05'ornas tråd nr 10!

Sv: 05'ornas tråd nr 10!

32375060.jpg

1:a hindret

32375067.jpg

32375070.jpg

32375083.jpg

Framhoppning till andra klassen

32375090.jpg

Inne på banan 2:a klassen

32375094.jpg

32375098.jpg

32375101.jpg

Senast ändrad:

Han är jättefin! Är planen att du ska rida honom själv längre fram? Eller det kanske är du som rider?

kl

Jag och Ninja har varit på kliniken idag och hon är halt båda fram i knäna och är nu behandlad. Jag är ändå lättad att det inte var fång som jag varit livrädd för. Hon såg fin ut på röntgen som väl är och veterinären sa att det var god prognos.

När vi stod där i undersökningsrummet så droppade det ganska mycket mjölk från juvret, hennes numera åring diar för fullt fortfarande och häromdagen fick jag nog och delade av hagen för nu får det vara färdigdiat ! Veterinären skrattade bara åt det och sa att de kan ge di hur länge som helst om man inte delar på dem eller stoet är dräktigt igen..

Å va det ser härligt och fint ut :)

Kl

Har ridit min madame och hon tycker att det är skoj. Hon är inte halt men det känns som hon har ont i sina framfötter, så fort hon stiger på en sten så håller hon på att döööö :eek: Funderar på om det är så att hon har tunna sulor och funderar på att sätta sulor på, nästa skoning iaf en sko omgång. Sen är hon FET ja superFET!! så det gör det inte heller bättre att gå och va tung och ha ont i fötterna. Och betet har inte ens börjat.... jag funderar på en betesreducerare åt henne, men det känns hårt tycker jag men det är å andra sidan inte bra att vara fet och tung och få ont någonstans heller. Vill inte att hon ska gå själv hela sommaren heller... usch va svårt det är när man har lättfödda hästar.

Min häst är också lättfödd. Jag provade med betesreducerare men hon fick skav och svullnade upp i mulen stackaren.

Nu har jag gjort en mindre hage så hon har de två unghästarna bredvid sig, hoppas kunna hålla henne i hyffsat hull i sommar. Tänkte flytta ut hagen efter hand men hon ska inte få för mycket. Synd om henne att gå själv men hon måste ju ändå skiljas från sin diande åring också så det får bli såhär.

En GOD nyhet för mig iallafall, sen för ni andra vet jag inte. Men jag ska få ha hyrponnyn nästa år med :O! Trodde verkligen inte det, hade ställt in mig på det och har sagt det till alla i stallet som frågat osv. Men nu blev det shär och jag är ju glad ! :D

Hon är dock stark (biter liksom tag i bettet ibland och blir stum) och i galoppen går det verkligen undan. Men det är pga mej men jag hoppas det blir bättre :D. Vi ska väl också försöka få henne mätt så att det blir lite tävlignar i höst :)

Tack! Det är inte jag som rider honom på bilderna, men nu är han hemma igen och det är återigen jag som rider och tränar honom :) Han har som sagt varit hemma hos min hopptränare i 2.5 månader endast pga. att jag behövde ladda om batterierna och började plugga, innan dess har han varit hemma hos mej sedan han var en liten nybliven 3 åring som endast var insutten och riden i någon månad, så det är jag som utbildat honom :) Den här tjejen som rider honom på bilderna är en jätteduktig unghästutbildare och hon har fått tävlat Cesar några gånger nu då jag vill att han ska få så bra start som möjligt på sin tävlingskarriär och samla lite erfarenhet på tävlingsbanan innan jag själv börjar tävla honom. Men han beter sej kanonbra, som om han aldrig gjort något annat, han har gjort 6 starter i år och varit placerad i 5 av dom (hade 4 fel i den första starten han gjorde) Så nu har jag börjat kolla efter lite tävlingar som jag kan åka med honom själv på :)

Senast ändrad:

Tråkigt att hon blev behandlad, men bra att ni hittade något som ni kan göra något åt. Får hoppas att hon blir bra nu. Låter klokt att sära på henne och "fölis" i alla fall. Känns som det är hög tid : ).

Mazarinen: Han ser jättefin ut!

ffengvall: Kul att du får ha ponnyn ett år till. Grattis : )

KL
I lördags var det dags för min och Kimbis årsdebut på hoppbanorna. Vi var på en lokal tävling och hoppade 90 cm och 1 m. Det var rätt mycket att titta på inne på banan; stor läktare, läskiga infångare på alla hinder, fylld vattengrav (dock skulle den inte hoppas över) osv. Jag trodde min lilla tönt skulle balla ur inne på banan men i 90 var hon superfin. Hade en jättefin rytm och var lyhörd. Vi lyckades ta en rosett där : ). I 1 m kändes hon också jättefin men där kom vi jättefel på ett hinder så då valde Kimbi att stanna, samt rev vi ett hinder som hon blev lite tittig på och kröp intill. Jag är ändå jättenöjd med den rundan också! Vi har inte hoppat jättemycket nu i vår så det känns jättebra att sätta två fina rundor ändå. Framför allt efter fälttävlan då vi lyckades peta två och hade noll rytm. Nu ska vi hårdträna inför nästa hopptävling om två veckor : ).

Här kommer lite bilder på min knäpphäst från i lördags när vi var på tävling.

hahaha

Så trevligt det ser ut!

Jag och Igloo har hunnit med ett par terrängträningar till (det går bättre och bättre att hitta ett sansat tempo, och hindren är verkligen inte ett problem), och ridit klubbtävling hoppning och dressyr, och allt känns bra. Han blir nog min fälttävlanshäst när han blir stor. Förhoppningsvis kan det kännas ok med startfälttävlan i år, och så siktar vi på debut i "riktiga" klasser nästa sommar, bara för att ta det lugnt och sansat.

Min häst är också lättfödd. Jag provade med betesreducerare men hon fick skav och svullnade upp i mulen stackaren.

Oj fick hon skav av den.... hm min som är så känslig då åker hon väl också på det. Men jag måste testa iaf, hon är så rund rund! Min beteshage är så stor så om jag gör en liten hage åt henne i den och de andra drar iväg blir hon väl tokig om hon inte kan följa med dom.

Kl
Började trava lite igår och på böjt spår känns hon inte riktigt ren i vänster varv, undrar om det kan vara så att det gör ont av sömsticken .... blir väl någon j*vla hovböld där skulle inte förvåna mig... suck.

*kl*

Det känns som att det är flera år sedan jag var här inne senast. Det är iaf väldigt länge sedan jag skrev något. ;)

De kan ju snart inte kallas unghästar längre, våra 05-or. Suck... jag har liksom använt mig av ursäkten att Frasse är en unghäst varje gång det inte blir riktigt som det är tänkt... dags att börja släppa det tänket nu. :D

Vet inte om någon av er kommer ihåg min fux Frasse, e. Florencio, som jag till och med körde in och som åkte på än det ena än det andra och framförallt hade hov-problem ?

Nåväl - status i dag är att det går SÅ mycket bättre.

Skickar med några nytagna kort. Körbilden är från hans allra första körtävling nu i april och jag är mer än stolt över honom. :love:

Namnl%25C3%25B6st-5%2Bkopia.jpg

200703_10150220428614554_628789553_9087156_6520599_n.jpg

FrasseRunsten.JPG

Klart jag kommer ihåg din fina häst! Nu är han ju ännu finare! Skönt att han är bättre i sina hovar och att det går framåt för er. Kul med körtävling, vad kör ni för något? Nä de är inte längre så unga våra 6 åringar, men för mig så har det bara varit tråkigheter så vi har fått börjat om igen och igen. Känns som vi stampat på samma ställe länge nu. Men nu får det va slut med tråkigheter har jag bestämt så nu ska vi igång igen ;)

Klart vi minns din snygga fux! Kul med körning :) Vad var det för problem han hade med hovarna?

kl

Min är fortfarande halt, hon går ju nu i egen mindre hage bredvid en åring och en tvååring. Så ungdomarna har lite bättre bete än vad hon har men hon behöver banta så det blir bra. Tyvärr har hon sprungit en del i hagen nu när hon går själv.. inte riktigt bra men vissa dagar går bättre så jag tror hon lugnar sig. Juvret har gått ner till halva storleken nu i alla fall och det har slutat rinna mjölk.

Varför blir det aldrig som man tänkt sig? I vintras när det var 20 minus och en halv meter snö hade jag två hästar att rida och fullt upp. Nu när ridbanan är fixad och vädret lite mänskligare så har jag ingen att rida. Sålde den ena och den andra är halt.

Var bara tvungen att visa er hur jag hittade min häst i hagen idag!

32407180.jpg

Han är så söt så jag kan dö! Så avslappnad så man tom fick en skymt av tänderna :D

För övrigt så är jag nyopererad. Bröt armen i höstas när jag var ute o red, men nu hade den läkt ihop fel. Därför har de nu brutit upp benet igen och satt det på plats med en bricka och spikar. Så det är 2 tjejer som tar hand om honom åt mig nu. Känns jätteskönt att det är just dem, men så jobbigt att inte själv få ta hand om sin häst!

Martina: ja din häst känenr sig ju trygg iallafall ;)! Gud de tförstår ag, skulel vekrligen inte vilja skada mig allvarligt med häst :O Dock kommer det väl ngn gång...

