Sv: 07r som redan är "inridna"?
Någon här som redan börjat skritta på sina 07: or?
Såg precis en annons på en häst som var född 07 som redan var skrittad och travad på.
Är det inte lite väl tidigt eller är det normalt att de rids in redan sommaren då de är 2 år?
Det finns många olika teorier för det här. En westernhäst är det inte alls ovanligt att vara inriden vid två års ålder. Med inriden menar jag riden i alla gångarter i balans under ryttare - utan att vara ansträngd, tränad. Skrittad och provad i trav, kallar jag inte inriden.
Det beror ju så oerhört mycket VAD man gör. Jag tror på att hästen som tvååring under hösten visst behöver komma igång under ryttare om den skall vara inriden till sommaren när den är tre. Det behövs tid för hästen att stärka skelettet till att kunna bära en ryttare och några månader under våren är inte nog med tid.
Jag har nu under hösten tänkt att rida min tvåring i skritt, lång och låg, ca. tre ggr i veckan. Då handlar det om max 15 min åt gången, mycket kortare tid i början. Sedan longering utan ryttare i form i trav och galopp. Framåt juletid, när underlaget är halt eller perioder då hästen växer mycket, så kommer jag att låta den bara vara. Både för att vila kropp och hjärna.
Så just nu är det intensivträning, med sadeltämjning och uppsittning, så gott som dagligen. Inte för att träna kroppen alls som fokus, utan hjärnan. För att sedan varva ner till den typen av träning som är varannan dag som mest som jag beskrev ovan.
Att låta det ta tid och göra bara lite, lite i början tycker jag är en bra start. Och låter hästens kropp vänja sig och växa sig stark. Så ja, jag skulle gärna köpt den häst du beskriver ovan. Där grovjobbet är gjort. Så länge skrittandet och travandet inte handlar om att den redan är inriden, för då, nej, då skulle jag oroa mig för att hästen blivit tagen för tidigt.
Hälsning Maja