05'ornas tråd nr 10!

Sv: 05'ornas tråd nr 10!

*kl*

Här är det oxå svårt att hinna med uppdateringar. Men nästa helg ska jag tävla med "mina" 05:or, eller ja jag äger bara den ena, den andra rider jag åt ägaren :) Baritzo (inte min) ska debutera LB:2 och min Ove ska gå en MsvC:1. Fixar vi 62 % är planen att "satsa" på någon MsvB :) Vi är då kvalade och klara för det även nästa år, i år behöver vi ju egentligen inte kvala då han är 6 år. Baritzo är planen att se hur han uppför sig och bara ta sig runt :) Till hösten har jag som mål att starta en LA med honom :) Får återkomma med lite resultat.

Annars har jag fått mig ett litet stoföl 9/6 e. Florencio. Hon ska heta Magic Florentina!
mf2.jpg
:D

Ove känns iaf superfin just nu, tycker galoppen har blivit så otroligt mycket bättre, så jag är glad att jag inte stressat på eventuell debut i MsvB :) Nu börjar vi känna oss redo. :) Baritzo börjar få ordning på sin trav, hans galopp är helt enorm, men han behöver mycket tid för sin trav. :)
Kram på er!

Igår släppte vi in en 2 åring i hagen som leksällskap till Nova. Brixie skötte sig super bra vid insläppet, hon bara visade vem som bestämmer och vände rumpan åt men slog inte utan visade bara och jag är så glad för det. Förra sommaren va hon riktigt ful vid hopsläpp med andra hästar, känns som hon lärt sig nåt! blivit stora tjejen kanske :)

Nova och Brixie

Bonusbild på Nova :)

De kan nog ljusna med åren även de mörka, har märkt en del bruningar som har ljusare vinterpäls även om det oftast är tvärtom. Men var glad för det! Är inte särskilt snyggt med solblekt päls på sommaren... Det får min fast han är mer ljusbrun:angel:

Hur går det för er? Har för mig att det var något som var brutet (en arm?) och problem med uteritterna?:)

Det har du rätt i, inte snyggt med solblekta hästar, ser ut som de har kluvna pälstoppar :D.

Annars står allt still :(. Opererade armen/axeln 9 maj, och var hos läkaren idag och fick klartecken att äntligen få börja använda armen! Är hur glad som helst :laugh:!
Jag är ju så feg att rida ut, men när jag gjort det har det gått jättebra! Och nu har jag ju inte ridit på 1½ månad men brukar gå med när någon annan rider ut, och då får jag ju se hur bra han uppför sig ute i skogen. (vilket han iof alltid gjort, utom den gången han kastade av mig :p)

Men jag är så taggad på att få börja rida igen! Längtar sååååå:bump::bump:!
Dessutom har jag bara sommaren på mig, för i sep ska jag börja plugga på annan ort och då ska han ut på foder.

Film!! Film!!! Film!!!:bump::bump:

Härligt att det går så bra för er!

Såg faktiskt en annons på Blocket att de tänkt starta terrängträning i min lilla stad! Hade jag för det första haft en frisk arm/axel så jag kunnat rida och för det andra varit lite modigare så hade jag såååå himla gärna testat på det! Tror mitt monster hade gillat det!

Får njuta av era bilder och filmer istället ;)

Myyyysigt!:D

Ja jag har också luskat reda på att det ska hållas lite träningar i dina trakter;)
Den 2 juli finns det en chans att vi kommer ner dit och tränar, beror lite på vilken tid det blir då vi ska tävla dagen efter.

Du kan inte be någon leda er/gå med de första gångerna (ut i skogen alltså) kommer nog kännas jättelöjligt men samtidigt en trygghet. Sedan ha någon som rider med på en annan häst, tills du vågar lite på att han faktiskt är snäll!:)

Annars har jag fått mig ett litet stoföl 9/6 e. Florencio. Hon ska heta Magic Florentina!
mf2.jpg
:D

Vilket vackert föl! Grattis! :love:

KL

Min 05-a kämpar vidare mot Falsterbo i år och har mönstrat för unghäst-vm. Nu får vi se hur det går, två veckor med hårt arbete och massor förberedelser kvar! :bump:

(bör kanske tillägga att jag inte rider själv ;), så jag gör inte det största jobbet... )

Myyyysigt!:D

Ja jag har också luskat reda på att det ska hållas lite träningar i dina trakter;)
Den 2 juli finns det en chans att vi kommer ner dit och tränar, beror lite på vilken tid det blir då vi ska tävla dagen efter.

Du kan inte be någon leda er/gå med de första gångerna (ut i skogen alltså) kommer nog kännas jättelöjligt men samtidigt en trygghet. Sedan ha någon som rider med på en annan häst, tills du vågar lite på att han faktiskt är snäll!:)

Vet du vart träningarna hålls? Hade varit skoj att få se terrängträning IRL :laugh:!

Nu har jag hittat en toppentjej (duktig ryttare men som haft uppehåll pga barn) som rider honom, och hon ska även ha honom på foder till hösten. Och nu när de håller på att lära känna varandra så går jag med ut i skogen. Och det är ganska skönt, för jag får se hur himla snäll han är!
Att ha med en människa som går ut med mig är det bästa, men få som vill gå med. Men tror faktiskt att jag vågar ut med honom. Och nu är jag så himla taggad att bara få rida! Och jag längtar efter att få göra allt med honom! Tom sååååå sugen på terrängträning :D. Det har ju blivit värsta flugan här i Ronneby nu ;)

På tal om terrängträning så lever jag och Kimbi och vi var igår på terrängträning i Boxholm. Vi var lite ringrostiga då vi inte varit ute på terrängbanan sedan vi tävlade, och det var första gången vi var på just den terrängbanan. Det var såååååå kuuuul! Du måste ut och prova lite terräng med din fina pojke. Han skulle säkert gilla det. Igår provade vi lite nya typer av hinder också. Upp och nedhopp i vatten. Nedhoppet var lite läskigt men med lite övertalning gick det. Sedan blev det ett smalhinder som gick som smort och en sunken road som också gick superbra. Duktig häst helt enkelt. Matte var i eufori efteråt : )

Här kommer lite bilder. Lite små då jag kopierat dem från min tränares blogg men än dock bilder att liva upp tråden med : )

Det här med att hoppa lågt och spara energi är inget för Kimbi ^^

Likaså det här med att hoppa av på rätt ställe.

Hinder i uppförsbacke.

Åh vad kul det ser ut! Så högt hon hoppar på sista!

kl

Lite halvt om halvt oseriösa bilder på mig o min pålla

Helstörd bild, lade in den på ett annat ställe me :p

32512623.jpg

32512541.jpg

Jag har kommit igång lite smått med ridningen nu och hon känns jättefin! Tyvärr har hon lagt på sig lite mycket, brukar ha greengard på emellanåt men tyvärr får hon lätt skav av den.

*kl*

Vi var och tävlade den 26/6 och fick ihop strax under 65 % och är därmed klara för MsvB nästa år, det känns skönt! Råkade sätta lite för mycket tryck i honom så det blev lite missar, men han kändes superfräsch och jag är nöjd. :)

Bjuder på en bild från prisutdelningen :)
trava.jpg

Kram på er

kl.

Tänkte uppdatera om dom 2 senaste och sista tävlingarna som Cesar var på för vårterminen.

12/6 debut reg. 1.10

Cesars debut i 1.10. Vi kom till tävlingsplatsen går och kollar in banan för klassen innan, och det är maxade hinder och tittiga hinder bl.a. vattenhinder med vatten i. Det var väldigt många hästar som stannade och vägrade ut sej och jag blev lite nervös och ångrade nästan att vi anmält honom dit. Men efter ett tag börjar jag tänka att vi får se det som ett test för Cesar, att se om han tittar på titthinder och hur han sköter sej. Han såg jättefin ut på framhoppningen, han var taggad. Dom kommer in på banan, och rider runt lite medans ekipaget innan rider, dom vägrar ut sej på 1:a hindret. Sen blir det Cesars tur och han gör återigen en klockren felfri runda, Han såg superfin ut, och det såg lätt ut! Efteråt berättade ryttaren att han hade känts superfin och inte tittat på någonting, så det var superkul! :)

Sedan var det sista tävlingen för våren och nu var det min tur att rida Cesar själv. Vi var iväg och red en lokal 0,85m, bra avslut på en bra tävlingsperiod. Han kändes superfin på framridningen och framhoppningen :love: och sedan kom vi in på banan, det var långa galoppsträckor och inte mycket man kunde ta in på vägarna. Men vi red på och han kändes jättefin! lyssnade bra och jag kunde lägga honom rätt på alla hinder vi fick en jättefin, jämn ritt. Vi var felfria på hinder men fick tyvärr 1 tidsfel, men det är ingenting jag bryr mej om iom. att banan var som den var, alternativet hade varit att rida i ett högt tempo vilket jag inte ville göra på Cesar, utan vi höll ett bra normal tempo med bra rytm. Jag var supernöjd över Cesar :love:

KL
Nu har jag varit dålig på att uppdatera igen...:)

Vi har debuterat Lätt klass! Vi var i Dagstorp, dressyren var inte bra, det lilla hästskrället bytte galopp ungefär vart tredje steg och bockade och skuttade mest... Hoppningen var det min tur att klanta till det, 2 hinder ner. I terrängen var vi överrens igen! Det var en ordentligt maxad bana höjdmässigt dock inte jätte teknisk. Kände mig rätt nollställd innan start, hade ingen aning om hur han skulle reagera. Men han överaskade ordentligt och bara rullade runt hur enkelt som helst!:love:

Vi har även varit hemma på Gotland och gjort en start där. Där gick dressyren kanon! Mitt mål var att vi skulle hålla rätt galopp hela programmet:angel: Han kändes riktigt fin, både i travprogrammet med skänkelvikningar och i galoppdelen med förvända galoppen, 69,5%! I hoppnignen blev det återigen två rivningar. I terrängen var det blandade resultat... Först missuppfattade han ett hinder i början på banan, vilket gjorde att han hoppade det mer eller mindre från stillastående, jag är glad att han har så bra balans och snabb att få fötterna på rätt håll igen:angel: Sedan kändes han superfin tills vi komm till 3:e sista hindret som var vattnet... Ett stort nerhopp blev för mycket, vi kom ner efter en liten stund men var redan uteslutna...

Men om vi tar dressyren från denna helgen och terrängen från förra helgen så har vi snart en tävling med 3 bra dicipliner!;)

Och lite bilder från tävlingarna

Framridning 1.10
32476923.jpg

1:a hindret 1.10
32476930.jpg

32476932.jpg

32476956.jpg

32476997.jpg

Och så lite bilder från senaste tävlingen då jag red

32500001.jpg

32500016.jpg

32500097.jpg

*kl*

Vad duktiga alla är som är ute och tävlar och vad roligt att det går bra för er! :laugh:

Jag måste ju oxå uppdatera lite, och några tävlingar är det ju inte på tal om för oss. Men i måndags red jag för första gången efter min operation :bump:. Det var alltså mer än 2 månader sedan som jag red. Så bad en kompis följa med mig som flock (utan häst), så red en runda i skogen och tog en tur om Cirkusplatsen och red lite där. Min kompis fick motionera av Othello lite, för han hade vilat i nästan 2 veckor och var lite pigg, och efter det så vågade jag mig på både trav och galopp :love:!

Vi skulle ju rida redan kl 10 på förmiddagen, så min lille plutt låg fortfarande och sov som vanligt!
bete014.jpg

Och det ser kanske inte så himla bra ut, men det struntar jag faktiskt i, för jag har RIDIT på min lilla stjärna!!!!!

bete017.jpg

bete016.jpg

bete015.jpg

Va kul att du ridit igen!! :laugh:

Jag har också varit i sadeln igen efter en rejäl omkullridning i galopp med hjärnskakning som följd... Legat i sängen och glott i 2 veckor ungefär men nu så är vi igång igen :laugh:

Va kul att du ridit igen!! :laugh:

Jag har också varit i sadeln igen efter en rejäl omkullridning i galopp med hjärnskakning som följd... Legat i sängen och glott i 2 veckor ungefär men nu så är vi igång igen :laugh:

Men fy det lät otäckt, och inte roligt det där med hjärnskakning. Nu är det, tack och lov, många år sedan jag fick det, men jag kom ihåg hur hur mörbultad och "trög" man blev efter det, innan lilla huvudet hade återhämtat sig.
Men skönt att du också är igång igen :)

Ikväll blir det andra turen för min del, och jag längtar :laugh::bump:!
Känner min nästan lite stressad att komma igång med ridningen, för 5 sep ska jag lämna iväg honom på foder pga att jag ska iväg och plugga. Väldigt delade känslor!

KL

Vet inte när jag senast uppdaterade här men tänkte att jag kunde visa några bilder och kanske få lite skäll från er ang vad som behöver bli bättre ;)
Bilderna är inte de bästa men man ser ju lite iaf...

gonblicksbild-5-2011-06-01-18-46_156490923.png

gonblicksbild-2-2011-06-01-18-43_151674776.png

gonblicksbild-2-2011-05-12-11-54-a2_147517204.png

gonblicksbild-8-2011-05-12-12-02-a7_147517292.png

gonblicksbild-13-2011-05-12-12-10_147517359.png

Smidigheten är det iaf inget fel på men min följsamhet kan bevisligen förbättras en hel del... :cool:

gonblicksbild-12-2011-06-05-20-24_151444638.png

Mvh JV

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
601
Senast: Lavinia
·
Relationer Idag är det 10 år sedan. 10 år sedan jag fick ovärderlig hjälp och stöttning härifrån. 10 år sedan jag blev "fri". 10 år sedan livet...
Svar
1
· Visningar
1 381
Senast: tanten
·
Utrustning Jaha, står i träsket, behöver en ny transport. Ber om ursäkt över en rörig tråd med mycket om och men. Vad är era bästa tips för att... 2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 261
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund Hej! Jag har skrivit två trådar här på Bukefalos tidigare och känner att jag måste få skriva av mig. Ni har varit så hjälpsamma i mitt...
Svar
6
· Visningar
1 988
Senast: Happimess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Kastrering av tik - erfarenheter?