersom min feber inte vill ge sig. Det blev iaf en liten skritt tur när vi var färdiga. Lyckades knåpa ihop ett nytt träns också :D
DSC00640.jpg

Jag är allt lite kär i din häst :D så vacker!

KL

Måste bara säga att det har gått spikrakt uppåt med M sedan jag skrev här sist :bump: Jag är lyrisk!! Nu har hon plötsligt ändrat åsikt om ridbanan, det är kul att gå där!

Hon har även fått tillbaka sin framåtbjudning igen (+ massa mer). Så hon har börjat bli så extremt stark vid uteritt. Hon sticker aldrig och lyssnar på bromsen. Men jag har en skada i nacke/axlar som gör att jag får smärta i flera dagar efteråt när jag behövt ha "dragkamp" med henne. Är dessutom mycket svag i de musklerna. Vill inte dra i henne heller...

På ridbanan är hon tvärtom, hyper-känslig i munnen.

Så min fråga till er, tips på ett bra bett vid uteritt?

Vi har samma bett på uteritt som på banan, ett tredelat Sprenger. På min fd häst hade jag pelham när jag red ut, men skulle ogärna ha de på en 4 åring.

I går flyttade jag hem Elle. Hon klev snällt på transporten och stod stilla. Hemma blev hon uppvaktad av ett gäng gnäggande killar, härligt tyckte Elle som är tockbrunstig. Nu ska hon få gå med ett sto som hon gått med tidigare, men kommer nog sakna sin PRE kille.

Vad har du för bett på ridbanan då?

Jag har ett tvådelat gummibett oavsett vad vi gör, dressyr, hopp, terränghoppning eller uteritt, men hon blir aldrig stark, och slänger sig på bakbenen om hon tycker att det blir för mycket tryck i munnen.

Igår var vi på hoppträning igen, och det gick bra! Det mest fantastiska är att jag plötsligt har KOLL, vilket är ett stort steg framåt! Plötsligt kan jag se avstånden (fortfarande ganska nära inpå, men det kan ju bli bättre). Vi hoppade tittiga hinder, bom med plastskynke, kryssoxrar och svåra svängar och första gångerna var hon spänd och det blev en hel del korsgalopp, men inga stopp. Sista gången på banan gick vi i rätt galopp hela tiden, landade oftast rätt, eller så tog jag ner henne till trav och bytte.

Tack :) Lägg ett bud så är han ganska billig nu :p Nej skämt och sido så är han väldigt snäll. Men han hatar dessa älglöss som det finns mängder av nu så han kan gå från att vara som ferdinand till att bocka som en liten tok när han får dom på sig. Så jag längtar efter vintern och att dom små monstren försvinner!

Kul att ni har hittat framåtbjudningen! Och att hon även går framåt på ridbanan:) Det är underbart när man hittar knapparna.

Jag gillar inte heller att betsla upp så unga hästar men jag har faktiskt satt på en graman ett fåtal gånger när jag har ridit ut. När jag har haft sällskap av andra unghästar vill jag att han ska hålla sig på mattan. Dessvärre har jag inte sett om det fungerat för vid dessa två tillfällen har han varit super cool :)

Halvt KL

Älgflugorna är inte roliga.. Grävde fram och dödade två st innan ridpasset idag..!

Tack för pepp :) Ridpasset idag gick ännu bättre, så kul!

Angående detta med bett. På ridbanan växlar jag mellan tredelat med fasta ringar, novabett och vanligt rakt med fasta ringar. När jag rider ur blir det de raka eller tredelade. Jag är väldigt osäker på det här med att "betsla upp" en 4-åring. Men jag vet inte vad jag ska göra.. Hon blir som sagt extremt stark och het vid uteritt.

Det är härligt med framåtbjudning och glädje, stundtals är hon kanon. Men jag måste använda min fullständiga kraft o mer. Min skada klarar helt enkelt inte av det.

Nu blev det säkert osammanhängande text. Jaja, hoppas ni förstår och har några råd!

Prova att hänga på en graman innan du betslar upp, det brukar hjälpa rätt bra:). Enligt min erfarenhet mkt bättre än ett skarpare bett.

Jag håller med att prova en graman kan fungera.

Nu har jag legat i feber och dunderförkylning sen i torsdags och hästen har bara blivit riden en gång sedan träningen. Så idag måste jag ta mig ut och röra på hästen även fast jag helst hade legat inne med en kopp varmchoklad!
Om ingen här känner sig manad att komma förbi och rida ;)

Samma här! har alltid ansett mig helt kass på tömkörning och undvikit det då jag tycker bara att jag trasslar in mig i tömmar och famlar med spö osv.

