Helt klart så om en häst har ett lite knepigare sadelläge (läs svårt sadelläge), så kan gjorden spela stor roll. Problemet tycker jag, med många av de sk. lägesreglerande gjordarna är just att de ofta är och nyper i armbågen dvs de blir för biffiga och stora då man försöker korrigera att hålla sadel stilla på en rygg som inte "vill" att sadeln ligger på en viss plats osv. Om du förstår min ngt kreativa förklaring nu hehe
Min poäng i sammanhanget är att om du letar efter ny sadel, och upplever så otrolig stor skillnad rörelsemässigt på hästen och sitsmässigt för egen del, med en "halvt bra" liggande sadel, så sälj dig inte för snabbt, dvs leta vidare om sadeln inte stannar där den ska i sadelläget!
För det FINNS sadlar som ligger där de ska, jag skulle vilja säga att de flesta välpassande sadlar gör det, om hästen som sagt inte har ett jättekonstigt sadelläge etablerat och då pratar jag inte om att det behövs +30 tusen kr sadlar eller mer eller av värsting hippa märkena osv
En välpassande sadel på en normal hästrygg, hamnar precis där den ska ligga utifrån hur hästen och sadeln passar varandra. Dvs även om du sadlar lite för långt fram en dag, så hamnar sadeln rätt i stort när du rört på hästen lite.
Fortsätt leta och sälj dig inte för snabbt som sagt bara för att känslan är typ wow jämfört med tidigare nu, om sadeln inte ligger stilla. Framför allt en sadel som åker fram är INTE en passande sadel, du kommer bara få problem framöver och ffa om den åker fram nu när hästen inte har extrakilon, så grattis om den sen råkar gå upp typ 2 kilo eller mer under betet tex
Visst är det så att det är en dressyrsadel du provar nu och tidigare har du ridit i hoppsadel? Rätta mig om jag har fel?
framför allt en dressyrsadel får ALDRIG åka fram på hästen, då passar den inte, det blir katastrof på sikt med just en dressyrsadel som åker fram för sadelns utformning är sån att den stör hästens bogblad och hela framdelsaktion och förmåga att röra sig under sadel på ett väldigt gravt sätt om den inte ligger där den ska bakom bogbladen.
Kämpa på i letandet är mitt råd !