07:or som redan är "inridna"?

S

_Sweetheart_

Någon här som redan börjat skritta på sina 07: or?

Såg precis en annons på en häst som var född 07 som redan var skrittad och travad på. :crazy:

Är det inte lite väl tidigt eller är det normalt att de rids in redan sommaren då de är 2 år?

Sv: 07:or som redan är "inridna"?

Jag har åkt på min häst cirka 10 meter till hagen, men om jag skulle sälja skulle jag inte skriva "riden i skritt" utan snarare "insittning påbörjad". Jag tycker det låter väldigt tidigt, såvida det inte handlar om ett fullblod inför start förstås. :grin:

Jag såg också en sån annons men det var för några månader sedan. Kanske är samma häst.

Jag har suttit på min 2-åring i stallgången några gånger. Men att skritta och trava tycker jag är lite väl att ta i. Om det som Habina sa inte handlar om ett fullblod som ska gå löp. Fast då borde den ju galopperat också.

Du får gärna PM:a adressen så ka jag se om det är samma häst som jag har sett. :)

jag tycket det är på tok för tidigt! jag har "hängt" över min en gång och kommer vänta med att sitta upp och rida in till våren 2010.

Jag tycker att det är på tok för tidigt! Mitt sto är född i April (ganska tidigt) och jag ska snart börja "hänga" lite lätt på henne. Uppsuttet blir det tidigast i Augusti/September om vi då hittat en trevlig sadel och hon är van vid den på ett bra sätt. Jag känner absolut ingen stress då jag har en bra komunikation till henne och hon gillar att lära sig nya saker. Hon växer som bara den och kommer att sluta på 170cm+ vilket också spelar en stor roll när det gäller hur färdig hästen är för de olika momenten! Jag tar allt i en lugn takt så att både kropp och huvud hänger med på ett bra sätt! :)

Senast ändrad:

förlåt att jag lägger mig i, men om hon fortfarande växer mycket är även aug/sept på tok för tidigt tycker jag! Precis som du säger ska ju både kropp och huvud hänga med, så varför ha bråttom och sitta upp innan de ens fyllt tre?

Alltså, det är lite beroende på vilken ras. Och kanske på vilken tid på året hästen är född. En häst som är född i februari tycker jag inte är så konstigt att man rider lite på sommaren om den inte är i växtfas.

Fullblod rids ju som bekannt in tidigt. Quarterhästar rids visst också in på sommaren som tvååringar. Jag vet inte hur det är hos alla westernryttare men det görs så här i krokarna iallafall.

Jag tycker nog att det är lite tidigt. Även om hästen ser färdig ut. Saker som man inte ser är hur färdigutvecklat brosket och andra saker i lederna är.

Att sitta på sin tvååring i skritt kan väl inte skada om man inte är för tung och hästen på tok för gänglig.

Den hästen hade inte jag köpt om det var ett halvblod av modell större, då är den alldeles för tidigt tagen. Som någon sa, brosk och tillväxtzoner sluter sig inte förrän i tvåårsåldern.

Det finns andra sätt att aktivera sin unghäst på, för att förbereda inridningen, utan att behöva sitta upp. Min -07:a är född tidigt i juni och hon har inte ens haft sadel på ryggen. Tänkte inte sitta in förrän i okt/nov innan vintervilan.

Jag tycker det är på tok för tidigt personligen.

Jag har sett en ponnyannons som ligger ute nu om en 3åring. Som det står i annonsen: En tävlingsponny,han hoppar allt,3 fina gångarter.lite riden på sistone.

JAG tolkar det som att h*n inte är mkt riden på sista tiden utan innan, och jag tycker det känns alldeles för tidigt att avgöra att det är en tävlingsponny som hoppar allt som 3åring. Men det kanske är normalt? Jag håller ju till i islandsvärlden så jag är lite 'ute' vad gäller ponnyinridningar.

Jag tycker det är på tok för tidigt personligen.

Jag har sett en ponnyannons som ligger ute nu om en 3åring. Som det står i annonsen: En tävlingsponny,han hoppar allt,3 fina gångarter.lite riden på sistone.

JAG tolkar det som att h*n inte är mkt riden på sista tiden utan innan, och jag tycker det känns alldeles för tidigt att avgöra att det är en tävlingsponny som hoppar allt som 3åring. Men det kanske är normalt? Jag håller ju till i islandsvärlden så jag är lite 'ute' vad gäller ponnyinridningar.

Man kan också tolka det som om att inridningen just påbörjats, men att det löshoppar allt, och att säljaren hoppas att den ska bli en bra tävlingponny. (Jag hoppas att det är så det ligger till)

Jag hade inte köpt en 2 åring som var riden i skritt och trav, jag vill ha en hållbar häst.
Jag kan gå med på att den är sutten på, men thats it.

Ang tillväxtzoner, jag är nästan säker på att jag sett bilder ur en bok som visar att tillväxtzonerna inte är slutna förren hästen är äldre än tre.

En bekannt som håller på med islandshästar sa att broskbildningen hos en treåring är bara hälften av vad en femåring har. Hon hade sett bilder från röntgen eller nåt.

Nu vet jag inte om detta är just specifikt för islandshästen eller om det gällde alla hästar. Men tänkvärt är det iallafall.

Vad jag har förstått så är belastning, (av den typ att gå i kuperad hage och lek med andra unga hästar), viktigt innan tillväxtzonerna slutit sig för att öka hållbarheten. Blir belastningen för hög så får det väl motsatt effekt. Vilken ålder tillväxtzonerna sluter sig i har det skrivits en del om här på buke, tror att det är som beskrivs av er andra, i två-treårsåldern.

Senast ändrad:

Jag kommer ihåg att bilderna jag såg var röntgenbilder från en gammal hästbok som en kompis har. Mer än så är jag inte helt säker på förren jag pratat med henne :D

Jag kanske var lite otydlig! Det jag menade var att hon växer mycket i perioder = hon sover mycket dom perioderna och då blir det bara någon lugn promenad då och då, men hon börjar nu ändå bli riktig häst i kroppen och huvudet hänger med på alla uppgifter. Jag kommer för hennes skull (så att man slipper stressa och kan ta allt i lugn och bra takt) sitta in i Augusti/Sep och sen får vi se vad hon är redo för i "ridväg" innan vintervilan nov/dec eller dec/jan beroende på väder osv :)

Senast ändrad:

Såg precis en annons på en häst som var född 07 som redan var skrittad och travad på. :crazy:

Är det inte lite väl tidigt eller är det normalt att de rids in redan sommaren då de är 2 år?

ojoj inte ens i närheten! *s* Tänker börja hänga på min i höst nångång, eller udner vintern och sitta på henne till våren/sommaren, absolut inte tidigare! Dom är ju bara 2 år! Finns så mye annat att träna på.

Senast ändrad:

Kapar tråden lite.. :)

Kan det vara skadligt att rida in dom så tidigt? Såg en mycket intressant annons på en häst som är född 2007. Dock riden i skritt och trav redan ca 5 gånger?

Det finns många olika teorier för det här. En westernhäst är det inte alls ovanligt att vara inriden vid två års ålder. Med inriden menar jag riden i alla gångarter i balans under ryttare - utan att vara ansträngd, tränad. Skrittad och provad i trav, kallar jag inte inriden.

Det beror ju så oerhört mycket VAD man gör. Jag tror på att hästen som tvååring under hösten visst behöver komma igång under ryttare om den skall vara inriden till sommaren när den är tre. Det behövs tid för hästen att stärka skelettet till att kunna bära en ryttare och några månader under våren är inte nog med tid.

Jag har nu under hösten tänkt att rida min tvåring i skritt, lång och låg, ca. tre ggr i veckan. Då handlar det om max 15 min åt gången, mycket kortare tid i början. Sedan longering utan ryttare i form i trav och galopp. Framåt juletid, när underlaget är halt eller perioder då hästen växer mycket, så kommer jag att låta den bara vara. Både för att vila kropp och hjärna.

Så just nu är det intensivträning, med sadeltämjning och uppsittning, så gott som dagligen. Inte för att träna kroppen alls som fokus, utan hjärnan. För att sedan varva ner till den typen av träning som är varannan dag som mest som jag beskrev ovan.

Att låta det ta tid och göra bara lite, lite i början tycker jag är en bra start. Och låter hästens kropp vänja sig och växa sig stark. Så ja, jag skulle gärna köpt den häst du beskriver ovan. Där grovjobbet är gjort. Så länge skrittandet och travandet inte handlar om att den redan är inriden, för då, nej, då skulle jag oroa mig för att hästen blivit tagen för tidigt.

Hälsning Maja

Den hästen hade inte jag köpt om det var ett halvblod av modell större, då är den alldeles för tidigt tagen. Som någon sa, brosk och tillväxtzoner sluter sig inte förrän i tvåårsåldern.

Det finns andra sätt att aktivera sin unghäst på, för att förbereda inridningen, utan att behöva sitta upp. Min -07:a är född tidigt i juni och hon har inte ens haft sadel på ryggen. Tänkte inte sitta in förrän i okt/nov innan vintervilan.

Det kanske är två helt olika saker vi pratar om, men jag har lärt mig att det inte finns några broskzoner i hästens skelett - alltså det som skall bli ben - efter 9 månaders ålder. Detta har jag lärt mig i samband med att jag resonerat med hovslagare och läst på själv om att korrigering av benställning måste ske innan dess.

Själv tror jag på att belasta hästen lagom, även av ryttare, redan nu och regelbundet - tvååringen - så att kroppen/skelettet får möjlighet att vänja sig vid att denna belastning krävs, innan hästen växt klart. Sedan behöver hästen givetvis vila helt under perioder då den växer mycket. Att bara sitta in en häst i november och sedan inte göra mer, gör varken till eller ifrån, på hästens hållbarhet - tror jag.

Hälsning Maja

Om hästen är bra utvecklad i sin kropp så tycker jag det är okey att hänga och sitta på den som 2½ åring, kanske skritta några steg framåt med ledare. Men mer än så behöver man inte göra! Det är mest bara för att förbereda den mentalt för sin inridning och göra inridningen lättare. Men "rida" en 2 åring är ju för tidigt.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
573
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
817
Senast: Nevermind
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 040
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 733

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna

Hästrelaterat

Omröstningar