Men nu har jag tagit hjälp av min instruktör och det är ju hur roligt som helst! Haft några bakslag då det bara känts som min lilla tjej bara rusat och varit allmänt hetsig - framför allt i galoppen. Men i måndags hade vi en lektion igen och jag fick tips om hur jag ska tolka och var jag ska placera mig. Små nyanser som gör så stor skillnad. Inte helt lätt men det är kul. För en "novis" som mig är det inte lätt att se när en unghäst "testar" och ifrågasätter mitt ledarskap och när hon har dålig balans :crazy:

Jag har även fått tips om att tömköra och gå "bakom" eller leda i grimskaft och lära henne vad Proo betyder och verkligen befästa det. Gör man samma övning på volt så är det inte så lätt att få stopp på en häst som tycker att Fullt ös medvetslös är det bästa mottot för dagen.

Vi körde igång igen idag, började med tömkörning som gick sådär. Jag är helt enkelt usel på att tömköra. :crazy:

Hur menar du att det inte är lätt att få stopp på en häst när man tömkör?
Min donna kan också spralla MYCKET när jag tömkör men har man stödet på ytter som vid ridningen är det lätt att bromsa och fånga upp igen.

Eller menar du om man trasslar till tömmarna och tappar kontakten med bettet?

KL

Här får ni se lite galopp! Hon fick ännu bättre galopp andra delar av ridpasset, men detta var det som kom med på film. Själv är jag väldigt nöjd med henne :laugh: Vi går framåt!

http://www.youtube.com/watch?v=DJ6c6lUU3pc

Så himla tokigt ser det inte ut. Meeeen var mycket nogrannare i din ridning både i fattningen och i avsaktningen. Fattning gör du på helt rätt ställe på ridbanan, men led henne med innerhanden så hon förstår att hon ska söka sig neråt och inte titta på stjärnorna. Gör även avsaktningen på böjt spår och bli stark i din bål för att orka hålla ihop henne. Utnyttja den extra trav du får efter galoppen och träna fattningar ur den:). Gäller att man orkar hålla ihop sig själv bara.

Jag tycker att framåtbjudningen har blivit bättre! Lossnar det ännu mer kommer det bli kalas bra:)
Kan ju även säga att min häst fungerar det inte att göra som Fiorano sa, att leda med inner vid fattningen för att behålla formen. Jag måste snarare ha en supermjuk inner hand och en stadig ytter, då behåller min formen som bäst i fattningen. Men som sagt allt fungerar ju inte på alla hästar;)

kl
Idag lyckades jag iaf ta mig ut och tömköra en stund. Gick riktigt bra och tillslut så hamnade dom där bakbenen på plats och det blev riktigt kul:D

Tack!! Handbromsen släpper mer och mer hela tiden. Härligt med tömkörning :)

Fiarona: Tack för tips och råd, som oxo säger så funkar hästar olika. Detta var bara ett par sek av galoppen. Innan galopperade vi i flertal varv och hon gick i stort sett inget som en stjärnkikare ;)

Det enda som gäller på henne är att hon får rulla på och slappna av. Men det kommer absolut bli bättre när jag sitter ner i galoppen. Än så länge får jag vara lite svag i bålen, och stå upp i lite lätt sits. Då hon har mycket krumbukter för sig med bakbenen :p

Som sagt, fattningarna och avsaktningarna jobbat jag med att gå henne mer avslappnad. Vi tar ett steg i taget!

Det är underbart med tömkörning, men min häst "exploderar" när jag vill ha trav. :( Fattar inte varför. Hon gör det inte direkt, men jag tolkar det som att hon blir trött...? Vet inte om det är nåt som är obehagligt/gör ont, men jag ser inga rörelsestörningar. Kanske är hon bara lat, helt enkelt?
Behöver verkligen få tag på en tränare som inte bor i Skåne (som min gör), d v s många mil från mig. Så synd bara, eftersom jag och tränaren verkligen är på samma hästplanet och hon är dessutom väldigt duktig på unghästar.

Jag får sänka nivån på träningen helt enkelt. Berömmer jag för varje steg hon tar med överdrivet löjlig röst så jobbar hon fint, speciellt om jag har väldigt enkla mål. Jag trodde att vi hade kommit förbi det för länge sen, men tji fick jag. I vanliga fall brukar jag prata och framför allt berömma mycket, men det som funkade sist lät nog väldigt löjligt. Men så länge det funkar, så får jag väl låta så...

Hur menar du exploderar?

Jag har jobbat Amazing på volter och rakt sen jag började, jag varierar väldigt mycket!
Enda gången hon har känts trött är om man tömkört mycket i snö några dagar eller vid växtperioder, och då får man bara backa av med vila eller enklare saker som att tömköra i skritt ut i skogen eller liknande. Då brukar dom bli pigga på det igen och man kan "avancera" ett snäpp till för att dom bjuder så väldigt när dom saknat det lite! :laugh:

Du kanske gör ett väldigt ensidigt arbete så att hon tröttnar?
Behöver hon mer mat för att orka?
Underlaget?

Osv, alla bra saker att kolla upp! :)

Hon lämnar marken. Går snabbt att avbryta, men det stressar mig och får mig att tappa lusten att fortsätta jobba, men jag brukar ta 3 djupa andetag och börja om från början mentalt.

Jag har funderat både på foder, underlag, skada och andra fel, men kommer ingen vart ensam. :( Jag behöver verkligen hitta en tränare.
Ensidigt arbete kan vara en anledning, men samtidigt kommer det när jag går från "bara trav/skritt" till att be henne jobba ett steg längre, t ex få in bakbenen lite mer, alltså när jag byter "moment".

Jag blir så ledsen över det här, så jag har inte tömkört "på bana" så mycket i år. Har dock tömkört ut rätt mkt, eftersom där funkar allt jättefint. :love: Eftersom jag har ridit henne sen i somras, så har jag valt att ta bort fokus från tömkörningen, men jag känner att jag inte kan ignorera det längre. Jag vill kunna variera ridningen med tömkörning, så att hon bygger muskler och orkar med ridningen. Men jag kanske tänker fel även här?

Det jag menar är att hon varar inte på "vanliga" förhållningar via bett/tömmar utan bara drar järnet :o försöker jag med kroppspråk- hamna framför henne så lyssnar hon inte alls. Hon stannar om jag tar en rejäl förhållning men det känns inte som ett bra alternativ. Stöd på ytter, hm just nu jobbar vi mest på att få henne att ställa sig inåt.

Idag är jag deppig, red ut med sällskap igår och det kändes hur bra som helst. Hon skrittade på väldigt bra och så travade vi och jag galopperad före en sträcka. Hur fin som helst! Sen hoppade jag av inför sista branta backen och ledde ner henne, efter det är det ett par hundra meter grusväg upp till asfaltsvägen. jag ledde henne på den och ungefär på mitten upptäckte jag att hon haltade rejält på HF. :crazy: Kollade men ingen sten och inget tecken på stentramp, hon hade inte snubblat till någon gång. Hemma i stallet stod hon på benet men såg att hon inte ville stödja fullt ut. Lite varmare nere vid kotan på framsidan. spolade med kallvatten och tyckte att det blev bättre så jag smorde in med kylbalsam. Imorse var hon "gallig" och lite svullen i HF. Med tanke på hennes återkommande ospecifica hältor har jag beställt tid på kliniken - en andra omgång för en rejäl hältutredning :( Tyvärr hade de ingen tid idag eller imorgon utan det blir på måndag.

Hur menar du att det inte är lätt att få stopp på en häst när man tömkör?
Min donna kan också spralla MYCKET när jag tömkör men har man stödet på ytter som vid ridningen är det lätt att bromsa och fånga upp igen.

Eller menar du om man trasslar till tömmarna och tappar kontakten med bettet?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har lagt upp ett träningsschema för mig och min häst och jag undrar om det verkar vettigt? Mån: Skrittrunda/promenad Tis...
Svar
9
· Visningar
1 995
Senast: Bluefish
·
G
Hästmänniskan Vill ha tips och råd av er bukefalister! Vad ska man träna för att få rätt muskler för ridning? Mitt veckoschema ser ut ungefär såhär... 2
Svar
33
· Visningar
3 522
Senast: Egonson
·
P
Träning För en vecka :d Vart rider ni och hur länge? Mitt brukar se ut såhär mån vila tis paddocken ca 1 timme ons skogsridning ca 1 timme... 2
Svar
21
· Visningar
2 618
Senast: Bubben91
·
Körning *hur ofta kör ni(gärna en veckoskiss) *hur mkt/lång tid varje körpass? *vad innehåller era körturer? *hur många dagar...
Svar
11
· Visningar
1 680

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka