05'ornas tråd nr 10!

Sv: 05'ornas tråd nr 10!

Påminn mig snabbt, var det din som blev opererad? nä? eller? vad har ni råkat ut för ?

Brixie hade senkontraktur som liten (box 7 månader ca) sen tog jag föl på henne för att hon skulle få mer tid på sig att vara häst. Sen har den ena förkylningen avlöst den andra.... och sist men inte minst så sömstack hovis henne på 3 ställen sist vid skoning :devil: Hon stog hela förra sommaren med förkylning och så hinner jag rida igång henne och börja träna lite så blir hon förkyld igen, ja så har det hållit på! Så nu sätts hon igång igen!

KL
Igår när vi red så gick vi halvt omkull :eek: hon snubblade på nåt sätt och slog i mulen, frambenen och halsen i backen och kom inte upp förrens på 3:e försöket. Jag kände marken under mina stigbyglar. Men är inte halt idag som tur är!

Vad fin han är, och vad ljus han har blivit! Roligt att det flyter på med han, för visst vad det han som var skadad för ett tag sen? Har alltid tyckt att han är så maffig! Det har hänt mycket med honom sen han var en liten tunn treåring ;)

Kl*

Ingen vet nog vem jag är eftersom jag inte skrivit på över ett år och har aldrig varit särskilt aktiv. Men jag brukar kika in här då och då och kolla på era fina numera 6-åringar, helt galet vad tiden går fort! Mitt mål med Fiona har hela tiden varit att få kvala in till 5-åringarnas ponny SM.

Dock blev inte fallet så. Vi startade ett par 100 meters hoppningar förra våren med lite skitpet, men allt kändes väldigt okomplicerat så vi tänkte att vi ställde av henne för sommaren och satsade på att nollarna skulle komma efter sommarvilan. Men under sommarlovet åkte jag på en rejäl dänga körtelfeber som satte sig på lever och mjälte och vandrade sedan upp till njurarna. Njurarna slutade aldrig krångla och jag åkte till och från akuten i över 7 månader efter att jag insjuknat. Detta gjorde att jag och Fiona tappade hela säsongen från augusti till februari i år. Den ork jag hade var jag tvungen att lägga på försäljning av vår andra ponny. Det blev mycket ofrivillig vila och ingen träning för varken mig eller Fiona under den tiden, och givetvis inget ungponny SM.

Men nu är vi tillbaka igen och Fiona går stadiga nollor upp till 100 och vi ska snart debutera 110. Och vi ska i den mån om tid försöka se om det går att kvala till ungponnysarnas 6-års SM i år istället. Sen måste vi gå och fundera i lite tråkigare banor också, dvs. försäljning. Jag är 18 och det är därmed mitt sista ponnyår. Och fyy vad jag hatar det! Fiona är min drömhäst på alla sätt och vis och jag vill verkligen inte släppa henne än på ett tag :cry: Har funderingar på att tävla henne som storhäst nästa år :o ¨

Här kommer lite bilder från förra helgens tävlingar:

32412059.jpg

32412346.jpg

32412387.jpg

32412388.jpg

ponnyn var så fin så fin idag. Snacka om att det går i vågor, nyligen var hon inte rolig alls.
Även om vi red ut epå banan och markarbetade var hon lugnare än på länge :O! Iofs började vi med att jag ramlade av, dock hamnade jag på fötterna. Vi travhoppade, hon är alltid lite fånig i början och tog världens skutt och jag hängde inte med. Hamnade kosntigt på henne, råkarde troligtvis skänkla på hennes mage så hon mockade av mig sen.

Men sen så kunde vi hoppa i först trav utan att hon kutade sista biten mot hidnret, och när hon gjorde det lugnt så gick det i galopp med! Hoppade kanske 60 med markbom innan (så hon inte hopapde av för nära) och första gången hamnade jag ltie fel men andra gången så tog hon jämna språng HELA vägen och åh vad duktig hon var :) Snacka om att jag är glad? Denna dag visade framsteg. Hon tog galopperna bra med, även ifrån skritt, och börjar söka sig neråt i galoppen. Blev mjuk och rund i väsntergaloppen. Herregud vad fin hon var! Kan inte annat än le nu :'D

Tack! Ja han ljusnat en hel del, men jag tycker att han hästan är som finast i färgen nu så han får gärna sluta ljusna mer nu! :angel: Ja det känns jättekul, det är verkligen mycket som har hänt, han har även fått en ny sadel och han har fått ett nytt mycket luftigare steg och känns mer avslappnad (tänk vad mycket sadlarna kan göra!) Precis, ca 1 vecka efter 4 års kvalitén var det. Men idag är han helt tillbaka och som sagt tävlar och tränar och går jättebra, han varken har eller kommer få några som helst "men" eller problem pga. det som hände, vilket känns jätteskönt! :)

Haha, ja det har det verkligen! jag tyckte att han var fin när vi köpte honom som 3 åring, men nu när jag tittar tillbaka på bilderna så ser jag hur spillevinklig han var, haha det var nog bara jag som såg vilken snygg häst han skulle bli :angel:

-------------------

Kan ju passa på att uppdatera lite om Cesar. Allting går jättebra, han har fått en ny hoppsadel, vilket både Cesar och jag (som ridit med allround sadel) är väldigt glada över. Har börjat träna för en jättebra dressyrtränare (tror jag förresten att jag skrivit) Men det fungerar verkligen jättebra med henne, det är superkul!
Snart måste jag även ta fram klippmaskinen, för Cesars päls verkar inte riktigt förstått att det är sommar, så han har en liten björnpäls och blir ganska svettig när man rider, så jag ger den 1 vecka till på sej, sedan ryker pälsen! :)

Jättefin ponny!

KL
Jag satt själv och kikade på lite gamla bilder och hittade denna
musseext2.jpg

Från februari 2010, att jämföra med en nytagen bild
DSC00131.jpg

Maj 2011
DSC00129.jpg

Nyfiken ;)

Igår var vi i Dagstorp och tävlade!
Efter dressyren var min häst väldigt billig.... Traven var helt ok, skritten var bra (7:a! han brukar få 5:a eftersom han inte bjuder i skritten riktigt) galoppen däremot... Bockade och viftade med huvudet så fort jag la till skänkeln för att få fram honom så bytte han galopp. Så det programmet glömmer vi snabbt:angel:

Efter hoppningen var han dock förlåten, pigg och glad trots lite knixig bana så var han med på noterna. (Med andra ord så gick det faktiskt hyffsat att svänga) Felfria.

Efter terrängen var han väldigt dyr igen;) Super duktig pållehäst, lite vingligt då en del av banan går på stigar i skogen, samt en del dumt placerade funktionärer. Dock skuttade han snällt över alla hinder, men bäst av allt han gick i vattnet utan krångel! Stannade upp och kikade lite men tänkte aldrig bakåt. Utan var hela tiden inställd på att ta sig igenom, skulle bara välja vilken del av "stranden" han ville gå i från:D

Wow vilken häst jag har :love:

Igår var jag på första hoppträningen med Cesar på ca. 4 månader. Träningen gick ut på att likna tävling. Vi började med uppvärmning och jobbade för att få hästarna reglerbara och lösgjorda. Sedan hoppade vi fram på 2 hinder, 1 oxer och 1 räcke upp till 1.10, och jäklar vad Cesar hoppade :love: Underbart att få sitta på honom igen. Han hoppar upp sej jättefint i fram använder ryggen och öppnar upp kanon i bak! Sedan avslutade jag med att hoppa en bana på 90cm vilket gick jättebra! Jag kände mej lite ovan då det var ett tag sedan jag hoppade Cesar så "ordentligt" undertiden har jag hoppat mammas lilla häst på 1.63 med liten galopp och små språng, Cesars motsats.

Jag kände mej så nöjd och glad!

Och idag har jag tränat dressyr och det gick så underbart bra, har nog aldrig fått sådan här bra känsla på Cesar. Jag fick låna en dressyrsadel en santa cruz leopold och jag fick jättebra sits i den och kunde inverka väldigt bra på Cesar och fick fram ett jäkla steg i gångarterna, vilket shvung han har :eek: Han kom upp sej i fram och jag hade "ingenting" i handen, han var jättereglerbar och kvick för hjälperna, åååh det var som att sväva fram :love: :love:

Nu kommer han få ta det lite lugnt några dagar, då han som sagt tränat 2 dagar i rad, imorgon blir det en härlig uteritt.

Åå va roligt för dig att han utvecklas så fint. Tror det är super nyttigt för våra hästar att bli ridna av andra än oss själva, vi har ju olika styrkor och brister i vår ridning :)

Kl
Idag har jag och Brixie tagit oss en vända i skogen med härlig galopp som va helt underbar och reglerbar :) solen sken och det va bara så himla mysigt :love: Tror dock hon kommit in i en liten testperiod, hon försöker vända när vi rider hemifrån, inga tvära kast eller så men lite segvända med huvudet för att testa om det går och så tar hon inte skänkeln när man går på med den så man får ta pisken som understödjande och då går hon :angel:

Ja och jag tror framförallt att det har varit bra för hans psyke. Han mognat så otroligt mycket i huvudet under den tiden som han inte var hemma. :)

Idag har jag köpt en dressyrsadel till Cesar. Det blev en Globus Tekna, den låg väldigt bra på honom, och det är väldigt tydligt vid ridningen om han tycker om en sadel eller inte. Han fick ett underbar steg :love: Bättre än igår, för idag kom han upp sej mer i fram och kunde verkligen jobba på bra med även frambenen. Vilken jäkla häst jag har, nu måste jag nästan ut och prova på att tävla lite dressyr igen och se vad dom har att säga nu :)

Det är så himla härligt att läsa när du skryter om din häst :laugh:! Nästan så man blir lite tårögd av att du är så lycklig över din häst! Underbart! Jättekul att det går så bra!
Och härligt att du hittat en sadel som ligger så bra!

(och i min värld är det det en riktigt bra grej, att skryta om sin häst! Då är man väl verkligen på rätt väg :laugh:)

Här har det varit lugnt ett tag ser jag.

Hittade den här, första ridturen efter att jag fått hem honom.
Sep 2008, han är 3½ år.
forstaridturen.jpg

Han var så härlig att rida! Så mjuk och vilken härlig känsla det var.
Skillnad är det nu, inte alls så ridbar längre :o! Men man måste väl misslyckas innan man kan lyckas :angel:?

Och så mörk han var? Blir bruna hästar också ljusare med åren?
Jämför med bild tagen nov 2010, dessutom med vinterpäls.
frsta-turen-02.jpg

Vilken tur, det är inte meningen att skryta. Jag skriver bara precis vad jag tycker och känner för min häst och för mej är Cesar verkligen speciell och drömhästen med stort D <3 <3

-----------

Idag har han tävlat igen. En lokal 1m och en regional 1m (samma tävling men dom första klasserna var lokala)

Han var superfin! Hoppade jättefina språng, var lagom taggad och sög tag i hindrerna. Det blev två felfria rundor och rosetter. Nu har dom gjort 6 starter tillsammans och varit felfria och placerade i alla! Jätteduktig ryttare också!! :bow:

Ett skepp kommer lastat med... en bildbomb

32460594.jpg

32460607.jpg

32460603.jpg

32460609.jpg

32460611.jpg

32460616.jpg

Cesar i ett nötskal =)

32460637.jpg

32460591.jpg

Nom, Nom :D

Det har gåått väldigt bra med Nova ett tag. Men idag var det inte vår dag. egentligen var jag alldeless för trött för att arbeta, var VÄLDIGT dumt av mig att ändå göra det. Det började bra iofs, men hon springer/smygökar så mycket ibland och bara skiter i mig och det är så frustrerande. I galoppen är hon itne lika lugn som för ett tag sen. Vi får se hur det blir innan hon åker tillbaka snuttan.

Idag har jag och Brixie tagit oss en härlig tur i skogen. Mysiga vägar med varierat underlag, stig, sand, grusväg så himla bra. Hon var framåt och sög riktigt tag i bettet. Fin taktfast trav och lugn reglerbar bärig galopp Miiiiiiiiiiin fiiiina häst <3
Behöver jag säga att jag är super nöjd med henne idag :D

Åh det låter härligt!

Jag fick klartecken att börja rida min häst när vi var inne på kliniken nu i veckan. Men jag ger henne nog lite vila till, de rör ju sig en del i hagen med så hon är ju inte stillastående precis. Kanske nästa helg? Får se hur länge jag kan hålla mig :)

Har sålt min ena unghäst också så har bara två hästar just nu, Ninja och så hennes 1 åriga avkomma. Undrar om hon kommer klara vara ensam i stallet?

*kl*

Var länge sedan jag skrev här :p Har nu iaf 2 st 05:or Varav den ena kör jag med och den andra har inte gjort något i sitt liv tidigare men är tänkt att jag ska köra in honom med och senare köra på med dom :D

Prinsen och Nalle :love: Fuxen är nytillskottet.
32407679.jpg

Har jag sedan otur får jag hem min fd 05 som jag sålde i december förra året. Köparna skulle ha honom på avbetalning men har inte fått en krona de har till midsommar på sig att betala enligt kontraktet annars blir det att jag hämtar hem honom igen >___< I så fall kanske jag kommer skriva lite om honom här då den killen reds iaf :p
Tibbe
28004926.jpg

KL

Känner att det finns ont om tid att hinna med och uppdatera här, och jag verkar inte vara den enda:angel:

Förra måndagen var jag och pålle på Gärds och tränade terräng, och han var sååå fin:love: För första gången fick han testa lite svårare linjer á la *-klass.
Bland annat sunken road med relaterat avstånd till smal hinder, ner hopp - 3 språng - *-spets, samt ett av vatten hindren som brukar vara med i den *-klassen. Det var första gången han hoppade en "riktig" spets, inte minsta vingel utan jag kunde sitta helt still och bara visa vägen:D

Hoppas att jag ska få tag i sladdar så att jag kan lägga in lite film, men tekniken är inte på min sida:mad:

De kan nog ljusna med åren även de mörka, har märkt en del bruningar som har ljusare vinterpäls även om det oftast är tvärtom. Men var glad för det! Är inte särskilt snyggt med solblekt päls på sommaren... Det får min fast han är mer ljusbrun:angel:

Hur går det för er? Har för mig att det var något som var brutet (en arm?) och problem med uteritterna?:)

NU är ponnyn hos sin ägare (ridlägret) och ska gå där under sommaren. Hoppas som satan att vi inte kommer få börja där vi började sist, att hon inte blir sådär ofantligt sne & hård i sidan igen. Saknar henne redan :(

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
601
Senast: Lavinia
·
Relationer Idag är det 10 år sedan. 10 år sedan jag fick ovärderlig hjälp och stöttning härifrån. 10 år sedan jag blev "fri". 10 år sedan livet...
Svar
1
· Visningar
1 381
Senast: tanten
·
Utrustning Jaha, står i träsket, behöver en ny transport. Ber om ursäkt över en rörig tråd med mycket om och men. Vad är era bästa tips för att... 2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 261
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund Hej! Jag har skrivit två trådar här på Bukefalos tidigare och känner att jag måste få skriva av mig. Ni har varit så hjälpsamma i mitt...
Svar
6
· Visningar
1 988
Senast: Happimess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Kastrering av tik - erfarenheter?