Här komemr iallaflal en video på mig och min kompsi Nora när vi "leker" följa john (med hästarna såklart). Första videon jag lägger upp där jag dressyrar lite halvt ute :). Jättemysigt, bara att ponnyn var lite galen sådär ibland.. Kan länka till lite bilder med på vår väns blogg (som fotade och filmade oss)

http://youtu.be/D6XnhrQn5d4

Här är länken till bildern apå hennes blogg. Det finns fler bilder men de får väl komma senare.
Såklart ramlade jag av också, efter en stock så ville vi åt två oliak håll, Nova vann för annars hade vi nästan ridit in i ett träd för hon verkade vägra gå dit jag ville (ngt läskigt troligtvis). Sen ligger man och asgarvar på markne, som vanligt då :)

http://emmalindblom.se/2011/may/frida-pa-nova-nora-pa-arnie.html
http://emmalindblom.se/2011/may/utkast-maj-18-2011.html

Juste , jag har den bruna ponnyn för de som inte vet :)

Klart jag kommer ihåg din fina häst! Nu är han ju ännu finare! Skönt att han är bättre i sina hovar och att det går framåt för er. Kul med körtävling, vad kör ni för något? Nä de är inte längre så unga våra 6 åringar, men för mig så har det bara varit tråkigheter så vi har fått börjat om igen och igen. Känns som vi stampat på samma ställe länge nu. Men nu får det va slut med tråkigheter har jag bestämt så nu ska vi igång igen ;)

Påminn mig snabbt, var det din som blev opererad? nä? eller? vad har ni råkat ut för ?
Jag känner väl också likadant, att vi inte kommer ikapp alla andra duktiga 05-or här inne. De tävlar och placerar sig och ser allmänt stora, vuxna och väääldigt imponerande ut. :d
Vi har haft ett års konvalescens nu (dvs jag har använt sista året på att 'sätta igång' honom) .. det känns som att man gör det precis hela tiden.. men just nu är det, peppar, peppar, på rätt väg (igen :grin: )

Klart vi minns din snygga fux! Kul med körning :) Vad var det för problem han hade med hovarna?

kl

Min är fortfarande halt, hon går ju nu i egen mindre hage bredvid en åring och en tvååring. Så ungdomarna har lite bättre bete än vad hon har men hon behöver banta så det blir bra. Tyvärr har hon sprungit en del i hagen nu när hon går själv.. inte riktigt bra men vissa dagar går bättre så jag tror hon lugnar sig. Juvret har gått ner till halva storleken nu i alla fall och det har slutat rinna mjölk.

Varför blir det aldrig som man tänkt sig? I vintras när det var 20 minus och en halv meter snö hade jag två hästar att rida och fullt upp. Nu när ridbanan är fixad och vädret lite mänskligare så har jag ingen att rida. Sålde den ena och den andra är halt.

Han fick ju belastningsfång med svag rotation i båda framhovarna. Misstänker även något knas med ena hovbenet ( :crazy: ).
Vi har varit i igångsättningsfasen ung 1 år nu och äntligen ser det ut att vi har hittat ett sätt som passar både honom och mig. Det blir aldrig någon hopphäst av honom med de hovarna, men så är han dressyrhäst också. :D

Din häst ? Dräktig? OCH halt ? Är det en ny stjärna du har eller hade du två från starten ?
Det blir aldrig som man tänkt sig, det är därför jag har slutat planera. :crazy:

Åhh, vad snyggt :love:!! Önskar att jag kunde något om körning. Tror att min stjärna också hade passat fint framför en vagn!

Alla hästar blir av någon konstig anledning snygga i selar. haha.
Ta kontakt med närmaste tävlingskörklubb. De brukar vara så himla glada när folk hör av sig och hjälper mer än gärna till. ;)
Det är lite bökigt att komma igång men när man väl är där är det så himla häftigt och ett suveränt sätt att variera hästens träning.
:)

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
601
Senast: Lavinia
·
Relationer Idag är det 10 år sedan. 10 år sedan jag fick ovärderlig hjälp och stöttning härifrån. 10 år sedan jag blev "fri". 10 år sedan livet...
Svar
1
· Visningar
1 381
Senast: tanten
·
Utrustning Jaha, står i träsket, behöver en ny transport. Ber om ursäkt över en rörig tråd med mycket om och men. Vad är era bästa tips för att... 2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 261
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund Hej! Jag har skrivit två trådar här på Bukefalos tidigare och känner att jag måste få skriva av mig. Ni har varit så hjälpsamma i mitt...
Svar
6
· Visningar
1 988
Senast: Happimess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka